Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 209
Offentligt
2339906_0001.png
Aktstykke nr.
167
Folketinget 2020-21
167
Erhvervsministeriet.
København, den 17. februar 2021.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i en
forbedring af de eksisterende kompensationsordninger samt nye tiltag som følge af COVID-19-
restriktionerne jf.
Aftale om yderligere forbedringer af hjælpepakkerne for ikke mindst de mindre
erhvervsdrivende
af 9. februar 2021:
– Der overføres 35,0 mio. kr. til § 08.32.24. Puljer relateret til COVID-19 til en pulje til sæsonbeto‐
nede, letfordærvelige varer.
– Der overføres 435,0 mio. kr. til § 08.33.15. Vækstfonden til øgede tabsrammer til matchfinansie‐
ringsordningerne i Vækstfonden.
– Der overføres 0,6 mio. kr. til § 19.81.01. Stipendier (lovbunden) som følge af forlængelse af
udvidet mulighed for SU-lån til uddannelsessøgende.
– Der overføres 6,6 mio. kr. til § 21.51.01. Folkeoplysning mv. til en pulje til lokale foreninger
under Dansk Ungdoms Fællesråd til en foreningspulje.
– Der overføres 43,4 mio. kr. til § 21.61.10. Forskellige tilskud til idrætsformål til Dansk Idrætsfor‐
bund, DGI og Dansk Firmaidrætsforbund.
Udgifterne finansieres af § 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19
mv. med 520,6 mio. kr.
Der anmodes desuden med nærværende aktstykke om bevillingsmæssig hjemmel til at afholde
kompensationsudgifter efter den 28. februar 2021 samt at forlænge kompensationsperioden efter den
28. februar til og med senest den 30. april 2021, såfremt de skærpede restriktioner forlænges. Finans‐
udvalget vil i givet fald blive forelagt aktstykke om tilvejebringelse af yderligere bevilling i 2021 til
afholdelse af udgifter i relation til de generelle kompensationsordninger som følge af COVID-19.
Der etableres hjemmel til at opskrive udlånsrammen i COVID-19-matchfinansieringsordningerne
til iværksættere i de tidligere faser med 680,0 mio. kr. og til venturevirksomheder med 255 mio. kr.
ved ændring af eksisterende tekstanmærkning nr. 151 og nr. 152 på § 08.33.15. Vækstfonden. Herud‐
over forlænges låne- og garantiordningerne i Vækstfonden og EKF til 30. april 2021.
Med
Aftale om yderligere forbedringer af hjælpepakkerne for ikke mindst de mindre erhvervsdri‐
vende
af 9. februar 2021 mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Konservative og Alternativet blev det aftalt at gennemføre en række målrettede tiltag,
b.
CQ001612
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 209: Aktstykker fra Erhvervsministeriet, som er til behandling på Finansudvalgets møde den 25. februar 2021
2339906_0002.png
2
der skal modgå risikoen for butiksdød og holde hånden under forretninger og erhvervsdrivende og
derved også de arbejdspladser, som de skaber.
I aftalen indgår, at hvis COVID-19-restriktionerne forlænges til efter 28. februar 2021, så, vil
de generelle og målrettede hjælpepakker forlænges tilsvarende frem til og med den 30. april. Hvis
de skærpede restriktioner lempes, erstattes de generelle kompensationsordninger af de målrettede
kompensationsordninger.
Samtidig videreføres de målrettede puljer til erhvervs- og kulturaktiviteter og de udvidede mulighe‐
der for studielån og slutlån for uddannelsessøgende til og med den 30. april 2021.
1.
Forhøjelse af loftet for selvstændige
Loftet for kompensationsordningen under selvstændigordningen forhøjes. For selvstændige, der
har ansatte i virksomheden svarende til minimum én fuldtidsansat i hele perioden, der søges om
kompensation for, forhøjes loftet til 33.000 kr. om måneden med henblik på blandt andet at kunne
give bedre kompensation for de meromkostninger, der følger af at have ansatte samt andre merom‐
kostninger. For andre selvstændige forhøjes loftet til 30.000 kr. om måneden til dækning af de
meromkostninger, der følger af den lange nedlukning.
Forhøjelsen af kompensationsloftet gælder fra den 9. december 2020. Udgifterne hertil på 520 mio.
kr. forventes at kunne afholdes inden for de allerede afsatte rammer.
Det er en forudsætning, at den selvstændige ved ansøgningen om kompensation forpligter sig på
”tro og love” til ikke at tage mere end 23.000 kr. ud af virksomheden om måneden i den periode,
hvor den forhøjede kompensationssats modtages. Dette gælder fremadrettet fra februar måned, dvs.
fra og med den 1. februar 2021.
Såfremt kompensationsordningerne forlænges efter den 28. februar 2021, vil mulighederne for at
opnå det forhøjede kompensationsloft følge de generelle kompensationsperioder, der vil kunne søges
i kompensationsordningen. Dette beregnes som et gennemsnit over perioden, hvor den forhøjede
kompensationssats modtages.
Tro- og love-erklæringen kontrolleres i forbindelse med efterkontrollen af kompensationsordnin‐
gen, hvor der vil være revision. De nærmere krav vedr. revision fastlægges ved bekendtgørelse. Det
bemærkes, at modellen gælder for selvstændige, men forhøjelsen af loftet omfatter ikke medarbej‐
dende ægtefæller. De øvrige generelle krav og betingelser for selvstændigordningen vil fortsat være
gældende.
2.
Justering af omsætnings- og indkomstgrænse i kompensationsordninger for selvstændige mv.
Omsætnings- og indkomstgrænsen i kompensationsordningerne for selvstændige, freelancere og
kombinatører sænkes til 8.000 kr. pr. måned. Denne forbedring gælder også for den midlertidige
kunststøtteordning.
Justeringen gælder fra den 9. december 2020. Udgifterne hertil på 170 mio. kr. forventes at kunne
afholdes inden for de allerede afsatte rammer.
3.
Forbedring af kompensationsordningen for faste omkostninger
Kompensationsordningen for faste omkostninger forbedres med følgende tiltag:
– Fristen for, hvornår bindende aftaler om f.eks. markedsføring skal være indgået, for at man
er berettiget til kompensation for faste omkostninger, flyttes fra den 9. marts 2020 til den 9.
december 2020.
– Kompensationsmulighederne for leverandører til offentlige arrangementer med mindst 50 deltage‐
re udvides. Hidtil har disse arrangementer ikke været omfattet af de målrettede restriktioner. Som
en del af dette lempes dokumentationskravene til leverandører til store arrangementer, så de store
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 209: Aktstykker fra Erhvervsministeriet, som er til behandling på Finansudvalgets møde den 25. februar 2021
2339906_0003.png
3
arrangementer ikke skal leve op til alle principper i arrangørordningen for at være kompensati‐
onsberettigede. Justeringen gælder med tilbagevirkende kraft fra henholdsvis den 26. september
2020 for forbud mod forsamlinger på over 50 personer og fra den 9. juli 2020 for forbud mod
forsamlinger på over 500 personer. Justeringen vil også gælde i kompensationsordningen for
selvstændige mv.
– Adgangskravet til den målrettede kompensationsordning for faste omkostninger for virksomheder
ramt af Udenrigsministeriets rejsevejledning lempes, således at rejsebureauer, der ikke er medlem
af Rejsegarantifonden, fordi de kun udbyder enkeltelementer som hoteller eller flybilletter, også
kan blive omfattet. Justeringen gælder med tilbagevirkende kraft fra den 9. juli 2020.
Udgifterne hertil på 175 mio. kr. forventes at kunne afholdes inden for de allerede afsatte rammer.
4.
Pulje til sæsonbetonede, letfordærvelige varer
Der afsættes en pulje på 35,0 mio. kr. til at kompensere de virksomheder, der har sæsonbetonede,
letfordærvelige varer, hvis udløbsdato vil være senere end ophøret af restriktioner, men som ikke vil
kunne sælges før, at en ny sæson starter. Der vil være et loft over kompensation pr. virksomhed på
200.000 kr.
5. Videreførelse af kompensations- og garantiordninger samt øvrige puljer
5.1. Forlængelse af generelle kompensationsordninger
Følgende generelle kompensationsordninger videreføres frem til og med den 30. april 2021,
såfremt de skærpede COVID-19-restriktioner forlænges efter den 28. februar 2021. Såfremt restrik‐
tionerne forlænges ud over den 28. februar 2021, vil Finansudvalget blive forelagt et aktstykke
om tilvejebringelse af bevilling i 2021 til afholdelse af udgifter til udbetaling af kompensation for
perioden.
– Kompensationsordninger for faste omkostninger, herunder light-ordningen (inkl. tilsvarende ord‐
ninger på Kultur-, Udenrigs-, Beskæftigelses- samt Social- og Ældreministeriets områder).
– Kompensationsordning for arrangører, herunder kompensationsordning for aflyste kultur- og
idrætsarrangementer.
– Kompensationsordning til selvstændige, freelancere og kombinatører mv., herunder den midlerti‐
dige kunststøtteordning.
– Nødpulje 1-4 på kulturområdet.
5.2. Videreførelse af puljer
Endvidere forlænges perioden for anvendelse af de udbetalte midler fra en række puljeordninger i
marts og april 2021:
– Aktivitetspuljen til restauranter, caféer og barer mv.
– Aktivitetspuljen til kulturaktiviteter. Fsva. aktivitetspuljen vil kompensationslofter blive fornyet
fra 1. marts 2021.
– Foreningspuljen.
– Ordninger for tabt deltagerbetaling for folkehøjskoler og folkeoplysning videreføres frem til og
med april 2021 på gældende vilkår, jf.
Aftale om hjælp til folkehøjskoler og folkeoplysningen
af
19. januar 2021.
Udgifter hertil afholdes inden for de allerede afsatte rammer, med undtagelse af foreningspuljen
som tilføres 50,0 mio. kr. i perioden marts-april 2021.
Øvrige aftalte forlængelser af museumspuljen og biografpuljen håndteres i særskilt aktstykke og
fremsættes af kulturministeren.
5.3 Forlængelse af ordningerne i EKF og Vækstfonden
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 209: Aktstykker fra Erhvervsministeriet, som er til behandling på Finansudvalgets møde den 25. februar 2021
2339906_0004.png
4
Følgende statslige garanti- og låneordninger forlænges frem til og med april 2021 mhp. at give
virksomhederne sikkerhed om fortsat adgang til likviditet:
– Garantiordningerne i Vækstfonden og EKF Danmarks Eksportkredit for udlån til SMV�½er samt
større virksomheder.
– COVID-19-matchfinansieringsordningerne i Vækstfonden til iværksættere i de tidlige faser og
venturevirksomheder. Forlængelsen af matchfinansieringsordningerne bevirker, at tabsrammerne
udvides.
Udlånsrammen til COVID-19-matchfinansieringsordningen i Vækstfonden til iværksættere i de tid‐
lige faser udvides med 680,0 mio. kr., heraf udvides tabsrammen med 325,0 mio. kr. Udlånsrammen
til COVID-19-matchfinansieringsordningen i Vækstfonden til venturevirksomheder udvides med
255,0 mio. kr., heraf udvides tabsrammen med 110,0 mio. kr.
Derudover fastlægges det, at de samlede COVID-19-matchfinansieringsordninger omfattes af en
statslig dækning af eventuelle tab på ordningerne, der måtte overstige de afsatte tabsrammer, ligesom
at uforbrugt tabsramme tilfalder staten (den sidste del fastsættes ved bekendtgørelse). Den statslige
dækning af eventuelle tab på ordningerne vil gælde fremtidige såvel som eksisterende lån under
ordningerne.
5.4. Forlængelse af tabsramme for Rejsegarantifonden
Den tidsafgrænsede tabsramme på 300 mio. kr. i Rejsegarantifonden, der blev afsat med akt. 250 af
25. juni 2020, forlænges, så den nu dækker, hvis konkursramte rejseselskaber ikke kan tilbagebetale
deres udestående forpligtelser på lån optaget i perioden 14. april 2020 til 30. april 2021. Derudover
forlænges udløbet af tabsrammen til den 30. juni 2023, hvilket betyder, at Rejsegarantifonden selv
hæfter for tab, som opstår efter denne dato. Udgifterne hertil afholdes inden for de allerede afsatte
rammer.
5.5. Forlængelse af arbejdsmarkedsinitiativer mv. (Udvidet SU-lånemuligheder)
De udvidede SU-lånemuligheder forlænges til og med 30. april uafhængigt af forlængelsen af
de generelle restriktioner. Uddannelsessøgende kan ved forlængelse af den udvidede mulighed for
studielån og slutlån få udbetalt, hvad der svarer til to måneders ekstra studielån om måneden ud
over SU-stipendier og eksisterende muligheder for SU-lån svarende til 6.468 kr. (2021-niveau) om
måneden. Dette skønnes at medføre merudgifter på 0,6 mio. kr. svarende til 0,2 mio. kr. efter
tilbageløb af skatter og afgifter i 2021.
Øvrige aftalte arbejdsmarkedsinitiativer mv. udmøntes direkte ved lov og fremsættes af beskæfti‐
gelsesministeren.
Øvrige forhold
De nærmere ansøgningskriterier, kontrol mv. fastsættes i bekendtgørelse og/eller puljebeskrivelse
for hver ordning, under hvert ressort.
Der afsættes i alt 520,6 mio. kr. til videreførsel af tabsrammen til matchfinansieringsordningerne,
foreningspuljen og udvidede SU-lånemuligheder, som finansieres af § 35.11.07. Reserve til håndte‐
ring af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
Der forventes merudgifter som følge af forbedringerne af ordningerne for faste omkostninger og
ordningerne for selvstændige mv. med tilbagevirkende kraft på ca. 865 mio. kr. Udgifterne frem til
28. februar forventes at kunne afholdes inden for allerede afsatte rammer.
Udgifterne til udbetaling af kompensation for de generelle ordninger for faste omkostninger,
ordningerne for selvstændige mv. på § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
udgør ca. 7,5 mia. kr. for perioden 1. marts til 30. april. Såfremt restriktionerne forlænges ud over
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 209: Aktstykker fra Erhvervsministeriet, som er til behandling på Finansudvalgets møde den 25. februar 2021
2339906_0005.png
5
den 28. februar 2021, vil Finansudvalget blive forelagt et aktstykke om tilvejebringelse af bevilling i
2021 til afholdelse af udgifter til udbetaling af kompensation for denne periode.
Eventuelle merudgifter forbundet med administration af kompensationsordningerne forelægges ved
behov Finansudvalget.
Eventuelle uforbrugte midler skal tilbagebetales inden årets udgang og tilfalde statskassen ved
nedskrivning på forslag til lov om tillægsbevilling.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 specificeres således:
§ 08.32.24. Puljer relateret til COVID-19
10. Pulje til kompensation af sæsonbetonede, letfordærvelige varer (ny kon‐
to)
45. Tilskud til erhverv
§ 08.33.15. Vækstfonden
16. COVID-19-matchfinansieringsordning til iværksættere i de tidlige faser
45. Tilskud til erhverv
17. COVID-19-matchfinansieringsordning til venturevirksomheder
45. Tilskud til erhverv
§ 19.81.01. Stipendier (lovbunden)
10. Stipendier
44. Tilskud til personer
§ 21.51.01. Folkeoplysning mv. (Reservationsbev.)
60. Pulje til lokale foreninger under Dansk Ungdoms Fællesråd
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
§ 21.61.10. Forskellige tilskud til idrætsformål (Reservationsbev.)
63. Pulje til lokale foreninger under Danmarks Idrætsforbund
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringsvirksomhed
64. Pulje til lokale foreninger under DGI
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringsvirksomhed
65. Pulje til lokale foreninger under Dansk Firmaidrætsforbund
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringsvirksomhed
§ 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
10. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
49. Reserver og budgetregulering
c.
Udgifter i mio. kr.
35,0
325,0
110,0
0,6
6,6
21,0
19,5
2,9
-520,6
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på, at den politiske aftale kan udmøntes og
udbetalingen af kompensation kan påbegyndes i indeværende finansår.
Der tages forbehold for statsstøttegodkendelse.
d.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 209: Aktstykker fra Erhvervsministeriet, som er til behandling på Finansudvalgets møde den 25. februar 2021
2339906_0006.png
6
e.
Under henvisning til ovenstående anmoder Erhvervsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til
følgende dispositioner som led i en forbedring af de eksisterende kompensationsordninger samt nye
tiltag som følge af COVID-19- restriktionerne:
§ 08.32.24.
§ 08.33.15.
§ 19.81.01.
§ 21.51.01.
§ 21.61.10.
§ 35.11.07.
Udgifter i mio. kr.
Puljer relateret til COVID-19
35,0
Vækstfonden
435,0
Stipendier (lovbunden)
0,6
Folkeoplysning mv. til en pulje til lokale foreninger under Dansk Ungdoms
Fællesråd til en foreningspulje (Reservationsbev.)
6,6
Forskellige tilskud til idrætsformål til Dansk Idrætsforbund, DGI og Dansk
Firmaidrætsforbund (Reservationsbev.)
43,4
Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
-520,6
Der anmodes med nærværende aktstykke om bevillingsmæssig hjemmel til at afholde kompensati‐
onsudgifter efter den 28. februar 2021 samt at forlænge kompensationsperioden efter den 28. februar
frem til og med senest den 30. april 2021, såfremt de skærpede restriktioner forlænges. Finansudval‐
get vil i givet fald blive forelagt aktstykke om tilvejebringelse af yderligere bevilling i 2021 til
afholdelse af udgifter i relation til de generelle kompensationsordninger som følge af COVID-19.
Desuden anmodes om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 optages
følgende ændring til affattelse af tekstanmærkning nr. 151 og nr. 152 under § 8. Erhvervsministeriet:
Materielle bestemmelser
Ny (ændret) tekstanmærkning
"Nr. 151. ad 08.33.15.
Erhvervsministeren bemyndiges til at etablere en ordning for iværksættere i de tidligere faser,
hvor Vækstfonden kan medfinansiere op til 100 pct. af virksomhedernes kapitalbehov inden for en
låneramme på 2.915,0 mio. kr.
Stk. 2. Vækstfonden kan optage lån, herunder statsligt genudlån, til finansiering af COVID-19-
matchfinansieringsordning til iværksættere i de tidligere faser. Det samlede lånebeløb eksklusive
renter kan ikke overstige 1.845,0 mio. kr. Vækstfonden kan refinansiere de lån, der optages til
finansieringen, i hele finansieringens løbetid.
Stk. 3. Der opkræves renter og gebyrer fra omfattede virksomheder vedrørende de individuelle lån.
Stk. 4. Erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om oprettelse, organisering, drift,
tilsyn mv. af ordningen, som henlægges til administration i Vækstfonden.
Stk. 5. Staten hæfter for tab på ordningen, der ligger ud over det statslige tilskud på 1.070,0 mio. kr.
og modtagne renter og gebyrer, på op til 1.845,0 mio. kr.
Stk. 6. Erhvervsministeren kan udstrække ordningen til at gælde for virksomheder på Færøerne og i
Grønland."
Ny (ændret) tekstanmærkning
"Nr. 152. ad 08.33.15.
Erhvervsministeren bemyndiges til at etablere en ordning for venturevirksomheder, hvor Vækstfon‐
den kan medfinansiere op til 75 pct. af virksomhedernes kapitalbehov inden for en udlånsramme på
op til 1.605,0 mio. kr.
Stk. 2. Vækstfonden kan optage lån, herunder statsligt genudlån, til finansiering af COVID-19-
matchfinansieringsordning til venturevirksomheder. Det samlede lånebeløb eksklusive renter kan
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 209: Aktstykker fra Erhvervsministeriet, som er til behandling på Finansudvalgets møde den 25. februar 2021
2339906_0007.png
7
ikke overstige 915,0 mio. kr. Vækstfonden kan refinansiere de lån, der optages til finansieringen, i
hele finansieringens løbetid.
Stk. 3. Der opkræves renter og gebyrer fra omfattede virksomheder vedrørende de individuelle lån.
Stk. 4. Erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om oprettelse, organisering, drift,
tilsyn mv. af ordningen, som henlægges til administration i Vækstfonden.
Stk. 5. Staten hæfter for tab på ordningen, der ligger ud over det statslige tilskud på 690,0 mio. kr.
og modtagne renter og gebyrer, på op til 915,0 mio. kr.
Stk. 6. Erhvervsministeren kan udstrække ordningen til at gælde for virksomheder på Færøerne og i
Grønland."
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 17. februar 2021
Simon Kollerup
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.