Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2259911_0001.png
NOTAT
5. oktober 2020
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar til kommende
EU-initiativ om bæredygtig virksomhedsledelse (sustainable corpo-
rate governance)
Europa-Kommissionen har den 30. juli 2020 offentliggjort en tidsplan og
præhøring på et kommende EU-initiativ om bæredygtig god selskabsle-
delse. Fristen for høringssvar er den 8. oktober 2020, og regeringen har
udarbejdet et samlet dansk høringssvar.
Det kommende initiativ vedrører emnerne god selskabsledelse og virksom-
heders samfundsansvar. Nærmere bestemt annoncerer Kommissionen sine
intentioner om at adressere virksomheders processer for nødvendig omhu
(due diligence) i forhold til
FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og
erhverv og
OECD’s retningslinjer for
ansvarlig virksomhedsadfærd samt
bestyrelsers og ledelsens ansvar for at varetage en bæredygtig udvikling i
virksomheders strategi og beslutningsprocesser.
Nødvendig omhu handler om de processer, som virksomheden forventes
at have på plads for dels at kunne identificere de områder, hvor den kan
have en negativ indvirkning på omgivelserne, dels at kunne forebygge og
afbøde negativ indvirkning
og endelig at kunne redegøre for virksomhe-
dens indsats for at håndtere negativ indvirkning.
I høringen fremhæver Kommissionen udfordringer med at sikre, at virk-
somheders ledelse tænker langsigtet i forhold til at adressere risici i virk-
somhedens forretning, der kan påvirke en bæredygtig udvikling både i for-
hold til samfundet og for virksomheden selv. Ifølge Kommissionen har
virksomheders ledelse ofte et kortsigtet fokus primært målrettet en opfyl-
delse af virksomhedens ejere og aktionærers interesse fremfor virksomhe-
dens øvrige interessenter. Det kortsigtede fokus medfører ifølge Kommis-
sionen, at virksomheder ikke prioriterer tilstrækkelige ressourcer til at ind-
arbejde og opstille bæredygtige hensyn i virksomhedens strategi og beslut-
ningsprocesser.
Med initiativet sigter Kommissionen efter at understøtte en bedre foran-
kring af bæredygtig udvikling i rammerne for god selskabsledelse. Kom-
missionen konkluderer, at der er behov for nye initiativer for at skabe større
fremdrift på området, da den nuværende kombination af regler, retnings-
linjer og frivillige tiltag ikke er tilstrækkelig til at skabe den fornødne bæ-
redygtige omstilling og ansvar for udviklingen.
Konkret ønsker Kommissionen, at virksomheder i højere grad tilskyndes
til at adressere deres negative påvirkning i forhold til en bæredygtig udvik-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: EMs orienteringsnotat samt høringssvar vedr. EU-initiativ om bæredygtig virksomhedsledelse, fra erhvervsministeren
2259911_0002.png
ling med henvisning til internationale retningslinjer og mål
1
. Kommissio-
nen ønsker endvidere, at virksomheders ledelse skal varetage interesserne
for alle virksomhedens interessenter fremfor alene aktionærers interesser.
Kommissionen vil derfor se på, hvordan virksomheder behørigt kan imple-
mentere bæredygtige hensyn i deres strategi og beslutningsprocesser. En-
delig ønsker Kommissionen at adressere, om bæredygtige hensyn kan kob-
les til aflønning af ledelsesmedlemmer.
Kommissionen har endnu ikke lagt sig fast på, hvilken form Kommissio-
nens kommende initiativ skal bestå af. Kommissionen fremhæver behovet
for både at undersøge regulering (hard law) og frivillige instrumenter (soft
law). Af eventuel relevant lovgivning peger Kommissionen på selskabs-
lovgivningen og aktionærrettighedsdirektivet. Desuden vil eventuelle rap-
porteringskrav kunne
implementeres i EU’s direktiv for ikke-finansiel
rap-
portering, som Kommissionen vil revidere i 2021.
Kommissionens høring er sendt i høring i specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra Fi-
nansforbundet, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark,
Forbrugerrådet Tænk og Dansk Industri. Regeringens høringssvar til Kom-
missionen inddrager de indkomne høringssvar.
Regeringens foreløbige holdning
Regeringen bakker i høringssvaret klart op om behovet for fælleseuropæisk
regulering af virksomheders brug af due diligence processer i forhold til
samfundsansvar og bæredygtighed. Efterspørgslen efter mere lovpligtig
due diligence udspringer af komplekse globale udfordringer, som hverken
lader sig løse let eller hurtigt, men kræver fælleseuropæisk samarbejde.
Nogle europæiske lande har indført lovpligtig nødvendig omhu (due dili-
gence) for visse større virksomheder, fx på udvalgte temaer, som børnear-
bejde. Der er imidlertid risiko for, at flere og varierende nationale lovkrav
skaber et kludetæppe af lovgivning på tværs af landene, der gør det svært
at navigere for virksomheder og ofre for fx menneskerettigheds-krænkelser
eller miljøforurening. Regeringen mener, at det er i Danmarks interesse at
adressere denne type udfordringer i regi af EU, hvor der er mulighed for at
udarbejde de nødvendige tværgående analyser og gennemføre fælles regler
på tværs af medlemsstaterne.
Regeringen opfordrer Kommissionen til at forholde sig til, at virksomhe-
ders muligheder for at forhindre eller afbøde negativ indvirkning vil vari-
ere afhængigt af faktorer som forretningsstørrelse og den branche eller
land, virksomheden opererer i.
FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv og OECD’s retningslinjer for
ansvarlig virksomhedsadfærd
samt FN’s 17 verdensmål.
1
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: EMs orienteringsnotat samt høringssvar vedr. EU-initiativ om bæredygtig virksomhedsledelse, fra erhvervsministeren
Regeringen bakker op om Kommissionens initiativ til at undersøge beho-
vet for eventuel regulering af virksomheders tilskyndelse til at etablere en
langsigtet tidshorisont i virksomhedernes beslutningstagning for at fremme
en bæredygtig udvikling. Regeringen mener, at bæredygtighed, vækst og
konkurrenceevne ikke er modstridende, men tværtimod ligeværdige hen-
syn.
Det er regeringens opfattelse, at ledelsesmedlemmer bør understøttes ift. at
inddrage en bredere vifte af interessenter end blot aktionærerne, når der
træffes beslutninger, så der er incitament til at fokusere på andet og mere
end det korte sigt. Dette inkluderer, men er ikke begrænset til de ansatte,
klima og miljø.
Regeringen bemærker også, at det ved eventuelle tiltag er vigtigt, at der er
opmærksomhed på de forskelle, som findes i de enkelte medlemslande
blandt andet i virksomhedernes ejer- og ledelsesstrukturer, som gør at re-
geringen påpeger overfor Kommissionen, at der er behov for at følgevirk-
ningerne af evt. lovgivning undersøges nærmere med henblik på at identi-
ficere en model, der kan fungere i praksis.
Regeringen lægger i sit høringssvar vægt på, at Kommissionen gennemfø-
rer grundige analyser af løsningsmodeller og undersøger alle tilknyttede
juridiske, økonomiske og praktiske konsekvenser, så Kommissionens
kommende initiativ indeholder det rette mix af løsninger
både lovgivning
og frivillige tiltag
der proportionalt kan adressere de aktuelle udfordrin-
ger. Forslag på ét område er desuden nødt til at blive set i sammenhæng
med forslag på andre områder og i forhold til allerede igangværende ud-
viklinger og tidligere love/direktiver, der endnu ikke har vist deres effekt.
Regeringen opfordrer endvidere Kommissionen til at sikre en bred og op-
søgende interessentinddragelse, da en stor udfordring på området er, at
mange virksomheder ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på krav og mu-
ligheder. En grundig interessentinddragelse er vigtig for at sikre, at de løs-
ninger, som Kommissionen fremsætter, er proportionale og hviler på en
solid forståelse af virksomheders situation og viden om bæredygtig forret-
ningsudvikling.
3