Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 185
Offentligt
Hvad sker der???
Åbningen af butikker og liberale erhverv ser ud til at trække ud. Lige nu er datoen den 28. februar.
Erhvervsorganisationerne har fremkommet med forslag til hvordan en smidig, lempelig og gradvis
åbning kan finde sted
men vi bliver overhørt i Folketinget og i den grad misforstået i en sådan
grad at nogen på reagere.
Det er IKKE en total åbning vi sigter imod
hvor det hele skal bimle og bamle igen. Derfor må
regeringen læse det vi sender til dem med konkrete forslag som muliggør at vi kan forberede os så
godt som muligt til den 1. marts 2021.
Detailhandlen har store forventninger til at vi kan åbne den 1. marts
det må der ikke herske tvivl
om og vi vil alle være skuffede såfremt det ikke kan lade sig gøre. Vi gentager gerne at vi har den
største respekt for denne virus
men det giver ingen mening for borgerne og kunderne at de
gerne må samles sammen i dagligvarehandlen men ikke må købe et køkken eller få en cykel
repareret.
Vi er endvidere derude hvor det kommer til at koste job og at flere af de butikker der er lukket på
grund af Covid restriktioner ikke lukker op igen
de er simpelt hen ikke i stand til det
selv med
hjælpepakker, momslån og andet.
Ejerledere og små selvstændige slider med at betale dele af lønningerne som ikke er dækket og de
kan selv opnå en meget begrænset løn selv.
Når vi ser på antallet at synligt tomme butikslokaler i flere byer inkl. Strøget og Købmagergade i
Hovedstaden er det skræmmende og flere vil komme til
ingen tvivl om det. Men læg også
mærke til de i de mindre byer, i shopping centre og sidegader. Det bliver desværre kun værre.
Det er et problem og en enorm udfordring der gives videre til landets borgmestre som har fået
dette notat. Mere for at fornemme om de hver især har fokus på problemet
eller bare tror det
går over eller at det er Erhvervshuset eller Erhvervsafdelingen der løser den opgave.
Flere borgmestre har heldigvis taget sagen alvorligt og er dybt bekymrede og ved at de kan stå
med et ret stort problem.
Her et lille opråb til dem om at få efterset deres egne byer og detailhandel!
Kære Borgmester,
Der er meget man skal forholde sig til i denne Corona tid
det respekterer jeg naturligvis og
senest jeg tillod mig at skrive til dig var
14 dage før Covid for alvor ramte Danmark i marts sidste
år og ingen kunne vide hvad der betød for vores liv og færder eller for din kommunes
virksomheder.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Henvendelse af 3/2-21 fra Henrik Busch, Formand for Handelsudvalget Dansk Erhverv om åbent brev til borgmestre om åbningen af butikker og liberale erhverv ser ud til at trække ud
Min baggrund og interesse er af gode grunde detailhandel som jeg har beskæftiget mig med
gennem mere end 40 år indenfor alle brancher og niveauer fra enkeltbutikker til stormagasiner,
dagligvarehandel, storcentre, lufthavne osv. Et liv gennem mange detailhandels kriser som
Kartoffelkuren i 1986
over de øvrige forbrugsbegrænsende tiltag i 90érne
og deraf
efterfølgende kriser i de nye årtusinde. Hver gang nye forhold at tage stilling til
hver gang
lukningen
åbninger og muligheder for at komme godt videre trods alvorlige problemer.
Tiderne med at åbne op for nye detailhandels enheder og skærpe konkurrencen har helt klart
været sund i langt de fleste tilfælde
men har nu senest også betydet at man kan konstatere en
kraftig ændring i afsætningsmønsteret og de kanaler der handels gennem.
Det betyder noget for din by
din kommune og jeres beslutninger om fremtidens detailhandel og
byudvikling og struktur.
Vi vil over de næste 3-5 år se ret store forandringer i dansk detailhandel - ingen tvivl om det
overhovedet.
Omsætningen mellem fysiske butikker og web shopper vil blive ændret ret kraftigt og det får
indflydelse på forretningslivet i byer og også i centre. De fysiske butikker vil blive udfordret big
time og skal opfinde sig selv igen - gerne med et servicebegreb som gør at de kan fastholde
kunderne med det som de fleste savner - GOD SERVICE!
Det er svært må man tro, for det er ikke mange steder man kan bryste sig af at folk alene kommer
til netop den butik pga. god service. Er det svært? Er det dyrt? - Måske vil nogen sige - men
ligesom alt andet handler det om ledelse og den rette indstilling hos dem som har valgt det job -
det fineste af alle - nemlig at tage sig godt af kunderne.
Det at tage sig godt af kunderne er ikke at vende ryggen til dem - ikke at tale med kolleger om alt
muligt ligegyldigt mens kunderne står og hører på - ikke at være travlt beskæftiget med at sende
sms og opdatere sociale medier i arbejdstiden - nej det er det IKKE. - GOD SERVICE er opmærksom
hjælpsomhed. Det er at se på kunden
tale med kunden
hilse og byde velkommen til min butik,
min afdeling eller shop i shop. Nævn bare en butik det sker ud over min elskede Illums Bolighus
bare en´. Kan du det så glæd dig over det og blive ved med at rose dem for den gode service og del
dine gode oplevelser med andre.
Hvad driver så kunderne i dag?
Det er stadig pris må vi sande og magtesløsheden hos den store del af detailhandlen har nu i
fyrretyve år været drevet af nogenlunde samme principper
et godt tilbud, udsalg, kampagner alt
sammen på bekostning af oplevelser mens man handler. Prisen er således det vigtigste parameter
og det kan kun udfordres af oplevelser og god service. Analyser viser at folk gerne vil betale bare
mere for god service og tryghed ved valget af produktet.
Tid er blevet vor tids kostbareste værdi. Derfor er tidsfaktoren også ret afgørende for hvordan vi
skaffer os varerne hurtigt. Er det nettet og via en let tilgængelig velfungerende hjemmeside der er
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Henvendelse af 3/2-21 fra Henrik Busch, Formand for Handelsudvalget Dansk Erhverv om åbent brev til borgmestre om åbningen af butikker og liberale erhverv ser ud til at trække ud
hurtig at navigere rundt på fra køb til kurv og kasse
eller er det det store samlede udbud af
butikker under et´ tag
Shopping centrene?
Hjemmesiderne har vundet forbrugernes hjerter
verden over ingen tvivl om det. Salget på
webshopper i Danmark er steget fra omkring 80 mia. år tilbage og til 146 mia. i 2019 og et rekord
år venter i 2020 hvor 1. halvår alene gav ca. 75 mia. i omsætning. Heraf har ca. 47% af forbrugerne
handlet på nettet indenfor den seneste uge, 27% af købene gøres via telefonen og ca. 59% får
deres varer leveret direkte hjem. Det sidste tal
hjemmelevering er kraftigt stigende af især den
årsag at Corona har betydet mange er hjemmearbejdende og sammenholdt med endnu bedre
logistikløsninger er det det foretrukne valg af leveringsmetode.
Vi køber stort set alt på nettet
det er enkelt det er nemt og vi har overblik over de aktuelle priser
som svinger over dagen, ugen og måneden. Vi har verdens største shopping center på vores
telefon
længere væk er det ikke.
Hvorfor skulle vi så drives til de fysiske butikker? Jo det skal vi fordi vi mennesker gerne vil ses og
mødes med andre. Vi er af natur flokdyr der for de flestes vedkommende har behov for kontakt
med andre levende væsener.
Det gælder altså også dem bag disken
hvis ikke de selv har
opdaget det
når de står med ryggen til. Det at komme ud blandt andre er en stærk kraft der for
alvor har været underdrejet siden 11. marts 2020. Vi er i den grad blevet udfordret på det at være
sammen hver for sig
vi har i den grad savnet at være en del af det sociale fællesskab både på
arbejde, privat og i foreningslivet. Netop de seneste 14 dage er det gået totalt amok i København
hvor mange ikke har kunnet styre udlængslen til at være sammen med andre og på tiden af
aftenen og natten at det nu er forbudt efter kl. 22.00. Vi skal altså ud og være blandt andre også
nå vi shopper dele af vores indkøb ikke alle som før men dele det forbrug vi har.
Når tid så er et vigtigt parameter som det ene og det at vi også gerne vil mødes andre mennesker
når vi handler og shopper (det er to forskellige ting) så er tilgængelighed og udvalg næste
parameter. Tilgængelighed altså nemt at komme til fysiske butikker
og et stort udvalg af det man
søger
ja så er shopping centre og city miljøer med et godt udvalg næste mulighed for den
hungrende forbruger. Shopping centrene har afløst det midtbyerne kunne for mange, mange år
siden. De har samlet hele byen under et tag rent vareudvalgsmæssigt og lavet
til tider kø sløse ”By
idter” ude char e og ær iljø –
uden det liv vi også søger
det at være sammen og få
oplevelser. Danmarks bedst drevne shopping center er nok Rødovre Centrum og er det Danmarks
bedste står det meget sløjt til. Det er også det ældste som blev startet på en mark af en gartner i
1966 og har formået at forny sig men slet ikke som vi ser shopping centre i bla. USA. City2 blev
indviet i 1975 og blev det første center der lavede oplevelser i Danmark. Det var med tivoli på
torvet
stort legeområde, aktiviteter og underholdning
den fik alt hvad den kunne trække. Nu er
City 2 nedslidt, middelmådigt uden liv og nerve og nærmest ligegyldigt.
Vi er i Danmark nået dertil hvor næsten alle centrene er ens. Det er de samme butikker der ligger i
alle centre, med nogle få undtagelser
udvalget er næsten det samme på tværs af butikskæder og
ankerbutikken det store supermarked eller hybermarked er motoren i at tiltrække kunderne. Disse
centre har igennem de seneste 30 år trukket så meget omsætning og handel ud af midtbyerne og
blevet til regionscentre med tiltrækningskraft fra et meget, meget stort opland og ikke kun den
købstad de ligger i udkanten af som Kolding, Næstved og sågar Odense der som by har været i knæ
i årtier fordi Rosengaards centeret blev stedet!
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Henvendelse af 3/2-21 fra Henrik Busch, Formand for Handelsudvalget Dansk Erhverv om åbent brev til borgmestre om åbningen af butikker og liberale erhverv ser ud til at trække ud
Hvad er det så der sker i vores skønne charmerende city miljøer
de byer som har mistet store
dele af deres detailhandelsmæssige livsgrundlag til netshopping og storcentre. Jo de har nu
opdaget af bymidterne kan noget andet som shopping centre i Danmark ikke formår
nemlig at
skabe rammerne for hygge og stemning. De gamle bydele, torve og pladser bliver genoplivet
der
skabes nogenlunde bæredygtige områder for færre men udvalgte butikker finder et spinkelt
forretningsgrundlag og ofte drevet at ildsjæle der åbner sin egen Cafe, Isbar, Take Away,
hjemmesløjd butik eller interiør/mode koncept. Er livet vendt tilbage til bymidterne
ja det er det
for et kort øjeblik. Det er der kunderne søger hen når de vil have fred for de kedelige centre og vil
vi de aflad for at ku e sige: ”Vi ha dler ska lokalt og støtter de s å”. Det er i de o råder vi
shopper ikke handler. Forskellen er at
shoppe
er oget ”ligegyldigt” og ustruktureret drevet af lyst
og inspiration mens at
handle
ind er målrettet køb fra et aktuelt behovs udgangspunkt, f.eks.
indkøbslisten.
Hvad skal så forvente i årene der kommer?
-Vi vil se en internethandel der i Danmark i år når nye højder
måske 200-250 mia. kr. i 2021
en
omsætning der går fra de fysiske butikker i visse tilfælde dog til samme selskab bag den fysiske
butik nu bare på nettet
men især de udenlandske netbutikker trækker mange penge ud af
danskerne.
-Vi vil se mindre bymiljøer får en renæssance i meget små koncentrerede områder hvor vi kan
ånde og få luft og købe aflad. Det kræver investeringer og kloge folk på Rådhusene for at se
nødvendigheden heraf
der er valg næste år i Kommunerne
skønt hvis der kom lidt detailhandel
med i planerne fremover.
-Vi vil se shopping center butikker lukke ned eller kræve mange penge i investeringer for at
omdanne dem til mere moderne steder hvor folk kan lide at opholde sig og hvor der er
oplevelseselementer der gør man syntes det er sjovt, hyggeligt og digitalt udfordrende at komme
der.
-Vi vil desværre se mange tomme butikslokaler overalt
vi skal hitte på hvad de så skal bruges til
for butikker kommer der slet ikke i dem alle igen.
-Vi vil se sammentrækninger af Hovedstrøg og Handelsgade hvor der kommer et naturligt centrum
mens yderste dele af gadernes handels liv forsvinder (hvis ikke der gøres noget)
Hvad betyder det så?
Det kan betyde flere ting.
-Vi vil se Spøgelsesbyer er måske et stort ord
men vi vil opleve områder som ligge øde hen
-Vi vil se mange lukninger og konkurser
-Vi skal finde arbejdspladser andet steds
-Vi kommer til at se på husleje niveauer
-Vi kommer til at arbejde tættere sammen Kommuner og Erhvervsliv
Der er ganske mange
kommuner der IKKE med god samvittighed kan sige de har en erhvervsstrategi for detailhandelen
og city miljøerne i sammenhæng.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 185: Henvendelse af 3/2-21 fra Henrik Busch, Formand for Handelsudvalget Dansk Erhverv om åbent brev til borgmestre om åbningen af butikker og liberale erhverv ser ud til at trække ud
2331064_0005.png
Overlever detailhandlen så?
Ja det gør den da bestemt men det bliver på andre vilkår og med et helt andet udtryk end vi har
oplevet de seneste årtier. Men det kræver i den grad noget af butikkerne og kæderne ikke mindst
det handler om diversitet i udbuddet af koncepter, brands mv. og det kræver en helt, helt anden
opmærksomhed i det politiske system især lokalt, hvis det skal lykkes
og det skal det.
(Opfølgning på Oplæg fra Kresten Schultz Jørgensen i Berlingske 14/9-2020
https://www.berlingske.dk/kultur/kresten-schultz-joergensen-storcentre-er-forbrug-byer-har-vi-
brug-for )
Blot til inspiration
sig til hvis din kommune har brug for et check eller lidt inspiration før det er
for sent
og inden du sender den videre til Erhvervshuset
så tænk over at det griber ind i hele
din struktur i Kommunen
fra arbejdspladser, tiltrækning, attraktivitet, byliv og meget andet der
skabes ved at borgerne syntes de har en god, dejlig, tryg, ren, venlig by at bo i
det handler om at
se helheder her.
Det er vigtigt at du som borgmester har fuld fokus på dette område nu også når det ikke er
minkfarmene der er fokus længere og i tillæg til det kan du samtidig se på dine cafeer,
restauranter, hoteller og kulturliv.
Det bliver et ret spændende men også uhyggeligt forår
hvis det overhovedet kommer.
Tak.
Henrik Busch
03.02.2021