Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 252
Offentligt
2366254_0001.png
Aktstykke nr.
206
Folketinget 2020-21
206
Erhvervsministeriet.
København, den 30. marts 2021.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i en
justering af kompensationsordningerne jf.
Aftale om justering af hjælpepakker til erhvervslivet
af 19.
marts 2021:
– De allerede afsatte midler under § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
kan anvendes til dækning af udgifter forbundet med justeringer af kompensationsordningerne for
faste omkostninger, faste omkostninger light og selvstændige mv.
– Der tilføres 30,0 mio. kr. til § 28.56.04. Pulje til luftfart
Udgifterne finansieres af § 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19
mv. med 30,0 mio. kr.
Med
Aftale om justering af hjælpepakker til erhvervslivet
af 19. marts 2021 mellem regeringen,
Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative og Alternativet blev
det aftalt at gennemføre en række justeringer af hjælpepakkerne, som skal bidrage til at flest mulige
virksomheder og kulturinstitutioner kommer så godt igennem krisen som muligt.
1.
Forbedring af faste omkostninger light
Loftet for kompensationsordningen for faste omkostninger light hæves med 50 pct., så tvangsluk‐
kede butikker generelt, herunder restauranter og caféer mv., kan opnå 100 pct. kompensation for de
faktiske afholdte, stedbundene faste omkostninger op til 150.000 kr. pr. enhed pr. måned.
Endvidere søges ordningen godkendt under Temporary Framework pkt. 3.1, hvorved kompensati‐
onsloftet på 1,5 mio. kr. pr. virksomhed hæves til ca. 13,3 mio. kr.
Endelig kan Erhvervsstyrelsen kræve, at der skal foretages ekstern revision, når det vurderes
nødvendigt og kompensationsbeløbet overstiger 1 mio. kr. Justeringen gælder fra den 1. marts 2021
og frem.
2.
Kompensation for foder til dyrehold
Foder til dyrehold uden for landbruget kan fra og med den 9. december 2020 kompenseres som en
fast omkostning. Det er eksempelvis udgifter til hestehold, hundeopdrætnings- og avlsdyrsbranchen
uden for landbruget, herunder til rideskoler, hundekenneler, dyr hos dyrehandlere, dyrlæger samt
b.
CQ001687
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Aktstykker fra Erhvervsministeriet
2366254_0002.png
2
cirkusser. Dyrehold i landbruget hører fortsat under den fælles landbrugspolitik og statsstøttereglerne
herom.
3.
Genindførsel af støtteordning for luftfartsselskabers driftslicens (AOC-støtteordningen)
AOC-støtteordningen fra efteråret 2020 genindføres med en samlet økonomisk ramme på 30 mio.
kr. Ordningen genindføres med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2021. Ordningen afvikles, når
de generelle kompensationsordninger afvikles eller når midlerne er disponeret.
4.
Justering af regler vedrørende indkomstloft for selvstændige mv.
Reglerne vedrørende indkomstloftet i kompensationsordningerne for selvstændige, freelancere med
B-indkomst og freelancere med både A- og B-indkomst (kombinatører) justeres, så indkomstloftet
som udgangspunkt følger det kalenderår, hvortil kompensationsudbetalingen er knyttet. Der er dog
en undtagelse for selvstændige mv., der søger om kompensation for en periode, der starter tidligst
den 9. december 2020 og slutter senest den 28. februar 2021. De skal leve op til et krav om
maksimalt at have 800.000 kr. i personlig indkomst enten i 2020 eller i 2021.
5.
Justering af kompensationsordning for kombinatører
Kompensationsordningen for freelancere med både A- og B-indkomst (kombinatører) justeres,
så overskud fra selvstændig erhvervsvirksomhed kan indgå i tabsberegningen. Samtidig justeres
indkomstkravet, så overskud fra selvstændig erhvervsvirksomhed kan medregnes på lige fod med B-
indkomst. Overskud fra formueforvaltning samt kapitalindkomst medtages ikke i beregningerne. En‐
delig justeres aktivitetskravet, så overskud fra formueforvaltning ikke medregnes. Justeringerne af
kompensationsordningen gælder med tilbagevirkende kraft fra den 9. december 2020.
6.
Indførsel af omstillingsperiode på syv dage
Kompensationsperioden for faste omkostninger og selvstændige mv. forlænges med syv dage
ud over restriktionsperioden, såfremt restriktionerne rulles tilbage med mindre end syv dages var‐
sel. Virksomhederne sikres dermed en ”omstillingsperiode” på minimum syv dage, hvor man har
mulighed for at modtage kompensation, selvom restriktionerne måtte være ophævet. Eventuelle
udgifter forelægges Finansudvalget separat.
Øvrige forhold
De nærmere ansøgningskriterier, kontrol mv. fastsættes i bekendtgørelse og/eller puljebeskrivelse.
Udgifterne som følge af justeringerne i kompensationsordningerne skønnes at udgøre i alt ca.
48,0 mio. kr. pr. måned. Udgifterne forventes at kunne holdes inden for den afsatte ramme på §
08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19.
Det bemærkes, at der med akt. 179 af 18. marts 2021 er givet adgang til på §08.32.21. Kom‐
pensationsordninger som følge af COVID-19 at optage merudgifter direkte på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2021 svarende til de faktiske udgifter i 2021 til kompensationsperioden frem til
og med den 5. april 2021. Eventuelle uforbrugte midler skal tilfalde statskassen og nedskrives på
forslag til lov om tillægsbevilling for 2021.
Der afsættes en pulje på 30,0 mio. kr. ifm. genindførslen af AOC-støtteordningen.
Eventuelle merudgifter forbundet med administration af kompensationsordningerne forelægges ved
behov Finansudvalget.
Det bemærkes, at der med akt. 138 af 12. januar 2021 er givet hjemmel til at foretage den endelig
afregning af ordningerne i 2022, hvilket kan indebære op- eller nedregulering af det i 2021 udbetalte
beløb. Dette skyldes, at modtagerne får udbetalt kompensation umiddelbart efter, at der er ansøgt
herom, og ansøgningen er godkendt, mens den endelige afregning først vil finde sted ved den
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Aktstykker fra Erhvervsministeriet
2366254_0003.png
3
efterfølgende afrapportering og kontrol. Der vil på finansloven for 2022 blive søgt optaget hjemmel
til at afholde udgifter og oppebære indtægter som følge af den endelige afregning.
Skatteforvaltningen forventes at have en række opgaver i tilknytning til kompensationsordninger‐
ne. Udgifterne hertil forventes tidligst at kunne opgøres i forbindelse med oplysningsfristen for
indkomståret 2020 den 1. juli 2021, hvor virksomhederne tidligst skal medregne modtagne og
slutafregnede kompensationsbeløb. I det omfang det vurderes nødvendigt, vil opgaverne blive søgt
finansieret ved kommende bevillingslove.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 specificeres således:
§ 28.56.04. Puljer til luftfart (Reservationsbev.)
22. Understøttelse af den danske luftfartsbranche
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
§ 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
10. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
49. Reserver og budgetregulering
Udgifter i mio. kr.
30,0
-30,0
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på, at den politiske aftale kan udmøntes og
udbetalingen af kompensation kan påbegyndes i indeværende finansår.
Der tages forbehold for statsstøttegodkendelse.
Erhvervsministeriet anmoder under henvisning til ovenstående om Finansudvalgets tilslutning til føl‐
gende dispositioner som led i en justering af hjælpepakker til erhvervslivet som følge af COVID-19
restriktionerne:
§ 28.56.04. Puljer til luftfart (Reservationsbev.)
§ 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
Udgifter i mio. kr.
30,0
-30,0
d.
e.
Desuden kan de allerede afsatte midler under § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af
COVID-19 anvendes til dækning af udgifter forbundet med en justering af kompensationsordninger‐
ne for faste omkostninger, faste omkostninger light og selvstændige mv.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Aktstykker fra Erhvervsministeriet
2366254_0004.png
4
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 30. marts 2021
Simon Kollerup
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.