Forslag
til
Lov om ændring af lov om markedsføring
(Undtagelse af visse forbrugslånsvirksomheders sponsorering af idrætsorganisationer, almennyttige
foreninger og fonde fra forbuddet mod markedsføring af forbrugslån og forbrugslånsvirksomheder i
forbindelse med markedsføring af spil og spiludbydere)
§1
I lov nr. 426 af 3. maj 2017 om markedsføring, som ændret ved § 2 i lov nr. 801 af 9. juni 2020
og senest ved lov nr. 1055 af 30. juni 2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 11 b
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Stk. 1 finder ikke anvendelse ved markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og
kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere, hvis
markedsføring sker ved en forbrugslånsvirksomheds sponsorering af idrætsorganisationer,
almennyttige foreninger og fonde, og såfremt forbrugslånsvirksomheden ikke udbyder lån med årlige
omkostninger på 25 procent eller derover.«
§2
Loven træder i kraft den [snarest muligt efter vedtagelse i Folketinget] 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål, baggrund og hovedindhold
Formålet med lovforslaget er at sikre sponsorindtægter til dansk idræt og foreningsliv på trods af
forbuddet i markedsføringsloven mod markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til
forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige indgik i december 2019 aftale om
’Opgør
med kviklån’.
På baggrund af den politiske aftale blev der med visse undtagelser indført et forbud i
markedsføringsloven mod enhver markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til