Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 197
Offentligt
2335313_0001.png
Til parterne på høringslisten
Dato: 5. februar 2021
Sag: 21/02029-1
Sagsbehandler: /CKJ
Høring over ændring af markedsføringsloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sender hermed udkast til lov om
ændring af lov om markedsføring i høring.
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET
Formålet med lovforslaget er at indføre en undtagelse til forbuddet i mar-
kedsføringslovens § 11 b, stk. 1, mod enhver markedsføring af forbrugs-
lånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med mar-
kedsføring af spil eller spiludbydere. Den foreslåede undtagelse har til
hensigt at sikre, at dansk idræts- og foreningsliv ikke mister sponsorind-
tægter som følge af markedsføringsforbuddet. Undtagelsen indføres på
baggrund af den politiske aftale af 19. januar 2021 indgået af regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti og Enhedslisten.
Med forslaget undtages forbrugslånsvirksomheders sponsorering af
idrætsorganisationer, almennyttige foreninger og fonde fra forbuddet mod
markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere
i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere, såfremt for-
brugslånsvirksomheden ikke udbyder lån med årlige omkostninger på 25
procent eller derover.
Markedsføring, der sker ved sponsorering, skal forstås som den markeds-
føring, der som led i en sponsoraftale er aftalt mellem forbrugslånsvirk-
somheden og den pågældende idrætsorganisation, almennyttige forening
eller fond. Det vil til eksempel sige, at den markedsføring, der sker ved
trøjesponsorater, navnesponsorater, i klubblade, på bandereklamer, spon-
sorvægge, klubbens egen hjemmeside, klubbens sociale medier og lig-
nende, som forbrugslånsvirksomheden betaler f.eks. en idrætsforening
for, gerne må optræde i sammenhæng med spilreklamer.
Totalforbuddet mod markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kre-
ditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spil-
udbydere fastholdes i alle andre sammenhænge, herunder i TV-
reklameblokke og programsponsorater og også online, når der ikke er tale
om organisationernes egne hjemmesider eller sociale medier.
Udkast til ændringsloven og høringslisten er vedhæftet. Høringsmateria-
let
er
ligeledes
offentliggjort
høringsportalen,
www.hoeringsportalen.dk.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 197: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af markedsføringsloven, fra erhvervsministeren
2335313_0002.png
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal anmode om at modtage eventu-
elle bemærkninger til lovforslaget senest
den 26. februar 2021.
Be-
mærkningerne bedes sendt til Cecilie Højgaard Kjeldsen,
[email protected]
og
Søren Løvenbalck Haxthausen,
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til udkastet kan rettes til Cecilie Højgaard Kjeldsen,
[email protected]
eller Søren Løvenbalck Haxthausen,
[email protected].
Med venlig hilsen
Cecilie Højgaard Kjeldsen
Chefkonsulent
2