Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 200
Offentligt
2336026_0001.png
Notat
8. august 2019
Spillemyndighedens godkendelse af spilleautoma-
ter.
Spilleautomatbranchen har i flere tilfælde oplevet problemer med, at banker ikke ønsker
spilvirksomheder, der håndterer store kontantbeløb, som kunder med henvisning til blandt
andet risikoen for hvidvask.
Dette notat er udarbejdet med henblik på at beskrive sagsgangen for landbaserede spil-
leautomater, herunder reglerne om hvidvask og spilleautomaternes undtagelse hertil, for
derigennem at give læseren et bedre indblik i området.
Tilladelse til opstilling og drift af spilleautomater
Ved ansøgning til opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater undersøger Spille-
myndigheden for alder, værgemål, betalingsstandsning, straf og gæld.
Der ansøges om tilladelse til opstilling og drift på en særskilt blanket, der indleveres til
Spillemyndigheden. Spillemyndigheden indhenter i den forbindelse alle nødvendige oplys-
ninger og ligeledes kontrolleres ansøgers oplysninger, som er angivet på ansøgningen, her-
under om vedkommende er straffet for et forhold, som gør ansøgeren uegnet til at udbyde
spil.
En tilladelse gives som udgangspunkt ubegrænset, men kan efter en konkret vurdering gives
tidsbegrænset. En tidsbegrænset tilladelse kan f.eks. gives i de tilfælde, hvor ansøgeren har
gæld til det offentlige. I sådanne tilfælde vil Spillemyndigheden bede ansøgeren om at ind-
sende dokumentation for, at ansøgeren har indgået en aftale om nedbringelse af gælden til
det offentlige og løbende følge op på, hvorvidt denne aftale overholdes.
Er der givet tilladelse til opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater, skal der for-
inden automaterne tages i brug foretages syn og plombering af dele, som har betydning for
spillets afvikling. Testvirksomhederne, der forinden er akkrediteret af DANAK, foretager
det fornødne syn og en liste over akkrediterede institutter findes på Spillemyndighedens
hjemmeside.
Videre følger, at såfremt en plombering er brudt, må spilleautomaten ikke være i brug.
Overtrædelse heraf straffes med bøde.
Indsatsen pr. spil er begrænset til 1 kr. og der er ligeledes en begrænsning af gevinst, således
at der maksimalt kan vindes 600,00 kr. pr. spil.
J. nr . 19-0493432
Spilleautomater og
Systemer
Udarbejdet af
Richard Nørgaard
Kontorchef
[email protected]
Tlf.: 72 37 15 57
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 200: Henvendelse af 12/2-21 fra Dansk Automat Brancheforening, Nærbutikkernes Landsforening og Horesta om stigende udfordring med anskaffelse af erhvervskonto
2336026_0002.png
Samtlige godkendte gevinstgivende spilleautomater i Danmark er koblet op på Spillemyn-
dighedens centrale overvågningssystem, hvor maskinerne dagligt afleverer data omkring de
afviklede spil. Disse data bliver kontrolleret af både Spillemyndigheden og Skattestyrelsen.
Slutteligt kan oplyses, at der føres løbende tilsyn (også ved fysisk kontrol) med spilleauto-
materne, herunder om automaterne er koblet op på det centrale overvågningssystem, og
om plombering er intakt. Spillemyndigheden foretog i 2018 ca. 2.500 (fysiske ved en SPM
medarbejder) tilsyn på spilautomatområdet for at sikre lovmedholdeligheden.
Særligt om hvidvask og spilleautomaternes undtagelse
Hvidvasklovens § 1, stk. 1, nr. 20, angiver, at udbydere af spil er omfattet af loven, når
udbuddet sker erhvervsmæssigt. Det betyder, at alle spil udbudt som følge af spilleloven
som udgangspunkt er omfattet.
Hvidvasklovens § 1, stk. 5, indeholder dog en mulighed for, at skatteministeren kan und-
tage spil fra hvidvasklovens regler, enten helt eller delvist, hvis spillet er vurderet til at ud-
gøre en lav risiko for at blive benyttet til at vaske udbytte af kriminalitet hvidt.
Hjemlen er udnyttet til at undtage følgende spil i spilleloven:
Lotterier udbudt i henhold til § 6.
Klasselotterier udbudt i henhold til § 8.
Almennyttige lotterier udbudt i henhold til § 10.
Lokale puljevæddemål udbudt i henhold til § 13.
Gevinstgivende spilleautomater udbudt i henhold til § 19.
Managerspil udbudt i henhold til § 11 og § 42, stk. 4 og 5.
Spil udbudt i henhold til §§ 9-15 i bekendtgørelse om offentlige forlystelser.
Konkurrencer, hvor deltagelse sker ved afsendelse af SMS eller lignende.
Onlinebingo udbudt via fjernsyn.
Dette fremgår af Bekendtgørelse nr. 727 af 9. juni 2017 om delvis undtagelse af visse spil
fra hvidvaskloven.
Bemærk, at selvom ovenstående spil er undtaget fra hvidvaskloven, er udbydere af disse
spil stadig omfattet af underretningsforpligtelsen efter hvidvasklovens § 26, stk. 1, stk. 3,
1. og 3 pkt., stk. 4-6, § 36, stk. 2-4, § 37 og § 38, stk. 1 og 2. Det betyder, at selvom langt
de fleste krav i hvidvaskloven om fx kundekendskabsprocedurer, undersøgelses- og note-
ringspligt etc. ikke gælder for disse udbydere, er de stadig forpligtede til at underrette
Side 2 af 3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 200: Henvendelse af 12/2-21 fra Dansk Automat Brancheforening, Nærbutikkernes Landsforening og Horesta om stigende udfordring med anskaffelse af erhvervskonto
2336026_0003.png
Statsadvokaten for Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), hvis de i forbin-
delse med udbud af spil får viden eller mistanke om hvidvask eller finansiering af terro-
risme.
Som det fremgår ovenfor, er spilleautomater undtaget fra hvidvasklovens regler, bortset
fra underretningsforpligtelsen.
Der er i forbindelse med undtagelsen af visse spil fra hvidvasklovens regler foretaget en
risikovurdering af de forskellige spil.
Særligt om risikoen for hvidvask på spilleautomater
Risikoen for at gevinstgivende spilleautomater bliver udnyttet til hvidvask i Danmark er af
Spillemyndigheden og Skatteministeriets Departement vurderet som værende lav.
Baggrunden for vurderingen er, at spil på gevinstgivende spilautomater i spillehaller og re-
staurationer er karakteriseret ved at have meget lave indsatser og gevinster. Desuden er
der ikke tilknyttet en spilkonto til spillet, og der gives ikke kvitteringer for gevinstudbeta-
linger. Dette betyder, at gevinsterne fra spil på spilleautomater ikke indføres i det legale
pengesystem, og at spilleren ikke får noget bevis for, at der er tale om legale penge.
Spilleautomater er ikke risikovurderet i Den nationale risikovurdering fra SØIK. SØIK
har alene risikovurderet de spil, som ikke er undtaget fra hvidvasklovens regler, dvs. land-
baserede væddemål, landbaserede kasinoer og onlinespil.
Side 3 af 3