Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folketinget
-
Skriftlig del
Lovgivning - Folketingsåret 2020/2021
Tirsdag den 6. oktober 2020
1
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2020-21
Forord – Grønt, retfærdigt og ansvarligt – styrket ud
af krisen
I 2020 blev Danmark og verden ramt af covid-19. I Danmark har vi hidtil klaret os godt igennem
pandemien takket være en stærk fælles indsats. Det kan vi alle sammen være stolte af.
Men corona og den økonomiske krise sætter fortsat sit aftryk på vores samfund. Det er derfor
også i den kommende tid en helt central opgave for regeringen at håndtere corona.
Regeringen har fremlagt et forslag til finanslov med en ekspansiv finanspolitik, hvor vi stimule-
rer økonomien, styrker danske arbejdspladser og bekæmper arbejdsløshed.
Desuden investerer vi på sundhedsområdet i lagre af værnemidler, beredskab og vacciner.
Covid-19 har forsinket vores politik på andre områder. Det kan ikke være anderledes. Men vores
ambitioner er de samme som før.
Alle fortjener en værdig tilbagetrækning. Derfor foreslår vi en ny ret til tidlig pension for dem,
der har været mange år på arbejdsmarkedet, ofte i hårde jobs. Det, vi lovede før valget, gør vi
efter valget.
Med en ny velfærdslov vil vi forpligte os til, at pengene følger med, når der kommer flere børn
og flere ældre.
Vi følger op på den ambitiøse klimamålsætning og udbygger Danmarks position som et grønt
foregangsland på globalt plan. Og vi vil give vores virksomheder de bedste rammebetingelser
for at skabe vækst og jobs herhjemme.
På udlændingeområdet vil vi stille flere krav. Hvis nyankomne og andre indvandrere med et
integrationsbehov er uden for arbejdsmarkedet, skal der være krav om 37 timers indsats om
ugen for at få ret til fuld ydelse. Og der skal være større åbenhed om religiøse forkynderes
prædikener på andre sprog end dansk.
Det skal være trygt at færdes alle steder i Danmark. Vi vil fremsætte lovgivning, der modvirker
utryghedsskabende adfærd i det offentlige rum.
Vi vil foreslå, at bandekriminalitet, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, skal
kunne føre til frakendelse af dansk statsborgerskab. Og det skal være muligt at ophæve lejemålet
for kriminelle beboere hurtigere end i dag.
Vi vil styrke retssikkerheden for voldtægtsofre. Sex skal selvfølgelig altid være baseret på sam-
tykke. Det er et vigtigt skridt for ligestillingen i vores samfund
præcis som vi lovede det i
forståelsespapiret.
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2020-21
Og så vil regeringen fortsætte indsatsen for at udjævne forskellene mellem land og by. Vi vil
blandt andet understøtte en bedre geografisk spredning af f.eks. velfærdsuddannelserne. For at
styrke adgangen til læger i alle dele af landet vil vi foreslå tjenestepligt for læger.
Regeringen vil bringe Danmark styrket ud af krisen
et mere grønt, ansvarligt og retfærdigt
samfund.
Jeg ser frem til et godt samarbejde med partierne i det nye folketingsår.
Mette Frederiksen
Statsminister
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2020-21
Erhvervsministeren
Ændring af lov om revisorloven (Ændring af reglerne for revisoreksamen, skærpede
krav til revisor som offentlighedens tillidsrepræsentant og gennemførelse af dele af
revisordirektivet) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at skærpe kravene til revisor med henblik på at styrke tilliden til
revisors rolle som offentlighedens tillidsrepræsentant. Det sker bl.a. ved at man ikke kan agere
som godkendt revisor, hvis man er pålagt konkurskarantæne og at man midlertidigt kan fraken-
des revisorgodkendelsen, mens en sag om frakendelse af en revisors godkendelse verserer i Re-
visornævnet. Samtidig foreslås det, at en revisor ikke uden videre stillingtagen fra domstolene
kan fortsætte sit virke, selvom vedkommende er frakendt sin godkendelse af Revisornævnet.
Lovforslaget har derudover til formål at ændre reglerne for revisoreksamen for statsautoriserede
revisorer og ændre loven som følge af EU-Kommissionens kontrol af den danske gennemfø-
relse af ændringer i revisordirektivet.
Ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om øko-
nomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Adgang til kontrolbesøg m.v.) (Okt I)
Forslaget har til formål at styrke kontrollen med, at danske virksomheder ikke eksporterer pro-
dukter, der er omfattet af eksportkontrolreglerne eller foretager andre aktiviteter, der er i strid
med
EU’s sanktioner.
Med lovforslaget får Erhvervsstyrelsen kontrolbeføjelse til at føre tilsyn
med, om virksomheder har eksporteret produkter i strid med reglerne. Erhvervsstyrelsens kon-
trolmuligheder er i dag relativt begrænsede, og styrelsen har f.eks. ikke mulighed for at foretage
kontrolbesøg hos virksomhederne for at påse, om virksomhederne generelt overholder reglerne
på området.
Ændring af lov om betalinger, hvidvaskloven, lov om kapitalmarkeder og forskellige
andre love (Gennemførelse af 2. betalingstjenestedirektiv, 4. og 5. hvidvaskdirektiv,
ændringer til benchmarkforordningen og disclosureforordningen) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at øge forbruger- og investorbeskyttelsen på det finansielle område
samt at sikre et styrket og målrettet tilsyn på bl.a. bæredygtigheds-, betalings- og hvidvaskområ-
det. Med lovforslaget får Finanstilsynet mulighed for at føre effektivt tilsyn med to nye EU-
benchmarks for CO2-aftryk, hvilket skal styrke investorers og forbrugeres mulighed for at få
oplyst CO2-aftrykket for deres investeringer. Finanstilsynet får endvidere mulighed for at føre
tilsyn med, at finansielle aktører overholder oplysningsforpligtelser om miljømæssige, sociale og
ledelsesmæssige forhold i forbindelse med investerings- og rådgivningsprocesser. Endvidere får
Finanstilsynet mulighed for at føre et effektivt tilsyn med gebyrer for grænseoverskridende be-
talinger i EU, hvilket skal sikre større gennemsigtighed for forbrugerne.
Ændring af lov om finansiel virksomhed og lov om afvikling og restrukturering af visse
finansielle virksomheder (Ændringer som følge af revisioner af kapitalkravdirektivet
(CRD V) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD II)) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at implementere flere EU-direktiver på det finansielle område, her-
under Europa-Parlamentet og Rådets revision af hhv. kapitalkravsdirektivet (CRD IV) og direk-
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2020-21
tivet om genopretning og afvikling af kreditinstitutter (BRRD II). Revisionen af CRD IV gen-
nemfører bl.a. en række internationale standarder og ændrer bl.a. kapitalkravsreglerne for kre-
ditinstitutter med det formål at styrke kreditinstitutternes modstandsdygtighed. BRRD II sigter
mod at bringe reglerne på linje med internationale standarder. Ændringerne medvirker til at
sikre, at virksomhederne kan fortsætte deres aktiviteter, selv om de bliver nødlidende og skal
gennemgå en restruktureringsproces, og at tabene primært bæres af ejerne og kreditorerne, her-
under de efterstillede kreditorer.
Ændring af selskabsloven (Lempeligere krav til omregistrering af iværksætterselska-
ber til anpartsselskaber og gennemførelse af EU-direktivet om brugen af digitale
værktøjer og processer inden for selskabsret) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at gøre det lettere for iværksætterselskaber at blive omregistreret til
anpartsselskaber. Lovforslaget har derudover til formål at implementere EU-Direktivet vedrø-
rende brug af digitale værktøjer og processer inden for selskabsretten. Med lovforslaget under-
støttes det digitale indre marked ved at gøre selskabsretlige processer mere tids- og omkost-
ningseffektive ved hjælp af digitale værktøjer.
Ændring af konkurrenceloven (Implementering af EU-direktiv om styrkelse af konkur-
rencemyndigheders håndhævelse af konkurrencereglerne) (Nov II)
Lovforslaget har til formål at gennemføre direktiv 2019/1 om styrkelse af de nationale konkur-
rencemyndigheders forudsætninger for at håndhæve konkurrencereglerne effektivt og sikring af
et velfungerende indre marked. Lovforslaget skal styrke muligheden for at håndhæve konkur-
rencereglerne effektivt og ensartet. Det sker ved at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
bedre muligheder for at oplyse sagerne og gribe effektivt ind over for overtrædelser samtidig
med, at procedurerne for at pålægge bøder ændres. Direktivet betyder, at Danmark ikke kan
opretholde det strafferetlige system for bøder til virksomheder, der anvendes i dag. Med lov-
forslaget indføres derfor et nyt system for civile bøder til virksomheder.
Lovgivning om rejsegarantifonden (Dec II)
Lovforslaget har til formål at give Rejsegarantifondens bestyrelse mulighed for at stille højere
økonomiske krav til pakkerejsebranchen, således at den fremover vil være bedre polstret og have
et stærkere kapitalgrundlag. Målet er at ruste Rejsegarantifonden og dermed pakkerejsebranchen
bedre til fremtidige krisesituationer, som en pandemi. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative, Liberal Alliance og Alternativet om yderligere
hjælp til rejsebranchen i lyset af coronakrisen fra juni 2020.
Lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landbrugs- og fø-
devareforsyningskæden (Jan I)
Lovens formål er at bekæmpe urimelig handelspraksis mellem virksomheder i landbrugs- og
fødevareforsyningskæden gennem et forbud mod visse former for urimelig handelspraksis mel-
lem købere og leverandører. Hermed sikres, at aktørerne på markedet får mulighed for at kon-
kurrere på rimelige vilkår og derved bidrage til at øge landbrugs- og fødevareforsyningskædens
generelle effektivitet. Lovforslaget implementerer direktiv 2019/633/EU fra april 2019 om uri-
melig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landsbrugs- og fødevareforsyningskæ-
den.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2020-21
Lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Fond for Regional Udvikling, Den
Europæiske Socialfond Plus og Fonden for Retfærdig Omstilling (strukturfondsloven)
(Jan I)
Lovforslaget har til formål at fastlægge administrationen af tilskud fra Den Europæiske Fond
for Regional Udvikling og Den Europæiske Socialfond Plus samt Fonden for Retfærdig Om-
stilling for programperioden 2021-2027 gennem en ny hovedlov. Lovforslaget skal skabe ram-
merne om en effektiv udmøntning
af EU’s strukturfondsmidler i Danmark med henblik på at
understøtte og fremme gode vilkår for at udvikle og drive virksomhed i hele Danmark.
Lov om cybersikkerhed (Jan II)
Lovforslaget har til formål at implementere de nødvendige artikler i forordning 2019/811 fra
april 2019 om cybersikkerhedscertificering (cybersikkerhedsforordningen). Lovforslaget bidra-
ger til, at danske virksomheder fremover kan få certificeret IKT-produkter og tjenester, der
overholder særlige krav i relation til cybersikkerhed. Ordningen, der er frivillig for virksomhe-
derne, forventes at styrke IT-sikkerheden ved disse produkter, højne forbrugertilliden til pro-
dukterne og styrke danske virksomheders konkurrenceevne i EU, fordi certificeringerne gælder
i hele EU.
Lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter (Feb I)
Lovforslaget vedrører en ny hovedlov for fondsmæglerselskaber og investeringsservice m.v. og
vil fastsætte nærmere krav til fondsmæglerselskaber, herunder navnlig i relation til kapitalgrund-
lagskrav, ledelse og styring samt aflønning, samt regler om tilsyn hermed. Lovforslaget har til
formål at målrette reguleringen mod de forhold, som gør sig gældende for denne type af selska-
ber. Lovforslaget har baggrund i dels ny EU-regulering om tilsyn med investeringsselskaber
(IFD) og tilsynsmæssige krav til investeringsselskaber (IFR).
Ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investerings-
foreninger m.v., hvidvaskloven, lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskel-
lige andre love (Øget investorbeskyttelse ved grænseoverskridende markedsføring af
investeringsforeninger samt styrket tilsynet med aktører på det digitale marked for
finansielle ydelser m.v.) (Feb I)
(Feb I)
Lovforslaget har til formål at øge beskyttelsen af investorer, herunder detailinvestorer, ved at
gennemføre klarere regler for grænseoverskridende markedsføring for investeringsforeninger
m.v. og alternative investeringsfonde. Endvidere omfattes udbydere af virtuelle tegnebøger af
hvidvasklovens regler for kundekendskabsprocedure m.v., hvilket skal styrke tilsynet med aktø-
rer på det digitale marked for finansielle ydelser. Endelig implementeres udmøntningen af Dan-
marks Grønne Investeringsfonds aktiviteter under Danmarks Grønne Fremtidsfond.
Ændring af udbudsloven (Opfølgning på udspil om offentligt-privat samarbejde, her-
under lovevaluering af udbudsloven) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at sikre større klarhed om udbudsreglerne, at sikre de lavest mulige
transaktionsomkostninger for både ordregivere og tilbudsgivere samt mulighederne for at øge
små og mellemstore virksomheders deltagelse i konkurrencen om offentlige kontrakter.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2020-21
Ændring af årsregnskabsloven m.v. (Revisorpligt) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at udmønte en kommende politisk aftale om revisorpligt, som er-
hvervsministeren forventes at indkalde til i efteråret 2020.
Lov om investeringsscreeninger (Feb II)
Lovforslaget har til formål at indføre en screeningsordning i Danmark, der på tværs af sektorer
screener investeringer og andre økonomiske aktiviteter fra udlandet, som kan udgøre en trussel
mod national sikkerhed eller offentlig orden.
Ændring af lov om produkter og markedsovervågning, lov om erhvervsfremme, lov
om sikkerhed til søs, lov om maritim fysisk planlægning og lov om fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler (Gennemførelse af resterende del af markedsovervågningsfor-
ordningen på Sikkerhedsstyrelsens og Søfartsstyrelsens område) (Feb II)
Lovforslaget indeholder ændringer af to love, idet nye opgaver fremover skal varetages af Sik-
kerhedsstyrelsen. Den første del indebærer ændringer af lov om produkter og markedsovervåg-
ning, som gennemfører de resterende dele af markedsovervågningsforordningen på Sikkerheds-
styrelsens område. Den anden del vedrører en ændring af lov om fyrværkeri og andre pyrotek-
niske artikler, hvorefter erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler for små ikke-stats-
lige raketopsendelser. Herudover foreslås lov om sikkerhed til søs ændret, således at kontrolbe-
føjelserne efter produktloven kan anvendes på tilsyn efter lov om sikkerhed til søs med skibs-
udstyr og fritidsfartøjer og personlige fartøjer, i det omfang kontrolbeføjelserne ikke allerede
følger af lov om sikkerhed til søs.
Ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om finansiel virk-
somhed og lov om et skibsfinansieringsinstitut (Gennemførelse af direktiv om udste-
delse af dækkede obligationer og offentligt tilsyn med dækkede obligationer og af æn-
dring af forordning (EU) nr. 575/2013, for så vidt angår eksponeringer i form af dæk-
kede obligationer) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at implementere ny EU-regulering om bl.a. udstedelse af dækkede
obligationer og offentligt tilsyn med dækkede obligationer. Lovforslaget indebærer bl.a. krav til
dækning og overdækning, indførelse af nyt likviditetskrav, information til investorerne og vær-
diansættelse af fast ejendom til markedsværdi.
Redegørelser til Folketinget:
Regional- og Landdistriktspolitisk Redegørelse 2020 (Okt II)
Redegørelse om Erhvervslivet og Reguleringen 2020 (Mar II)
Redegørelse om Danmarks digitale vækst (Apr I)
Regional- og Landdistriktspolitisk Redegørelse 2021 (Apr II)
Turismepolitisk Redegørelse 2021 (Maj I)
Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2021 (Maj II)
7