Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 250
Offentligt
2365141_0001.png
Norge
I Norge reguleres reglerne af 2 love, Lov om sjøfarten (sjøloven) og Lov om fritids- og småbåter (småbåtloven).
Efter Sjøloven må man ikke have over 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,1 mg alkohol pr liter udåndingsluft som fører af et skib
på over 15 m længde. Endvidere er det forbudt at indtage alkohol under sejlads og 8 timer før. Sidste regel gælder også for
småbåde, der anvendes til erhvervsmæssig pasagertransport.
Overtrædelse straffes med bøde eller fængsel i op til 1 år.
Efter Småbåtsloven må man ikke have 0,8 promille alkohol i blodet eller 0,4 mg alkohol pr liter udåndingsluft som fører af
motorbåd eller sejlbåd over 4,5 m længde.
Endvidere er der generelt forbud mod føring af båd, hvis man er påvirket af andre rusmidler.
De pågældende paragraffer i de to love ses her:
Sjøloven
og
Småbåtloven.
Sverige
I Sverige gælder reglerne i Sjölagen 20. kap. §§ 4 og 5.
De omfatter fører af fartøjer, som med motor kan sejle mindst 15 knob eller er over 10 m i længde. Hvis føreren har over 0,2
promille alkohol i blodet eller over 0,1 mg alkohol pr liter udåndingsluft, kan vedkommende idømmes bøder eller fængsel i op til 6
måneder for
sjöfylleri.
Hvis føreren har over 1,0 promille alkohol i blodet eller over 0,5 mg alkohol pr liter udåndingsluft anses tilfældet for særlig groft,
og straffen kan stige til fængsel i 2 år.
Bestemmelserne i
Sjölagen
ses her.
Tyskland
I Tyskland er der en 0,5 promille grænse, som gælder alle fartøjer lige fra surfbrædter over vandscootere og sejlyachts til
supertankere:
Hvis man har mere end 0,25 mg/l alkohol i udåndingsluften eller 0,5 promille alkohol i blodet, må man ikke føre noget fartøj.
Grænserne gælder også for besætningsmedlemmer, der deltager aktivt i sejladsen.
Overtrædelse straffes med bøde.
Om grænsen også gælder for ankerliggere, tolkes åbenbart lidt forskelligt. Hovedsynspunktet er, at man skal være i stand til at føre
skibet på lovlig vis, hvis ankeret slipper.
Die Wasserschutzpolizei i Schlesig-Holstein oplyser endvidere, at i tilfælde af at andre udsættes for fare eller risiko for tab, kan en
promille på 0,3 udløse straf.
Loven hedder Seeschifffahrtsstraßen-Ordnung (SeeSchStrO), § 3 Grundregeln für das Verhalten im Verkehr
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Henvendelse af 29/3-21 fra Karlo Jespersen, Silkeborg om promillegrænsen til søs
2365141_0002.png
(I § 3 stk 1 står der i øvrigt, at hvis man har VHF i båden, skal man aflytte trafikcentralens besked og rette sig efter den.)
Lovteksten kan læses her:SeeSchStrO
§ 3
Schlesig-Holsteins Wasserschutzpolizeis folder med 0,3-promillereglen kan ses her:"Kein
Alkohol am Ruder"
Oversigtstabel
Danmark:
<0,5 promille
Erhvervsfartøjer
Fritidsfartøjer, hvortil der kræves uddannelse:
- længde over 15 m
- speedbåde og vandscootere
(gælder ikke i havn og for anker)
Norge
<0,2 promille
<0,8 promille
Skib over 15 m
Fritidsfartøj:
- motordrevet
- over 4,5 m lang og drevet af sejl
Sverige
<0,2 promille
Både
- længere end 10 m
- hastighed over 15 knob
Tyskland
<0,5 promille
Alle fartøjer, også ankerliggere.
(Schleswig-Holsten: evt. <0,3 promille)
Tyskland
I Tyskland er der en 0,5
promille grænse
, som gælder alle fartøjer lige fra surfbrædter over vandscootere
gælder også for besætningsmedlemmer, der deltager aktivt i
og sejlyachts til supertankere:
Hvis man har mere end 0,25 mg/l alkohol i udåndingsluften eller 0,5 promille alkohol i blodet, må man ikke føre noget
fartøj.
Grænserne
sejladsen.
Overtrædelse straffes med bøde.
Om grænsen også gælder for ankerliggere, tolkes åbenbart lidt forskelligt. Hovedsynspunktet er, at man skal være i stand
til at føre skibet på lovlig vis, hvis ankeret slipper.
Die
Wasserschutzpolizei
i
Schlesig
-Holstein oplyser endvidere, at i tilfælde af at andre udsættes
for fare eller risiko for tab, kan en promille på 0,3 udløse straf.
Loven hedder Seeschifffahrtsstraßen-Ordnung (SeeSchStrO), § 3 Grundregeln für das Verhalten im Verkehr
Tyskland:
Kompetencecertifikater Alle må sejle en båd uden at skulle have et certifikat, hvis den har
en motor med under
5HK ydelse. Mellem 5 HK og 15 HK skal personen være fyldt 16
år. Over 15 HK skal føreren have et certifikat.
Tyskland tillader dog at udenlandske
både (>15 meter) føres efter deres hjemmestats regler i op til et år. Dog med undtagelse af
sejlads på Rhinen, da international aftaler forlanger certifikat for sejlads på Rhinen.