Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 215
Offentligt
Tillæg til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om in-
vesteringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investerings-
fond og forskellige andre love
(Øget investorbeskyttelse ved grænseoverskridende markedsføring af investeringsforeninger, opret-
telse af gældsrådgivningsenhed i Finansiel Stabilitet som følge af aftale om erstatning mv. til mink-
avlerne og følgeerhverv berørt af covid-19 samt styrket tilsyn med aktører på det digitale marked
for finansielle ydelser m.v.).
§ 13
I lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 24
af 4. januar 2019, som ændret ved § 2 i lov nr. 2110 af 22. december 2020, foretages følgende æn-
dringer:
5.
Efter § 63 a indsættes før overskriften:
Ȥ 63 b.
Finansiel Stabilitet opretter en enhed, der foranlediger, at tidligere minkavlere, som er
eller formodes at være insolvente efter at have modtaget erstatning og kompensation i medfør af lov
om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, kan modtage vederlagsfri gældsrådgiv-
ning.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om enheden oprettet i medfør af stk. 1,
herunder om indholdet og omfanget af den rådgivning, som enheden kan foranledige, betingelserne
for at modtage rådgivningen, hvilke rådgivere, der kan anvendes, og hvilke udgifter hertil, der dæk-
kes, samt om kontrol med ordningen og rapportering til erhvervsministeren.
§ 63 c.
Erhvervsministeren kan bestemme, at Finansiel Stabilitet på vegne af staten skal forestå
salg af ejendomme og andre aktiver, som staten har overtaget fra tidligere minkavlere og andre virk-
somheder, der har modtaget erstatning som følge af forbuddet mod hold af mink, jf. lov om afliv-
ning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om Finansiel Stabilitets salg af ejen-
domme og andre aktiver efter stk. 1.«
[…]
7.
I
§ 74, stk. 3,
indsættes efter » jf. § 61, stk. 6,«: »og § 63 c«.
§ 15
Side 1 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
2342928_0002.png
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019, som ændret bl.a. ved § 2 i lov
nr. 1421 af 17. december 2019 og senest ved § 4 i lov nr. 203 af 13. februar 2021, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 7
indsættes som
nr. 35:
»35) Vederlagsfri gældsrådgivning omfattet af § 63 b i lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder.«
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at etablere en gældsrådgivningsenhed i Finansiel Stabilitet, der skal
bistå ved gældssanering af tidligere minkavlere, som er insolvente eller formodes at være insolvente.
Enheden foreslås etableret for at understøtte de tidligere minkavlere, der står tilbage med en nettogæld
selv efter at have modtaget den udbetalte erstatning i forbindelse med lukningen af deres minkbedrif-
ter. Nærværende lovforslag følger således op på "Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følge-
erhverv berørt af covid-19", som er indgået den 25. januar 2021 mellem regeringen (Socialdemokra-
tiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Rådgivning til insolvente minkavlere
2.1.1 Gældende ret
Det følger af § 1 i lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink, at hold af mink ikke er tilladt til og med den 31. december 2021, og at personer eller virk-
somheder, der holder mink, skal lade dem aflive, jf. § 2, stk. 1.
Finansiel Stabilitet har til opgave at medvirke til sikring af finansiel stabilitet i Danmark og varetager
de opgaver og beføjelser, der er tillagt Finansiel Stabilitet i lov om restrukturering og afvikling af
visse finansielle virksomheder og i øvrig lovgivning, herunder lov om finansiel virksomhed og lov
om en indskyder- og investorgarantiordning. Erhvervsministeren kan derudover henlægge varetagel-
sen af øvrige opgaver til Finansiel Stabilitet, jf. § 61, stk. 6, i lov om restrukturering og afvikling af
visse finansielle virksomheder.
Finansiel Stabilitets opgaver omfatter i dag ikke foranledning af gældsrådgivning til tidligere mink-
avlere eller salg af ejendomme og andre aktiver på vegne af staten.
Side 2 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
Der gælder i dag ikke regler, der giver tidligere minkavlere mulighed for at opnåvederlagsfri gælds-
rådgivning. Når ydelser, som normalt kun kan erhverves mod betaling af vederlag, kan opnås veder-
lagsfrit, vil værdien af de vederlagsfrie ydelser imidlertid som udgangspunkt udgøre en skattepligtig
indtægt for modtageren efter statsskattelovens § 4. Værdien vil derfor skulle medregnes ved opgørel-
sen af modtagerens skattepligtige indkomst.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Når der ydes erstatning til minkavlere og virksomheder i følgeerhverv, tilfalder en del af erstatnings-
beløbet den tidligere minkavlers kreditorer afhængig af størrelsen på de udestående fordringer. Mink-
avlerne skønnes at have en samlet udestående gæld på i alt ca. 8,5 mia. kr.
Hovedparten af de danske minkavlere er solvente, og for langt de fleste minkavlere vurderes det, at
den udmålte erstatning sammen med deres øvrige aktiver vil være tilstrækkelig til at dække minkav-
lernes gæld.
Nogle minkavlere kan dog komme i den situation, at de selv efter lukning af deres minkbedrifter og
modtagelse af erstatning og kompensation står tilbage med en nettogæld. For at understøtte disse
tidligere minkavlere finder Erhvervsministeriet, at der bør etableres en særlig enhed i Finansiel Sta-
bilitet, som kan bistå den enkelte minkavler personligt med at opnå en gældssanering, hvor det er
relevant. Bistanden bør omfatte hjælp til at skabe overblik over den økonomiske situation, vejledning
i forhold til gældssanering, forhandlinger med kreditorerne og bistand ved en eventuel sag ved skif-
teretten. Ministeriets finder, at dette vil bidrage til en hurtig afklaring af den tidligere minkavlers
økonomiske situation med det formål, at minkavlerne kan videreføre en ’normal’ tilværelse.
Det følger af "Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af covid-19", at der
etableres en særlig enhed i Finansiel Stabilitet, der kan bistå den enkelte minkavler med at opnå en
gældssanering. Udgifterne hertil finansieres af Finansiel Stabilitet. Det følger ligeledes af aftalen,
hvordan staten skal yde erstatning og kompensation til minkavlere, jf. lov om aflivning af og midler-
tidigt forbud mod hold af mink.
I tråd med aftalen finder Erhvervsministeriet, at ordningen med vederlagsfri rådgivning alene skal
gælde i relation til den tidligere minkavlers personlige gældsforhold og formue og således ikke kan
ydes til virksomheder. Den tidligere minkavler kan således ikke omfattes af ordningen, hvis vedkom-
mende driver anden fortsættende personlig ejet virksomhed. Hvis den tidligere minkavler har brug
for hjælp til at få rettet op på økonomien for at kunne fortsætte sin personligt ejede virksomhed, skal
vedkommende henvende sig til de øvrige etablerede ordninger herfor. Det kan for eksempel være til
omstillingspuljen for Corona-ramte virksomheder, hvis betingelserne herfor er opfyldt, eller til den
såkaldte Early Warning-ordning gennem de regionale erhvervshuse.
I forlængelse af statens udbetaling af erstatning til minkavlere og virksomheder i følgeerhverv, jf. lov
om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, overtager staten ejerskabet af en række
Side 3 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
ejendomme og andre aktiver. Det vurderes hensigtsmæssigt at skabe mulighed for, at Finansiel Sta-
bilitet kan bistå med afviklingen heraf.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Finansiel Stabilitet opretter en enhed, der foranlediger rådgivning til de tidligere mink-
avlere, der på trods af den forventede erstatningsudmåling står over for en personlig konkurs eller
står tilbage med en nettogæld.
Der lægges op til, at Finansiel Stabilitet selv fastlægger, hvordan enheden nærmere skal etableres,
herunder om den etableres som en del af den selvstændige offentlige virksomhed Finansiel Stabilitet
eller som et selvstændigt datterselskab til Finansiel Stabilitet.
Det foreslås, at rådgivningen af de omfattede tidligere minkavlere som udgangspunkt udøves af en
rådgiver, som minkavleren selv har valgt, og som kan godkendes under ordningen, eller af en rådgi-
ver, som formidles via enheden. Enheden i Finansiel Stabilitet vil alene forestå rådgivningen selv i
de helt særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt at sikre minkavlerne den nødvendige rådgivning ved
eksterne rådgivere.
Rådgivning vil blive ydet til tidligere minkavlere, der efter udbetaling af erstatning eller kompensa-
tion i medfør af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink er personligt insolvente.
Endvidere vil rådgivningen blive ydet til de tidligere minkavlere, der sandsynligvis er personligt in-
solvente efter udbetaling af erstatning eller kompensation, dvs. hvor det endnu ikke er afdækket, om
vedkommende er insolvent, men hvor der er forhold, der taler for, at dette kunne være tilfældet. Det
kunne eksempelvis være tidligere minkavlere, der efter erstatnings- og kompensationsudbetalingen
stadig personligt har en nettogæld og behov for et overblik over den personlige økonomiske situation.
Ordningen vil ikke omfatte de minkavlere, der har modtaget kompensation under dvalemodellen, og
som dermed ikke er udtrådt af minkerhvervet, men alene minkavlere, som har lukket deres minkbe-
drift
og eventuel anden virksomhed i øvrigt.
Gældsrådgivningen vil tage udgangspunkt i den enkelte tidligere minkavlers konkrete forhold, her-
under den pågældendes kreditorer. Gældsrådgivningen vil hjælpe de tidligere minkavlere med et
overblik over deres personlige økonomiske situation, klarlæggelse af både den forventede fremtidige
gæld og minkavlernes gældsserviceringsevne, vejledning om, hvorvidt der vurderes at være basis for
at søge en særlig aftale med kreditorerne, og bistand til kreditordialog og forhandling om etablering
af en gældssaneringsaftale.
Gældsrådgivningen vil ikke omfatte rådgivning om evt. indbringelse af størrelsen af den af staten
udbetalte erstatning eller kompensation for domstolene.
Gældsrådgivningen vil omhandle den tidligere minkavlers personlige formue, og det er således alene
fysiske personer, der kan modtage gældsrådgivning efter den foreslåede ordning. Gældsrådgivning
kan således ikke i medfør af ordningen ydes til en virksomhed, herunder minkavlerens virksomhed
Side 4 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
eller anden virksomhed, som minkavleren driver. Hvis minkavleren har drevet virksomhed i regi af
en personligt eget virksomhed, kan minkavleren først blive omfattet af ordningen med gældsrådgiv-
ning, når minkavlerens virksomheder er afviklet eller er under afvikling.
Gældsrådgivningen vil således alene omfatte rådgivning om minkavlerens personlige gæld. Gælds-
rådgivningen kan ikke vedrøre forhold som eksempelvis omlægning af minkavlerens virksomhed.
Gældsrådgivningen vil være vederlagsfri for minkavlerne. Dermed får minkavlerne dækket omkost-
ninger til gældsrådgivning, udarbejdelse af materiale, forhandlingsbistand, vejledning og bistand til
en evt. behandling i skifteretten. De sædvanlige gebyrer i forbindelse med en eventuel skifteretsbe-
handling vil ikke være omfattet af ordningen og skal afholdes af minkavlerne.
Det foreslås, at enheden betaler rådgiverens honorar direkte. Udgifterne til ordningen vil blive finan-
sieret af Finansiel Stabilitet.
Det foreslås i tilknytning hertil, at værdien af den vederlagsfri gældsrådgivning skal være skattefri
for modtagerne.
De pågældende rådgivere vil bære ansvaret for egen rådgivning, og Finansiel Stabilitet kan således
ikke holdes ansvarlig for rådgivningen, som de enkelte minkavlere modtager fra eksterne rådgivere.
Hvis en tidligere minkavler ønsker at klage over rådgivning ydet af en rådgiver udpeget af Finansiel
Stabilitet, vil det være et anliggende i forholdet mellem den tidligere minkavler og rådgiveren.
Det foreslås endvidere, at erhvervsministeren kan bestemme, at Finansiel Stabilitet på vegne af staten
skal kunne forestå salg af ejendomme og andre aktiver, som staten overtager som følge af, at mink-
avlere og virksomheder i følgeerhverv modtager erstatning efter lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Omkostninger til enheden i Finansiel Stabilitet, som vil foranledige vederlagsfri gældsrådgivning til
insolvente tidligere minkavlere, afholdes af Finansiel Stabilitet. Det vurderes, at ordningen vil koste
30 mio. kr. inkl. moms, men ordningen er ikke begrænset hertil.
Skattefritagelsen af den vederlagsfri gældsrådgivning vil isoleret set indebære et begrænset umiddel-
bart mindre provenu fra en forventet mindre kreds af tidligere minkavlere, der tager imod tilbuddet.
Konsekvenserne for det offentlige skal dog ses i sammenhæng med, at rådgivningen alene ydes til
tidligere minkavlere, og som i mangel på en ophævelse af skattepligt for størsteparten enten må for-
modes ikke at kunne betale skatten eller vil undlade at modtage tilbuddet om rådgivning. På den
baggrund vurderes skattefritagelsen ikke at have nogen nævneværdige provenumæssige konsekven-
ser. Skattefritagelsen har karakter af en skatteudgift, der henset til det begrænsede mindreprovenu
ikke vil indgå i Skatteministeriets opgørelse over skatteudgifter.
Side 5 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
2342928_0006.png
Lovforslagets del vedrørende skattefritagelse af vederlagsfri rådgivning til tidligere minkavlere vur-
deres ikke at medføre implementeringsmæssige konsekvenser for Skatteforvaltningen.
Lovforslaget forventes ikke at have væsentlige negative eller positive implementeringskonsekven-
ser for det offentlige.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Oprettelsen af enheden i Finansiel Stabilitet vurderes ikke at medføre økonomiske og administrative
omkostninger for erhvervslivet.
Den del af lovforslaget, der vedrører skattefritagelse af vederlagsfri gældsrådgivning til tidligere
minkavlere, vurderes ikke at have nogen nævneværdige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke relevante for dette lovforslag.
Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for borgerne.
Klima- og miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke medfører klima- og miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
I forhold til enheden i Finansiel Stabilitet, der skal foranledige vederlagsfri rådgivning til visse mink-
avlere, bemærkes, at rådgivningen alene ydes til fysiske personer, som har nedlagt deres virksomhed,
hvorfor forholdet ikke giver anledning til bemærkninger i relation til den EU-retlige statsstøtteregu-
lering.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
[Indsættes senere]
Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekven-
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
ser/merudgifter
før »Ingen«)
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Omkostninger til enhe-
Økonomiske konsekvenser Ingen
den i Finansiel Stabilitet,
for stat, kommuner og regio-
som foranlediger veder-
ner
lagsfri gældsrådgivning
til tidligere minkavlere,
Side 6 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
2342928_0007.png
afholdes af Finansiel
Stabilitet. Det vurderes,
at ordningen vil koste 30
mio. kr. inkl. moms, men
ordningen er ikke be-
grænset hertil.
Skattefritagelsen vurde-
res ikke at have nogen
nævneværdige prove-
numæssige konsekven-
ser for staten.
Implementeringskonsekven- Ingen
ser for stat, kommuner og re-
gioner
Økonomiske konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Ingen
Skattefritagelse af ve-
derlagsfri gældsrådgiv-
ning til tidligere mink-
avlere vurderes ikke at
have nogen nævnevær-
dige økonomiske konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekven- Ingen
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
ser for borgerne
Klima- og miljømæssige Ingen
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Er i strid med de principper
for implementering
af erhvervsrettet EU-regule-
ring/
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Side 7 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
2342928_0008.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 13
Til nr. 5 (§§ 63 b og 63 c i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder)
§ 63 b
Det følger af § 61, stk. 1, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, at
Finansiel Stabilitet skal medvirke til sikring af finansiel stabilitet i Danmark og varetager de opgaver
og beføjelser, der er tillagt Finansiel Stabilitet i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder og i øvrig lovgivning, herunder lov om finansiel virksomhed og lov om en indskyder-
og investorgarantiordning. Erhvervsministeren kan henlægge varetagelsen af øvrige opgaver til Fi-
nansiel Stabilitet, jf. § 61, stk. 6, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomhe-
der.
Det følger af lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink, at hold af mink ikke er tilladt til og med den 31. december 2021, og at personer eller virksom-
heder, der holder mink, skal lade dem aflive.
Det foreslås i
stk. 1,
at Finansiel Stabilitet opretter en enhed, der foranlediger vederlagsfri gældsråd-
givning til tidligere minkavlere, som er eller kan være insolvente efter at have modtaget erstatning og
kompensation i medfør af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Forslaget gennemfører dele af "Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af
covid-19", som er indgået den 25. januar 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance.
Det vil således være op til Finansiel Stabilitet at fastlægge, hvordan enheden skal etableres, herunder
om det er som en del af den selvstændige offentlige virksomhed Finansiel Stabilitet eller som et selv-
stændigt datterselskab til Finansiel Stabilitet.
Finansiel Stabilitet skal via enheden sikre rådgivning til de omfattede tidligere minkavlere. Finansiel
Stabilitet vil som udgangspunkt ikke selv forestå rådgivningen, men sikrer, at de minkavlere, der skal
have rådgivning, har en kvalificeret rådgiver, samt afholder udgifterne hertil.
Med forslaget foreslås det, at rådgivningen kan udøves af en rådgiver, som den tidligere minkavler
selv har valgt, eller af en rådgiver som formidles via enheden i Finansiel Stabilitet. Rådgiveren skal
opfylde kravene under gældsrådgivningsordningen og skal kunne yde rådgivning om finansielle pro-
dukter, jf. lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere. De nærmere
regler om, hvilke rådgivere, der kan anvendes, og kravene hertil fastsættes i en bekendtgørelse, der
forventes udstedt i medfør af det foreslåede stk. 2.
Side 8 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
Både den tidligere minkavler og rådgiveren vil skulle opfylde en række vilkår og krav fastsat i den
bekendtgørelse, som forventes udstedt i medfør af det foreslåede stk. 2, der sætter rammerne for bl.a.
honorar og omfang af bistand, afregning og videregivelse af oplysninger. Rådgiveren må bl.a. for-
ventes at skulle erklære, at der ikke er forhold, der måtte gøre denne inhabil i forhold til at kunne yde
rådgivningen til den tidligere minkavler, ligesom den tidligere minkavler skal stille de nødvendige
oplysninger til rådighed for at kunne få fyldestgørende rådgivning.
Det er de pågældende rådgivere, der bærer ansvaret for deres rådgivning til minkavlerne. Finansiel
Stabilitet kan ikke holdes ansvarlig for den rådgivning, som de enkelte minkavlere modtager fra eks-
terne rådgivere. Hvis den tidligere minkavler er utilfreds med den modtagne rådgivning eller resulta-
tet heraf, vil det derfor være et forhold mellem den tidligere minkavler og den pågældende rådgiver.
Utilfredshed med rådgivningen vil ikke kunne føre til, at den tidligere minkavler kan skifte rådgiver
og starte forfra. Ordningen dækker således kun ét rådgivningsforløb til den tidligere minkavler, med-
mindre helt særlige omstændigheder foreligger. Det kunne eksempelvis være i det tilfælde, hvor Fi-
nansiel Stabilitet vurderer, at et rådgivningsforløb ikke lever op til de fastsatte rammer for ordningen,
eksempelvis hvis en rådgiver efterfølgende viser sig at være inhabil.
Finansiel Stabilitet vil have mulighed for at indhente dokumentation for den ydede rådgivning. Dette
sker for at kunne kontrollere overholdelsen af kravene til rådgiveren og dennes arbejde som fastsat i
en bekendtgørelse, som forventes udstedt i medfør af det foreslåede stk. 2, ligesom der skal være
sikkerhed for fremdrift i sagsbehandlingen. Finansiel Stabilitets adgang hertil vil blive fastsat nær-
mere i en bekendtgørelse, der forventes udstedt i medfør af det foreslåede stk. 2. Eventuelle konse-
kvenser af en mangelfuld rådgivning, herunder hel eller delvis tilbagebetaling af honorar, vil ligeledes
blive fastsat heri.
Den tidligere minkavler kan ikke afvise den rådgiver, som enheden i Finansiel Stabilitet måtte henvise
til. Minkavleren skal dog gøre opmærksom på eventuelle habilitetsforhold, således at Finansiel Sta-
bilitet kan vurdere, om disse forhold medfører, at den tidligere minkavler skal henvises til en anden
rådgiver.
I det helt særlige tilfælde, hvor det ikke muligt at sikre den tidligere minkavler den nødvendige råd-
givning ved rådgivere, som minkavleren selv vælger, eller ved rådgivere, som formidles via enheden
i Finansiel Stabilitet, vil enheden i Finansiel Stabilitet selv kunne forestå den nødvendige rådgivning.
Dette vil således først ske, hvis den tidligere minkavler ikke selv har kunnet udpege en rådgiver, og
enheden i Finansiel Stabilitet ikke kan henvise til rådgivere, der kan yde den nødvendige rådgivning.
Da enheden i Finansiel Stabilitet ikke vil udøve rådgivningen erhvervsmæssigt, vil enheden i Finan-
siel Stabilitets eventuelle finansielle rådgivning ikke være omfattet af lov om finansielle rådgivere,
investeringsrådgivere og boligkreditformidlere. Ved udøvelse af rådgivningen af enheden i Finansiel
Stabilitet vil enheden dog skulle anvende principper svarende til dem, der gælder for finansielle råd-
givere, bl.a. i relation til reglerne om god skik for rådgivere og kompetencekrav, med henblik på at
sikre, at de tidligere minkavlere modtager tilsvarende rådgivning.
Side 9 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
At den tidligere minkavler er insolvent indebærer, at minkavleren efter udbetaling af erstatning og
kompensation i medfør af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink er insolvent,
jf. konkurslovens § 18. At minkavleren kan være insolvent efter at have modtaget erstatning og kom-
pensation omfatter tilfælde, hvor minkavleren sandsynligvis er personligt insolvent, dvs. hvor det
endnu ikke er afklaret, om vedkommende er insolvent, men hvor der er forhold, der taler for, at dette
kunne være tilfældet. Det kunne eksempelvis være tilfælde, hvor minkavleren står tilbage med en
nettogæld og mangler overblik over sin økonomiske situation.
Den tidligere minkavlers egen erklæring om sine økonomiske forhold er tilstrækkelig til at opfylde
kriteriet om, at vedkommende er eller kan være insolvent. Vedkommende vil herefter være omfattet
af den foreslåede ordning med gældsrådgivning. Dette vil være tilfældet, indtil det ved en gennem-
gang af vedkommendes forhold måtte vise sig, at vedkommende mod forventning ikke er insolvent.
Det er alene fysiske personer, der kan modtage gældsrådgivning efter den foreslåede ordning, og
gældsrådgivningen skal omhandle minkavlerens personlige formue. Gældsrådgivning kan således
ikke i medfør af ordningen ydes til en virksomhed, herunder minkavlerens virksomhed eller anden
virksomhed, som minkavleren driver. Det gælder også, selv om virksomheden er insolvent efter at
have modtaget erstatning og kompensation i medfør af lov om aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink. Hvis minkavleren har drevet virksomhed i regi af en personligt ejet virksomhed,
kan minkavleren først blive omfattet af ordningen med gældsrådgivning, når minkavlerens virksom-
heder er afviklet eller under afvikling.
Det er dog ikke et krav for at være omfattet af ordningen, at erstatningen og kompensationen er ud-
betalt direkte til minkavleren personligt. En minkavler kan således være omfattet af ordningen, selv
om erstatningen og kompensationen er udbetalt til virksomheden og dermed ikke til minkavleren
personligt. Det er i den sammenhæng alene en betingelse, at minkavleren som følge af nedlæggelsen
af minkerhvervet oplever de nævnte økonomiske vanskeligheder, dvs. at minkavleren er insolvent
eller sandsynligvis er insolvent, efter at der er udbetalt erstatning og kompensation til minkavlerens
virksomhed i medfør af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Den tidligere minkavler skal til brug for rådgivningen stille de nødvendige oplysninger til rådighed
og oplyse sagen fuldt ud samt løbende holde rådgiveren orienteret om forhold, der kan være af be-
tydning for bistanden.
De nærmere betingelser for, hvem der kan modtage rådgivning efter ordningen, vil blive fastsat i en
bekendtgørelse, der forventes udstedes i medfør af det foreslåede stk. 2.
Ved gældsrådgivning forstås hjælp til den tidligere minkavler med at få overblik over sin personlige
økonomiske situation, herunder med gennemgang af regnskaber og aktiver, overblik over panteret-
tigheder og sikkerheder, fastlæggelse af minkavlerens fremtidige indtægtsmuligheder og på den bag-
grund klarlæggelse af både den forventede fremtidige gæld og den tidligere minkavlers gældsservice-
ringsevne, vejledning om, hvorvidt der vurderes at være grundlag for at søge en særlig aftale med
Side 10 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
kreditorerne, og bistand til en dialog med kreditorerne om etablering af en gældssaneringsaftale, hvis
der er grundlag for en sådan.
Gældsrådgivning omfatter ikke rådgivning om størrelsen af den udbetalte erstatning eller kompensa-
tion, eller hvorvidt den skal indbringes for domstolene.
Gældsrådgivningen skal tage udgangspunkt i den enkelte tidligere minkavlers konkrete forhold, her-
under den pågældendes kreditorer, og omhandler alene den tidligere minkavlers personlige formue.
Formålet med drøftelserne med kreditorerne er en aftale om nedskrivning af gælden til et håndterbart
niveau, der vil skulle afvikles over typisk tre år, eller alternativt i særligt udsigtsløse tilfælde fuld-
stændig bortfald af gælden. Afvikling af gælden over tre år svarer til de vilkår, der normalt gælder
ved en egentlig gældssanering i konkurs.
Gældsrådgivning omfatter endvidere vejledning om, hvornår det vurderes hensigtsmæssigt at indgå
en frivillig aftale, og hvornår der vurderes med fordel at kunne søges om egentlig gældssanering ved
skifteretten. I de tilfælde, hvor der ikke kan opnås en frivillig aftale på rimelige vilkår, vil sagen
overgå til skifteretten til behandling om gældssanering, hvis betingelserne herfor er opfyldt. De ma-
terialer, der løbende er udarbejdet til brug for de frivillige forhandlinger, overdrages i en form, så
materialet kan indgå i den videre sagsbehandling i skifteretten.
At rådgivningen ydet efter den foreslåede ordning skal være vederlagsfri indebærer, at den tidligere
minkavler ikke skal betale for rådgivningen. Dermed får avleren dækket omkostninger til at skabe
overblik over sin økonomiske situation og til udarbejdelse af materialer, ligesom avleren får dækket
omkostninger til forhandlingsbistand og vejledning, uanset om der opnås en aftale med kreditorerne
eller ej. Rådgivningen omfatter bistand til en eventuel behandling i skifteretten, men enheden afholder
ikke de sædvanlige gebyrer. Dem vil minkavleren således selv skulle betale.
Omkostningerne dækkes ved, at enheden i Finansiel Stabilitet betaler rådgiverens honorar direkte.
Der vil i bekendtgørelsen, der udstedes i medfør af det foreslåede stk. 2, blive fastsat nærmere regler
om, hvilke ydelser, der er omfattet af den vederlagsfri rådgivning, herunder størrelsen af den enkelte
rådgivers honorar og i hvilket omfang, den samlede rådgivning til en minkavler er underlagt en mak-
simumsramme. En maksimumsramme skal blandt andet sikre, at rådgivere ikke forsøger at misbruge
eller udnytte ordningen med vederlagsfri rådgivning til tidligere minkavlere til egen uberettiget vin-
ding.
Værdien af den vederlagsfrie rådgivning vil efter gældende regler skulle betragtes som en skatteplig-
tig indtægt for modtagerne. For at sikre, at modtagerne ikke vil skulle betale skat af værdien af den
modtagne vederlagsfri rådgivning, foreslås der med lovforslagets § 15 en ændring af ligningsloven,
hvorefter værdien af den vederlagsfri rådgivning skal være skattefri.
Side 11 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
Udgifterne til enheden afholdes af Finansiel Stabilitet. Det indebærer, at de omkostninger, der er
forbundet med driften af enheden i Finansiel Stabilitet samt omkostninger til rådgivningen af mink-
avlere, afholdes af statens del af Finansiel Stabilitets formue. Omkostningerne berører således ikke
Afviklingsformuen eller Garantiformuen.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede bestemmelse har til formål udtrykkeligt at fastslå, at den
nævnte opgave kan forankres i Finansiel Stabilitet, samt udtrykkeligt at fastslå rammerne herfor. Den
foreslåede bestemmelse ændrer ikke på rækkevidden af anvendelsesområdet af § 61, stk. 6, i lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder. Erhvervsministeren kan således fortsat
i medfør af § 61, stk. 6, henlægge varetagelsen af øvrige opgaver til Finansiel Stabilitet. Som det
fremgår af bemærkningerne til § 61, stk. 6, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg A, kan
det eksempelvis være opgaver, der følger af et aktstykke vedtaget af Finansudvalget. Dette vil fortsat
være tilfældet. Det forhold, at opgaven vedrørende etablering af en gældsrådgivningsenhed foreslås
indført i en bestemmelse i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, med-
fører således ikke, at øvrige opgaver, som erhvervsministeren måtte henlægge til Finansiel Stabilitet
i medfør af § 61, stk. 6, også skal fremgå direkte af loven.
Finansiel Stabilitet er i medfør af § 61, stk. 3, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder undtaget fra lov om offentlighed i forvaltning og forvaltningsloven. Selv om Finansiel
Stabilitet ikke er omfattet af forvaltningsloven direkte, overholder Finansiel Stabilitet i sin virksom-
hed almindelige forvaltningsretlige principper i relevant omfang om fx proportionalitet, ligebehand-
ling og inhabilitet, ligesom Finansiel Stabilitet begrunder sine beslutninger. Opgaven for enheden i
Finansiel Stabilitet vil i høj grad være af operationel karakter i forhold til at sikre rådgivning til de
insolvente tidligere minkavlere og afholde omkostningerne hertil, hvorfor der ikke foreslås ændringer
til de forvaltningsretlige rammer for Finansiel Stabilitet på dette område. Det skal også ses i lyset af,
at der i bekendtgørelsen, der forventes udstedt i medfør af stk. 2, blandt andet vil blive fastsat nærmere
regler om Finansiel Stabilitets rapportering om ordningen.
I forlængelse heraf bemærkes, at da Finansiel Stabilitets opgaver ved oprettelsen af enheden er af
operationel og kommerciel karakter med henblik på at foranledige rådgivning til tidligere minkavlere,
vil enhedens eventuelle beslutninger om indgåelse af aftaler med rådgivere derfor heller ikke kunne
påklages til anden administrativ instans.
Det bemærkes, at Finansiel Stabilitet i medfør af § 61, stk. 7, i lov om restrukturering og afvikling af
visse finansielle virksomheder er undtaget for reglerne om oplysningspligt og indsigtsret i artikel 13-
15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF. Undtagelsen finder dog ikke anvendelse på den
foreslåede gældsrådgivningsordning, jf. § 61, stk. 7, jf. stk. 8, i lov om restrukturering og afvikling af
visse finansielle virksomheder, da formålet med behandling af personoplysninger i forbindelse med
rådgivningen ikke er restrukturering og afvikling af finansielle virksomheder.
Side 12 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
Det foreslås i
stk. 2,
at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om enheden i Finansiel Sta-
bilitet oprettet i medfør af stk. 1, herunder om indholdet og omfanget af rådgivningen, betingelserne
for at modtage rådgivningen, hvilke rådgivere, der kan anvendes, og kravene hertil, hvilke udgifter
hertil, der dækkes, samt om kontrol med ordningen og rapportering.
Med lovforslaget bemyndiges erhvervsministeren til at fastsætte nærmere regler i en bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen kan omfatte de vilkår og krav, som den tidligere minkavler og rådgiveren vil skulle
opfylde, herunder de erklæringer, som de må forventes at afgive, samt rammerne for bl.a. honorar og
omfang af bistand, afregning og videregivelse af oplysninger.
I bekendtgørelsen kan erhvervsministeren desuden fastsætte nærmere regler om bl.a. ansøgningspro-
cessen og kriterierne for at få tildelt gratis rådgivning. Desuden kan der fastsættes regler om den
kontrol, som enheden i Finansiel Stabilitet skal udføre af de ydelser, som enheden afholder omkost-
ningerne til under ordningen, om den dokumentation, som Finansiel Stabilitet kan indhente til kontrol
af ordningen, samt om enhedens rapportering om anvendelsen af ordningen.
§ 63 c
Det følger af § 61, stk. 1, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, at
Finansiel Stabilitet skal medvirke til sikring af finansiel stabilitet i Danmark og varetager de opgaver
og beføjelser, der er tillagt Finansiel Stabilitet i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder og i øvrig lovgivning, herunder lov om finansiel virksomhed og lov om en indskyder-
og investorgarantiordning. Erhvervsministeren kan henlægge varetagelsen af øvrige opgaver til Fi-
nansiel Stabilitet, jf. § 61, stk. 6, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomhe-
der.
Finansiel Stabilitet forestår afvikling og restrukturering af bl.a. nødlidende pengeinstitutter i medfør
af lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder. I den forbindelse overtager
Finansiel Stabilitet kontrollen med pengeinstituttet, og Finansiel Stabilitet kan som led i afviklingen
eller restruktureringen af instituttet bl.a. frasælge aktiver og forpligtelser i instituttet, jf. § 19 i lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder.
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder som § 63 c, hvorved det udtrykkeligt fremgår, at erhvervsministeren kan henlægge
opgaver vedrørende salg af ejendomme og andre aktiver til Finansiel Stabilitet.
Det foreslås i
stk. 1,
at erhvervsministeren kan bestemme, at Finansiel Stabilitet på vegne af staten
skal forestå salg af ejendomme og andre aktiver, som staten har overtaget fra tidligere minkavlere og
andre virksomheder, der har modtaget erstatning som følge af forbuddet mod hold af mink, jf. lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Ved ejendomme forstås fast ejendom. Andre aktiver kan være aktiver, som har en tilknytning til en
fast ejendom, eksempelvis inventar, men kan også være øvrige aktiver uden en sådan tilknytning.
Side 13 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
I nærværende lov er der tale om ejendomme og andre aktiver, som ikke hidrører fra en virksomhed
eller enhed under restrukturering eller afvikling. Ejendommene og aktiverne hidrører fra de minkav-
lere, som har modtaget erstatning som følge af forbuddet mod hold af mink, i de tilfælde, hvor der
ydes erstatning som følge af en varig lukning af minkbedriften. Ejendommene og aktiverne hidrører
endvidere fra andre virksomheder, der har modtaget erstatning som følge af forbuddet mod hold af
mink, dvs. de såkaldte følgeerhverv, jf. lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Staten har overtaget ejerskabet af de omfattede ejendomme og aktiver i forbindelse med udbetalingen
af erstatning som følge af forbuddet mod hold af mink efter lov om aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink. Aktiverne tilhører således staten, og erhvervsministeren kan bestemme, at akti-
verne skal sælges på vegne af staten af Finansiel Stabilitet.
Omfanget af Finansiel Stabilitets salg af ejendomme og andre aktiver vil afhænge af, hvilke ejen-
domme og andre aktiver staten overlader til Finansiel Stabilitet til at sælge.
Salg af ejendomme og andre aktiver efter det foreslåede stk. 1, kan ske både ved, at staten overdrager
ejerskabet af ejendommen eller aktivet til Finansiel Stabilitet, hvorefter Finansiel Stabilitet forestår
salget, eller ved at Finansiel Stabilitet forestår salget på vegne af staten uden en sådan overdragelse.
I det sidstnævnte tilfælde varetager Finansiel Stabilitet alene en salgsfunktion.
Bestemmer erhvervsministeren, at Finansiel Stabilitet skal varetage salg af aktiver på vegne af staten,
skal dette ske ved en instruks fra erhvervsministeren til Finansiel Stabilitet.
Erhvervsministeren oplyser således Finansiel Stabilitet om, hvilke aktiver Finansiel Stabilitet skal
sælge på vegne af staten. Finansiel Stabilitet skal alene varetage salget af de angivne aktiver og fore-
står dermed ikke en særskilt prøvelse af de bagvedliggende forhold, herunder af grundlaget for statens
ejerskab.
Det skal i alle tilfælde være klart, hvilke ejendomme og andre aktiver, der er omfattet af instruksen.
Der må således ikke være tvivl om, hvilke aktiver Finansiel Stabilitet skal sælge på vegne af staten. I
de tilfælde, hvor ejendommen eller aktivet ikke overdrages til ejerskab til Finansiel Stabilitet, skal
Finansiel Stabilitet ud over instruksen have den fornødne dokumentation for at kunne gennemføre et
salg på vegne af staten, herunder eksempelvis en fuldmagt og evt. dokumentation for statens ejerskab
i tilfælde, hvor oplysninger om ejerskabet ikke er offentligt tilgængelige.
Med salg af aktiver forstås frasalg eller overdragelse af ejendommen eller hele aktivet eller opdeling
af aktivet i mindre dele og herefter frasalg eller overdragelse af disse. Det er som udgangspunkt op
til Finansiel Stabilitet at afgøre, hvordan det konkrete salg gennemføres mest hensigtsmæssigt for
derigennem at varetage statens interesser bedst muligt. Finansiel Stabilitet har i den forbindelse vide
rammer for gennemførelsen af salget, herunder kan Finansiel Stabilitet foretage forbedringer af akti-
vet, i det omfang Finansiel Stabilitet vurderer, at dette kan give et økonomisk bedre resultat. Finansiel
Side 14 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
Stabilitet kan ligeledes antage bistand til salget. Salg af aktiver omfatter således også øvrige disposi-
tioner, som Finansiel Stabilitet vurderer nødvendige for at gennemføre salget mest hensigtsmæssigt
for staten.
Erhvervsministeren kan i instruksen til Finansiel Stabilitet angive, hvis der er særlige hensyn, som
Finansiel Stabilitet skal varetage eller prioritere i forbindelse med salget. Det kunne f.eks. være øko-
nomiske hensyn, tidsmæssige hensyn, hensyn til aktivets genanvendelighed mv. Hvis ikke sådanne
hensyn er angivet, vil Finansiel Stabilitet gennemføre salget på en måde, som vurderes mest hensigts-
mæssigt for statens økonomiske interesse i det konkrete tilfælde.
Finansiel Stabilitets udgifter forbundet med salg af ejendomme og andre aktiver på vegne af staten
dækkes enten af staten eller den del af Finansiel Stabilitets formue, som kan udloddes til staten. Dette
fastlægges konkret med udgangspunkt i opgaven. Udgifterne berører således ikke Afviklingsformuen
eller Garantiformuen.
Ovenstående udgør udgangspunktet for, hvordan Finansiel Stabilitet skal sælge de omfattede ejen-
domme og andre aktiver på vegne af staten. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Finansiel Stabilitets salg af ejendomme og andre aktiver på vegne af staten i en bekendtgørelse, jf.
det foreslåede stk. 2.
Det er op til Finansiel Stabilitet at fastlægge, hvordan opgaven med salg af ejendomme og andre
aktiver forankres i Finansiel Stabilitet, herunder om det tilrettelægges i regi af den selvstændige of-
fentlige virksomhed Finansiel Stabilitet eller i et selvstændigt datterselskab til Finansiel Stabilitet.
Den foreslåede bestemmelse har til formål udtrykkeligt at fastslå, at denne opgave kan forankres i
Finansiel Stabilitet, samt udtrykkeligt at fastslå rammerne herfor. Den foreslåede bestemmelse ændrer
ikke på rækkevidden af anvendelsesområdet af § 61, stk. 6, i lov om restrukturering og afvikling af
visse finansielle virksomheder. Erhvervsministeren kan således fortsat i medfør af § 61, stk. 6, hen-
lægge varetagelsen af øvrige opgaver til Finansiel Stabilitet. Som det fremgår af bemærkningerne til
§ 61, stk. 6, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg A, kan det eksempelvis være opgaver,
der følger af et aktstykke vedtaget af Finansudvalget. Dette vil fortsat være tilfældet. Det forhold, at
opgaven vedrørende salg af ejendomme og andre aktiver foreslås indført i en bestemmelse i lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, medfører således ikke, at øvrige opga-
ver, som erhvervsministeren måtte henlægge til Finansiel Stabilitet i medfør af § 61, stk. 6, også skal
fremgå direkte af loven.
Det foreslås i
stk. 2,
at erhvervsministeren skal kunne fastsætte nærmere regler om Finansiel Stabili-
tets salg af ejendomme og andre aktiver efter det foreslåede stk. 1.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse er tiltænkt anvendt i tilfælde, hvor det vurderes hensigts-
mæssigt at uddybe rammerne for Finansiel Stabilitets salg efter det foreslåede stk. 1. Det kunne ek-
sempelvis være tilfælde, hvor der er tale om en portefølje af mere omfattende karakter, herunder
Side 15 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
tilfælde, hvor der er tale om et stort antal ejendomme og andre aktiver, eller hvor arten og karakteren
af ejendommene og aktiverne gør opgaven mere omfattende. Det kunne også være relevant i tilfælde,
hvor der helt konkret ønskes fastsat nogle bestemte rammer for sådanne salg.
I sådanne tilfælde kan det være mere hensigtsmæssigt at fastlægge rammerne for opgaven i en be-
kendtgørelse frem for en instruks.
De nærmere regler kan således vedrøre salgsprocessen. Reglerne kan angive særlige hensyn, som
Finansiel Stabilitet skal tillægge betydning ved salget. Det kunne eksempelvis være hensynet til at
gennemføre et hurtigt salg, hensynet til at gennemføre det mest fordelagtige salg set fra et økonomisk
perspektiv, hensynet til at sikre, at ejendommen eller aktivet i videst muligt omfang kan genanvendes
mv. Reglerne kan endvidere vedrøre omkostningerne forbundet med salget og anvendelsen af et evt.
provenu, de tidsmæssige perspektiver for salget mv.
De nævnte eksempler på hensigtsmæssige tilfælde for bemyndigelsens anvendelse er ikke udtøm-
mende. Bemyndigelsesbestemmelsen kan således anvendes ved alle relevante forhold i relation til
Finansiel Stabilitets salg af ejendomme og andre aktiver på vegne af staten.
Til nr. 7 (§ 74, stk. 3, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder)
§ 74 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder vedrører Finansiel Stabi-
litets udgifter i medfør af loven og øvrige love.
Det fremgår af § 74, stk. 3, at finansieringen fastlægges konkret i forhold til øvrige opgaver, som er
henlagt til Finansiel Stabilitet i medfør af § 61, stk. 6, i lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder.
Det følger af § 61, stk. 6, at erhvervsministeren kan henlægge varetagelsen af øvrige opgaver til Fi-
nansiel Stabilitet.
Med dette lovforslags § 13, nr. 5, foreslås en ny § 63 c, hvorefter erhvervsministeren kan bestemme,
at Finansiel Stabilitet på vegne af staten skal forestå salg af ejendomme og andre aktiver, som staten
har overtaget fra tidligere minkavlere og andre virksomheder, der har modtaget erstatning som følge
af forbuddet mod hold af mink, jf. lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Det foreslås, at der tilføjes en henvisning til den nye § 63 c i § 74, stk. 4, således at der også i relation
til disse opgaver om salg af ejendomme og andre aktiver gælder, at finansieringen heraf fastlægges
konkret med udgangspunkt i de enkelte opgaver.
Til § 15
Side 16 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
Til nr. 1
Det foreslås i lovforslagets § 13 nr. 5, at Finansiel Stabilitet skal kunne oprette en enhed, der foran-
lediger rådgivning af tidligere minkavlere. Som udgangspunkt er det forventningen, at rådgivningen
vil skulle udøves af en rådgiver, som minkavleren selv har valgt, og som kan godkendes under ord-
ningen, eller af en rådgiver som formidles via minkavlerenheden. Omkostningerne vil skulle dækkes
ved, at den kommende minkavlerenhed i Finansiel Stabilitet betaler rådgiverens honorar direkte. Fi-
nansiel Stabilitet vil kun selv skulle forestå rådgivningen, hvis det ikke er muligt at sikre de tidligere
minkavlere den nødvendige rådgivning ved eksterne rådgivere.
Efter gældende ret vil værdien af en sådan vederlagsfri gældsrådgivning som udgangspunkt udgøre
en skattepligtig indtægt for modtageren i henhold til statsskattelovens § 4. Modtageren skal således
medregne værdien ved opgørelsen af sin skattepligtige indkomst.
Ligningslovens § 7 indeholder en opregning af en række indtægter, der særligt er gjort skattefrie.
Ingen af de gældende skattefrihedsbestemmelser i § 7 finder anvendelse her.
Det foreslås at indsætte
nr. 35
i ligningslovens § 7, hvorefter vederlagsfri gældsrådgivning omfattet
af § 63 b i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder skattefritages.
Forslaget vil sikre, at al vederlagsfri gældsrådgivning i henhold til § 63 b i lov om omstrukturering
og afvikling af visse finansielle virksomheder vil kunne opnås skattefrit for modtagerne af gældsråd-
givningen. De tidligere minkavlere, der vælger at tage imod tilbuddet om vederlagsfri gældsrådgiv-
ning, vil derfor kunne gøre dette uden skattemæssige konsekvenser.
Side 17 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 13
I lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 24 af 4. januar 2019, som ændret ved
§ 2 i lov nr. 2110 af 22. december 2020, fore-
tages følgende ændringer:
Lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder
6.
Efter § 63 a indsættes før overskriften:
Ȥ 63 b.
Finansiel Stabilitet opretter en en-
hed, der foranlediger at tidligere minkavlere,
som er eller formodes at være insolvente efter
at have modtaget erstatning og kompensation
i medfør af lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink, kan modtage veder-
lagsfri gældsrådgivning.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om enheden oprettet i medfør
af stk. 1, herunder om indholdet og omfanget
af den rådgivning, som enheden kan foranle-
dige, betingelserne for at modtage rådgivnin-
gen, hvilke rådgivere, der kan anvendes, og
hvilke udgifter hertil, der dækkes, samt om
kontrol med ordningen og rapportering til er-
hvervsministeren.
§ 63 c.
Erhvervsministeren kan bestemme, at
Finansiel Stabilitet på vegne af staten skal fo-
restå salg af ejendomme og andre aktiver, som
staten har overtaget fra tidligere minkavlere
og andre virksomheder, der har modtaget er-
statning som følge af forbuddet mod hold af
Side 18 af 19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Lovudkast - høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
mink, jf. lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om Finansiel Stabilitets salg
af ejendomme og andre aktiver efter stk. 1.«
§ 74
Stk. 3.
For eventuelle øvrige opgaver henlagt
til Finansiel Stabilitet, jf. § 61, stk. 6, fastlæg-
ges finansieringen af driften konkret.
6.
I
§ 74, stk. 3,
indsættes efter »§ 61, stk.
6,«: »og § 63 c,«.
§ 15
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 806
af 8. august 2019, som ændret bl.a. ved § 5 i
lov nr. 1420 af 17. december 2019, § 2 i lov
nr. 1421 af 17. december 2019 og senest ved
§ 2 i lov nr. 2219 af 29. december 2020, fore-
tages følgende ændringer:
§ 7. ---
1-34)---
1.
I
§ 7
indsættes som nr. 35:
»35) Vederlagsfri gældsrådgivning omfattet
af § 63 b i lov om restrukturering og afvikling
af visse finansielle virksomheder.«
Side 19 af 19