Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 239
Offentligt
2357387_0001.png
SAMMEN
OM HAVET
Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Naturfredningsforenings
fælles udspil til, hvordan Danmark kan leve op til internationale
forpligtelser om en bedre beskyttelse af livet i havet og nå målsæt-
ningen om 10 procent urørt hav.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 239: Publikation: Fælles udspil Sammen om havet fra DFPO og DN
2357387_0002.png
Historisk udspil
skal sikre bedre
beskyttelse af havet
I Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks
Fiskeriforening har vi i månedsvis forhandlet om et
fælles bud på, hvordan Danmark kan leve op til inter-
nationale forpligtelser til at sikre en bedre beskyttelse
af vores havområder og samtidig opretholde en dansk
fiskerisektor, der sikrer arbejdspladser i kystområderne
og bidrager til en bæredygtig fødevareproduktion. Vi
er stolte over nu at kunne overrække dette historiske
kompromis til regeringen og Folketingets partier.
Vi er to organisationer, som overordnet har en fælles
interesse i et sundt havmiljø, selvom vi i vores daglige
virke varetager interesser, som ofte kan fremstå mod-
satrettede. Men vi har en fælles erkendelse af, at hvis
vi både skal sikre et bæredygtigt fiskerierhverv i frem-
tiden og en rig natur i havet, kræver det fælles løsninger
og en stærkere beskyttelse af havet og de fisk og arter,
som lever i det.
Det er vigtigt med et sundt hav, men naturen i havet
er presset. Syv ud af otte marine habitattyper er i dag
i stærk ugunstig bevaringsstatus. Når havnaturen
er under pres, påvirker det selvfølgelig også fiskeri
erhvervets mulighed for fremadrettet at sikre et bære-
dygtigt fiskeri. At udpege områder til urørt hav skaber
frem-gang for livet i havet og yder et væsentligt bidrag til
at styrke fundamentet for et sundt hav i fremtiden.
Urørt hav er et væsentligt bidrag til at sikre et sundt
havmiljø, men løser ikke udfordringen alene. Der-
for opfordrer vi i fællesskab til, at der tages fat om de
andre store udfordringer, som truer havmiljøet - klima-
forandringer, de store udfordringer med udledningen af
næringsstoffer fra by og land samt miljømæssigt uhold-
bare udnyttelse af havets ressourcer.
Danmark står over for at skulle implementere en række
internationale direktiver med det formål at sikre en
bedre naturtilstand i havet. Nu skal den første danske
havplan implementeres - i første omgang ved at sikre
den overordnede planlægning af alle de danske havom-
råder. Samtidig køres en proces i regi af Havstrategidi-
rektivet om udpegning af marine beskyttede områder i
Nordsøen, Skagerrak og Østersøen.
Med nærværende udspil viser vi vejen til, hvordan
Danmark kan leve op til EU’s målsætning om at sikre
10 procent urørt hav, når regeringen skal gennemføre
havstrategien for områderne Nordsøen, Skagerrak og
Østersøen omkring Bornholm.
Vi håber, I vil tage godt imod udspillet.
Svend-Erik Andersen
Formand, Danmarks Fiskeriforening
Maria Reumert Gjerding
Præsident, Danmarks Naturfredningsforening
DANMARKS NATURFREDNINGSFORENING
& DANMARKS FISKERIFORENING
SAMMEN OM HAVET
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 239: Publikation: Fælles udspil Sammen om havet fra DFPO og DN
2357387_0003.png
Aftale skal sikre 10 procent
urørt hav i Nordsøen,
Skagerrak og Østersøen
I første kvartal 2021 sendes den første danske havplan
i høring. Den skal sætte rammerne for, hvordan den ’blå
vækst’ kan ske bæredygtigt i de danske havområder.
I forbindelse med havplanen kommer regeringen også
med et bud på, hvor der kan udpeges nye beskyttede
havområder i Nordsøen og Skagerrak samt Østersøen
omkring Bornholm.
Udspillet omfatter urørte havområder - også
kaldet marine referenceområder - i den danske del af
Nordsøen og Skagerrak samt Østersøen omkring Born-
holm. Det vil sige, at områderne skal beskyttes mod
enhver form for erhvervsmæssig udnyttelse - herunder
alt fiskeri.
Områder med urørt hav er ifølge forskningen
nødvendige for at sikre den marine biodiversitet og for at
overvåge forandringer i det marine miljø.
I dag er det kun 0,03 % af det danske havom-
råde, der formelt er beskyttet af regulering mod alle
typer af fiskeri og lystfiskeri (også kaldet no-take zoner).
Med udspillet udpeges hhv. totalt 10,1 % i Nordsøen og
Skagerrak samt totalt 10,3 % i Østersøen omkring Born-
holm, som med udspillet vil være beskyttet mod enhver
form for fiskeri og erhvervsmæssig udnyttelse.
Med udpegningen af 10 % urørt hav vil Dan-
mark som det første land i EU leve op til målsætnin-
gen i EU’s biodiversitetsstrategi i Nordsøen og Skager-
rak samt Østersøen omkring Bornholm. Udpegningen vil
samtidig være et væsentligt bidrag til, at Danmark kan
leve op til forpligtelserne i EU’s habitatdirektiv om ”’gun-
stig bevaringsstatus’ for habitattyper og arter i de dan-
ske havområder; målene i Havstrategidirektivet om ’god
miljøtilstand’, EU’s Fælles Fiskeripolitiks mål om ’økosys-
tem baseret forvaltning af fiskebestande’ og EU’s Fælles
Fiskeripolitiks Artikel 8 omkring ‘Oprettelse af områder
til genopretning af fiskebestande’.
Den konkrete udpegning af områderne er
baseret på den bedst tilgængelige forskning og data,
hvor de valgte områder tilgodeser de naturtyper
og habitater, som i dag er ringe beskyttet, eller som
helt mangler beskyttelse. Det gælder fx arter, som er
rødlistede i havkonventionen OSPAR såsom hajer, rok-
ker og vågehvaler. De valgte områder repræsenterer
forskellige havnaturtyper på forskellige dybder og sub-
strater, og der er et overlap med havnaturtyper i de
allerede udpegede Natura 2000-områder, samt off-
shore og kystnære områder.
Aftalen dækker 26 områder med urørt hav
fordelt i de tre havområder: Nordsøen, Skagerrak og
Østersøen omkring Bornholm. 24 af områderne er på
mindst 100 kvadratkilometer, som er den minimums-
størrelse, forskningen anbefaler for at sikre mod randpå-
virkning ind i området, samt sikre de bedste vilkår for, at
naturtyper og arter kan udvikle sig naturligt. Det største
område er 1.547 kvadratkilometer og beliggende i det
sydlige Nordsøen.
Havstrategien
Danmarks Havstrategi er et led i gennemførelsen
af EU’s havstrategidirektiv.
Formålet med direktivet er at fastholde eller etablere
såkaldt god miljøtilstand i alle europæiske havom-
råder. Midlet til at nå dette mål er udarbejdelse af
havstrategier med målsætninger for natur og miljø,
overvågningsprogrammer og indsatsprogrammer.
Havplanen
gennemfører EU-direktivet om ram-
merne for maritim fysisk planlægning og skal
udgøre grundlaget for koordineringen af de
mange anvendelser af Danmarks havområde på
en måde, der kan understøtte betingelserne for
bæredygtig beskyttelse og udnyttelse af hav-
arealerne samt vækst i Det Blå Danmark.
DANMARKS NATURFREDNINGSFORENING
& DANMARKS FISKERIFORENING
SAMMEN OM HAVET
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 239: Publikation: Fælles udspil Sammen om havet fra DFPO og DN
2357387_0004.png
Beskyttelse af
havet i Nordsøen
og Skagerrak
De udpegede områder dækker mange forskellige dybder
fra det helt kystnære og lavvandede ud fra Vadehavet, som
i dag har status som UNESCO verdensarv, og helt ned til
505 meters dybde i toppen af Skagerrak. Det er vigtigt, at
beskyttelsen dækker en bred variation af dybder og bund-
typer (sand, mudder, sten), da havets dyr, lige som dem
på land, lever mange forskellige steder. Nogle arter lever i
løbet af deres liv også på forskellige dybder og er tilknyttet
forskellige bundtyper.
Aftalen inkluderer også områder med dyb, blød mudder-
bund i Skagerrak. En habitattype med en rig bundfauna,
hvor bl.a. jomfruhummere og koraldyret søfjer (rødlistede af
OSPAR) lever. Dette er en naturtype, som ellers er under-
repræsenteret i beskyttelse i de danske havområder.
I området er der også udpeget flere områder med rev og
hårdt substrat på flere havdybder. Stenrev er oaser for bio-
diversitet, hvor man bl.a. finder blødkorallen dødninge-
hånd, ligesom revene er vigtige for mange fiskearter såsom
torsken, der finder føde her. Her kan fiskeyngel også gemme
sig.
De udpegede områder beskytter også sandbanker på
forskellige dybder, der udgør vigtige levesteder for bunddyr
som orme, visse muslinger samt rødspætter og andre flad-
fisk.
Alle de forskellige typer af havbunde, der findes i farvan-
dene, dækkes af disse udpegninger til områder.
Desuden er områderne forsøgt placeret, så de udgør et
sammenhængende netværk, da æg og larver fra de arter,
der findes i områderne, driver med havstrømme. Herved
sikres sammenhængende levesteder. Områderne overlap-
per også i høj grad med de områder i danske farvande, der
er vigtige for vores havfugle såsom mallemukker og rider.
DANMARKS NATURFREDNINGSFORENING
& DANMARKS FISKERIFORENING
SAMMEN OM HAVET
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 239: Publikation: Fælles udspil Sammen om havet fra DFPO og DN
2357387_0005.png
Beskyttelse af
Østersøen
Aftalens områder er udpeget, så både lavvandsområder
og dybere områder med forskellige havnatur-typer er
dækket.
I de udpegede områder omkring Bornholm har det været
vigtigt, at områderne kunne beskytte den kritisk truede
bestand af Østersø-marsvin.
En del af områderne er allerede udpeget som Natura
2000-havområde på grund marsvin og en række sand-
banker og rev. Men der mangler pt. en effektiv beskyt-
telse, da der ikke er indført konkrete tiltag for at beskytte
alle Natura 2000-områdernes habitater og arter. Med
den nye udpegning vil området blive et vigtigt marint
beskyttet område.
Torskebestanden i den østlige del af Østersøen er kritisk
truet, og siden 2019 har det ikke været tilladt at fiske
målrettet efter denne bestand. Derfor er dele af områ-
det omkring Bornholm i det nordvestlige hjørne samt det
lavvandede område ved Rønne Banke udpeget som urørt
hav, da disse udgør vigtige gyde- og fourageringsom-
råder for unge torsk
DANMARKS NATURFREDNINGSFORENING
& DANMARKS FISKERIFORENING
SAMMEN OM HAVET
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 239: Publikation: Fælles udspil Sammen om havet fra DFPO og DN
2357387_0006.png
Appendix –
Forståelsespapir mellem
Danmarks Fiskeriforening og
Danmarks Naturfredningsforening
1.
Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Natur-
fredningsforening har sammen udpeget områder i den
danske del af Nordsøen og Skagerrak samt Østersøen
omkring Bornholm, som de to organisationer foreslår
skal lukkes for al erhvervsmæssig udnyttelse og alle
udvindingsaktiviteter, herunder alle typer af fiskeri.
Her skal havbunden friholdes for direkte menneske-
lig påvirkning, som fx opankring og bundtrawling i
forskningsmæssige sammenhænge. Disse områder
skal herefter kaldes marine referenceområder/urørt
hav. Områderne skal udpeges som marine beskyttede
områder (MPA’er) med hjemmel i Havstrategidirek-
tivet.
2.
Begge parter forpligter sig til aktivt at arbejde
for, at udpegningen af de foreslåede fælles områder sker
så hurtigt som muligt, herunder at samarbejde i de kom-
mende Artikel 11 og 18 processer, som kræves for at kunne
regulere fiskeriet uden for 12-sømilegrænsen i dansk far-
vand. Begge parter vil aktivt bidrage til at skabe viden
og opmærksomhed omkring de beskyttede områder til
egne medlemmer og offentligheden.
3.
Aftalen omfatter udelukkende områderne
Nordsøen, Skagerrak og Østersøen omkring Bornholm.
Parterne må ikke selv foreslå nye marine referenceom-
råder inden for Nordsøen og Skagerrak samt i Østersøen
omkring Bornholm i aftaleperioden.
4.
Det står begge parter frit at kommentere andre
forslag, der bliver bragt i spil af tredjepart. Herudover står
det begge parter frit for at fortsætte sit arbejde med bes-
kyttede områder, fiskeri etc. jf. dog punkt 3. Ved udgan-
gen af 2023 kommer EU-Kommissionen med en samlet
vurdering af implementeringen af direktiver og biodi-
versitetstrategien. På den baggrund vil parterne evaluere
samarbejdet og drøfte, om der er behov for nye initiativer.
5.
Parterne forpligter sig til at fortsætte drøftelsen
om yderligere beskyttelse af områder i dansk farvand.
Ifølge ”100-30-10”-modellen skal mindst 30 pct. af havet
udpeges til reelt beskyttet område. Parterne vil forsøge
at nå en aftale om disse områder og deres beskyttelses-
grad. Der skal også ses på beskyttelsen af havområderne
i Kattegat og den vestlige Østersø, selvom disse områder
ikke er med i nærværende udspil.
6.
Hvis det kan dokumenteres, at aftalen indebærer
store negative økonomiske konsekvenser for visse fiskere,
er parterne enige om at anbefale politikerne at drøfte
muligheden for målrettet støtte til fiskeriet med fokus på
en bæredygtig omstilling. Parterne er desuden enige om
at arbejde for, at der afsættes midler til at udviklemere
skånsomme fiskeriredskaber med mindre miljøpåvirkning.
7.
Begge parter anser det for afgørende, at der
afsættes tilstrækkelige midler til monitorering af områderne
herunder af biodiversiteten, habitaternes status og øko-
systemerne inden for de udpegede marine referenceom-
råder, dette for at kunne se effekten af beskyttelsen. Der
skal udarbejdes en baseline for alle områder, og derefter
skal disse indgå i Havstrategiens overvågningsprograms
cyklus.
8.
Begge parter bakker op om, at det er vigtigt, at
kontrol af områdernes regulering er effektiv og gennem-
sigtig, herunder kontrol af lukningen af områderne.
9.
Parterne er enige om at udpege et område inden
for Natura 2000-området ’Skagens Gren’ med dyb, blød
mudderbund på 40 km2 som referenceområde, hvor det
skal dokumenteres, hvilken effekt det har på havmil-
jøet at udpege denne naturtype (dyb blød mudderbund)
til urørt hav. Faunaen, herunder infaunaen og epifau-
naen, skal moniteres i forhold til de omkringliggende
tilsvarende områder, så fiskeriets påvirkning på natur-
typen, samt forstyrrelsesgraden af områdets bund kan
dokumenteres, ifølge kriterier for Havstrategidirektivets
deskriptor 6 og god miljø tilstand.
Danmarks Fiskeriforening indsamler fiskeridata for
områderne i Skagerrak med dyb, blød mudderbund
med henblik på, i samarbejde med DN, at finde et
større område (100 km2) med denne naturtype, der kan
udpeges til urørt hav, hvis det viser sig, at fiskeri har en
dokumenteret negativ effekt for denne naturtype.
Da området er lille, og de forventede randeffekter af
aktiviteter udenfor ventes være store, er det afgørende,
at der sikres effektiv kontrol af lukningen af området, fx
gennem obligatorisk AIS i en tilstrækkeligt stor buffer-
zone omkring området.
10.
Parterne er enige om, at der indtil aftalens
udløb afholdes årlige statusmøder mellem henholdsvis
formand og præsident samt relevante medarbejdere.
Statusmøderne skal sikre, at der følges op på punkterne
i dagsordenen og en eventuel implementering af aftalen.
DANMARKS NATURFREDNINGSFORENING
& DANMARKS FISKERIFORENING
SAMMEN OM HAVET
6