Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 209
Offentligt
2339905_0001.png
Aktstykke nr.
165
Folketinget 2020-21
165
Erhvervsministeriet.
København, den 12. februar 2021.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i
en forlængelse af den generelle lønkompensationsordning og indførsel af en omstillingsperiode i
lønkompensationsordningen for virksomheder omfattet af forbud mod at holde åbent:
• Der tilføres 2.570,0 mio. kr. til § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
til udbetaling af kompensation for perioden fra og med 8. februar 2021 til og med 28. februar
2021. Udgifterne håndteres ved en direkte opskrivning af Erhvervsministeriets område uden
modgående finansiering.
• Der anmodes om bevillingsmæssig hjemmel til at indføre en omstillingsperiode på 7 kalenderdage
i den
målrettede
lønkompensationsordning for virksomheder omfattet af forbuddet mod at holde
åbent. Merudgifterne til kompensation i forbindelse med omstillingsperioden afholdes inden for
den eksisterende bevilling.
Lønkompensationsordningen blev etableret med akt. 117 af 25. marts 2020 og er senest justeret med
akt. 142 af 21. januar 2021.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik den 14. januar aftalen:
Aftale om forlængelse af tre‐
partsaftalen om genindførsel af lønkompensation og genindførsel af krav om afholdelse af feriedage
m.v.
Som følge af aftalen blev den midlertidige
generelle
lønkompensationsordning for virksomheder
forlænget med det formål at undgå afskedigelser af medarbejdere samt hjælpe berørte virksom‐
heder. Den generelle lønkompensationsordning er aftalt forlænget indtil ophøret af de skærpede
restriktioner, hvorefter der træder en omstillingsperiode i kraft, hvor virksomhederne kan modtage
kompensation i syv kalenderdage, når restriktionerne ophører. Den bevillingsmæssige hjemmel til
afholdelse af udgifter i de 7 kalenderdage i omstillingsperioden for den
generelle
lønkompensations‐
ordning findes i akt. 142 af 21. januar 2021. Med akt. 142 af 21. januar 2021 blev der også givet
bevillingsmæssig hjemmel til at forlænge kompensationsperioden, udskyde omstillingsperioden og
afholde kompensationsudgifter, hvis de skærpede restriktioner bliver forlænget.
Den
målrettede
lønkompensationsordning for virksomheder, som har forbud mod at holde åbent,
fortsætter frem til, at forbuddet mod at holde åbent ophæves. Dette blev indført med akt. 243
af 25. juni 2020, og er efterfølgende hjemlet på finansloven for 2021. Det er aftalt mellem rege‐
b.
CQ001602
Erhvervsmin., j.nr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 209: Aktstykker fra Erhvervsministeriet, som er til behandling på Finansudvalgets møde den 25. februar 2021
2339905_0002.png
2
ringen og arbejdsmarkedets parter, at der skal indføres en omstillingsperiode på 7 kalenderdage
i den målrettede lønkompensationsordning for virksomheder omfattet af forbuddet mod at holde
åbent. Virksomhederne, der benytter sig af denne ordning, kan herefter modtage lønkompensation
i en omstillingsperiode på 7 kalenderdage efter ophøret af forbuddet mod at holde åbent. Virksom‐
heder i den generelle
og
den målrettede ordning vil således være berettiget til lønkompensation i
en omstillingsperiode på 7 kalenderdage. Den bevillingsmæssige hjemmel til afholdelse af udgifter
i omstillingsperioden for den
målrettede
lønkompensationsordning tilvejebringes med nærværende
aktstykke.
Grundlag for merudgiftsskøn
Forlængelsen af den generelle lønkompensationsordning skønnes at indebære merudgifter på
2.570,0 mio. kr. Skønnet er baseret på data for den gennemsnitlige udgift pr. dag til lønkompensation
i april måned 2020 i hele landet.
Såfremt restriktionerne forlænges til efter d. 28. februar 2021, vil Finansudvalget i marts 2021 blive
forelagt aktstykke om tilførsel af yderligere midler i 2021 til afholdelse af udgifter til udbetaling af
kompensation.
Øvrige forhold
Udgifterne til den midlertidige lønkompensationsordning skønnes at udgøre 2.570,0 mio. kr. for
kompensationsperioden fra og med den 8. februar 2021 til og med den 28. februar 2021. Udgifterne
til kompensation foreslås håndteret ved en direkte opskrivning af bevilling på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2021. I lyset af den særlige situation som COVID-19 har påført dansk økonomi,
lægges der således op til at forhøje udgiftsbevillingen uden modgående reduktion på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2021. Eventuelle uforbrugte midler skal tilfalde statskassen og nedskrives på
forslag til lov om tillægsbevilling for 2021.
Der gives desuden adgang til på § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 at
optage merudgifter direkte på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 svarende til de faktiske
udgifter i 2021 til kompensationsperioden fra og med den 8. februar til og med den 28. februar 2021
samt omstillingsperioden på syv kalenderdage.
Det bemærkes, at der med akt. 142 af 21. januar 2021 er givet hjemmel til at foretage den endelige
afregning af kompensationen i 2022, hvilket kan indebære op- eller nedregulering af det i 2021
udbetalte beløb. Dette skyldes, at modtagerne får udbetalt kompensation umiddelbart efter, at der
er ansøgt herom, og ansøgningen er godkendt, mens den endelige afregning først vil finde sted
ved den efterfølgende afrapportering og kontrol. Der vil på finansloven for 2022 blive søgt optaget
hjemmel til at afholde udgifter og oppebære indtægter som følge af den endelige afregning for
lønkompensationsordningen.
Eventuelle merudgifter forbundet med administration af lønkompensationsordningen forelægges
ved behov for Finansudvalget.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 specificeres således:
§ 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (Anden bev.).
20. Lønkompensationsordning
45. Tilskud til erhverv
Udgifter
2.570,0 mio. kr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 209: Aktstykker fra Erhvervsministeriet, som er til behandling på Finansudvalgets møde den 25. februar 2021
2339905_0003.png
3
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne påbegynde sagsbehandling og udbeta‐
ling af kompensation snarest muligt.
Der tages forbehold for EU’s statsstøtteregler.
Under henvisning til ovenstående anmoder Erhvervsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der tilføres midler til udbetaling af kompensation for perioden fra og med 8. februar 2021 til og
med 28. februar 2021 i den
generelle
lønkompensationsordning. Udgifterne håndteres ved en direkte
opskrivning af Erhvervsministeriets område uden modgående finansiering.
På forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 optages derfor følgende:
§ 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (Anden bev.).
Udgifter
2.570,0 mio. kr.
d.
e.
Der anmodes endvidere om bevillingsmæssig hjemmel til at indføre en omstillingsperiode på 7
kalenderdage i den
målrettede
lønkompensationsordning for virksomheder omfattet af forbuddet mod
at holde åbent. Merudgifterne til kompensation i forbindelse med omstillingsperioden afholdes inden
for den eksisterende bevilling.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 12. februar 2021
Simon Kollerup
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.