NOTAT
9. marts 2021
Statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. januar 2020
–
31. december 2020
Indledning
Sikkerhedsstyrelsen, under Erhvervsministeriet, fremlægger statistik for,
hvordan hussælgere har bestilt tilstandsrapporter i 2020, og sammenholder
tallene med tidligere opgørelser for at følge udviklingen.
ERU orienteres årligt om, hvordan hussælgere bestiller tilstandsrapporter.
Det er en praksis, der er videreført fra det daværende By- og Boligudvalg.
Udviklingen følges med fokus på, at der ikke opstår interessekonflikter i
forbindelse med bestilling og formidling af tilstandsrapporter.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen, her-
under sælgers oplysninger om bestilling af tilstandsrapport. I nedenstående
Tabel 1 fremgår det, hvordan sælgers oplysninger om bestilling af til-
standsrapporterne fordeler sig i 2020.
Tabel 1: Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporter i perioden
1. januar 2020
–
31. december 2020.
Svarmulighed
Pct.
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab
53
om at finde én efter aftale med mig
8
På internettet, i aviser eller andre medier
På en liste over bygningssagkyndige udleveret
15
af min ejendomsmægler
Ved hjælp af familie, venner og bekendte m.v. 4
Jeg kender den bygningssagkyndige i forvejen 5
15
På anden vis
Uoplyst
0
En sammenligning af ovennævnte opgørelser med tidligere statistikker vi-
ser, at der er sket mindre forskydninger i flere af svarkategorierne, hvilket
fremgår af Figur 1.
Det overordnede billede minder om fordelingen de seneste år, men det er
dog bemærkelsesværdigt, at der er sket et fald i antallet af rapporter bestilt
gennem et forsikringsselskab. Det er uklart, hvad årsagen præcist er, men
udviklingen kan hænge sammen med, at de mellemstore virksomheder, der
udfører tilstandsrapporter har vundet markedsandele i andet halvår 2020 jf.
tabel 3. Disse virksomheder har typisk et mindre formaliseret samarbejde