GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Digital Markets Act: Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets for-
ordning om åbne og retfærdige markeder i den digitale sektor
(KOM(2020) 842)
Nyt notat.
1.
Resumé
Som led i strategien ”Europas Digitale Fremtid i Støbeskeen”, har
Europa-
Kommissionen (herefter Kommissionen) den 15. december 2020 fremsat for-
slag til forordning om åbne og retfærdige markeder i den digitale sektor
(KOM (2020) 842), herefter
”Forordningen”.
Forordningen indfører har-
moniserede regler, der skal sikre åbne og retfærdige digitale markeder på
tværs af EU i de tilfælde, hvor digitale platforme fungerer som såkaldte ga-
tekeepere. Med gatekeepere forstås platforme, som i høj grad påvirker ram-
mer og regler for både forbrugervalg og konkurrencen på de dele af mar-
kedet, hvor platformene er kontrollerende.
Forordningen omfatter store platformsudbydere, der kan blive klassificeret
som værende gatekeepere på baggrund af de objektive kriterier, der er fastsat
i forslaget. Det drejer sig om platformsudbydere, der spiller en særlig vigtig
rolle på grund af deres størrelse og betydning for, at erhvervsbrugere kan nå
ud til deres kunder. Disse platforme udbyder mindst én central platformstje-
neste
–
fx en søgemaskine, onlineformidlingstjeneste eller en social netværks-
tjeneste
–
og har en varig, stor brugerbase i mindst tre medlemsstater i EU.
Konkret er der tre kvantitative kriterier, der som udgangspunkt skal være op-
fyldt for, at en platformsudbyder vil blive defineret som en gatekeeper: 1)
krav til omsætning eller markedsværdi, 2) krav til antal slut- og erhvervsbru-
gere samt 3) krav om, at antallet af brugere skal have været over tærskelvær-
dien de seneste tre år. Kommissionen kan, via en markedsundersøgelse, ud-
pege gatekeepere, der ikke lever op til de kvantitative kriterier eller undtage
platformsudbydere på trods af deres størrelse. I markedsundersøgelsen vil
der bliver lagt vægt på en række yderligere kriterier, herunder kvalitative.
Alle udpegede gatekeepere skal leve op til de samme forpligtelser fx vedr.
adgang til data, krav om interoperabilitet, forbud mod at stille egne produk-
ter eller tjenester bedre i konkurrencen og krav om mere gennemsigtighed i
digital reklame. Herudover vil det, under visse betingelser, også være muligt