Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2332254_0001.png
Omstillingspilot til SMV’erne
Forslag:
Akademikerne foreslår, at der etableres en ny erhvervsstøtteordning
målrettet små og mellemstore virksomheder
en ordning til at bistå
omstillingen i SMV’erne.
Ordningen skal udformes som en rettighed for små og mellemstore virk-
somheder og bestå i, at
SMV’er
kan modtage tilskud til løn til ordinær
ansættelse af den første medarbejder med en mellemlang eller lang vi-
deregående uddannelse
(herefter ’højtuddannet’)
i forbindelse med virk-
somhedens omstillingsproces eller uløste udviklingsopgaver. Ordningen
har tre spor: 1) grøn omstilling, 2) digitalisering og 3) eksport. Der er
vedlagt 3 bilag, der udfolder og eksemplificerer hvert spor.
Forslaget bygger videre på de mange gode erfaringer fra tidligere be-
slægtede ordninger, der nu er udløbet, blandt andet Isbryderordningen
fra 90’erne og
Videnpilotordningen
fra 0’erne.
Forslaget vil styrke
SMV’ernes konkurrenceevne og bl.a. gøre dem bedre
i stand til at hånd-
tere den grønne og digitale omstilling samt give dem bedre forudsæt-
ninger til at fastholde og erobre nye markeder.
Brændende platform:
COVID-19 har givet mange virksomheder et
’wake-up
call’; en erkendel-
se af, at forretningens nuværende kompetencer ikke er tilstrækkelige til
at håndtere de markante udfordringer og omstillinger, de står overfor.
Der er således et vindue nu, hvor flere SMV’er har behov for
at handle
anderledes, end de plejer, for at sikre konkurrencekraft og en plads i
markedet. Det kalder på nye, og for nogle ukendte, kompetenceprofiler.
Finansiering:
Ordningen er skalerbar, men Akademikerne anbefaler, at der som mini-
mum af afsættes
80 millioner kr. årligt
3 år frem. Det svarer til, at
ca. 750-800
virksomheder årligt kan benytte sig af ordningen.
Ordningen vil være udgiftsneutral, da effekter fra lignende ordninger
viser en betydelig fremgang i ansættelse og omsætningen i de delta-
gende virksomheder.
Effekter ved lignede ordninger:
De seneste tal for ordningen i projektet
Vækst Via Viden
i Nordjylland
viser, at der er skabt 750 match mellem virksomheder og højt uddanne-
de, hvoraf 147 af disse match er lykkedes via en lignende tilskudsord-
ning. Af dem er 78 % fastansætte efter forløb i samme virksomhed, og
ca. 90% af går i job efter forløbet. Derudover bliver der på sigt skabt et
job mere udover den specifikke højtuddannede i virksomheden, og an-
Den 2. februar 2021
Sagsnr. 2020-1394
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Henvendelse af 4/2-21 fra Akademikerne om opfølgning på BEU alm. del - svar på spm. 108 vedr. hjælp til virksomheder og ledige til at skabe vækst og job
2332254_0002.png
tallet undgåede fyringer er på 0,20 pr. forløb. Dvs. at der gennemsnitligt
skabes/fastholdes ca. to job pr. tilskudsmodtagende virksomhed varigt
.
Målgruppen:
Den primære målgruppe er små og mellemstore virksomheder, mens
den sekundære er højtuddannede, som ansættes som omstillingspiloter,
samt en afledt beskæftigelses- og fastholdelseseffekt for eksisterende
medarbejdergrupper.
Om ordningens kriterier
hvad udløser retten til tilskuddet?
Ordningen skal på baggrund af objektive kriterier understøtte viden- og
kompetenceflow til alle SMV’er med op til 50 ansatte og med en omsæt-
ning på højest 75 mio.,
hvor SMV’er kan opnå medfinansiering til løn i 6-
12 måneder:
SMV’er i yderområder kan få 12
måneders tilskud til an-
sættelsen, mens virksomheder i bynære områder kan få 6 måneder.
Ordningen giver 50% støtte til løn, dog maks. 15.000 kr. pr. måned.
Derudover skal virksomhederne for at opfylde kriterierne udfylde en
blanket om de opgaver, der skal løses af den nyansatte medarbejder
samt dokumentere nyansættelse af samme.
Ordningen skal forankres i Erhvervsministeriet og skal varetages i sam-
arbejde med øvrige relevante myndigheder, som kan bistå kontrol-
elementet, fx har datakilder til brug for godkendelse af, at virksomheden
lever op til kriterierne og/eller mulighed for at bistå med anden kontrol
og tilsyn af ordningens brug.
Ordningens tilgængelighed:
Udover ordningens hjemmeside, som skal bygges brugervenligt op og
integreres med øvrige relevante virksomhedssystemer.
Der skal bl.a. kunne vejledes i ordningen i erhvervshuse og lignende.
Ligeså skal der på ordningens hjemmeside henvises til faglige organisa-
tioner, a-kasser, jobcentre og andre, som kan bistå virksomhederne
med at finde relevante højtuddannede profiler til de uløste opgaver.
Baggrund:
Flere analyser peger på, at SMV’erne har
behov for en hjælpende hånd i
forhold at ansætte de kompetencer de store omstillinger kræver. Og
desværre findes der ikke en national ordning, som understøtter dette.
Behovet skyldes manglende information
hos både SMV’ere og højtud-
dannede: SMV’erne har
svært ved at se, hvordan de skal komme i gang
med omstillingsprocessen, og de højtuddannede har svært ved at se,
hvordan de kan kick starte denne omstilling og se karrieremulighederne
i SMV’erne,
ofte fordi sprog og kultur er ret forskellig.
SMV’erne har
derfor svære vilkår ift. at tiltrække og fastholde højtud-
dannet kvalificeret arbejdskraft, og mange ledige højtuddannede får
ikke
øjnene op for mulighederne i SMV’er i hele landet.
Det råder denne
ordning bod på.
Side 2 af 2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Henvendelse af 4/2-21 fra Akademikerne om opfølgning på BEU alm. del - svar på spm. 108 vedr. hjælp til virksomheder og ledige til at skabe vækst og job
Udfoldelse af SMV-pilot til grøn omstilling - viden gavner bundlinjen
Innovation og fornyelse blandt små og mellemstore virksomheder (SMV’er) spiller en central
rolle i forhold til regeringens målsætning om at skabe konkurrencedygtig vækst og
beskæftigelse. Det kræver, at gængse tænkemåder og praksis udfordres, og at ny viden finder
vej til virksomhederne.
Grøn og bæredygtig omstilling bliver et afgørende konkurrenceparameter for mange
virksomheder de kommende år. Kunderne vil have vished for, at materialer og
produktionsprocesser er i orden. En optimering af produktionen og besparelse af ressourcer
ved at genanvende og/eller skabe nye produkter kan være vejen til nye markeder og flere
ordrer.
Men det kan være svært for SMV’erne,
som udgør over 90 pct. af alle danske virksomheder at
komme i gang med en grøn og bæredygtig omstilling. Virksomheder har typisk deres primære
fokus på driften af kerneydelsen og mangler kompetencer og kapacitetsopbygning for at kunne
gennemføre den omstilling, der kan få afgørende betydning for deres forretning i morgen.
Bæredygtighed og grøn omstilling kræver adgang til den fornødne og kvalificerede
arbejdskraft, der kan være med til at bane vejen og give virksomheder konkret bistand til at
komme i gang med omstillingsopgaverne, som kan være alt fra udvikling af koncepter for
udlejning af værktøj og maskiner, udvikling af ny bæredygtig emballage, systemer for
returnering og genbrug af flyttekasser.
Mange fag kan komme i spil og bidrage til at få gang i den grønne og bæredygtige omstilling i
SMV’er.
Et centralt element i denne fornyelsesproces kan være ansættelse af nye
medarbejdere, der kan bidrage med nye kompetencer til virksomheden, sætte spørgsmålstegn
ved virksomhedens rutiner og strategier og hjælpe med at identificere, hvor og hvordan den
grønne omstilling kan sættes i gang på den konkrete virksomhed.
Eksempler på efterspurgte kompetencer til grøn omstilling i SMV’erne:
Case:
Aguardio
har samarbejdet med antropologer for at udvikle deres produkt og spare på vandet.
Løsningen er en lille sensorboks, der monteres i brusenichen, hvor den registrerer vores
bademønstre. Sensoren er kombineret med et display, der fortæller, hvor lang tid man står
under en tændt bruser. Ideen er at ‘nudge’ os til at tage kortere bade og dermed sænke vores
vandforbrug eks. under badning.
Budskabet fra CEO Thomas Munch Laursen lyder:
“En
ting er, at man som ingeniør synes, at
teknologi er fantastisk. Noget andet er, om kunderne forstår det produkt, de møder. Vi fandt
hurtigt ud af, at hvis vi skulle lykkes med produktet, så er det vigtigt, at vi forstår, hvordan
Certificering, miljømærkningsordninger
Kvalitetssikring af arbejdsprocesser
dokumentation og godkendelser
Markedsføring og kommunikation for at nå de rette kunder/marked
Kundekendskab og -segmentering
Bæredygtige materialer i hele værdikæden
CO2 regnskab i byggeprojekter
miljøledelse
Energieffektivisering (el, lys, varme og vand m.v.)
Bæredygtig og klimavenlig forretningsudvikling og koncepter
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Henvendelse af 4/2-21 fra Akademikerne om opfølgning på BEU alm. del - svar på spm. 108 vedr. hjælp til virksomheder og ledige til at skabe vækst og job
brugerne interagerer med produktet. Den her verificering af de bløde værdier er essentiel. Det
må man slet ikke undervurdere, og det tror jeg, at der er mange andre produkter, der også
kunne have behov for”.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Henvendelse af 4/2-21 fra Akademikerne om opfølgning på BEU alm. del - svar på spm. 108 vedr. hjælp til virksomheder og ledige til at skabe vækst og job
2332254_0005.png
Udfoldelse af den digitale omstillingspilot
Bilag SMV-pilot
’Onepager’.
Fra økonomisk nedgang til digital frontløber
Digitale teknologier udvikler sig eksponentielt og åbner nye muligheder
for at skabe nye tjenester, services og produkter og samtidig minimere
klimaaftrykket. Derudover er den digitale transformation en af de vigtig-
ste nøgler til hurtigt at genoprette dansk økonomi og accelerere virk-
somheder ind i en grøn og digital fremtid.
Men indførelsen af teknologi kræver nye processer og forandringer i
virksomheden og den daglige organisation. Derfor er de menneskelige
aspekter og udfordringer i implementering af ny teknologi essentiel for
at udnytte teknologierne bedst muligt.
Mange mindre industrivirksomheder er ved at udvikle sig til et B-hold.
De klarer sig markant dårligere end de store virksomheder. Ordrebøger-
ne er ved at være tomme, og vejen ud af krisen er meget svær, viser en
særkørsel, som Danmarks Statistik har udført. Det er afgørende, at virk-
somhederne får mulighed for at rekruttere kandidater, der er uddannede
til at koble digitalisering og forretning.
Den 29. september 2020
Sagsnr. S-2018-376
Dok.nr. D-2020-26372
hth/
Højtuddannede spiller en afgørende rolle, når det handler om automatise-
ring,
systemintegration, kunstig intelligens samt dataanalyse og -
anvendelse og for at koble forretning, adfærd, systemer og strategi i
den digitale omstilling.
Højtuddannede kan komme til at være digitale integratorer
i SMV’er
1
,
der står for at binde ny digital teknologi sammen med udvikling af nye
produkter, koncepter og forretningsudvikling, og hvor områdeviden og
specialistkompetencer kombineres med digitale kompetencer.
Eksempler på kompetencebehov indenfor digitalisering i SMV’er:
- IT-sikkerhed, GDPR og dataetik
- Online forretningsudvikling, online salg og markedsføring, online
kundehåndtering og SoMe
- Automatisering og robotisering
- Brug af data (science, mining, databaser og Big Data)
Case:
Da VVS-virksomheden N.A.T. skulle lave en hjemmeside, overvejede de
at købe ekstern konsulenthjælp til opgaven. Men så fik firmaet tilbudt at
få en ledig akademiker i fire ugers gratis virksomhedspraktik.
1
Højbjerre Brauer Schultz, Virksomheders behov for digitale kompetencer 2006
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Henvendelse af 4/2-21 fra Akademikerne om opfølgning på BEU alm. del - svar på spm. 108 vedr. hjælp til virksomheder og ledige til at skabe vækst og job
Side 2 af 2
Vi sagde ja tak og bad om at få én, der kunne hjælpe os med hjem-
mesiden. Og så fik vi Nikitas C.V. og opdagede, at hun kunne meget
mere end det, fortæller salgschef Henning Jacobsen Shabtai.
Ud over erfaring med formidling på web havde Nikita nemlig en bred
erhvervsøkonomisk indsigt. Fx havde hun stor viden om eksport, og det
var relevant for N.A.T., som puslede med en ny afdeling, der bl.a. skulle
sælge ventilationsbrandsikring til udlandet.
Nikita er endt med at være lidt PR-ansvarlig, lidt markedsstrateg, lidt
telefondame, lidt revisor og egentlig bare en effektiv trykaflaster, hvor
der er brug for det, konstaterer salgschefen.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Henvendelse af 4/2-21 fra Akademikerne om opfølgning på BEU alm. del - svar på spm. 108 vedr. hjælp til virksomheder og ledige til at skabe vækst og job
2332254_0007.png
Udfoldelse af Eksport SMV-pilot: Viden gavner bundlinjen
Bilag til Omstillingspilot til SMV’er (SMV pilot) – ’Onepager’
Innovation og fornyelse blandt små og mellemstore virksomheder (SMV’er) spiller en central
rolle i forhold til regeringens målsætning om at skabe konkurrencedygtig vækst og
beskæftigelse. Den største vækstmotor for dansk økonomi har gennem de seneste år været
eksporten, der udgør omkring 1000 mia. kr. på årsbasis og dermed omkring halvdelen af det
danske BNP. Danmark er en åben økonomi med et lille hjemmemarked, hvorfor vi er dybt
afhængige af at kunne handle nemt og gnidningsfrit med udlandet
1
.
Hos erhvervshusene kan virksomheder få gratis sparring til identificering af virksomheders
eksportpotentiale, herunder klargøring af aktuelle
udfordringer og muligheder, men denne
gratis bistand vil typisk være begrænset til afklaring og planlægning fremfor den mere tids- og
ressourcekrævende gennemførelsesdel.
Desuden er den største offentlige eksportbistand til virksomheder forankret i Udenrigs-
ministeriets Eksportråd. Eksportrådet er imidlertid underlagt et indtjeningskrav, der har ført til
et fokus på kortsigtede fakturérbare opgaver. Da SMV’er har begrænsede ressourcer
og
kapacitet til rådighed, vil de have svært ved at gøre brug af Eksportrådets bistand. Selv om
der er eksempler på gratis hjælp til opstart af en virksomheds internationaliseringsstrategi, så
vil udmøntningen af en sådan strategi kræve ressourcer bl.a. til at opsøge og udvikle kontakt
til udenlandske kunder og skabe et distributionsnetværk mv. Et stykke arbejde, som skal
foregå i den enkelte virksomhed.
En stor dansk undersøgelse af eksportfremmeydelser viser, at effekten er størst for de mindste
virksomheder med op til 20 ansatte
2
. Det betyder, at der er god samfundsøkonomisk ræson i
at hjælpe særligt små virksomheder ud på eksportmarkederne. Vi bør derfor hjælpe med
internationaliseringen af små og mellemstore virksomheder med vækstpotentiale.
I corona-hjælpepakken fra den 18. april 2020 blev der ekstraordinært afsat særlige midler til
en ny eksport- og investeringspakke i 2020 og 2021 (100 mio.kr. i 2020 og 125 mio.kr. i
2021). Det er vigtigt,
at dette initiativ også omfatter og målrettes SMV’erne.
Midlerne bør
derfor ikke alene anvendes til rådgivning og vejledning via Eksportrådet og Erhvervshusene
men også anvendes til en omstillingspilotordning,
som hjælper SMV’erne med at
opbygge den
fornødne eksekveringskapacitet i virksomheden. Det er afgørende, at eksporthjælpen ikke
udløber med udgangen af 2021, men får samme tidsramme som den grønne omstillingspilot
og digitaliseringspiloten,
da det er centralt for dansk økonomi, at vi får SMV’erne godt med i
eksporten også på en længere bane.
Eksempler på efterspurgte eksport-kompetencer
i SMV’erne:
Opbygning af relationer til nye kunder
Sprog-kompetencer
Markedsanalyse, dvs. identificering af hvilket marked, som passer til virksomhedens
produkter, dvs. identificering af kundesegment (samme kundesegment som i DK eller
et andet kundesegment)
1
Dansk Erhverv og Dansk Byggeri
Fremme af vækst via international samhandel, 2016
Jacob Roland Munch, Eksportfremme batter
– især for SMV’er, Børse de 8. ju i
8, Effekter af eksportfre
virksomheder,
Jakob Roland Munch,
Københavns universitet.
2
e for da ske
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 191: Henvendelse af 4/2-21 fra Akademikerne om opfølgning på BEU alm. del - svar på spm. 108 vedr. hjælp til virksomheder og ledige til at skabe vækst og job
Case:
Kendskab til kultur, regionale forskelle, nationale told og skatte/momsregler
Krav til standardisering (især vigtigt inden for sundhed, og hvis der er tale om B2B
leverancer til store virksomheder), dokumentation, godkendelser, normer og
specifikationer på det pågældende marked
Udvikling af web og online handel o.a. salgskanaler
Hansen flødeis
producerer is med en rod og historie i stolte familietraditioner tilbage til 1922.
I dag drives Hansen Flødeis af fjerde generation brødrene Anders, der er uddannet designer,
og Rasmus, der har haft eget reklamebureau. De valgte at ansætte en cand.merc.int. i sprog
og erhvervsøkonomi. Det har givet bedre mulighed for at dokumentere kvaliteten og producere
i større mængder til større kunder, og det bidrog til, at Hansen is kunne slå døren ind til det
svenske og tyske marked.