Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2260619_0001.png
NOTAT
Orienteringsnotat til Folketinget vedr. dansk høringssvar på Kom-
missionens udvidelse af Temporary Framework
Kommissionen har 2. oktober 2020 udsendt et forslag til udvidelse af med-
delelsen om midlertidige statsstøtteforanstaltninger som følge af Covid-19
(”Temporary Framework”).
Dette regelsæt angiver rammerne for, hvornår
Kommissionen kan godkende Covid-19 støtteordninger efter TEUF artikel
107(3) b. Forslaget er sendt i lyn-høring hos medlemsstaterne, og der er
givet en frist på to hverdage til at afgive høringssvar.
Med udvidelsen ønsker Kommissionen:
At forlænge Temporary Framework indtil den 30. juni 2021.
At indføre en ny mulighed for at yde støtte til dækning af faste omkost-
ninger hos virksomheder med nedsat forretningsaktivitet på grund af
COVID-19-udbruddet.
At der i forbindelse med rekapitalisering gives mulighed for - på visse
betingelser - at statens exit fra tidligere statsejede selskaber kan ske
uden offentlig høring og salg.
Med forslaget bliver der større sikkerhed om, hvordan Covid-19 støtte vil
skulle håndteres statsstøtteretligt i 2021.
Af høringssvaret fremgår, at Danmark støtter forlængelsen af Temporary
Framework indtil 30. juni 2021, og anbefaler, at Kommissionen bevarer en
åben tilgang til at vurdere COVID-19 situationen i løbet af sommeren 2021
og om nødvendigt forlænge regelsættet yderligere.
Kommissionens forslag lægger ikke op til at ændre på det fastsatte støtteloft
på 800.000 EUR pr. virksomhed i pkt. 3.1. Af høringssvaret fremgår, at
Danmark opfordrer Kommissionen til at hæve dette loft, for at det fortsat
inden for statsstøttereglerne bliver muligt at adressere behovet hos virk-
somheder, der stadig står over for en mangel på likviditet på grund af Co-
vid-19. Det foreslås fra danske side, at øge det samlede støtteloft efter pkt.
3.1. med mindst [800.000 EUR] i 2021.
Kommissionens forslag lægger op til at introducere en ny mulighed for at
yde støtte til dækning af virksomheders faste omkostninger i Temporary
Framework.
Det konkrete forslag fra Kommissionen (nyt pkt. 3.12) giver mulighed for
at yde støtte til dækning af faste omkostninger til virksomheder, der som
6. oktober 2020
2020 - 3374
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: EMs orienteringsnotat samt høringssvar vedr. Kommissionens udvidelse af Temporary Framework, fra erhvervsministeren
2/3
følge af offentlige Covid-19 restriktioner har måtte suspendere eller redu-
cere deres aktiviteter. Efter Kommissionens forslag kan støtte ydes på føl-
gende overordnende betingelser:
Støtten skal være tildelt seneste 30 juni 2021 og dække faste omkost-
ninger for perioden 1 september 2020 til 30 juni 2021
Virksomheder skal have haft en omsætningsnedgang på mindst 30 % i
forhold til samme periode i 2019
Der kan ydes støtte op til 50% of de faste omkostninger, for mikro og
små virksomheder dog op til 70 %.
Støtten må ikke overstige 2 mio. EUR (14,8 mio. DKK) per virksom-
hed.
Det gøres gældende, at Danmark generelt støtter forslaget. Da den danske
ordning for faste omkostninger primært er godkendt efter reglerne om "kri-
sestøtte" i TEUF artikel 107(2) b finder vi det dog nødvendigt, at Kommis-
sionen i betragtningerne til forslaget præciserer, at det nye pkt. 3.12 ikke
vil udelukke godkendelsen af sådanne ordninger baseret på "krisebestem-
melsen, hvis betingelserne for at anvende denne er opfyldt.
Det gøre endvidere gældende, at det fra dansk side kan støttes, at støtten
skal ydes senest den 30. juni 2021 og skal dække faste omkostninger, der
er afholdt i perioden mellem 1. september 2020 og 30. juni 2021. Desuden
kan vi støtte, at der er krav om, at støttemodtageren skal have et fald i om-
sætningen på mindst 30% sammenlignet med samme periode i 2019. Re-
gelsættet bør dog kun anvendes på nye ordninger, der etableres, og ikke på
eksisterende ordninger, hvor der er allerede er disponeret efter de gældende
regler. I modsat fald vil der være en risiko for, at de danske ordningers
støtteintensitet skal tilpasses de lavere satser i Kommissionens forslag.
På den anden side gøres det gældende, at vi fra dansk side finder, når der
ifølge forslaget skal efterreguleres for eventuel overkompensation til støt-
temodtageren, og der kun ydes støtte til dokumenterbare faste omkostnin-
ger, vil et væsentligt højere maksimalt støttebeløb samt højere støtteinten-
siteter vil være både nødvendige og proportionale.
Det gøres derfor gældende fra dansk side, at den foreslåede støtteintensitet
på maksimalt 50 %, hhv. 70 % for mikro og små virksomheder, bør hæves
til f.eks. 80% procent for at imødekomme virksomhedernes behov. Derud-
over peges på et behov for at kunne dække op til 90 % af de faste omkost-
ninger hos virksomheder med op til 5 ansatte.
Endelig gøres fra dansk side gældende, at grænsen på 2 mio. EUR er for
lav og ikke vil tage hensyn til, at der er sektorer, der er meget hårdt ramt af
krisen.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: EMs orienteringsnotat samt høringssvar vedr. Kommissionens udvidelse af Temporary Framework, fra erhvervsministeren
3/3
For så vidt angår om forslaget om, at der i forbindelse med rekapitalisering
gives mulighed for at statens udgang fra tidligere statsejede selskaber kan
ske uden offentlig høring og salg, kan dette generelt støttes fra dansk side.
Der anmodes fra dansk side om at Kommissionen præciserer en række
uklarheder af mere teknisk karakter.
Derudover peges fra dansk side på behovet for også at forlænge reglerne i
Temporary Framework vedrørende kortsigtede eksportkreditter til 30. juni
2021.