Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 273
Offentligt
2375937_0001.png
EUROPAUDVALGET
ERHVERVSMINISTEREN
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 33 alm. del stillet af udvalget den 18. novem-
ber 2020 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-
retten kan indføre, at der ved offentlige anlægsprojekter stilles krav i ud-
budsmaterialet om, at en vis procentdel af en tilbudsgivers vognpark, der
anvendes i forbindelse med byggeriet, skal være eldrevne køretøjer.
Svar:
Jeg har spurgt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til muligheden for at
indføre et krav, som anført i udvalgsspørgsmålet, i udbudsreglerne. Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser følgende:
"Udbudsloven giver rig mulighed for, at ordregivere kan varetage saglige
hensyn til miljøet. Miljømæssige hensyn kan indgå i et udbud på flere
forskellige måder, herunder ved blandt andet kriterierne for tildeling af en
kontrakt, ved udformning af kravene til kontraktens genstand eller ved
særlige betingelser for kontraktens gennemførelse.
Såfremt ordregivere pålægges at skulle anvende særlige betingelser for
kontraktens gennemførelse, skal disse betingelser opfyldes:
1. Være forbundet med kontraktens genstand og
2. Være i overensstemmelse med EU-retten, herunder de udbudsret-
lige principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportio-
nalitet.
At betingelserne skal være forbundet med kontraktens genstand vil sige,
at kravet skal være knyttet til den konkrete udførelse af den udbudte kon-
trakt. Der kan således ikke fastsættes krav, som vedrører generelle for-
hold hos leverandøren eller krav som angår andre opgaver.
Et krav om, at en vis procentdel af en tilbudsgivers vognpark, der anven-
des i forbindelse med et konkret byggeri, skal være eldrevne køretøjer, vil
som udgangspunkt være knyttet til den konkrete opgave og dermed til
kontraktens genstand.
Kontraktbetingelserne skal endvidere være i overensstemmelse med EU-
retten, herunder de EU-retlige principper om bl.a. proportionalitet.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Kopi af EUU alm. del - svar på spm. 33 om Danmark i overensstemmelse med EUretten kan indføre, at der ved offentlige anlægsprojekter stilles krav i udbudsmaterialet om, at en vis procentdel af en tilbudsgivers vognpark, der anvendes i forbindelse med byggeriet, skal være eldrevne køretøjer, fra erhvervsministeren
Proportionalitetsprincippet indebærer, at en ordregiver kun må stille krav
til ansøgere og tilbudsgivere, som står i rimeligt forhold til det konkrete
indkøb og ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at imødekom-
me formålet med kravet. Dette indebærer en vurdering af, om kravet kun-
stigt indskrænker konkurrencen udover, hvad der er nødvendigt for at
imødekomme det specifikke miljømæssige hensyn, og om ordregiver kan
varetage hensynet med mindre indgribende foranstaltninger.
Fx kan et mål om at mindske eller fjerne CO2-udledning i forbindelse
med udførelsen af offentlige bygge- og anlægsopgaver ske på flere må-
der, og ikke nødvendigvis alene ved brug af eldrevne køretøjer. Når dette
er tilfældet kan et generelt krav om, at der i forbindelse med alle offentli-
ge bygge- og anlægsopgaver skal anvendes eldrevne køretøjer, indskræn-
ke konkurrencen udover, hvad der er nødvendigt for at nå et mål om at
fjerne eller mindske CO2-udledningen, som således også kunne være nået
ved at tillade andre former for CO2-reducerende køretøjer.
Det er derfor vurderingen, at et
generelt
krav i udbudsloven om, at der
ved alle offentlige bygge- og anlægsopgaver skal stilles krav om, at en
del af tilbudsgivers vognpark, der anvendes i forbindelse med byggeriet,
skal være eldrevne køretøjer, ikke vil være i overensstemmelse med pro-
portionalitetsprincippet. Der kan således fx være bygge- og anlægsopga-
ver, hvor et krav om anvendelse af eldrevne køretøjer til udførelsen af
den konkrete opgave, vil indskrænke konkurrencen på en måde, der ikke
er egnet, forholdsmæssig eller nødvendig ift. det mål, som ønskes opnået.
Ovenstående udelukker imidlertid ikke, at et krav som det anførte i et
konkret udbud kan anses for at være i overensstemmelse med de udbuds-
retlige principper og dermed kan finde anvendelse."
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2