Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2367788_0001.png
7. april 2021
Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's øko-
nomi- og finansministre den 16. april 2021
1) Status for kapitalmarkedsunionen: Opdatering om et fælles europæisk adgangspunkt
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2a) Økonomisk genopretning i EU: Den økonomiske situation
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2b) Økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
KOM (2020) 408
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2c) Økonomisk genopretning i EU: Finansiering af genopretningsinstrumentet
KOM (2020) 441
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3) EU's udviklingsfinansielle arkitektur
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervsministeriet og Udenrigsmini-
steriet
4) Opfølgning på IMF- og G20-møderne 7.-11. april 2021
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Implementering af EU-instrument til understøttelse af nationale lønkompensationsord-
ninger (SURE)
KOM (2021) 104
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
Side 2 af 16
Dagsordenspunkt 1: Status for kapitalmarkedsunionen: Opdatering om
et fælles europæisk adgangspunkt (ESAP)
1. Resume
Rådet vedtog på ECOFIN 1. december 2020 konklusioner om nye tiltag, der skal styrke EU’s
kapitalmarkedsunion.
Kapitalmarkedsunionen er en samlebetegnelse for forskellige lovmæssige tiltag og øvrige tiltag for
alle EU-lande, der har til formål at udvikle EU-landenes finansielle markeder og derved gøre det
lettere og mere attraktivt for virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder, hushold-
ninger og institutionelle investorer (fx pensionsselskaber) at opnå finansiering og investere på tværs
af EU-landene. Det skal styrke EU-landenes økonomier, fremme investeringer og skabe arbejds-
pladser, bl.a. inden for den grønne omstilling.
Kommissionen ventes på ECOFIN 16. april 2021 at give en status på arbejdet med kapital-
markedsunionen, særligt på etableringen af et fælles europæisk adgangspunkt (”European Single
Access Point” –
ESAP). ESAP skal være en fælles europæisk portal til offentlige finansielle og
ikke-finansielle virksomhedsoplysninger, der har til formål at give investorer og andre private ak-
tører bedre adgang til finansielle-, ikke-finansielle og bæredygtighedsrelaterede informationer om
virksomheder på tværs af EU. Kommissionen arbejder aktuelt på sit forslag om ESAP og ventes
at fremsætte forslaget ultimo 2021.
Regeringen støtter generelt formålet med kapitalmarkedsunionen og at arbejdet har et stærkt fokus
på bæredygtige investeringer og digitalisering af finansielle tjenesteydelser. Regeringen støtter arbejdet
med ESAP, idet portalen vil kunne bidrage til øget transparens, særligt ift. bæredygtighedsoplys-
ninger på tværs af EU. ESAP er derfor et vigtig skridt imod en velfungerende kapitalmarkeds-
union og en vigtig brik i at fremme private investeringer i den bæredygtige omstilling. For at be-
grænse byrderne for de rapporterende virksomheder, bør ESAP så vidt muligt bygge på eksisterende
systemer, fx vedr. indberetningen af regnskabsoplysninger, således at virksomhedernes byrder ved
rapportering ikke øges betydeligt som følge af ESAP, og at der fokuseres på allerede digitalt
tilgængeligt data.
2. Baggrund
Kommissionen, EU-landene og Europa-Parlamentet har de senere år arbejdet på at
fremme en kapitalmarkedsunion
(”Capital Markets Union” –
CMU) i form af en
styrkelse af det finansielle indre marked for alle EU-lande.
Kapitalmarkedsunionen er en samlebetegnelse for forskellige lovmæssige tiltag og
øvrige tiltag for alle EU-lande, der har til formål at udvikle landenes finansielle mar-
keder og gøre det lettere og mere attraktivt for virksomheder, herunder små og
mellemstore virksomheder
(SMV’er),
husholdninger og institutionelle investorer (fx
pensionsselskaber) at opnå finansiering og at investere på tværs af EU-landene. Det
skal styrke EU-landenes økonomier, fremme investeringer og skabe arbejdspladser,
bl.a. inden for den grønne omstilling.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
Side 3 af 16
Kommissionen offentliggjorde 24. september 2020 en ny handlingsplan, der rum-
mer i alt 16 klynger af tiltag,
jf. bilag 1.
Tiltagene indebærer flere kommende lov-
forslag samt andre initiativer, der skal understøtte tre overordnede målsætninger:
1)
fremme finansiering af virksomheder.
2)
gøre det mere attraktivt for EU-borgere at opspare og investere langsigtet.
3)
integrere de nationale kapitalmarkeder og derved fremme et sammen-
hængende indre marked for kapitalinvesteringer.
Kommissionen ventes at fremsætte forslag om de første tiltag i handlingsplanen i
løbet af 2021, og derefter ventes tiltagene løbende præsenteret over de følgende tre
år. Flere tiltag indebærer nye lovforslag eller en gennemgang af eksisterende lovgiv-
ning mhp. mulige forslag til revisioner af aktuel lovgivning.
Rådet vedtog på ECOFIN 1. december 2020 konklusioner om det fremadrettede
arbejde med kapitalmarkedsunionen med udgangspunkt i Kommissionens hand-
lingsplan. Rådskonklusionerne støtter generelt arbejdet med kapitalmarkedsunio-
nen og prioriteterne i Kommissionens handlingsplan. Rådskonklusionerne under-
streger derudover den store betydning af velfungerende kapitalmarkeder i EU, her-
under ift. at sikre økonomisk vækst i EU og understøtte den bæredygtige omstilling.
Rådskonklusionerne fastsætter derudover i hvilken rækkefølge, Kommissionen bør
arbejde med de foreslåede tiltag, herunder at Kommissionen prioriterer etablerin-
gen af et såkaldt
fælles europæisk adgangspunkt
(”European
Single Access Point”
ESAP).
ESAP skal være en fælleseuropæisk portal for offentlige finansielle og ikke-finan-
sielle virksomhedsoplysninger, fx regnskabsoplysninger. ESAP har til formål at give
investorer og andre private aktører adgang til finansielle-, ikke-finansielle og bære-
dygtighedsrelaterede informationer om virksomheder på tværs af EU, og dermed
gøre det lettere at sammenligne og analysere virksomheders finansielle og ikke-fi-
nansielle oplysninger, mhp. at styrke grænseoverskridende investeringer. Kommis-
sionen gennemførte i 1. kvartal 2021 en offentlig høring om etableringen af ESAP
og arbejder aktuelt på et forslag til ESAP, der ventes præsenteret ultimo 2021. Der
henvises til regeringens orienteringsnotat til Folketinget af 15. marts 2021 om hø-
ringssvaret.
Det videre arbejde med kapitalmarkedsunionen, herunder ESAP, er aktualiseret i
lyset af COVID-19-krisen, hvor fremskridt med kapitalmarkedsunionen kan bi-
drage til den økonomiske genopretning efter krisen.
Lovforslag fra Kommissionen skal som udgangspunkt vedtages af både Rådet og
Europa-Parlamentet efter den almindelige EU-lovgivningsprocedure.
3. Formål og indhold
Kommissionen ventes på ECOFIN 16. april 2021 give en status for arbejdet med
kapitalmarkedsunionen, herunder en opdatering på arbejdet med ESAP.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
Side 4 af 16
Kommissionens status ventes at tage udgangspunkt i dens handlingsplan, der sam-
men med Rådets konklusioner af 1. december 2020, fastsætter en række tiltag, som
skal præsenteres hurtigst muligt og helst i 2021, herunder:
EU-register med offentlige virksomhedsoplysninger
(tiltag
1, bilag 1):
Op-
rettelse af en central, digital fællesadgang for offentlige virksomhedsoplysninger,
ESAP, som skal give investorer og andre private aktører adgang til finansielle-,
ikke-finansielle og bæredygtighedsrelaterede informationer om virksomheder på
tværs af EU.
Adgang til kapitalmarkederne
(tiltag 2, bilag 1):
SMV’er
skal sikres bedre ad-
gang til finansiering (fx aktiekapital) via handel med værdipapirer på børser og
andre kapitalmarkeder.
Langsigtede investeringsfonde
(tiltag
3, bilag 1):
Lovrammen for europæiske
investeringsfonde ("European Long-term Investment Funds"
ELTIF) skal
styrkes mhp. at øge langsigtede investeringer i SMV’er og
infrastruktur, herun-
der ifm. den bæredygtige omstilling.
Langsigtede investeringer
(tiltag
4, bilag 1):
Institutionelle investorer (fx for-
sikrings- og pensionsselskaber) skal tilskyndes til at foretage flere langsigtede
investeringer, særligt i SMV’er.
Henvisning
af SMV’er
(tiltag
5, bilag 1):
Analyse af fordele og ulemper ved at
etablere en ordning, hvor banker skal henvise SMV’er til alternative
finansie-
ringskilder, hvis deres låneansøgning bliver afslået af banken.
Rammen for securitisering
(tiltag
6, bilag 1):
Rammen for securitisering gen-
nemgås mhp. at banker lettere skal kunne frigøre kapital til nye udlån. Securiti-
sering er et redskab anvendt af finansielle formidlere, fx et kreditinstitut, til at
frasælge deres eksponeringer, typisk udlån, og går generelt ud på at udstede ob-
ligationer med sikkerhed i underliggende aktiver, fx udlån.
Ift.
ESAP
ventes Kommissionens status på ECOFIN at tage udgangspunkt i tema-
erne fra den offentlige høring gennemført i 1. kvartal 2021, herunder:
Generelle overvejelser,
herunder om det bør prioriteres højest at ESAP
indeholder flest mulige virksomhedsoplysninger eller at der sikres det høje-
ste mulige kvalitetsniveau (nøjagtighed og fuldstændighed) for indberettede
oplysninger, samt databasens struktur og finansiering (fx via brugerbetaling,
afgifter på de indberettende virksomheder eller EU-budgettet).
Rækkevidden af ESAP,
herunder hvilke finansielle og ikke-finansielle op-
lysninger, som virksomheder indberetter pba. eksisterende EU-lovgivning
(transparensdirektivet, revisionsdirektivet, direktiv om ikke-finansiel rap-
portering mv.), der bør gøres tilgængelige via ESAP, fx virksomheders års-
rapporter, informationer om bæredygtighed mv.
Tekniske krav,
herunder hvilke formater virksomheder skal kunne benytte
ifm. indberetning af data, fx Excel-filer eller European Single Electronic
Format (ESEF). ESEF er et elektronisk rapporteringsformat, som børsno-
terede virksomheder i EU skal benytte til elektronisk indberetning af deres
årsrapporter fra og med 2022. ESEF sikrer at regnskabsdata er ensartet og
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
Side 5 af 16
gør det dermed lettere for brugerne (fx investorer) at sammenligne og ana-
lysere virksomheders regnskabsdata.
Tilgængelighed,
herunder hvordan det skal være muligt for brugere at tilgå
oplysningerne samt hvilke sprog hvorpå indholdet (fx regnskabsoplysnin-
ger) skal være tilgængelige.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet støtter generelt arbejdet med en kapitalmarkedsunion.
Europa-Parlamentet vedtog en betænkning om kapitalmarkedsunionen 8. oktober
2020. Europa-Parlamentet støtter oprettelsen af et fælles europæisk adgangspunkt
for at samle oplysninger om virksomheder i EU ved sammenkobling af eksisterende
registre og virksomhedsdatabaser som en måde til at bistå virksomheder i særligt de
mindre medlemsstater med at tiltrække investorer.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statusopdateringen om arbejdet med kapitalmarkedsunionen, herunder ESAP, har
ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Det kan generelt have positive samfunds- og erhvervsøkonomisk konsekvenser at
fremme finansiering af virksomheder, forbedre de finansielle markeders funktion
(markedsinfrastruktur), styrke detailinvestorers deltagelse på og gavn af kapitalmar-
keder, samt imødegå barrierer for grænseoverskridende investeringer, i det omfang
det sker med øje for fastholdelse af høj investorbeskyttelse og den finansielle stabi-
litet samt at fordelene ved de enkelte forslag vejes op imod omkostningerne.
Potentielle statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konse-
kvenser vil afhænge af, hvordan de enkelte initiativer konkret udformes.
Etableringen af ESAP ventes at have positive samfunds- og erhvervsøkonomiske
konsekvenser idet investorer og andre private (fx kunder) kan opnå bedre adgang
til virksomhedsinformationer på tværs af EU, fx mhp. investeringer.
Udviklings- og driftsudgifterne til ESAP kan, afhængig af finansieringsmodellen,
medføre statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. ESAP kan endvi-
dere have erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis ESAP ikke baseres fuldt ud på
eksisterende systemer ift. indberetning af oplysninger (fx regnskabsoplysninger).
Kommissionens forslag til finansieringsmodel kendes endnu ikke.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
Side 6 af 16
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt formålet med kapitalmarkedsunionen, herunder imple-
menteringen af ESAP. En række EU-lande støtter umiddelbart etablering af ESAP
i en fase-inddelt tilgang med fokus på allerede tilgængeligt information.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt kapitalmarkedsunionens formål om velfungerende fi-
nansielle markeder, der gavner vækst og beskæftigelse og den finansielle stabilitet,
herunder gennem bedre og mere alsidige finansieringsmuligheder for virksomhe-
der, bedre investerings- og opsparingsmuligheder for private og institutionelle in-
vestorer samt styrket privat risikodeling på tværs af EU. Regeringen støtter et fortsat
ambitiøst arbejde på dette område.
Regeringen støtter i arbejdet særligt et stærkt fokus på bæredygtige og langsigtede
investeringer samt digitalisering af finansielle tjenesteydelser. Bæredygtig finansie-
ring skal derfor også så vidt muligt understøttes af arbejdet med kapitalmarkedsuni-
onen igennem eksempelvis tiltag der skal give investorer og andre private bedre
adgang til offentlige finansielle og ikke-finansielle oplysninger om virksomheder i
EU, herunder særligt bæredygtighedsrelaterede oplysninger.
Regeringen støtter arbejdet med ESAP, idet portalen vil kunne bidrage til at øge
transparens ift. bl.a. bæredygtighedsoplysninger på tværs af EU. ESAP er derfor et
vigtig skridt imod en velfungerende kapitalmarkedsunion og en vigtig brik i strate-
gien for bæredygtig finansiering. For at opnå disse fordele og samtidigt begrænse
byrderne for de rapporterende virksomheder, bør ESAP så vidt muligt bygge på
eksisterende systemer, fx vedr. indberetningen af regnskabsoplysninger.
Regeringen arbejder for at der vælges en trinvis etablering af ESAP, hvor det som
første trin sikres, at regnskabsoplysninger (som størstedelen af danske virksomhe-
der allerede i dag indberetter digitalt) gøres bredt tilgængelige via ESAP, og at det
sikres, at virksomhedernes byrder ved indberetninger ikke øges betydeligt. Regerin-
gen arbejder for at ESAP også skal indeholde oplysninger om virksomheders bære-
dygtighed, som de største virksomheder skal indberette i dag iht. EU-lovgivningen.
ESAP kan i efterfølgende trin udvides til at inkludere oplysninger, som allerede er
digitalt tilgængelige, men ikke maskinlæsbare (dvs. kan læses og behandles af en
computer), og senere kan det overvejes at inkludere oplysninger som endnu ikke er
harmoniseret på tværs af EU, særligt ift. små og mellemstore virksomheder og ud
fra en vurdering af hvilke offentlige virksomhedsoplysninger, der efterspørges.
Regeringen er på linje med en række EU-lande tilbageholdende ift. at udvide ESAP
til et bredere sæt af informationer, som i dag rapporteres under forskellige direktiver
og forordninger, særligt i den finansielle sektor, og som ofte allerede samles i EU’s
tilsynsmyndigheder og/eller private serviceudbydere og ikke nødvendigvis er rele-
vante for alle investorer.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
Side 7 af 16
Regeringen prioriterer derudover, at ESAP finansieres inden for rammen af det ek-
sisterende EU-budget. Der tages nærmere stilling til et forslag fra Kommissionen,
når det fremsættes.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er løbende blevet forelagt sager om kapitalmarkedsuni-
onen, herunder i forbindelse med rådskonklusionerne vedtaget på ECOFIN 1. de-
cember 2021. Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret om regeringens hø-
ringssvar ifm. Kommissionens høring om etableringen af ESAP 15. marts 2021.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
2367788_0008.png
Side 8 af 16
Bilag 1: Kommissionens handlingsplan
Tabel 1
Tiltag i Kommissionens handlingsplan offentliggjort 24. september 2020
Nr.
Tiltag
Finansiering af virksomheder
Beskrivelse
Foreslået tidsplan
1.
Øget synlighed af virksom-
heder for investorer på
tværs af grænser
2.
3.
4.
Forslag til en digital fællesadgang for offentlige
virksomhedsoplysninger (”European Single Ac-
cess Point” –
ESAP), der skal give investorer ad-
gang til finansielle- og bæredygtigheds-relaterede
informationer på tværs af EU.
Styrket adgang til børsmar-
Vurdering af hvorvidt reglerne for børsnotering un-
kederne for små og mellem-
derstøtter adgangen til markedsbaseret finansie-
store virksomheder
ring for SMV’er (fx aktiekapital). Særligt mhp. at
(SMV’er)
reducere omkostninger ved børsnotering.
Styrkelse af investerings-
Revision af forordningen om europæiske langsig-
fonde rettet mod langsig-
tede investeringsfonde
(”European Long-term
In-
tede investeringer
vestment Funds” –
ELTIF) med henblik på at øge
langsigtet finansiering til SMV’er
Tilskyndelse til langsigtede
A) Målrettet gennemgang af forsikringsdirektivet
investeringer og investerin-
(Solvens II) mhp. at tilpasse lovrammen for at un-
ger i egenkapital
derstøtte, at forsikringsvirksomheder kan foretage
flere langsigtede investeringer.
B) Målrettet gennemgang af kapitalkravsforordnin-
gen (”Capital Requirements Regulation” –
CRR)
mhp. at øge bankers investeringer i egenkapital til
SMV’er gennem justerede kapitalkrav.
Henvisning af SMV’er
til al-
Analyse og vurdering af, om det vil sikre øget fi-
ternative finansieringskilder
nansiering til SMV’er, hvis banker skal henvise
SMV’er til alternative finansieringskilder, såfremt
banken har afvist deres låneforespørgsel.
Understøttelse af bankers
Omfattende revision af EU-rammerne for securiti-
udlån til virksomheder og
sering (dvs. bankernes udstedelser af værdipapi-
husholdninger (realøkono-
rer med sikkerhed i deres udlån, fx virksomheds-
mien)
udlån). Formålet er at øge brugen af securitisering
og derved sikre bankerne flere måder at finansiere
udlån til virksomheder, under hensyn til den finan-
sielle stabilitet.
Øgede opsparinger og langsigtede investeringer
Styrkelse af borgernes
finansielle forståelse
A) Egnethedsvurdering af en EU-ramme for
finansielle kompetencer til brug for
læringsmateriale eller nye nationale lovtilag, der
skal styrke borgernes finansielle forståelse.
Forslag fra Kommissio-
nen ultimo 2021
Vurdering fra Kommissi-
onen ultimo 2021
Gennemgang fra Kom-
missionen ultimo 2021
A) Gennemgang ultimo
2021
B) Gennemgang primo
2021
5.
Egnethedsvurdering fra
Kommissionen ultimo
2021
Gennemgang fra Kom-
missionen ultimo 2021
6.
7.
Vurderinger fra Kom-
missionen hhv. A) me-
dio 2021 og B) primo
2022
8.
B) Vurdering af et forslag, hvorved EU-landene
skal fremme foranstaltninger, der styrker
forbrugernes viden om finansielle beslutninger.
Dette er allerede gældende i EU-direktivet om
forbrugerkreditaftaler med sikkerhed i fast
ejendom, herunder realkreditlån
(boligkreditdirektivet).
Styrkelse af detailinvesto-
A) Vurdering af gældende regler for hvilke oplys-
A) Vurderinger fra Kom-
rernes tillid til kapitalmarke-
ninger en detailinvestor skal modtage ifm. finansiel missionen primo 2022
derne
rådgivning, herunder om investorer skal informe-
res om alternative produkter fra tredjepart.
B) Forslag fra Kommis-
sionen ultimo 2021/
B) Forslag til ændring af direktivet for finansielle
primo 2022
instrumenter (”Markets in Financial Instruments Di-
rective” –
MiFID II) mhp. at reducere de admini-
C) Effektvurdering ul-
strative byrder for en gruppe af investorer.
timo 2021, forslag primo
2023 og vurdering
C) Forslag om krav til, at finansielle rådgivere skal
have bevis for deres kvalifikationer og viden som
rådgivere for detailinvestorer. Derudover en vurde-
ring af, om der bør introduceres et forbruger-
mærke på tværs af EU for godkendte rådgivere.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
2367788_0009.png
Side 9 af 16
Tabel 1
Tiltag i Kommissionens handlingsplan offentliggjort 24. september 2020
9.
Udbredelse af
arbejdsmarkedspensioner
A) Kommissionen vil identificere hvilke typer data
A) Rapport fra Kommis-
og metoder, EU-landene kan benytte til at vurdere sionen ultimo 2021
om givne arbejdsmarkedspensioner sikrer tilstræk-
kelig økonomisk understøttelse.
B)
Best practice-anbefa-
linger fra Kommissionen
B) Udvikling af
best practice-anbefalinger
for op-
ultimo 2021
sætning af et nationalt system, der gør det muligt
for borgere at følge værdien af deres pensionsop- C) Studie iværksættes
sparinger (fx PensionsInfo i Danmark).
ultimo 2020
C) Studie af landenes praksis for automatisk op-
sparing i arbejdsmarkedspensioner. Formålet er at
udvikle
best practice-anbefalinger
for implemente-
ring af arbejdsmarkedspensioner.
Integration af de nationale kapitalmarkeder
10.
Færre byrder ved korrekt
kildebeskatning af investe-
ringer
Forslag til lovgivning, der skal harmonisere skatte-
definitioner, -processer, og -blanketter vedr. kilde-
skat på tværs af EU-landene (afkast af investerin-
ger mv.). Forslaget skal modvirke skatteunddra-
gelse og gøre lettere for investorer at opnå den
rette skattesats ved kilden.
A) Forslag til en minimumsharmonisering samt
øget konvergens fsva. insolvensbehandling af virk-
somheder, der ikke er banker.
B) Analyse af rapporteringskravene for insolvens-
behandling af lån, Mhp. et lovforslag, der skal gøre
det muligt at sammenligne processerne for insol-
vensbehandling på tværs af EU-landene.
Vurdering af om det er muligt at indføre en EU-
harmoniseret definition af begrebet
aktionær
samt
harmonisere interaktionen mellem investorer og fi-
nansielle formidlere mhp. at en investor bedre kan
udnytte sine stemmerrettigheder som aktionær.
Gennemgang af forordningen om værdipapircen-
traler (”Central Securities Depository” –
CSD) på
en række områder fsva. handelsafvikling, herun-
der adgangen til at udbyde handelsafvikling på
tværs af grænser (passporting) samt under hvilke
forhold værdipapircentraler kan autoriseres til at
udbyde bank-lignende tertiære ydelser.
Forslag der skal etablere en effektiv platform for
konsolideret handelsinformation, dvs. en rapporte-
ring af indgåede handler fra forskellige handels-
platforme (fx børser) på tværs af EU mhp. at give
øget prisgennemsigtighed.
Forslag der skal sikre i) konsistente regler for be-
skyttelse af investeringer inden for EU; ii) bedre
håndhævelse af reglerne for investeringsbeskyt-
telse; og iii) tiltag der skal understøtte flere inve-
steringer ved at samle informationer om investo-
rers rettigheder.
Gennemgang (review) af behovet for yderligere
harmonisering af EU-lovgivning fsva. tilsyn samt
behov for styrket koordination af tilsynet med fi-
nansielle virksomheder eller alternativt mere di-
rekte tilsyn fra de fælles tilsynsmyndigheder i EU
(ESA’erne).
Forslag fra Kommissio-
nen ultimo 2022
11.
Mere forudsigelige udfald
ved insolvensbehandling af
investeringer på tværs af
grænser
A) Forslag fra
Kommissionen medio
2022
B) Analyse primo 2021
og muligt forslag fra
Kommissionen ultimo
2022
Vurderinger fra Kom-
missionen i hhv. ultimo
2023 og ultimo 2021
12.
Styrket engagement blandt
aktionærer
13.
Udvikling af tjenester til
handelsafvikling på tværs
af grænser
Gennemgang fra Kom-
missionen ultimo 2021
14.
Konsolideret handelsinfor-
mation på tværs af EU
Forslag fra Kommissio-
nen ultimo 2021
15.
Styrket beskyttelse og un-
derstøttelse af investerin-
ger i EU
Forslag fra Kommissio-
nen medio 2021
16.
Fælles tilsyn af finansielle
virksomheder
Gennemgang fra Kom-
missionen ultimo 2021
Kilde: Kommissionens handlingsplan for kapitalmarkedsunionen, 24. september 2020:
“A
Capital Markets Union for
People and Businesses
New Action Plan”
(KOM(2020) 590).
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
2367788_0010.png
Side 10 af 16
Dagsordenspunkt 3:
1. Resume
EU's udviklingsfinansielle arkitektur
På ECOFIN 16. april 2021 ventes en præsentation af hovedresultaterne af en uafhængig analyse,
der
gennemgår og vurderer mulighederne for at reformere EU’s udviklingsfinansielle arkitektur
via tre optioner, hhv. 1) en europæisk udviklings- og klimabank (European Climate and Susta-
inable Development Bank, ECSDB) forankret i Den Europæiske Bank for Udvikling og Gen-
opretning (EBRD), 2) en ECSDB som nyt datterselskab under Den Europæiske Investerings-
bank (EIB) samt 3) forbedringer af den eksisterende udviklingsfinansielle arkitektur inden for
eksisterende rammer og ressourcer.
Præsentationen ventes at danne grundlag for en efterfølgende overordnet drøftelse i ECOFIN om
EU's udviklingsfinansielle arkitektur. EU-formandskabet ventes pba. drøftelsen i ECOFIN og
FAC(udvikling) at udarbejde rådskonklusioner mhp. vedtagelse i løbet af maj, evt. i skriftlig
rådsprocedure.
2. Baggrund
I april 2019 nedsatte Rådet
1
på fransk-tysk foranledning en
Højniveaugruppe af Vise
Personer
(HVP) med mandat til at foretage en uvildig vurdering af EU’s arkitektur
for udviklingsfinansiering og nuværende udviklingsfinansielle instrumenter forval-
tet af hhv. Kommissionen, Den Europæiske Investeringsbank (EIB) og Den Euro-
pæiske Bank for Udvikling og Genopretning (EBRD)
2
. Rapporten blev offentlig-
gjort 8. oktober 2019. I rapporten vurderede HVP, at EU råder over vigtige finan-
sielle institutioner, men at disse ikke bidrager i tilstrækkelig grad til at tackle de store
eksterne klima- og udviklingsmæssige udfordringer, som EU står overfor. HVP-
rapporten fandt ligeledes, at det nuværende system er præget af uigennemskuelig-
hed og stærke institutionelle særinteresser, der skaber fragmentering og overlap.
Lignende vurderinger blev fremsat
i den såkaldte ”Camdessus
Rapport”
i 2010
3
.
HVP-rapporten fra 2019 kom med nye og opdaterede anbefalinger til, hvordan EU
bedst effektiviserer og reformerer den nuværende udviklingsfinansielle indretning
for bedst muligt at adressere de klima- og udviklingsmæssige udfordringer i lande
uden for EU, herunder særligt i lavindkomstlande og skrøbelige stater. Målet er ikke
at øge udlånet i lande uden for EU generelt, men at øge aktivitetsniveauet i lande
med et større udviklingsefterslæb, navnlig i Afrika.
HVP-rapporten indeholdte en række kortsigtede anbefalinger og tre langsigtede
scenarier. De
kortsigtede anbefalinger
indebærer, at der skal skabes et stærkt udviklings-
politisk centrum i EU. Det skal bl.a. ske ved at Rådet og Det Europæiske Råd styr-
ker ejerskabet for udviklingspolitikken, at Kommissionen får en større synlig og
Nedsat med Rådets afgørelse (EU) 2019/597 af 9. april 2019.
er europæisk udviklingsbank etableret i 1991 efter Berlinmurens fald, der investerer i projekter i Europa
og dets nærområder bl.a. inden for landbrug, transport, grøn omstilling mv. Ejerkredsen er består af både lande
inden for EU og uden for EU, som fx USA, Japan, Canada m.fl. samt EIB og EU ved Kommissionen.
3
"Mid-term
Review of EIB’s external mandate 2007-2013:
Report and recommendations of the Steering Com-
mittee of Wise persons", februar 2010.
1
2
EBRD
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
Side 11 af 16
koordinerende rolle inden for udviklingsfinansiering samt, at der laves en overord-
net branding og fortælling om EU’s globale strategi og relateret udviklingsfinansie-
ring.
HVP-rapporten vurderede tre mulige,
langsigtede
alternative optioner for at oprette
en ny Europæisk Bank for Klima og Bæredygtig Udvikling ("European
Climate and
Sustainable Development Bank", ECSDB):
1)
At gøre EBRD til anker for
ECSDB,
så EBRD’s og EIB’s udviklingsfinansielle
aktiviteter samles i EBRD-regi.
2)
At oprette en helt ny bank med blandet ejerskab fra EIB, Kommissionen og
EBRD samt EU-landene.
Dette vil betyde udfasning af EIB og EBRD’s låne-
aktivitet uden for EU.
3)
At oprette et datterselskab under EIB, der fungerer som
ECSDB
med gradvis
udfasning af EBRD-aktiviteter.
HVP-rapporten opfordrede til, at der udføres detaljerede analyser af gennemførlig-
heden af de tre optioner, der kan danne grundlag for senere politiske drøftelser.
På baggrund af HVP-rapporten vedtog ECOFIN 5. december 2019 rådskonklusi-
oner, der bl.a. opfordrede til, at EU og EU-landene tager større ejerskab for udvik-
lingspolitikken, og at Kommissionen i højere grad indtager en koordinerende rolle
blandt de relevante udviklingsaktører i Europa. Konklusionerne opfordrede til at
benytte eksterne konsulenter til gennemførelse af yderligere detaljerede analyser af
de finansielle, juridiske og operationelle konsekvenser af navnligt option 1 og 3 i
HVP-rapporten. Option 2 blev fundet for ressourcekrævende og erstattet med en
option, hvor man så på muligheder for at gennemføre forbedringer under det eksi-
sterende system. Disse detaljerede analyser skal danne grundlag for politiske drøf-
telser i Rådet om evt. videre skridt for at styrke EU's udviklingsfinansielle arkitektur.
HVP-rapportens anbefalinger er først og fremmest rettet mod at styrke EU´s ud-
viklingsfinansielle rolle, som generelt finansieres over EU’s og EU-landenes
udvik-
lingsbudgetter. HVP-rapporten og dens opfølgning er derfor blevet drøftet i såvel
ECOFIN som FAC(udvikling), herunder på FAC(udvikling) 25. november 2019.
3. Formål og indhold
På ECOFIN 16. april 2021 ventes en præsentation af en rapport fra de eksterne
konsulenter med en analyse af de tre optioner ("Feasibility
Study on Options for Strengt-
hening the Future European Financial Architecture for Development",
herefter
EFAD-rap-
porten),
og rapportens vurdering af, hvordan disse optioner fremmer målet om styr-
ket europæisk udviklingsfinansiel arkitektur. Præsentationen ventes at danne grund-
lag for en efterfølgende overordnet ECOFIN-drøftelse om EU's udviklingsfinan-
sielle arkitektur. Formandskabet ventes pba. drøftelsen i ECOFIN og efterfølgende
i FAC(udvikling) at udarbejde rådskonklusioner mhp. vedtagelse i skriftlig rådspro-
cedure i løbet af maj.
EFAD-rapporten analyserer de væsentligste aspekter ved følgende tre optioner:
A.
At ECSDB oprettes i regi af EBRD, dvs. option 1 i HVP-rapporten.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
2367788_0012.png
Side 12 af 16
B.
At ECSDB oprettes som et datterselskab i EIB, dvs. option 3 i HVP-rapporten.
C.
At man fortsætter med og forbedrer den eksisterende arkitektur,
Status Quo +.
EFAD-rapporten bemærker, at EBRD i
stor udstrækning er tilpasset EU’s speci-
fikke politikker og værdier, og at EU som helhed allerede har en aktiemajoritet på
ca. 53 pct. Opbygning af en
fuldt kontrollerende
aktiepost for EU på 80 pct.
4
vil kræve
en væsentlig kapitaltilførsel (anslået til mellem 4,7 og 24,3 mia. euro) til EBRD fra
EU-landene og andre mulige EU-aktionærer, f.eks. Kommissionen. Det vil desuden
kræve tilslutning fra alle øvrige aktionærer som bl.a. UK og USA. Dette vurderes i
EFAD-rapporten vanskeligt samt ikke nødvendigt givet EU's eksisterende
de facto
indflydelse i EBRD.
EBRD har en bred vifte af investeringsinstrumenter, der er anvendelige i små og
større finansierings- og investeringsprojekter, og EBRD opererer aktuelt i EU-kan-
didatlande og -nabolande, hvor der er forholdsvis velbemandede landekontorer.
EBRD vil dog, hvis EBRD skal danne basis for ECSDB, skulle udvide sit mandat
til operationer også i f.eks. Afrika syd for Sahara (Sub-Sahara) eller Latinamerika.
Aktuelt udlåner EBRD årligt ca. 7,2 mia. euro til lande uden for EU. Under MFF-
perioden 2021-2027 anslås EBRD via eksisterende og ny kapital at have kapacitet
til at øge sit udlån til lande uden for EU til ca. 10,5 mia. euro årligt. Det vil kunne
øges yderligere med årligt ca. 4,0-4,2 mia. euro, hvis man gennemfører Option A,
og EBRD tildeles adgang til bl.a. eksisterende EU-budgetgarantier og eksisterende
garantier fra EU-lande, der aktuelt allokeres til investeringer i EIB.
Option A anslås samlet at have en årlig udlånskapacitet via EBRD og EIB
5
på i alt
15,2-15,4 mia. euro til lande uden for EU. Administrationsomkostninger forbundet
med EBRD som ECSDB ventes at være på niveau med Option B og Option C,
dvs. ca. 2,6 pct. af udviklingsinvesteringerne, når de nye tiltag er fuldt indfaset.
Tabel 1
Anslået udlånskapacitet til lande uden for EU under hvert af optionerne vurderet i EFAD-rapporten
Option A
EBRD
Årlig udlånskapacitet, mia. euro
Yderlige udlånskapacitet via bl.a. EU-
programmer, mia. euro
Samlede
årlig udlånskapacitet,
mia. euro
10.5
4,0-4,2
15,2-15,4
EIB
-
0,7
Option B
EBRD
7,2
a
-
EIB
2,5
4,8-5
14,5-14,7
Option C
EBRD
10,5
5,1-5,4
18,1-18,4
EIB
2,5
Option A
(EBRD som en Europæisk Bank for Klima og Bæredygtig Udvikling (ECSDB))
Anm: a) i option B, hvor EIB vælges som ECSDB, forudsættes EBRD’s udlån til lande
uden for EU
at fortsætte på
eksisterende niveau på ca. 7,2 mia. euro årligt og ventes at falde over tid. Dvs. muligheden for øget kapacitet,
der nævnes under option A, anvendes ikke til at øge EBRD’s udlån til lande uden for EU.
Kilde: EFAD-rapporten
4
5
Dvs. EU som helhed har et kvalificeret flertal i EBRD
Ifølge EFAD-rapporten anslået til 0,7 mia. euro årligt under option A.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
2367788_0013.png
Side 13 af 16
Option B
(datterselskab i EIB som ECSDB)
Som en EU-institution er
EIB forpligtet til at følge EU’s politikker og værdier.
EIB's ejerkreds består alene af EU-landene (til forskel fra EBRD), og et evt. nyt
selvstændigt datterselskab under EIB kan dermed være uafhængig af ikke-EU akti-
onærer (USA, UK m.fl.).
Etablering af en ECSDB i form af et selvstændigt kapitaliseret og ledet EIB-datter-
selskab vil give mulighed for at udvikle egne vedtægter og risiko- og prispolitik samt
en bemanding og tilstedeværelse, der modsvarer behovene i fattige lande og svage
stater. Det anslås at ville kræve, at EU-landene og andre mulige aktionær, f.eks.
Kommissionen, tilfører væsentlig kapital til datterselskabet.
6
.
EIB har mandat til at operere globalt som EU’s investeringsbank, men EIB's
ope-
rationer og erfaring fra lande i skrøbelige situationer og lavindkomstlande, herunder
Sub-Sahara, er begrænset af EIB's model med mange ressourcer koncentreret i ho-
vedkvarteret i Luxembourg og omvendt begrænsede ressourcer og bemanding i
f.eks. lavindkomstlande. Ifølge EFAD-rapporten vil EIB derfor skulle øge sin lo-
kale tilstedeværelse og udviklingsekspertise.
Hvis der ikke tilføres yderligere egenkapital til EIB, anslås EIB under MFF-perio-
den 2021-2027 at have kapacitet til udlån uden for EU for ca. 2,5 mia. euro årligt,
samt yderligere ca. 4,8-5 mia. euro som følge af EIB's eksisterende særlige adgange
til bl.a. EU-budgetgarantier og EU-gavebistand.
EIB’s udlån til lande uden for EU
under Option B vil dermed udgøre 7,3-7,5 mia. euro årligt.
Option B anslås samlet at have en årlig udlånskapacitet via EBRD
7
og EIB på i alt
14,5-14,7 mia. euro til lande uden for EU. De årlige administrationsomkostninger
ventes at være 2,6 pct., når tiltagene er fuldt indfaset.
Option C
(Status Quo+)
EFAD-rapporten gennemgår også muligheden for at forbedre EU's eksisterende
udviklingsfinansielle arkitektur uden at ændre den grundlæggende struktur, herun-
der ved bedre systematisk samarbejde mellem institutionerne på EU-niveau og na-
tionalt niveau og med Kommissionen i en koordinerende rolle.
Ifølge EFAD-rapporten vil Option C på kort sigt være forbundet med mindre usik-
kerhed samt være mindre tids- og ressourcekrævende ift. etablering af en ny facilitet
som forudset under Option A og B. Mens Option C også vil gøre det muligt at
opretholde aktivitetsniveauet under krisen, vil det f.eks. tage flere år før Option A
EFAD-rapporten anslår bl.a. at et samlet låneprogram over MFF-perioden 2021-2027 på f.eks. 50-60 mia.
euro vil kræve en samlet kapitaltilførsel på 5,1 til 13,5 mia. euro.
7
EBRD’s udlån til lande uden for EU forudsættes under option B at fortsætte på eksisterende anslåede niveau
på ca. 7,2 mia. euro årligt og ventes at falde over tid. Dvs. muligheden for øget kapacitet, der nævnes under
option A, anvendes ikke til at øge EBRD’s udlån til lande uden for EU.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
2367788_0014.png
Side 14 af 16
eller B kan gennemføres med fuld effekt. Sammenlignet med Option C finder rap-
porten at forankringen af udlånet til de fattige lande i en bank vil skabe større sik-
kerhed på sigt for opnåelse af kvalitets- og aktivitetsløft i denne gruppe lande.
Under Option C vil EU også fortsat kunne drage fordel af EBRD og EIB's eksiste-
rende kompetencer frem for at udvikle nye, og fokusere på at sikre bedre samar-
bejde mellem både nationale og multilaterale udviklingsfinansielle aktører samt
bygge på eksisterende ressourcer og rammer.
EFAD-rapporten fremhæver, at forbedringer af EU's eksisterende udviklingsfinan-
sielle arkitektur under Option C kræver, at alle relevante institutioner tager skridt
hen imod mere effektivt at bidrage til den udviklingsfinansielle arkitektur og arbejde
mere systematisk sammen. EFAD-rapporten foreslår bl.a. at styrke koordinationen
og samarbejdet i EU via
”Team
Europe”-indsatsen,
der er en koordineret og omfat-
tende indsats fra EU og EU-landene mhp. at hjælpe bl.a. udviklingslande, samt
styrke eksisterende EU-programmer såsom EFSD+ og EU-instrumentet for nabo-
skab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI), hvor man i hø-
jere grad også inddrager f.eks. nationale og internationale finansielle institutioner.
Under Option C fortsætter EBRD og EIB hver især som væsentlige aktører i EU's
udviklingsfinansielle arkitektur, og udelukker ikke senere udvidelse af EBRD's man-
dat i Afrika eller tilpasning
af EIB’s struktur.
Ved Option C under MFF-perioden 2021-2027 anslås EBRD
8
og EIB at have en
lånekapacitet til lande uden for EU på hhv. 10,5 og 2,5 mia. euro årligt samt yderli-
gere 5,1-5,4 via EU-programmer som EFSD+ og NDICI. Det giver en skønnet
samlet udlånskapacitet til lande uden for EU på ca. 18,1-18,4 mia. euro årligt inden
for eksisterende rammer. De årlige administrationsomkostninger ventes at falde fra
ca. 3,4 pct. af udviklingsinvesteringerne i dag til ca. 2,6 pct., når Option C er fuldt
implementeret (det løbende omkostningsniveau svarer omtrent til niveauet for Op-
tion A og B). Realiseringen af de forventede resultater under Status Quo + bygger
på en forventning om, at stærkere styring, ledelse og koordination kan opnås via
eksisterende strukturer.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er ikke hørt i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
EFAD-rapporten antager, at EBRD– som beskrevet i Option A
–øger
sit årlige udlån til lande uden for EU
fra de anslåede ca. 7,2 mia. euro årligt til 10,5 mia. euro årligt
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
Side 15 af 16
7. Økonomiske konsekvenser
Rapporten har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser. Udgifter til en
reform af EU’s udviklingsfinansielle ar-
kitektur vil uanset valg af konkret model skulle findes
inden for EU’s udviklings-
ramme
i EU’s flerårige
finansielle ramme for 2021-2027. Der kan åbnes op for, at
EU-landene på sigt kan yde nationale bidrag ud over den del, der finansieres over
EU’s budget. I Danmarks tilfælde ville dette som udgangspunkt ske inden for den
på finansloven afsatte udviklingsbistandsramme.
Rapporten kan indebære senere tiltag, der kan have statsfinansielle konsekvenser.
En realisering af en ny bank-baseret løsning som foreslået i option A og B vil kræve,
at der allokeres kapital, både til at afdække risici på udlån til svage og skrøbelige
stater og til at levere de nødvendige støtteelementer til at gøre ellers ikke-finansier-
bare projekter finansieringsmodne. Det er endvidere et generelt udgangspunkt, at
det vil kræve yderligere kapital at øge den samlede volumen af risikovillig finansie-
ring til udviklingslandene ud over den eksisterende kapacitet. Der vil blive taget
stilling hertil, såfremt der på et tidspunkt fremsættes konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EFAD-rapporten er generelt blevet positivt modtaget blandt EU-landene. EU-lan-
dene ventes generelt at foretrække option C (Status
Quo+),
herunder at sikre bedre
udnyttelse af relevante eksisterende EU-programmer samt bedre koordination, som
anses for at være den mest omkostningseffektive og realistiske option.
Også EIB og EBRD har vist åbenhed for at arbejde ud fra Status Quo+, og der
ventes opbakning til dette i de to bankers respektive ejerkredse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage præsentationen af EFAD-rapporten til efterretning.
Regeringen ser reformarbejdet som en mulighed for at udvikle en mere effektiv
udviklingsfinansiel struktur, så EU kan optræde sammenhængende, transparent og
resultatorienteret i samarbejdet med de fattige lande, med fokus på Afrika syd for
Sahara. Regeringen finder dette nødvendigt for, at EU kan levere en mere slagkraf-
tigt indsats ift. de store aktuelle udfordringer her, herunder grundlæggende årsager
til irregulær migration, og hjælpe landene med en grøn omstilling og med at skærme
sig mod effekterne af klimaforandringerne.
Regeringen vil kunne støtte den forventede konsensus om Option C, Status Quo+,
og arbejde for løsninger, der sikrer et reelt kvalitetsløft og effektivt adresserer be-
hovene. Det er vigtigt at styrke samarbejdet og transparensen ift. aktiviteter mellem
Kommissionen, EIB, og EBRD samt europæiske og nationale aktører, så overlap
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Samlenotat vedr. ECOFIN, fra finansministeren
Side 16 af 16
og huller i indsatsen undgås. Der bør udvikles et stærkt fundament for EU's udvik-
lingsfinansiering, der effektivt kan levere kvalitet særligt i skrøbelige situationer og
fattige lande. Samling af en væsentlig del af udviklingsfinansieringen, fx i en bank
på sigt, har potentialet til at sikre et sådant kvalitetsløft, hvis der opbygges de nød-
vendige kompetencer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
EFAD-rapporten er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg. Europaud-
valget blev senest orienteret om
spørgsmålet om EU’s udviklingsfinansielle arkitek-
tur 21. november 2019 ifm. finansministerens forelæggelse af ECOFIN 5. decem-
ber 2019 samt 15. november 2019 ifm. udviklingsministerens forelæggelse af
FAC(udvikling) 25. november 2019.