Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 213
Offentligt
2341589_0001.png
Document key: 8739eca8-fbec-0c73-3eab-69747d3054b9
Til
Klima- og Energi- og Forsyningsminister Dan Jørgensen,
med kopi til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
Erhvervsminister Simon Kollerup,
med kopi til Erhvervsudvalget.
Miljøminister Lea Wermelin,
med kopi til Miljø- og Fødevareudvalget.
Februar 2021
Lovgivningen forsinker nødvendige klimainvesteringer i Novafos-koncernen
Kære Dan Jørgensen, Simon Kollerup og Lea Wermelin
Som borgmestre i de 9 kommuner, der betjenes af vand- og spildevandsselskabet Novafos
A/S, skal vi med denne henvendelse gøre ministrene opmærksomme på et presserende behov
for at ændre i den nuværende økonomiske regulering af vandsektoren.
Reguleringen forhindrer, at vi kan gennemføre helt nødvendige og vigtige klimaindsatser for at
imødegå de stigende udfordringer med oversvømmelser af kældre og arealer samt overløb af
regnvandsopblandet spildevand til søer, vandløb og havmiljøet. Det er afgørende vigtigt, at
vandselskaberne har mulighed for at finansiere de påkrævede klimainvesteringer både gennem
nødvendige lånerammer (længden på lån) samt gennem takster, der kan finansiere
investeringen. Det er desværre ikke tilfældet i dag.
Vi samlede i 2017 vore hidtidige 6 vand- og spildevandsselskaber i Novafos A/S for at
effektivisere opgaveløsningen samt sikre tilstrækkelige og robuste kompetencer til at
gennemføre betydelige investeringer i klimatilpasning af vore afløbssystemer.
Som et foreløbigt resultat af sammenlægningen har vi i årene fra 2017-2020 effektiviseret
driften – målt på de påvirkelige driftsomkostninger – med 18 % samtidig med, at vi har
gennemført betydelige investeringer. Alene i 2020 er der investeret 860 mio. kr. i klimarigtige
og bæredygtige løsninger.
1
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Kopi af henvendelse af 25/2-21 fra Novafos til 3 ministre på vegne af 9 borgmestre om forsinkelse af nødvendige klimainvesteringer i Novafos-koncernen pga. lovgivningen
2341589_0002.png
Document key: 8739eca8-fbec-0c73-3eab-69747d3054b9
Vi ønsker fortsat at påtage os den helt nødvendige opgave med at klimasikre vores
afløbssystemer, så oversvømmelser og overløb kan minimeres – både af hensyn til miljøet og
af hensyn til de konkret berørte borgere. Vi har på baggrund af adskillige udmeldinger fra
regeringen forstået, at der også fra centralt hold er både et ønske og en forventning herom. Så
meget desto mere er det uforståeligt – og uholdbart – at den nuværende lovgivning forhindrer
os i at foretage de klimainvesteringer, der er påkrævet.
Klimainvesteringer pålægges umulige effektiviseringskrav
Når et vand- og spildevandsselskab investerer i klimaindsatser, udsættes anlægsinvesteringen
efter de nuværende regler for et effektiviseringskrav – alene begrundet i foretagelsen af
anlægsinvesteringen.
Selskabet gives med de nuværende regler kun mulighed for, over taksten, at opkræve en
andel af investeringen.
Opkrævningsretten beregnes på grundlag af den årlige afskrivning i anlæggets levetid. Det er
imidlertid ikke den fulde afskrivning, der kan opkræves, men kun en mindre del, idet der
løbende foretages fradrag for effektivisering. Det betyder, at selskabet over investeringens
levetid kun kan opkræve i størrelsesordenen 70 % af den foretagne anlægsinvestering til
klimatilpasning.
Det siger sig selv, at det ikke er muligt at effektivisere, blot fordi der er gennemført en
anlægsinvestering.
Da der således ikke er omkostningsdækning for klimainvesteringen, kommer selskabet i en
økonomisk situation, hvor det ikke kan allokere de nødvendige midler til driften af selskabet,
herunder både den løbende drift og vedligeholdelsen af ledningsnettet. Alternativt må
selskabet opbygge et akkumulerende underskud, der dermed løbende udhuler egenkapitalen.
Som et konkret eksempel kan nævnes et af vore spildevandsselskaber, der står foran
klimainvesteringer i separatkloakering på 7 mia. kr. over de næste 25 år. På grund af
effektiviseringskrav til anlægsinvesteringerne kan selskabet kun forvente at opkræve 4,9 mia.
kr. af investeringen på 7 mia. kr., og vil således få et underskud på 2,1 mia. kr.
Til illustration af problematikken vedlægges en nærmere beskrivelse af 2 konkrete eksempler
fra vand- og spildevandsselskaberne i Novafos A/S.
Det er meget utilfredsstillende, at de nuværende regler i stedet for at understøtte kommuners
og vandselskabers muligheder for at investere i klimatilpasning, udgør et kraftigt økonomisk
incitament til at undlade at gøre dette.
Likviditetsklemme ved klimainvesteringer
Spildevandsselskaberne kommer desuden i en likviditetsklemme ved alle anlægsinvesteringer i
klimatilpasning, der har en levetid på op til 75 år. Det skyldes, at vand- og
spildevandsselskaberne maksimalt kan optage lån, der afdrages over 40 år, mens
opkrævningsretten over taksterne sker over op til 75 år.
Det medfører, at der på et tidspunkt ikke er tilstrækkelig likviditet til at betale ydelser på
lånene. Når denne situation opstår, kan vand- og spildevandsselskaberne årligt ansøge
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Kopi af henvendelse af 25/2-21 fra Novafos til 3 ministre på vegne af 9 borgmestre om forsinkelse af nødvendige klimainvesteringer i Novafos-koncernen pga. lovgivningen
Document key: 8739eca8-fbec-0c73-3eab-69747d3054b9
Forsyningssekretariatet om et supplerende tillæg til de økonomiske rammer. Hvis tillægget
ikke gives, går selskaberne konkurs.
Vandselskabernes levedygtighed afgøres altså årligt af Forsyningssekretariatet. Det er selvsagt
helt uholdbart, når selskaberne skal træffe beslutning om at igangsætte klimaprojekter, der
indebærer langsigtede investeringer til flere milliarder.
Vi vil meget gerne påtage os opgaven med at gennemføre den nødvendige klimatilpasning.
Men lovgivningen forhindrer, at vi kan gennemføre investeringerne i det omfang og tempo, der
er behov for.
Vi har forstået, at regeringen og forligskredsen i løbet af indeværende år vil drøfte
effektiviseringskravet i forbindelse med et kommende lovforslag om vandsektorens
økonomiske regulering.
Vi appellerer kraftigt til, at de nuværende regler ændres, således at det via lovgivningen
sikres, at vand- og spildevandsselskaber kan have sikkerhed for finansieringen gennem
længerevarende lån og over taksterne kan opkræve den fulde afskrivning af den reelle
anlægsinvestering.
Vi skal samtidig meget opfordre ministrene til, at en sådan ændring sker med hurtig
ikrafttrædelse, således at vores kommuner og vandselskaber får mulighed for at gennemføre
den presserende klimatilpasning og minimere oversvømmelser og overløb til vandområder. Vi
står klar med planlægningen af de nødvendige klimainvesteringer – men mangler
lovgrundlaget for at kunne gennemføre dem.
Med venlig hilsen
Karsten Längerich
Borgmester
Allerød Kommune
Jesper Würtzen
Borgmester
Ballerup Kommune
Karsten Søndergaard
Borgmester
Egedal Kommune
John Schmidt Andersen
Borgmester
Frederikssund Kommune
Ole Bondo Christensen
Borgmester
Furesø Kommune
Hans Toft
Borgmester
Gentofte Kommune
Trine Græse
Borgmester
Gladsaxe Kommune
Morten Slotved
Borgmester
Hørsholm Kommune
Jens Ive
Borgmester
Rudersdal Kommune
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Kopi af henvendelse af 25/2-21 fra Novafos til 3 ministre på vegne af 9 borgmestre om forsinkelse af nødvendige klimainvesteringer i Novafos-koncernen pga. lovgivningen
2341589_0004.png
Document key: 8739eca8-fbec-0c73-3eab-69747d3054b9
Eksempel 1 – Novafos Spildevand Gentofte A/S
Novafos Spildevand Gentofte A/S skal over de næste 25 år investere 7 mia. kr. i
klimatilpasning. På grund af effektiviseringskrav til investeringerne kan selskabet kun forvente
at opkræve 4,9 mia. kr., og vil således alt andet lige få et underskud på 2,1 mia. kr.
Forudsætninger for beregning (inkl. individuelt effektiviseringskrav)
Beregningerne i eksemplet er udført med udgangspunkt i generelle effektiviseringskrav til
drifts- og anlægsomkostninger på hhv. 2% og 2,84%, et individuelt effektiviseringskrav på
0,32% og en inflationsfaktor på 1,97%. Effektiviseringskravene og inflationskorrektionerne til
selskabet antages at forblive på det nuværende niveau de næste 60 år. Klimainvesteringerne
forventes gennemført over 25 år. Hvert projekt har en antaget levetid på 60 år og antages at
hvile i sig selv, hvilket vil sige, at projekterne bortfalder efter endt levetid.
Selskabsøkonomiske konsekvenser
Effektiviseringskravene, der stilles til klimainvesteringernes afskrivninger, akkumuleres over
tid. Derfor gælder det, at differencen mellem omkostning og opkrævningsret vokser med
anlægsprojekternes størrelse (både anlægssum og levetid).
Den årlige anlægssum er 280 mio. kr. (7 mia. kr. / 25 år = 280 mio. kr.), da der investeres
over 25 år, hvoraf den årlige afskrivning fastlægges til 4,67 mio. kr. (280 mio. kr. / 60 år =
4,67 mio. kr.). Underskuddet fra investeringsaktiviteten vokser løbende med projekternes
aktivering, og selskabet har ved aktiveringen af det sidste projekt i år 25 på grund af det
akkumulerende effektiviseringskrav kun mulighed for at opkræve 100 mio. kr., mens
omkostningen er 117 mio. kr. (4,67 mio. kr. x 25 år). I år 60 vil opkrævningsretten været
faldet til 66 mio. kr.
Grundet de akkumulerende effektiviseringskrav må Novafos Spildevand Gentofte A/S derfor
kun forvente at kunne opkræve 4,9 mia. kr. over investeringernes levetid, mens den afholdte
omkostning altså er syv mia. kr. Selskabet får altså ikke dækket omkostningerne til
investeringerne, men må alt andet lige forvente et underskud på 2,1 mia. kr.
Uanset hvor effektivt der investeres i klimatilpasningen, kan Novafos Spildevand Gentofte A/S,
baseret på de gældende regler for økonomisk regulering i vandsektoren, forvente et underskud
fra investeringsaktiviteten, der vokser over tid. Investeringsunderskuddet kan selskabet ikke
undgå, da effektiviseringskravene stilles til omkostninger, der defineres ved projekternes
aktivering. Derfor vil effektiviseringskravene til afskrivningerne udhule selskabets
indtægtsramme, hvilket betyder, at selskabet må finansiere underskuddet på
klimainvesteringerne med midler fra basisforretningen. Konsekvensen af udhulingen er
illustreret nedenfor, hvor udviklingen i selskabets indtægtsramme til basisforretningen er vist
med og uden klimatilpasning. Selskabet har ikke en separat ramme til basisforretningen, men
for at anskueliggøre problemstillingen, viser nedenstående figur, hvor mange penge selskabet
har til den eksisterende forretning med og uden klimatilpasning.
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Kopi af henvendelse af 25/2-21 fra Novafos til 3 ministre på vegne af 9 borgmestre om forsinkelse af nødvendige klimainvesteringer i Novafos-koncernen pga. lovgivningen
2341589_0005.png
Document key: 8739eca8-fbec-0c73-3eab-69747d3054b9
Mio. DKK
70
60
50
40
30
20
10
0
-10
-20
-30
1
4
7
10
13
16
19
22
25
28
31
34
37
40
43
46
49
52
55
58
År
ØR til basisforretning u. klimatilpasning
ØR til basisforretning m. klimatilpasning
Hvis selskabet gennemfører de planlagte investeringer i klimatilpasning, må det forventes, at
selskabet allerede efter 25 år skal effektivisere den eksisterende forretning med det dobbelte
af, hvad der havde været tilfældet, hvis selskabet ikke gennemfører
klimatilpasningsprojekterne. Selskabets indtægtsramme med klimatilpasning skæres efter 25
år ned til 34 mio. kr., mod 50 mio. kr. uden klimatilpasning. Efter 47 år vil indtægtsrammen
gå i minus, mod en indtægtsramme på ca. 41 mio. kr., hvis der ikke investeres i
klimatilpasning. Den ekstra effektivisering af indtægtsrammen giver som følge her af Novafos
Spildevand Gentofte A/S et kraftigt økonomisk incitament til at undlade at investere i
klimatilpasning, da omkostningsdækning ikke er mulig selv under antagelse af massive ekstra
effektiviseringer.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Kopi af henvendelse af 25/2-21 fra Novafos til 3 ministre på vegne af 9 borgmestre om forsinkelse af nødvendige klimainvesteringer i Novafos-koncernen pga. lovgivningen
2341589_0006.png
Document key: 8739eca8-fbec-0c73-3eab-69747d3054b9
Eksempel 2 – Novafos Spildevand Rudersdal A/S
Novafos Spildevand Rudersdal A/S skal over de næste 25 år investere 7 mia. kr. i
klimatilpasning. På grund af effektiviseringskrav til investeringerne kan selskabet kun forvente
at opkræve 5,4 mia. kr., og vil således alt andet lige få et underskud på 1,6 mia. kr.
Forudsætninger for beregning (ekskl. individuelt effektiviseringskrav)
Beregningerne i eksemplet er udført på baggrund af generelle effektiviseringskrav til drifts- og
anlægsomkostninger på hhv. 2% og 2,84%, et individuelt krav på 0% og en inflationsfaktor på
1,97%, hvilket svarer til det aktuelle niveau for selskabet i 2020. Det antages, at
effektiviseringskravene og inflationskorrektionen til selskabet forbliver på det nuværende
niveau de næste 60 år. Klimatilpasningen forventes gennemført i løbet af 20-30 år, hvorfor det
antages at projekterne gennemføres over 25 år. Hvert projekt har en antaget levetid på 60 år
og reinvesteringerne antages at hvile i sig selv, hvilket vil sige, at projekterne som en
simplificering er antaget at bortfalde efter endt levetid.
Selskabsøkonomiske konsekvenser
Effektiviseringskravene, til de årlige afskrivninger fra selskabets klimaprojekter, akkumuleres
over tid. Derfor øges differencen mellem omkostning og opkrævningsret, jo større
anlægsprojekternes er (både levetid og anlægssum).
Den årlige anlægssum udgør 280 mio. kr. (7 mia. kr. / 25 år = 280 mio. kr.), fordi selskabet
investerer over 25 år, hvoraf den årlige afskrivning fastlægges til 4,7 mio. kr. (280 mio. kr. /
60 år = 4,7 mio. kr.). Underskuddet fra investeringsaktiviteten vokser løbende med
projekternes aktivering. Selskabet kan derfor ved det sidste projekts aktivering i år 25, kun
opkræve 104 mio. kr., ud af den samlede omkostning på 117 mio. kr. I år 60 vil
opkrævningsretten, grundet effektiviseringskravene til omkostningen, være faldet til 77 mio.
kr.
Da effektiviseringskravene akkumuleres over tid, må Novafos Spildevand Rudersdal A/S derfor
kun forvente, at kunne opkræve 5,4 mia. kr. over klimainvesteringernes levetid, mens den
afholdte omkostning altså er syv mia. kr. Selskabet får altså ikke omkostningsdækning og står
derfor alt andet lige med et markant underskud som følge af aktiviteten.
Baseret på de gældende regler for den økonomiske regulering af vandsektoren, kan Novafos
Spildevand Rudersdal A/S derfor forvente et årligt underskud fra investeringsaktiviteten, der
vokser over tid. Selskabet kan ikke undgå underskuddet, fordi effektiviseringskravene er
vedvarende og stilles til omkostninger, der defineres allerede ved klimaprojekternes aktivering.
Underskuddet må derfor finansieres med midler fra basisforretningen og
effektiviseringskravene til anlægsomkostningerne udhuler derfor selskabets indtægtsramme.
Konsekvenserne af udhulingen er vist i nedenstående figur, hvor udviklingen i selskabets
indtægtsramme er vist med og uden klimatilpasning. Selskabet har ikke en separat ramme til
basisforretningen, men for at anskueliggøre problemstillingen, viser nedenstående figur, hvor
mange penge selskabet har til den eksisterende forretning med og uden klimatilpasning.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Kopi af henvendelse af 25/2-21 fra Novafos til 3 ministre på vegne af 9 borgmestre om forsinkelse af nødvendige klimainvesteringer i Novafos-koncernen pga. lovgivningen
2341589_0007.png
Document key: 8739eca8-fbec-0c73-3eab-69747d3054b9
Hvis de planlagte klimatilpasningsprojekter gennemføres, vil selskabet, over de næste 60 år,
skulle effektivisere den eksisterende forretning mere end det dobbelte af, hvad der havde
været tilfældet, hvis Novafos Spildevand Rudersdal A/S ikke investerede i klimatilpasning.
Indtægtsrammen med klimatilpasning skæres efter 25 år ned til 38,5 mio. kr., mod 50 mio. kr.
hvis der ikke investeres i klimatilpasning. Efter 60 år er rammen stort set udhulet ved
gennemførelse af klimatilpasning, mens der uden klimatilpasning er ca. 42 mio. kr. i
indtægtsrammen. Selskabets situation giver altså et billede af, hvordan akkumulerende
effektiviseringskrav til klimainvesteringer over tid udhuler indtægtsrammen for et selskab, der
ikke stilles et individuelt effektiviseringskrav. Den ekstra effektivisering af indtægtsrammen
giver som følge her af Novafos Spildevand Rudersdal A/S et væsentligt økonomisk incitament
til, at undlade at investere i klimatilpasning.
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Kopi af henvendelse af 25/2-21 fra Novafos til 3 ministre på vegne af 9 borgmestre om forsinkelse af nødvendige klimainvesteringer i Novafos-koncernen pga. lovgivningen
2341589_0008.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing.
Underskrivernes identitet er blevet registreret, og underskriverne står opført nedenfor.
Med min underskrift bekræfter jeg indhold og datoer i dette dokument
Jens Bo Ive
PID: 9208-2002-2-660413203573
Dato: 2021-02-24 10:16 (UTC)
Morten Slotved
PID: 9208-2002-2-906325837559
Dato: 2021-02-23 09:52 (UTC)
Trine Græse
PID: 9208-2002-2-359611503732
Dato: 2021-02-25 09:23 (UTC)
Hans Toft
PID: 9208-2002-2-291061813432
Dato: 2021-02-23 09:41 (UTC)
Ole Bondo Christensen
PID: 9208-2002-2-521625699425
Dato: 2021-02-24 06:53 (UTC)
John Schmidt Andersen
PID: 9208-2002-2-288862725765
Dato: 2021-02-25 14:31 (UTC)
Karsten Søndergaard Nielsen
PID: 9208-2002-2-094730652750
Dato: 2021-02-23 12:40 (UTC)
Jesper Würtzen (jew)
PID: 1268917326050
Dato: 2021-02-23 09:19 (UTC)
Karsten Längerich
PID: 9208-2002-2-424641849724
Dato: 2021-02-23 13:36 (UTC)
Dette dokument er blevet underskrevet ved hjælp af IntraNote Signing. Underskrifterne beviser, at dokumentet er blevet sikret og valideret
ved hjælp af den matematiske firkantværdi fra det oprindelige dokument. Dokumentet er blokeret for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en godkendt tredjepart. Alle kryptografiske underskriftsbeviser er vedhæftet denne PDF-fil i tilfælde af, at den skal valideres
på et senere tidspunkt.