Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2261335_0001.png
Erhvervsstyrelsen
Strøby Ladeplads den 6. oktober 2020
Sendt via e-mail til [email protected]
Ang.: Sagsnummer 2020-13072
Fritidshusejernes Landsforening (FL) takker for muligheden for at frem-
komme med bemærkninger til Erhvervsstyrelsens udkast til Vejledning om
udlejning af sommerhuse m.v. og Vejledning om kommunernes planlæg-
ning for store sommerhuse.
Vejledningerne fremkommer efter kritik fra mange sommerhusejere over
det stigende antal megasommerhuse, der skyder op i traditionelle som-
merhusområder. FL noterer med glæde, at en række af FLs bemærknin-
ger i forårets drøftelser med Erhvervsstyrelsen har fundet vej til vejlednin-
gen om kommunerne planlægning.
FL konstaterer, at vejledningerne i deres nuværende form næppe vil løse
det egentlige problem, som beskrives i det følgende:
1. Sommerhuskulturen
Sommerhusejere er helt overvejende organiseret i grundejerforeninger
de fleste med medlemspligt. Grundejerforeningerne varetager sommer-
husejernes interesser overfor det offentlige, vedligeholder veje, grønne
arealer og strandgrunde, udsætter og indtager bade- og bådebroer,
etablerer legeredskaber og redningsmateriel, fastsætter regler for områ-
det, tegner forsikringer mod skader på foreningens område, videreformid-
ler kommunal information, laver aftaler om renovation, afvanding og kyst-
sikring og sørger i hele det taget for sommerhusejernes trivsel. Disse små
fællesskaber består typisk af 40
60 husstande, og der findes eksempler
Fritidshusejernes Landsforening
Valsen 22, 4793 Bogø By
[email protected]
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Kopi til orientering af henvendelse til Erhvervsstyrelsen vedrørende bemærkninger til udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. og Vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse, fra Fritidshusejernes Landsforening (FL)
2261335_0002.png
2
på grundejerforeninger med under 10 husstande. Fritidshusejernes Lands-
forening opgør, at der er ca. 3000 sommerhusgrundejerforeninger i Dan-
mark.
Grundejerforeningerne spiller en vigtig rolle for den attraktion, sommerhus-
livet har. Fællesskabet sørger for fælles faciliteter, og samværet om at
vedligeholde faciliteterne er en afgørende del af det fællesskab, der får
sommerhusejere til at søge de landlige opgivelser. De fælles faciliteter og
hele det minisamfund, som grundejerforeningen udgør, er også afgø-
rende for at tiltrække lejere.
Udlejningens påvirkning af et sommerhusområde
Når sommerhuse udlejes, sker det typisk på ugebasis via et udlejningsbu-
reau, og lejerne er husstande på ferie. Der findes tillige eksempler på lang-
tidsudlejning, f. eks. til håndværkere, genhusede familier og andre med et
pludseligt opstået boligbehov.
Det giver sig selv, at lejere på et ugentligt ophold ikke bliver en del af fæl-
lesskabet, så hvis omfanget af udlejning bliver for voldsomt, truer udlejnin-
gen fællesskabet og kan være ødelæggende for selve det, der gør som-
merhuslivet attraktivt. Som anført ovenfor, er grundejerforeningerne små
samfund, der skal varetage en bred vifte af opgaver. Grundejerforenin-
gerne er sårbare, hvis der ikke er tilstrækkelige kræfter til at tage hånd om
fællesskabet, og sommerhusområder uden et forpligtende fællesskab,
gode faciliteter og kvaliteter mister hurtigt deres attraktion
for både
ejere og lejere.
Fritidshusejernes Landsforening finder det positivt at sommerhusloven giver
mulighed for, at sommerhuse udlejes som supplement til ejernes udgifter til
sommerhuset. FL glæder sig tillige over, at det giver et bidrag til økono-
mien i lokalsamfundet, at sommerhusejerne stiller deres huse til rådighed
for udlejning.
Det er truslen mod denne sommerhuskultur, der har ført til kritikken af me-
gasommerhuse.
Megasommerhusene har en særlig grel påvirkning. De bygges ofte midt i
traditionelle sommerhusområder, de samler mange gæster med betyde-
lige støjgener til følge, belaster den lokale infrastruktur med store trafik-
mængder, og vokser i nogle kommuner i et omfang, som reelt tilsidesæt-
ter de lokale grundejerforeningers bestræbelser for at tilvejebringe det ro-
lige og rekreative område, som er sommerhusområdets egentlige formål.
2. Turismen
Mange kommuner fokuserer på turismen og de indtægtsbidrag, turismen
giver til lokalsamfundet. Det har Fritidshusejernes Landsforening megen
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Kopi til orientering af henvendelse til Erhvervsstyrelsen vedrørende bemærkninger til udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. og Vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse, fra Fritidshusejernes Landsforening (FL)
3
forståelse for, men FL påpeger, at der kan opstå en konflikt mellem turis-
meinteresser og sommerhusejernes interesser. Det er udgangspunktet for
bemærkningerne i det følgende.
3. Administration af sommerhusloven
Da sommerhusloven kom til verden i 1972, ønskede lovgiver at forhindre et
øget pres på landets rekreative arealer ved at sikre kontrol med en forven-
tet øget efterspørgsel efter jord til erhvervsmæssig rekreativ udnyttelse og
at hindre, at der gennem erhvervsmæssig udlejning og aftaler om lang-
tidsleje skete en omgåelse af de hensyn, der lå bag loven om erhvervelse
af fast ejendom. Sommerhusloven giver mulighed for, at en privatperson
har mulighed for at udleje sit sommerhus, sin feriebolig, eller et værelse i
egen helårsbolig til feriegæster
uden
forudgående tilladelse,
under forud-
sætning af
at udlejningen ikke er erhvervsmæssig.
Udlejningen må alene må ske som et supplement til ens eget brug og den
må ikke få professionel karakter.
Det er netop det, der sker for megasommerhusenes vedkommende. Se
nedenstående eksempel i et prospekt (vedlagt) fra firmaet Skanlux, der
såvel bygger som formidler udlejning af megasommerhuse:
Nøgletal og budget
for et hus med plads til 12 personer med udlejning i 30 uger.
Projektpris inkl. byggegrund, inventar,
møblering, løsøre, haveanlæg m.m.
Årlige indtægter inkl. forbrugsindtægter (år 1)
Overskud efter renter og driftsomkostninger (år 1)
Overskud efter skat (år 1)
kr. 4.675.00
kr. 446.716
kr. 270.325
kr. 209.333
Skanlux skriver:
”Aqua
er et stort luksuriøst familiesommerhus til eget brug
og samtidig en sund investering, hvor udlejning og indtjening udgør en
god forretning.”
Når dertil lægges, at et ægtepar med Erhvervsstyrelsens udkast til vejled-
ning kan erhverve og udleje tre af sådanne sommerhuse i 35 uger og kun
skal benytte sommerhusene til eget brug i 2 uger, så er der ikke længere
tale om et supplement til eget brug men om en levevej. I udkastet til vej-
ledning skriver Erhvervsstyrelsen:
” Erhvervsstyrelsen vil som udgangspunkt
ikke anse udlejningen for erhvervsmæssig, hvis der er egen brug mindst 2
uger årligt for hvert sommerhus og udlejningen ikke overstiger 35 uger. ”
Erhvervsstyrelsen skriver i udkastet til vejledningen, at styrelsens tilsyn vil
være reaktivt og begrænset til at yde generel vejledning til borgere og
virksomheder. Styrelsen foreslår ikke regler om, at andre myndighederne
fører et egentligt tilsyn.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Kopi til orientering af henvendelse til Erhvervsstyrelsen vedrørende bemærkninger til udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. og Vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse, fra Fritidshusejernes Landsforening (FL)
4
Det er en yderst begrænset kontrol og indebærer, at ejer uden nævne-
værdig risiko helt kan undlade at benytte sommerhuset, og tillige øge an-
tallet af udlejningsuger.
Ud fra almindelig forståelse af det danske sprog er det Fritidshusejernes
Landsforenings opfattelse, at en aktivitet, som den ovenfor beskrevne, må
betegnes som såvel erhvervsmæssig som professionel. Samt at en sådan
aktivitet normalt bør være underkastet den kontrol, som myndighederne
fører med såvel virksomheder som privatpersoner i økonomiske forhold.
4. Administration af planloven
I det daglige er det kommunerne, der administrerer planloven via kommu-
neplaner, lokalplaner og byggetilladelser. Reglerne er i mange henseen-
derne udmærkede, men kommunerne varetager også andre interesser. I
denne sammenhæng er det turismen, og det er tydeligt, at hensynet til at
øge turismen gennem størst mulig udlejning af sommerhuse gør, at kom-
munerne i vid udstrækning giver tilladelser til megasommerhuse, der pri-
mært er rettet mod udlejning. I praksis viser det sig, at udlejningen i vid ud-
strækning sker til større private fester, teambuilding, firmaarrangementer o.
lign., og dermed er en reel konkurrent til professionel erhvervsmæssig ho-
teldrift, udlejning af sommerboliger i feriebyer og bed and breakfast til-
bud.
Ofte sker det i strid med lokale planer i kommunerne, hvor de lokale
grundejerforeninger indklager afgørelserne til Planklagenævnet, og ofte
frustreres de lokale grundejerforeninger, når de dels konstaterer, at klagen
ikke har opsættende virkning, og dels konstaterer, at Planklagenævnets
sagsbehandlingstid indebærer, at byggerierne er færdige, når afgørelsen
foreligger.
Det er tillige ikke rimeligt, at kommunerne vælger at overhøre synspunkter
fra lokale sommergrundejerforeninger. Mange grundejerforeninger har
det indtryk, at de overhøres, fordi sommerhusejerne ikke betaler indkomst-
skat til kommunen, og da de ikke er borgere, kan de ikke vælte en borg-
mester.
Fritidshusejernes Landsforeninger finder ikke, at de foreslåede anbefalinger
i Vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse løser de
problemer, der er beskrevet ovenfor. Anbefalinger har næppe effekt. Det
vil egentlige pålæg derimod have.
5. Uhensigtsmæssig incitamentsstruktur
Det er ikke hensigtsmæssigt, at der i administrationen af sommerhusloven
har udviklet sig en praksis, der indebærer at et ægtepar kan tjene over
600.000 kr. årligt efter skat ved at være ejere af tre sommerhuse.
Det er ikke hensigtsmæssigt, at kommunerne i deres administration af lo-
kale regler kan tilsidesætte planlovens og sommerhuslovens intentioner til
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Kopi til orientering af henvendelse til Erhvervsstyrelsen vedrørende bemærkninger til udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. og Vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse, fra Fritidshusejernes Landsforening (FL)
2261335_0005.png
5
fordel for sommerhusbyggeri med det ene formål at skabe øget turisme.
De to elementer fører til, at køberne af megasommerhuse disponerer er-
hvervsmæssigt. Det ses i disse udtalelser:
Skanlux til Politiken den 20. december 2019:
”Prisen
på sommerhusene er
så høj, at kun systematisk udlejning kan få forretningen til at løbe rundt for
både køberen og Skanlux.”
En ejer med investeringer i tre megasommerhuse til Frederiksborg Amts
Avis den 21. februar 2020:
”Jeg
vil gå personligt konkurs, hvis jeg ikke kan
udleje som hidtil.”
Sommerhusejer i Blokhus til TV2 Nord: ”
Vi investerer så mange penge i et
sommerhus, og det er jo baseret på udlejning. Det vil sige, at det går ud-
over vores økonomi, hvis vi må udleje sommerhuset mindre, end vi må nu”
En bygherre af et kommende megasommerhus i Marielyst, som allerede
har et andet megasommerhus, til to nabo-grundejere:
”Min business-case
kan ikke holde, hvis ikke jeg konstant
kan udleje”.
Det er incitamentsstrukturer, der er i direkte modstrid med sommerhuslo-
ven,
der ikke skal understøtte, at ”forretningen skal løbe rundt” ”baseret
på udlejning” og ”business-cases skal holde”.
6. Konkrete bemærkninger til vejledningerne
Fritidshusejernes Landsforening anbefaler i forhold til:
Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v.
- at vejledningen udformes, så intentioner og virkninger i sommerhusloven
fra 1972 fastholdes.
- at der fastsættes en øvre grænse for hvornår udlejningsaktivitet oversti-
ger supplement til egen brug, og dermed er professionel og erhvervsmæs-
sig.
- at den øvre grænse fastsættes som en kombination af størrelsen af ind-
tægt ved udlejning, antallet af udlejningsuger, størrelsen af sommerhu-
sene og antallet af sommerhuse, en husstand kan udleje.
- at der indføres kontrolmekanismer, der sikrer, at reglerne overholdes.
Vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse.
Fritidshusejernes Landsforening peger helt overordnet på, at det optimale
vil være, at store sommerhuse, der primært opføres med udlejning for øje
og som ofte tillige omfatter fælles faciliteter i form af multibaner og andre
aktivitetselementer samles i klynger udenfor de traditionelle sommerhus-
områder og trafikforsynes via egne tilkørselsveje.
I forhold til udkastet til vejledning anbefaler Fritidshusejernes Landsforening
at ordet ”kan” overalt ændres til ”skal”.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Kopi til orientering af henvendelse til Erhvervsstyrelsen vedrørende bemærkninger til udkast til Vejledning om udlejning af sommerhuse m.v. og Vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse, fra Fritidshusejernes Landsforening (FL)
6
Endelig ønsker Fritidshusejernes Landsforening, at der indføres en bestem-
melse om, at naboer og grundejerforeninger skal høres forud for byggetil-
ladelse til sommerhuse, der er større end 180 kvadratmeter.
7. Sommerhusprotokollen
Fritidshusejernes Landsforening gør sluttelig opmærksom på, at de foreslå-
ede vejledninger og i det hele taget den udvikling, som megasommerhu-
senes indvirken på markedet fører til, indebærer en risiko for, at de særlige
regler for udlændinges køb af danske sommerhuse ikke kan opretholdes.
Fritidshusejernes Landsforening står gerne til rådighed for uddybning af de
fremsendte synspunkter.
Med venlig hilsen
Johs Chr Johansen
Formand
Mail: [email protected]
Mobil: +45 40 20 62 52
Bilag:
Notat om Sommerhuse til udlejnings- og turismeformål i sommerlandet
Fagbladet Juristen 1997 - Gennemgang af sommerhuslovgivningen
Prospekt fra Skanlux
Aqua 253-223 6 v