Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 243
Offentligt
2359862_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
ERHVERVSMINISTEREN
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af di-
rektiv (EU) 2017/2397 for så vidt angår overgangsforanstaltninger for
anerkendelse af tredjelandscertifikater (Kom (2021) 71 final)
1.
Resume
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af direktiv om anerkendelse
af erhvervskvalifikationer for sejlads på indre vandveje, for så vidt angår
overgangsforanstaltninger for anerkendelse af tredjelandscertifikater.
Baggrunden for forslaget er, at der i det nuværende direktiv ikke er taget
højde for, at en række certifikater for søfarende, udstedt af tredjelande, ri-
sikerer at blive ugyldige, når direktivet gennemføres i medlemsstaterne i
2022. Dermed vil de søfarende fra tredjelande ikke længere få adgang til
at besejle EU’s indre vandveje.
Ændringsforslaget har derfor til formål at sikre en overgangsperiode, så
certifikater, der er udstedt af tredjelande, fortsat kan anerkendes af med-
lemsstaterne efter 2022. Det skal gøres ved at tilføje to nye paragraffer til
det eksisterende direktiv, så der tilføjes overgangsbestemmelser frem mod
2032 for kvalifikationscertifikater, søfartsbøger og logbøger, som er ud-
stedt af tredjelande.
Da Danmark har valgt ikke at være omfattet af indre vandvejsreglerne, som
primært er møntet på sejlads på de store floder i Europa, medfører ændrin-
gerne ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 18. februar 2021 fremsat forslag til ændring af di-
rektiv om anerkendelse af erhvervskvalifikationer for sejlads på indre
vandveje for så vidt angår overgangsforanstaltninger for anerkendelse af
tredjelandscertifikater.
Forslaget er oversendt til Rådet den 22. februar 2021 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsendt med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 91 og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 243: Grund- og nærhedsnotat om overgangsforanstaltninger for anerkendelse af tredjelandscertifikater, KOM (2021) 0071, fra erhvervsministeren
Baggrunden for forslaget er, at der i det nuværende direktiv ikke er taget
højde for, at en række certifikater for søfarende, der er udstedt af tredje-
lande, risikerer at blive ugyldige, når direktivet gennemføres i medlemssta-
terne i 2022. Dermed kan der opstå situationer, hvor søfarende fra tredje-
lande ikke længere får adgang til at besejle indre vandveje i EU, da
søfarende skal være i besiddelse af en række dokumenter (kvalifikations-
certifikater, søfartsbøger og logbøger) for at bevise, at de er kvalificerede
og egnede til at udføre deres virke.
Det vil særligt kunne skabe vanskeligheder for sejlads på Donaufloden, da
besætningsmedlemmer fra tredjelande udgør en betydelig del af
arbejdsstyrken der.
Reglerne for sejlads på indre vandveje adskiller sig fra sejlads på åbent hav,
som primært er omfattet af globale regler vedtaget
igennem FN’s Søfartsor-
ganisation, hvorimod EU-reglerne om indre vandveje stammer fra den inter-
nationale Rhin-konvention om varetransport med flodbåde på de store euro-
pæiske floder og søer.
Danmark har valgt ikke at være omfattet af indre vandvejsreglerne. Det
skyldes, at Danmarks kystområder omfatter fjorde, som står i umiddelbar for-
bindelse med åbent hav som Nordsøen, Kattegat, Bælterne og Østerøsen.
Dermed gælder samme regler for sejlads og de søfarende, uanset hvor man
sejler i Danmark.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at ændre overgangsbestemmelserne i direktiv
(EU) 2017/2397 om anerkendelse af erhvervskvalifikationer for sejlads på
indre vandveje til at omfatte kvalifikationscertifikater, søfartsbøger og
logbøger udstedt af tredjelande.
Nærmere bestemt skal der sikres en passende overgangsperiode for en
række søfartdokumenter fra tredjelande, så søfarende fra tredjelande fortsat
kan udføre deres virke i EU for så vidt angår sejlads på indre vandveje.
Direktiv om erhvervskvalifikationer for sejlads på indre vandveje trådte i
kraft 16. januar 2018. Direktivet indeholder en række kvalifikationskrav til
førere og besætning af fartøjer på indre vandveje mhp. at øge sikkerheden
ifm. sejlads på indre vandveje. Medlemsstaterne skal senest have gennem-
ført direktivet i 2022.
Direktivet indeholder samtidig en række overgangsbestemmelser, som skal
sikre en smidig overgang mellem nuværende krav og direktivets nye krav.
Det betyder, at eksisterende kvalifikationscertifikater, søfartsbøger og log-
bøger, som udstedes af medlemsstaterne efter tidligere nationale krav og
regler, fortsat kan anvendes i op til 10 år, såfremt de er udstedt inden den
17. januar 2022, hvor direktivet skal være gennemført. Problemet er, at
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 243: Grund- og nærhedsnotat om overgangsforanstaltninger for anerkendelse af tredjelandscertifikater, KOM (2021) 0071, fra erhvervsministeren
dette ikke omfatter dokumenter fra tredjelande. Det skyldes, at direktivet
ikke indeholder overgangsbestemmelser for dokumenter, som er udstedt af
tredjelande.
Oprindeligt var målet i direktivet, at der indføres en ny anerkendelsesord-
ning for certifikater fra tredjelande. Det vil sige, at det modsat i dag er
Kommissionen, som skal vurdere og godkende de pågældende certifikater.
I dag godkendes certifikaterne af de enkelte medlemsstater. Kommissionen
påpeger dog, at der kan opstå praktiske og tidsmæssige problemer for Kom-
missionen med den nye anerkendelsesordning ift. at nå at godkende de på-
gældende tredjelandes certificeringssystemer inden 2022. Udfordringen
kan dermed blive, at der efter 17. januar 2022 kan opstå situationer, hvor
der er certifikater fra tredjelande, som ikke længere er gyldige.
Der er derfor behov for en ændring af direktivet. Kommissionen foreslår,
at der tilføjes to nye paragraffer i direktivets artikel 38 vedrørende
overgangsforanstaltninger, så overgangsperioden for anerkendelse af
nuværende certifikater fra tredjelande forlænges til 2032. Det vil konkret
betyde, at medlemsstaterne fortsat kan bruge deres nuværende nationale
krav til at anerkende kvalifikationscertifikater, søfartsbøger og logbøger fra
tredjelande til og med den 18. januar 2032. Det gælder dog kun for
kvalifikationscertifikater, som er udstedt af tredjelande inden 18. januar
2023, og anerkendelsen begrænses til de indre vandveje på den pågældende
medlemsstats område.
Såfremt et tredjeland ønsker en kvalifikationscertificering, som skal gælde
på samtlige af EU’s indre vandveje, skal anmodningen godkendes af
Kommissionen på baggrund af direktivets nye anerkendelsesordning. Efter
den 18. januar 2032 vil alle godkendelser af kvalifikationscertifikater fra
tredjelande overgå til den nye ordning, hvor Kommissionen står for
vurderingen og godkendelsen.
Ifølge Kommissionen sikrer ændringsforslaget, at medlemsstaterne fortsat
kan anerkende søfarende fra tredjelande i deres indre farvande, samt at der
fastsættes en passende periode, hvor de pågældende tredjelande kan
tilpasse deres certifikater til kravene i direktivet. På den måde vil disse
certifikater på sigt kunne blive godkendt af Kommissionen og dermed
gælde i hele EU.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 243: Grund- og nærhedsnotat om overgangsforanstaltninger for anerkendelse af tredjelandscertifikater, KOM (2021) 0071, fra erhvervsministeren
2359862_0004.png
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagets formål ikke kan opfyldes af medlems-
staterne alene og derfor bør behandles på EU-niveau.
Det er regeringens vurdering, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da
harmoniseringen af anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer for
sejlads på indre vandveje alene kan ske gennem fælles EU-lovgivning.
6.
Gældende dansk ret
Da Danmark har valgt ikke at være omfattet af det gældende direktiv, har
der ikke været grundlag for at indføre de EU-retlige krav, som følger af
direktivet. Danmarks kystområder omfatter fjorde, som står i umiddelbar for-
bindelse med åbent hav, hvorfor samme regler gælder for sejlads og de sø-
farende, uanset hvor man sejler i Danmark Nærværende forslag til direk-
tivændring vil ikke ændre herpå.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg den
25. februar 2021 med høringsfrist 3. marts 2021. Der er ved høringsfristen
afslutning ikke modtaget høringssvar.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til forslaget.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte forslaget. Danmark vil generelt arbejde for,
at direktivændringen ikke medfører ændringer til direktivets anvendelses-
områder så lande, som har valgt ikke at gennemføre indre vandvejsregler,
herunder Danmark, bliver omfattet af direktivets bestemmelser.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 243: Grund- og nærhedsnotat om overgangsforanstaltninger for anerkendelse af tredjelandscertifikater, KOM (2021) 0071, fra erhvervsministeren
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.