Fra:
Sendt:
7. oktober 2020 17:59
Til:
Emne:
VS: Anmodning om begrænset aktindsigt i revisionsprotokollater for Danske Bank for perioden 2005
til 2019 - gældsinddrivelsessagen + klage over afgørelse/GM
Folketingets erhvervsudvalg
Erhvervsminister Simon Kollerup, MF
Erhvervsstyrelsen
Hermed følger kopi af min klage til Erhvervsankenævnet vedrørende en anmodning om begrænset
aktindsigt i ekstern revisions afgivne revisionsprotokollater. Jeg kan opfordre erhvervsudvalgets
medlemmer til sammen med ministeren og Erhvervsstyrelsen at vurdere behovet for ændringer i lov om
finansiel virksomhed.
Det er min helt spontane opfattelse, at Finanstilsynets afgørelsespraksis strider mod væsentlige hensyn til
samfundsinternesserne til at få kendskab
–
som led i demokratisk kontrol
–
med grove overtrædelser i god
skiksager og kvaliteten af Finanstilsynets udførte tilsyn på området, ikke mindst efter, at Finanstilsynet ikke
gennem 15 år har opdaget behovet for tilsyn
på gældsinddrivelsesområdet i Danske Bank efter Finanstilsynets risikorettede tilsynsmodel. Den bør nok
med fordel udfordres
–
en smule!.
Og jeg skal ikke mindst pege på brugen af derivative produkter og deres indflydelse på finansielle
virksomheders forhold som et godt område for fremtidige risikobaserede indsatser fra Finanstilsynet.
Dernæst går jeg ud fra, at Finanstilsynet for længst har fået underretning fra Finanstilsynet om
gældsinddrivelsesskandalen. I den anledning formoder jeg, at Erhvervsstyrelsen allerede har igangsat de
fornødne undersøgelser i henhold til revisorlovens § 37 med det formål at vurdere om bankens eksterne
revisionsvirksomhed og underskrivende revisorer bør indbringes for Revisornævnet, jf. lovens § 40. Ved
igangsættelse af eventuelle undersøgelser skal jeg henlede opmærksomheden på, at Erhvervsstyrelsen
også undersøger, at der ikke er sket ændringer i arbejdsdokumentation og dateringer efter revisionens
afslutning sluttende med datering af underskrift på årsregnskabet og afgivelse af revisionsprotokollat dertil
for respektive år omfattet af en undersøgelse..
Det vil være trist, hvis resultatet skulle vise sig at være som i hvidvasksagen, at tidligere revisor ingen
dokumentation havde. Jeg henviser imidlertid til, at gældsinddrivelsesområdet tilsyneladende ikke for
årene 2017, 2018 og 2019 har været underkastet revision!
De mulige pønale virkninger er betydeligt større, når myndigheden tager affære, end hvis det sker via en
kapitalejer.
Jeg har i et svar fra ministerens til folketingets erhvervsudvalg noteret mig, at Erhvervsstyrelsen er
opmærksom på 5 års forældelsesfristen.
Med venlig hilsen
Gunnar Mikkelsen
Fra:
Sendt:
7. oktober 2020 16:39
Til: