Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 200
Offentligt
2336025_0001.png
Til Folketingets Erhvervsudvalg
12/02/2021
Danske kiosker, nærbutikker, spillehaller, tankstationer, værtshuse og restauranter oplever en
stigende udfordring med at få en erhvervskonto. Udfordringen betyder, at virksomheder i
øjeblikket lukker ned, ikke starter op eller opgiver at udvide forretningen. Årsagen er i mange
tilfælde, at virksomhederne som en del af deres produkt udbyder lovligt, reguleret og overvåget
spil. Det er urimeligt, at danske banker udelukker bestemte virksomheder fra at få en basal og
helt nødvendig erhvervskonto alene fordi de udbyder spil. Spil, som i øvrigt skaber store
afgiftsindtægter til den danske stat og er med til at finansiere kulturelle og sociale aktiviteter.
Det kan simpelthen ikke være rigtigt.
Danske virksomheder svigtes af banker, der udelukker bestemte brancher.
Dansk
Automat
Brancheforening
(DAB)
har
gennem
længere
tid
afsøgt
dialog
med
FinansDanmark og flere banker, hvilket desværre ikke har afhjulpet problemstilling. Vi beder
derfor om politisk bevågenhed og hjælp til at sikre, at danske virksomheder kan få en
erhvervskonto
og dermed muligheden for at drive deres forretning videre.
Vi er opmærksomme på, at denne problematik har været kendt længe i erhvervsudvalget. Vi
hæfter os specielt ved spørgsmål S 374
1
, S 426
2
samt S 512
3
, hvor det tydeligt fremgår, at
problematikken om manglende mulighed for at få en erhvervskonto, er rejst over for både
nuværende og forhenværende ministre på området.
Men problematikken er ikke løst. I DAB repræsenterer vi en lang række udbydere af
landbaserede spilautomater, hvis kunder oftest er små og mellemstore virksomheder herunder
kiosker, nærbutikker, spillehaller, restauranter, tankstationer m.v. For dem er det et
tilbagevendende problem, at de enten ikke kan udvide forretningen eller starte ny virksomhed,
fordi de også har opstillet spilleautomater.
I en ny undersøgelse foretaget af HORESTA blandt de virksomheder, der har opstillet
spilautomater, svarer hele 33 pct. af de adspurgte virksomheder, at de har eller har oplevet
problemer med at oprette en erhvervskonto. Fordelt efter virksomhedstype har følgende andel
problemer med at oprette en erhvervskonto:
-
-
Spillehaller 73 pct.
Restauranter og værtshuse 39 pct.
1
2
https://www.ft.dk/samling/20151/spoergsmaal/s374/svar/1287968/1582012.pdf
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/eru/spm/426/svar/1683065/2233470.pdf
3
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/eru/spm/512/svar/1698389/2257991.pdf
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 200: Henvendelse af 12/2-21 fra Dansk Automat Brancheforening, Nærbutikkernes Landsforening og Horesta om stigende udfordring med anskaffelse af erhvervskonto
-
-
Kiosker og nærbutikker 30 pct.
Forhandlere af benzin 14 pct.
Dialog med bankerne har ikke nyttet
I Danmark er der, siden vedtagelsen af
’Lov om offentlige betalinger m.v.’
i 2002,
et krav for
virksomheder om at have en erhvervskonto (NemKonto). Men modsat privatpersoner, som har
krav på en NemKonto, er bankerne ikke forpligtede til at oprette erhvervs konti (NemKonti) til
virksomheder. Med andre ord stilles virksomhederne overfor et lovgivningsmæssigt krav, som
ikke er muligt at opfylde.
Udelukkelsen af virksomheders mulighed for at få en erhvervskonto er både urimeligt og
væksthæmmende. For DABs medlemmer oplever 43 pct. problemer med at oprette en
erhvervskonto. Heraf oplever 3 ud af 5, at vanskelighederne med oprettelse af en erhvervskonto
resulterer i, at de mister forretningspotentiale. Det er hverken rimeligt for virksomhedsejeren
eller hensigtsmæssigt for samfundet.
Virksomhederne efterspørger ikke lån eller kassekreditter, men udelukkende en basal
erhvervskonto for at kunne opfylde loven og drive en regelefterlevende virksomhed. Når en
erhvervskonto er en del af fundamentet for at drive virksomhed, og en branche på denne måde
nærmest systematisk udelukkes af mange banker, så er konklusionen enten, at loven ikke virker
efter hensigten eller at bankerne ikke opfylder deres forpligtelse.
Grundlæggende skader det dansk erhvervsliv. Det betyder færre iværksættere, tabte
arbejdspladser og fjerner dermed også finansiering af vores fælles velfærdssystem.
Vi har haft store forhåbninger til, at problemet ville blive løst efter, at flere spørgsmål er stillet i
Erhvervsudvalget. Erhvervsministeren understreger bl.a. i sit svar på S 426 den 20. august
2020, at
”I forbindelse med at nogle virksomheder oplevede udfordringer med at
få en
erhvervskonto/NemKonto udsendte brancheorganisationen Finans Danmark, efter dialog med
Erhvervsministeriet, den 28. juni 2017 en henstilling til dets medlemsvirksomheder om, at de
skal tilbyde at oprette en basal erhvervskonto med en række ydelser til virksomheder,
herunder skal kontoen kunne benyttes som virksomhedens NemKonto ”
Erhvervsministeren understreger samtidigt til sidst i sit svar, at:
”FinansDanmark
har den 17. juni 2020 indskærpet over for dets medlemsvirksomheder, at
henstillingen om en basal erhvervskonto skal efterleves”
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 200: Henvendelse af 12/2-21 fra Dansk Automat Brancheforening, Nærbutikkernes Landsforening og Horesta om stigende udfordring med anskaffelse af erhvervskonto
2336025_0003.png
I sit svar til S 512 den 7. oktober henviser erhvervsministeren ligeledes til ovenstående svar
fra den 20. august.
Vi kan konstatere, at henstillingen desværre ikke har virket. Så sent som 15. januar 2021 fik et
værtshus i Slagelse, med eget CVR-nummer, afslag fra flere banker på at oprette en
erhvervskonto, med den konkrete begrundelse, at virksomheden havde spilleautomater
4
. Det er
langt fra et enestående eksempel. Ikke nok med, at virksomhederne afskæres muligheden for
at sætte kontanter i banken, så afskæres virksomhederne også fra at modtage kompensation
for COVID-restriktioner.
Spilleautomater afvises på grund af kontanter, men loven siger, at automaterne ikke
må tage mod andet end kontanter.
Selvom afslaget på en erhvervskonto skyldes, at en virksomhed har opstillet spilautomater eller
har spilautomater stående som led i en forpagtningsaftale, så problematiserer bankerne ofte, at
spilleautomaterne betyder, at der skal håndteres kontanter, hvilket bankerne anser problematisk
i forhold til hvidvaskreglerne.
Men det er svært for virksomhederne at gøre det anderledes, da det er et lovkrav, at
spilleautomater kun må tage mod kontanter. Der må ikke være digital betaling med kort,
mobilbetaling eller lignende. Med andre ord har virksomheder, der udbyder spil via
spilleautomater ikke andet valg, end at tage mod kontanter. Det er loven.
Spil på spilautomater har en undtagelse i hvidvaskreglerne. Det skyldes, at det er umuligt at
hvidvaske penge på en spilautomat, hvorfor bankernes problematisering er fuldstændig
ubegrundede og urimelige. Det understreges af vedhæftede notat, hvor Spillemyndigheden og
Skatteministeriet vurderer risikoen for hvidvask på gevinstgivende spilleautomater som lav.
Udbud af landbaseret spil holder liv i mindre forretninger
Landbaserede
spilleautomater
er
en
afgørende
del
af
mange
mindre
virksomheders
forretningsgrundlag f.eks. kiosker, nærbutikker og restauranter. I en undersøgelse af
vigtigheden af spilleautomater som indtægtskilde svarer følgende, at spilautomater udgør en
vigtig del af forretningsgrundlaget:
-
-
-
-
Spillehaller 90 pct.
Nærbutikker og kiosker 88 pct.
Forhandlere af benzin 65 pct.
Restauranter og værtshuse 85 pct.
4
https://sn.dk/Slagelse/Bankers-nej-tvinger-vaertshus-i-knae-Det-er-simpelthen-ikke-rimeligt/artikel/1401850
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 200: Henvendelse af 12/2-21 fra Dansk Automat Brancheforening, Nærbutikkernes Landsforening og Horesta om stigende udfordring med anskaffelse af erhvervskonto
2336025_0004.png
Det koster derfor arbejdspladser og vil koste endnu flere fremadrettet, når virksomheder ikke
kan
en
erhvervskonto som
følge af
opstillede spilleautomater.
Det
skaber
ulige
konkurrencebetingelser og skævvrider markedet. Det flytter spil fra små fysiske butikker til store
online platforme og fjerner det økonomiske grundlag for mange virksomheder over hele landet.
Spilautomater er samtidig en af de mindst afhængighedsskabende former for spil.
Vi vil derfor indtrængende opfordre til, at erhvervsudvalget hurtigst muligt sikrer, at det rent
faktisk kan lade sig gøre for alle lovlige danske virksomheder at opfylde de krav, som samfundet
stiller til en virksomhed. Hvis ikke ved henstillinger, så gennem lovgivning.
Med venlig hilsen
Gunnar Sørensen
Formand, DAB
Jesper Lundberg
Formand, NBL
Kristian Nørgaard
Politisk chefkonsulent, HORESTA