Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2330015_0001.png
NYE
LÅNEBEGRÆNSNINGER
Notat om udkast til ny vejledning om
kreditværdighedsvurdering
FINANS OG LEASING
3. FEBRUAR 2021
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0002.png
FORFATTERE
Sigurd Næss-Schmidt
Jonas Bjarke Jensen
Katrine Poulsgaard
Astrid Leth Nielsen
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0003.png
1
BAGGRUND OG SAMMENFATNING
Der er kommet et udkast til ny vejledning om kreditværdighedsvurdering, hvori det fremgår at kra-
vet til personers rådighedsbeløb, ifm. udstedelse af forbrugerkredit, skal leve op til gældssanerings-
bekendtgørelsen (i 2021 6.720 kr. per måned for enlige).
1
Det betyder som udgangspunkt, at udlåns-
virksomheder ikke må yde forbrugerkredit til personer med et månedligt rådighedsbeløb herunder.
2
De omfattede lån er, som udgangspunkt, alle lån til private husholdninger uden sikkerhedsstillelse i
fast ejendom, herunder billån, genstandsbestemte lån til eks. cykler eller computere samt lån til fi-
nansiering af sundhedsudgifter.
I indeværende notat vil vi, primært med udgangspunkt i offentligt tilgængeligt data, forsøge at
sandsynliggøre, hvilke personer, der vil blive udelukket fra muligheden for at optage lån (sektion 2),
samt hvilke typer af lån der vil blive udelukket som resultat af de nye begrænsninger (sektion 3). Be-
mærk, at offentlige tilgængelige data ikke indeholder fyldestgørende fordelinger af indkomst og for-
brug blandt befolkningen og derfor vil resultaterne være estimater, der er behæftet med usikkerhed.
1.1
Hovedresultater fra analysen
Overordnet peger vores resultater på, at omkring 1/3 af den danske befolkning vil blive udelukket
som følge af de nye regler, dvs. automatisk blive afskåret muligheden for at optage forbrugs- og bil-
lån uden hensyntagen til individuelle forhold. Det vil i sagens natur særligt være blandt lavind-
komstgrupper, at de nye regler vil være mest begrænsende:
Blandt studerende, pensionister og arbejdsløse kan omkring 70%-90% blive udelukket
som følge af de nye regler, jf. Figur 1.
Også en væsentlig andel af lønmodtagere på grundniveau, samt selvstændige, kan blive
udelukket, omkring 10%-30%, jf. Figur 1.
Ovenstående estimater tager udgangspunkt i individuel lånoptagning. Hvis et par stifter et lån sam-
men, vil en person, der er udelukket af de nye regler, stadig kunne gå fri, hvis parrets samlede ind-
komst er tilstrækkelig. Således vil enlige og særligt enlige med børn (hvor der er krav til et større rå-
dighedsbeløbskrav) blive hårdere ramt af de nye regler.
Dog peger vores analyse på, at en væsentlig andel af par med børn også kan blive begrænsede i de-
res muligheder for at optage større lån, fx til biler. For eksempel, viser vores analyse, at en familie
med to børn i lav- mellemindkomstgruppen vil have svært ved at optage lån til en ny bil - det kunne
for eksempel være en sygeplejerske og en politibetjent, der lige er trådt ud på arbejdsmarkedet (se
eksempel 1 i sektion 2).
1
2
Gældssaneringsbekendtgørelsen er den gældende Bekendtgørelse 2008-12-19 nr. 1363 om gældssanering, sådan som den
fremgår af Karnov d.d. I indeværende note antages faste udgifter at følge Finanstilsynets vejledning nr. 9677 af 19/1/2018,
som opdateret 11/3/2019.
Af udkastet til vejledning om
kreditvurdering fremgår det at ’såfremt
rådighedsbeløbet er mindre end det rådighedsbeløb,
der fremgår af den til enhver tid gældende version af gældssaneringsbekendtgørelsen, bør kreditgiver afvise at yde lånet,
medmindre kreditgiver indhenter oplysninger om og dokumentation for låneansøgerens faktiske variable udgifter og vurde-
rer, at låneansøgerens lavere rådighedsbeløb er tilstrækkeligt’.
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0004.png
Figur 1
Udelukkede per socioøkonomiske gruppe
Individuelt lånoptag
3
Note:
Kilde:
Se Bilag C for metodevalg og antagelser, samt beskrivelse af de forskellige grupper
Danmarks statistik (2021b-e); Studiestöd i Norden (2019); Finans Danmark (2020)
I dag baseres kreditværdighed på en individuel vurdering, hvor der tages højde for flere faktorer
herunder rådighedsbeløb. Således er rådighedsbeløb allerede en parameter, som lånansøger bliver
vurderet på. Det vil derfor heller ikke være alle, der bliver ramt af de nye regler, som kunne få et lån
med de eksisterende regler.
Dog er kravet til rådighedsbeløbet sat så højt, at også mange låntagere, der vil blive vurderet kredit-
værdige med den almindelige kreditvurdering, fremover vil blive udelukket. Samtidig, kan udlåns-
virksomheder med de eksisterende regler lade andre forhold indgå i kreditvurderingen
for eksem-
pel en studerende der har udsigt til en kommende høj indkomst. Endelig, kan man med de eksiste-
rende regler skalere lånets størrelse ift. til kreditværdigheden af lånansøgeren. Forsimplet sagt er
det muligt at en studerende, der ikke kan låne til en ny bil, godt kan godt låne til en ny cykel.
Således vurderer vi, at en betydelig andel af de forbrugs- og billån, der optages i Danmark, vil blive
udelukket. Det gælder blandt andet:
Lån til personer i arbejde, der går til større brugsgenstande såsom biler, hvoraf en betyde-
lig andel vil blive udelukket
Lån til studerende går til mindre brugsgenstande såsom cykler, computere og briller,
hvoraf størstedelen vil blive udelukket
3
Andel af udsatte er målt på individuel indkomst. Forsøges lån optaget baseret på husstandsindkomst (eks. til fælles bil), vil
andelen være lavere pga. diversificeringseffekten indenfor hvert par.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0005.png
1.2
Konklusion
Ovenstående resultater er estimater baseret på offentlig tilgængeligt data og kan således ikke præ-
cist udpege hvilke personer, der vil blive ramt af de nye regler. Ikke desto mindre peger vores resul-
tater på, at de nye regler markant kommer til at ændre forskellige gruppers muligheder for at op-
tage forbrugs- og billån. Således at en betydelig andel af de lån, der gives hvert år, risikerer at bort-
falde.
Med så markante ændringer, vil vi anbefale, at der foretages en egentlig konsekvensanalyse baseret
på data på individ-niveau, så de faktiske konsekvenser af reglerne kan kortlægges fyldestgørende.
Det vil muliggøre, at der politisk kan tages stilling til, hvorvidt forslaget har de ønskede konsekven-
ser for de forskellige socioøkonomiske grupper.
2
HVEM BLIVER UDELUKKET FRA LÅNOPTAG?
På tværs af socioøkonomiske grupper vurderes det, at omkring 1/3 af Danmarks voksne befolkning
automatisk vil blive udelukket fra at optage individuelle lån. Nogle grupper er dog væsentligt mere
eksponerede end andre
både på tværs af socioøkonomiske grupper og på tværs af forskellige fami-
lietyper inden for hver socioøkonomiske gruppe.
På tværs af socioøkonomiske grupper vil en særligt stor andel af studerende, arbejdsløse og pensio-
nister blive udelukket fra at optage forbrugs- og billån. I disse grupper har en stor andel en relativ
lav disponibel indkomst i forhold til deres faste udgifter. Det resulterer i et lavt månedligt rådig-
hedsbeløb.
4
Studerende og dagpengemodtagere regnes dog ikke traditionelt for svage grupper -
sandsynligvis vil deres disponible indkomst kun på kort sigt forblive lav, på længere sigt vil for ek-
sempel studerende, efter endt uddannelse, ofte blive ansat i et job med en løn over gennemsnittet.
Det kan derfor give mening at forbrugsudjævne via optagelse af forbrugs- og billån. For pensionister
kan forbrugs- og billån omvendt bruges til at nedspare, hvis de eksempelvis har formue bundet an-
dre steder.
Vi vurderer, at 70-90% af alle studerende vil blive udelukket fra at kunne optage forbrugs- og billån,
jf. figur 1. For dagpengemodtagere og pensionister gælder det, at i omegnen af 70-80% vil blive ude-
lukket. Andre arbejdsløse, der eksempelvis modtager kontanthjælp, vil sandsynligvis være endnu
mere eksponerede end dagpengemodtagere. Ligeledes kan en væsentlig andel af lønmodtagere blive
ramt; op til 30% af lønmodtagere på grundniveau, og op til 20% af lønmodtagere på mellem niveau
(der eksempelvis inkluderer sygeplejersker og laboranter), vil ikke have mulighed for at optage for-
brugs- og billån. Det er især enlige, og enlige med børn, der er eksponerede for udelukkelse, men
også par med ældre, og flere, børn kan blive ekskluderet, som illustreret i eksempel 3. Op til 30% af
selvstændige, for eksempel selvstændige med store udsving i indkomst, kan også blive ramt.
5
Be-
mærk at vurderingen er foretaget ud fra individuelt låneoptag.
4
5
Se definition af indkomst begreber og udregning af rådighedsbeløb i Bilag A
Bemærk at intervallerne er beregnet konservativt idet de angiver hvor stor en andel, der ikke vil have 6.720 kr. til rådighed
om måneden efter faste udgifter, og dermed ikke har mulighed for at optage et lån uanset størrelsesorden på et sådant lån.
De månedlige udgifter til et evt. lån vil øge kravet til rådighedsbeløbet en til en, og personer skal således reelt have et rådig-
hedsbeløb, der er større de 6.720 kr. før lånet optages. Kravet til rådighedsbeløbet afhænger således af størrelsen på de må-
nedlige udgifter til lånet, hvor ovenstående reflekterer en minimumsbetragtning.
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0006.png
Hvis man betragter gennemsnittet for de forskellige socioøkonomiske grupper, kan man se, at den
gennemsnitlige udeboende studerende og pensionist vil ligge under det nye krav til rådighedsbeløb,
jf. Figur 2. Samtidigt kan også den gennemsnitlige dagpengemodtager og lønmodtager på grundni-
veau, og ufaglærte med børn, rammes, hvis de har børn.
Figur 2
Rådighedsbeløb og krav til rådighedsbeløb per socioøkonomiske gruppe
6
Gns. Kr. per måned, individuelt lånoptag
Note:
Kilde:
Se Bilag C for metodevalg og antagelser, samt beskrivelse af de forskellige grupper. Krav til rådighedsbe-
løb er et interval mellem det laveste krav til enlige uden børn på 6.720 kr. og det højeste krav til enlige
med 3 store børn på 16.830 kr. om måneden.
Danmarks statistik (2021b), Danmarks statistik (2021c), Danmarks statistik (2021e), Finans Danmark (2020)
3
EKSEMPLER PÅ HUSHOLDNINGER DER KAN BLIVE
BEGRÆNSET
I det følgende giver vi tre eksempler på husholdninger, der kunne tænkes at blive begrænset. Ek-
semplerne er grove estimater, baseret på offentlig tilgængelig data
og ikke eksakte lovmodel-be-
regninger, hvor der tages højde for mulige sammenspilseffekter, mellem indkomst, skat og offent-
lige ydelser. Derudover er der en lang række forhold, der kan påvirke husholdningers økonomi, som
vi ikke har inkluderet såsom løntillæg, pasningsudgifter, etc.
7
6
7
Andel af udsatte er målt på individuel indkomst. Forsøges lån optaget baseret på husstandsindkomst (eks. til fælles bil), vil
andelen sandsynligvis være lavere pga. indkomstdiversificeringseffekten indenfor hvert par.
Effekten af dette kan gå begge veje: Boligomkostninger er langt højere i storbyen, og jf. eksempel 1 kan en sygeplejerske og
politibetjent bosat i Storkøbenhavn dermed tænkes at blive hårdere ramt af de nye krav til rådighedsbeløb. Omvendt vil
nogle kunne tjene mere ved eksempelvis at have meget nat- og weekendarbejde, der giver tillæg, og det vil derfor mindske
risikoen for at blive ramt.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0007.png
3.1
Eksempel 1: Et billån til politibetjenten og sygeplejersken med to
børn
Første eksempel er en familie med to børn i lav- til mellemindkomstgruppen med en disponibel ind-
komst på 35.000-40.000 kr.
8
De kunne eksempelvis være en politibetjent og en sygeplejerske, der
for nylig er trådt ud på arbejdsmarkedet, som har to børn i alderen 7-14 år.
Vores eksempel viser, at de kan få svært ved at optage et lån til finansiering af en standard familie-
bil, som eksempelvis en Hyundai i30 5-dørs, til omkring 200.000 kr.:
Det nye krav til rådighedsbeløb for et par med to børn i alderen 7-14 år vil være på 18.140
kr.
I vores konkrete regneeksempel (se appendiks D) har familien et månedligt rådighedsbe-
løb på omkring 21.800 kr., når faste udgifter er trukket fra.
Husholdninger i denne indkomstklasse vil typisk købe en bil til omkring 200.000 kr.
9
Det
vil koste omkring 4.000 kr. om måneden at finansiere (indeholder billån, forsikring, grøn
afgift og benzin).
Det betyder, at parret skal have et rådighedsbeløb på 22.140 kr. om måneden
før
evt. opta-
gelse af billån. Således vil familien lige akkurat komme under kravet til rådighedsbeløbet.
8
9
En sygeplejerske og en politibetjent, begge med et par års anciennitet vil tilsammen typisk have en grundløn på 50-55.000
per måned. Efter skat og børnepenge vil deres disponible indkomst være omkring 35-40.000 kr.
Baseret
på kundehistorik blandt Leasing og Finans’ medlemmer.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0008.png
Figur 3
Nedbrud af et pars (sygeplejerske og politibetjent) økonomi
Kr. per måned
Note:
Kilde:
Sygeplejersken i vores eksempel har 2 års anciennitet, politibetjenten er fastansat efter 2 år og 4 måneder
Dansk sygeplejeråd (2021), Politiforbundet (2021), Danmarks statistik (2021b), Skat.dk
3.2
Eksempel 2: Et mindre forbrugslån til en enlig udeboende
studerende
Den gennemsnitlige studerende vil have en indkomst langt under det krævede rådighedsbeløb, jf.
Figur 2. Størstedelen af gruppen vil derudover blive udelukket fra at optage forbrugs- og billån, jf.
Figur 1. Her viser vi et konkret eksempel på studerende, der vil blive ramt af de nye krav til rådig-
hedsbeløb ved optagelse af et lån uanset størrelsen på dette; en enlig udeboende studerende, der
bor til leje og får boligstøtte.
Beregningen er baseret på en studerende, som får SU-satsen for udeboende plus boligstøtte. Fra-
trukket gennemsnitlige faste udgifter vil rådighedsbeløbet udgøre omkring 700 kr. månedligt. Det
er 6.000 kr. lavere end kravet til rådighedsbeløb. Andre mulige indtægtskilder udgøres primært af
lønindkomst. En studerende skal dermed have en månedsløn på omkring 10.500 kr. før skat for at
leve op til kravet om rådighedsbeløb for enlige på 6.720 kr. per måned. En lønindkomst på omkring
10.500 kr. om måneden vil fortsat diskvalificere den studerende fra lånoptag, da månedlige udgifter
til lånet vil lægges oveni kravet på 6.720 kr. per måned. En studerende skal altså tjene
mere
end
10.500 kr. månedligt, ved siden af sin SU og boligstøtte, for at kunne optage et endda meget lille
forbrugslån.
10
10
Se Bilag B for uddybende gennemgang af beregninger
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0009.png
Figur 4
Rådighedsbeløb og krav til rådighedsbeløb per socioøkonomisk gruppe
11
Gns. kr. per måned per person, individuel lånoptagning
Kilde:
Uddannelses- og forskningsministeriet (2021), Danmarks statistik (2021b), Danmarks statistik (2021e), Skatte-
ministeriet (2021)
3.3
Eksempel 3: Et mindre forbrugslån til en enlig pensionist
Mange pensionister vil blive udelukket fra at optage forbrugs- og billån, jf. Figur 2, der viser, at den
gennemsnitlige pensionist vil have et rådighedsbeløb under kravet. I dette eksempel tager vi ud-
gangspunkt i en enlig pensionist, med de højest mulige offentlige ydelser, og estimerer hvilke krav
det sætter til den månedlige udbetaling af privat pensionsopsparing, for at leve op til de nye krav til
rådighedsbeløb.
Beregningen er baseret på en enlig pensionist, der får det højest mulige grundbeløb, pensionstillæg
og ældrecheck. Fratrukket gennemsnitlige faste udgifter for en pensionist fås et månedligt rådig-
hedsbeløb på omkring 3.000 kr. efter skat. Det er omkring 3.700 kr. lavere end kravet til rådigheds-
beløb, der lyder på 6.720 kr. for enlige. Andre mulige indtægtskilder udgøres primært af private
pensionsudbetalinger.
12
En enlig pensionist skal dermed have en månedlig udbetaling fra sin private
pensionsopsparing på mere end 5.800 kr. før skat, jf. Figur 5.
13
11
12
13
Andel af udsatte er målt på individuel indkomst. Forsøges lån optaget baseret på husstandsindkomst (eks. til fælles bil), vil
andelen være lavere pga. diversificeringseffekten indenfor hvert par.
Formueindkomst mv. er teknisk set også en mulighed, men pensionister der får de højeste satser af folkepensionen har en
meget lille/ikke eksisterende formue, da de ellers ville blive modregnet i deres ydelser.
Fradrag før modregning sker på pensionstillæg er ca. 90.000 kr. årligt, se Ældre sagen (2021)
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0010.png
Den gennemsnitlige private pensionsudbetaling lå i 2019 på 89.000 kr., og ville dermed være nok til
at dække kravet. Det dækker dog over store forskelle, hvor få personer har en meget høj pensions-
udbetaling.
14
Næsten 3 ud af 4 pensionister har ikke en privat pensionsudbetaling af denne størrelsesorden.
15
Figur 5
Nedbrud af en gennemsnitlig pensionists økonomi
Kr. per måned
Kilde:
Ældre sagen, Forsikring & Pension (2020), Danmarks statistik (2021b)
14
15
Forsikring & Pension (2020)
I Danmark findes lidt over 1 mio. folkepensionister. Over 300.000 har ingen private eller kun ATP pensionsudbetalinger
(Danmarks statistik (2021e)). Omkring 400.000 personer eller 60% af alle pensionister med udbetaling fra en privat pensi-
onsopsparing, havde i 2019 en udbetaling der var mindre end 5.800 kr. om måneden (Forsikring & Pension (2020)).
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0011.png
4
HVILKE LÅN BLIVER UDELUKKET?
I Danmark udlåner finansieringsselskaber i alt for omkring 50 mia. kr. årligt til forbrugslån og lig-
nende
16
. Minimum en fjerdedel af alle danskere over 18 år har et forbrugslån gennem et forbruger-
kreditselskab.
17
Forbrugslån er en fællesbetegnelse, der typisk anvendes til at finansiere større og
mindre genstande, såsom bil, ting til boligen (herunder også energiinstallation og visse renoverin-
ger), og personlige genstande. I tillæg låner mange danskere til forbrug gennem deres bank. En væ-
sentlig andel af disse lån vurderes automatisk at blive ekskluderet på baggrund af de nye krav til rå-
dighedsbeløb.
18
Lån til forbrug og biler fordeler sig på tværs af alle socioøkonomiske grupper og aldersgrupper. I
gruppen der er aktive på arbejdsmarkedet, vurderes en væsentlig andel af de lån, der bliver udeluk-
ket, at gå til større brugsgenstande såsom biler, mens lånene givet til studerende i høj grad vil bestå
af lån til mindre brugsgenstande, såsom cykler eller briller.
4.1
Hvem optager forbrugslån
Lån til forbrug og biler fordeler sig på tværs af alle socioøkonomiske grupper og aldersgrupper.
19
Be-
tragtes som eksempel forbrugslånskunder hos Finans og Leasings medlemmer, der forestår lån på
35 mia. kr. årligt, ses en overvægt af låntagere blandt befolkningsgrupper mellem 30 og 65 år med
en årsindtægt, der ligger over gennemsnittet.
20
Det betyder også, at grupper som studerende og pen-
sionister generelt er underrepræsenterede blandt optagere af forbrugslån, når der ses bort fra SU-
lån.
21
Blandt studerende optager relativt få forbrugslån i banker og forbrugerkreditselskaber, da det er
mest almindeligt og finansielt attraktivt at optage SU-lån. I alt optager 25% af studerende SU-lån,
mens 17% optager banklån (inkl. kassekredit) og 4% optager forbrugslån.
22
4.2
Hvad anvendes lånene til?
Kun en lille andel (ca. 7%) af den samlede pulje af forbrugerkredit ydes af forbrugerkreditselskaber
uden at være dedikeret til en på forhånd bestemt genstand (såkaldte blankolån).
23
Størstedelen af
lånene er således genstandsbestemte, hvilket vil sige, at lånet er bundet op på en genstand såsom en
bil, et par briller eller en cykel.
Det anslås, at en væsentlig del af lånene benyttes til at finansiere bilkøb. Betragtes som eksempel
forbrugslån blandt Finans og Leasings medlemmer ses det, at ca. 70% af lånene benyttes til finan-
siering af bilkøb (ca. 55%) eller leasing af biler (ca. 15%). I en undersøgelse af forbrugslån foretaget
af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2015 fremgår det desuden at en væsentlig andel af lånene
benyttes til finansiering af andre brugsgenstande såsom fjernsyn, mobil-, Hi-Fi-, eller computerud-
styr (ca. 30%) og møbler eller hvidevarer (ca. 20%).
24
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Danmarks Statistik (2021a)
Finans & Leasing (2016)
Med udgangspunkt i den fremlagte analyse
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen (2015)
Finans & Leasing (2016)
Se Konkurrence- og forbrugerstyrelsen (2015), krydstabeller s. 1 og DJØF (2013)
DJØF (2013)
Danmarks Statistik (2021a)
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen (2015), antaget gennemsnitligt overlap med øvrige svarkategorier.
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0012.png
Blandt studerende, er nogle af de primære årsager til at optage lån at få råd til faste udgifter (53%)
og at købe materiale til uddannelsen (32%) samt at få råd til sociale aktiviteter (23%). Denne type af
løbende udgifter forventes primært dækket gennem SU-lån. Blandt studerende tyder forbrugslån på
at gå til ekstraordinære udgifter såsom at udskifte større forbrugsvarer, såsom en cykel (24%) eller
at dække ekstraordinære udgifter til sundhed, såsom briller eller større tandlægeregninger (21%).
25
4.3
Hvem låner hvad?
Lån ydet af udlånsselskaber som usikrede forbrugslån (dvs. dækker ikke billån) vurderes at have en
gennemsnitlig størrelse på mellem 15.000 og 25.000 kr.
26
Dette gennemsnit dækker imidlertid over
en bred fordeling. I en undersøgelse af forbrugslån foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
i 2015 fremgår det, at ca. en tredjedel af de optagede lån har en værdi på mindre en 5.000 kr., mens
ca. en tiendedel har en værdi på mere end 50.000 kr.
27
Ligesom anvendelsen af lånet, varierer lånstørrelser markant på tværs af socioøkonomiske grupper.
Betragter man gruppen af studerende, ses det, at der gennemsnitligt optages mindre lån end på
tværs af den brede befolkning. Forbrugslån har for denne gruppe en gennemsnitlig størrelse på ca.
10.000 kr.
28
, og omkring halvdelen af alle lån der optages i denne gruppe, ligger under 5.000 kr.
29
25
26
27
28
29
DJØF (2013)
Se eks. Finans og Leasing (2016)
SMS-låns- og kviklånsudbyderne, som ved vedtagelsen af L149 i 2020 blev begrænsede i deres muligheder for at udlåne,
udbød en del af disse lån.
DJØF (2013)
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen (2015), ser bort fra billån
11
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0013.png
REFERENCES
Danmarks Statistik (2021a), tabel MPK57
Danmarks Statistik (2021b), tabel FU04
Danmarks Statistik (2021c), tabel FU01
Danmarks Statistik (2021d), tabel IFOR31
Danmarks Statistik (2021e), tabel INDKP104
Dansk sygeplejeråd (2021), Løn og arbejdsvilkår
DJØF (2013), De studerende må låne til faste udgifter
Forsikring og Pension (2020), Pensionsudbetalinger
Experian (2019), Experians RKI-statistik januar 2019
Finans Danmark (2020), Finans Danmarks familietyper
en præsentation af Finans Danmarks familiety-
per
Finans og Leasing (2016), Kundeundersøgelse for for-
brugslånesektoren
Konkurrence og forbrugerstyrelsen (2015), Megafon-
undersøgelse af forbrugslån
Politiforbundet (2021), Løn
Studiestöd i Norden (2019), Studerende i Norden
stu-
diestøtte og økonomi
Skatteministeriet (2021), Kommuneskatter
Uddannelses- og forskningsministeriet (2021), SU
Ældre sagen (2021), Folkepension
12
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0014.png
Bilag A
DEFINITION PÅ INDKOMSTBEGREBER
DEFINITION PÅ DISPONIBEL INDKOMST
Disponibel indkomst er defineret som det beløb en person eller familie har til boligudgifter, forbrug
eller opsparing, når skatter og renter er betalt. For at beregne den disponible indkomst findes først
summen af den personlige indkomst, dvs. bruttoindkomsten. Dernæst trækkes skatter mv. fra.
Indkomstbegrebet i vores beregninger ekskluderer som udgangspunkt:
Pengegaver
Lån (inkl. SU lån etc.)
Lejeværdi af egen bolig, da det er en teoretisk beregnet værdi uden likviditetseffekt
Bruttoindkomst omfatter:
Erhvervsindkomst
Offentlige overførsler (inkl. boligstøtte, SU, folkepension etc.)
Udbetaling fra privat pensionsopsparing (inklusiv ATP)
Formue indkomst
Anden personlig indkomst
Skatter omfatter:
Skat (arbejdsmarkedsbidrag, A-skat, mv.)
Renteudgifter
Betalt underholdsbidrag
DEFINITION PÅ RÅDIGHEDSBELØB
For at finde rådighedsbeløbet trækkes faste udgifter fra den disponible indkomst. Det skal bemær-
kes at hvad der tælles med som faste udgifter varierer fra gældssaneringsbekendtgørelsen til hvor-
dan Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden definerer det i deres udkast til vejledning om kre-
ditværdighedsvurdering. I gældssaneringsbekendtgørelsens høje rådighedsbeløb ligger f.eks. også
flere faste udgifter der skal dækkes, f.eks. telefonregning. Finanstilsynet og Forbrugerombudsman-
den vil benytte det høje krav til rådighedsbeløb fra gældssaneringsbekendtgørelsen, men kræver at
alle faste udgifter skal afholdes inden man udregner det månedlige rådighedsbeløb. De to metoder
er dermed inkonsistente. Vi benytter definition fra Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden.
Faster udgifter inkluderer:
Udgifter til helårsbolig og fritidsbolig som boliglån, ejendomsskat, grundejerforening, fæl-
lesudgifter, varme, vand, el, husleje/boligafgift og ejendomsforsikringer. Herudover skal
der være afsat et beløb til vedligeholdelse af boligen, medmindre dette ikke er relevant.
Udgifter til transport som billån, vægtafgift, forsikringer, benzin, service på bil,
FDM/Falck og bus-/togkort.
Udgifter til lån (herunder til det nye lån) og til anden gæld
Personlige udgifter som privattegnet pension, gruppelivsforsikringer og andre forsikringer,
licens, antenneforening/bredbånd, telefon, fagligt kontingent, arbejdsløshedskasse, under-
holds- og børnebidrag, børneinstitutioner og andre faste udgifter.
13
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0015.png
Figur A.6
illustrerer hvordan rådighedsbeløbet udregnes.
Figur A.6
Nedbrud af rådighedsbeløb
Illustrativt eksempel
Erhvervsindkomst
Offentlige overførsler
Udbetaling fra privat pension
Formue indkomst
Anden personlig indkomst
Bruttoindkomst
Indkomstskatter
skat
faste udgifter
Arbejdsmarkedsbidrag
Betalt underholdsbidrag
Disponibel indkomst
Boligudgifter
Transportudgifter
Udgifter til lån
Personlige udgifter
Rådighedsbeløb
14
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0016.png
Bilag B
KONSTRUKTION AF DATA
RÅDATA
Data for disponibel indkomst opgjort på individuelt niveau og fordelt på socioøkonomiske grupper
stammer fra tabellen INDKP104 i statistikbanken. I data indgår personer over 14 år. I modsætning
til Danmarks Statistik inkluderer vi ikke lejeværdi af egen bolig i indkomstbegrebet, disponibel ind-
komst, da det er en teoretisk beregnet værdi uden reel likviditetseffekt, som dermed ville trække
den disponible indkomst kunstigt op.
Forbrugsdata stammer fra Danmarks statistiks forbrugsundersøgelse (tabel FU04 i statistikban-
ken), og er baseret på en stikprøve blandt repræsentative danske husstande. Husstandenes forbrug
opgøres her på 46 overordnede kategorier, såsom ”fødevarer”, ”faktisk husleje” mv. Forbrugsunder-
søgelsen er baseret på husstande. Med udgangspunkt i det gennemsnitlige antal voksne i husstan-
den i den pågældende socioøkonomiske gruppe, skalerer vi derfor forbruget ned til at være på indi-
viduelt niveau. Det antages dermed at faste udgifter er ligeligt fordelt mellem husstandens voksne
medlemmer, uagtet eventuelle forskellige indkomst niveauer.
De to datasæt er begge opdelt på socioøkonomiske grupper, men grupperne indeholder ikke nød-
vendigvis det samme antal personer (og omfatter dermed sandsynligvis heller ikke præcist de
samme personer baseret på karakteristika). Derudover er data for indkomst mere detaljeret opdelt
på socioøkonomiske grupper, end data for forbrug. Vi vurderer dog dette til at være af mindre be-
tydning for vores konklusioner; vi søger ikke at komme med eksakte tal for unikke individer, men at
sandsynliggøre hvilke grupper der vil blive ramt.
KONSTRUKTION AF RÅDIGHEDSBELØB
I udkastet til vedledning om kreditværdighedsvurdering skriver finanstilsynet og forbrugerombuds-
manden at
”rådighedsbeløbet
beregnes ved at trække de faktiske faste udgifter fra ansøgerens ind-
tægter”.
Se definition af faste udgifter i Bilag A. Bemærk at denne definitionen af faste udgifter og
rådighedsbeløb ikke er konsistent med gældssaneringsbekendtgørelsen.
På baggrund af ovenstående, har vi udvalgt en række kategorier fra Danmarks Statistiks forbrugs-
data som værende faste udgifter. Der skal tages forbehold for at kategorierne ikke nødvendigvis
stemmer fuldstændigt overens, men er et bedste bud, givet tilgængeligheden af data.
I analysen definerer vi følgende forbrugskategorier, som værende faste udgifter:
Faktisk husleje og beregnet lejeværdi af bolig
Vedligeholdelse og reparation af bolig, vandforsyning og andre tjenester i forbindelse med
boligen, elektricitet, gas og andet brændsel
Drift af personlige transportmidler og transporttjenester
Teletjenester
Førskoleundervisning og primær undervisning
Daginstitutioner og social forsorg
Forsikring
Forbrug der falder i ovenstående kategorier fratrækkes den disponible indkomst og dermed opnås
rådighedsbeløbet per voksne individ. Tabel B.2 viser krav til månedligt rådighedsbeløb,
efter
et
eventuelt lån er optaget. Her skal enlige, uden børn f.eks. have mindst 6.720 kr. til rådighed, hvor et
par med 2 børn i alderen 2-6 år skal have 16.100 kr. til rådighed tilsammen, dvs. 8.050 kr. per
voksne person.
15
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0017.png
Tabel B.1
Krav til rådighedsbeløb
FAMILIETYPE
Par
Enlige
Barn 0-1 år
Barn 2-6 år
Barn 7-18 år
Kilde:
Gældsråd.dk, Skat.dk
KRAV TIL RÅDIGHEDSBELØB
11.400
6.720
+1.840
+2.350
+3.370
SPECIELLE TILFÆLDE
Det gælder at data for en række af de socioøkonomiske grupper er konstrueret anderledes end oven-
stående:
Data for pensionister er konstrueret som et vægtet gennemsnit mellem data for folkepensi-
onister og efterlønsmodtagere.
Data for lønmodtagere på højt niveau er konstrueret som et vægtet gennemsnit mellem
lønmodtagere med ledelsesarbejde og lønmodtagere på højeste niveau.
Indkomst data for studerende er ikke baseret på Danmarks statistik, men Finans Dan-
marks Familietyper. Her opgøres den disponible indkomst for udeboende, enlige stude-
rende til at være 77.000 kr. i 2018. Det skyldes at gruppen ”studerende” i indkomst data
fra Danmarks statistik også indeholder studerende på ungdomsuddannelser, der i høj grad
er hjemmeboende, hvorimod
”studerende” i forbrugsdataet ikke gør.
Data for dagpengemodtagere indeholder på indkomstsiden også jobparate kontanthjælps-
modtagere.
16
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0018.png
Bilag C
BEREGNING AF ANDELEN AF UDELUKKEDE
FRA LÅNOPTAGELSE
BAGGRUND
Ud fra det offentligt tilgængeligt data kan vi udelukkende komme med gennemsnitsbetragtninger
om de forskellige socioøkonomiske grupper. Det er dog især relevant at se på fordelingen af ind-
komst og forbrug på tværs af grupper, når det skal vurderes hvem og hvor mange der rammes af de
nye krav til rådighedsbeløb. Det skyldes at gennemsnitsbetragtninger kan være misvisende; få per-
soner med høje indkomster/et højt forbrug kan hive gennemsnittet op, hvormed gruppen vil frem-
stå mindre/mere udsat end den egentlig er. Vi estimerer dermed en fordeling for både indkomst og
forbrug for socioøkonomiske grupper, for at kunne give et mere nuanceret billede af hvem der bliver
ramt.
DATA OG METODE
Den gennemsnitlige ækvivalerede disponible indkomst er offentlig tilgængelig fordelt på deciler,
samt gennemsnit (tabel IFOR31 i statistikbanken). En sådan fordeling findes ikke for den dispo-
nible indkomst eller forbrugsundersøgelsen. I det følgende tager vi derfor udgangspunkt i fordelin-
gen for den ækvivalerede disponible indkomst og projekterer denne fordeling over på data for ind-
komst samt forbrug.
Vi følger denne fremgangsmåde:
Forholdet for hver socioøkonomiske gruppe mellem gennemsnittet for den ækvivalerede
disponible indkomst og gennemsnittet for hhv. den disponible indkomst og det faste for-
brug udregnes.
Vi antager at samme forhold gør sig gældende for hver decil gruppe
er forholdet mellem
gennemsnittene eksempelvis 0,5, må forholdet mellem 1. decil for den ækvivalerede dispo-
nible indkomst (som vi har data på) og hhv. den disponible indkomst og forbrug (som vi
udregner) også være 0,5.
Ved at bruge dette forhold for fordelingen på deciler fra datasættet IFOR31 opnår vi en for-
deling på deciler for alle datasæt.
Dermed kan vi analysere hvor stor en andel af de forskellige socioøkonomiske grupper, der
forventes at miste adgangen til lån.
Andel af en socioøkonomisk gruppe vi estimerer vil blive udelukket, findes ved at trække det esti-
merede forbrug for den enkelte decil-gruppe fra indkomsten for den samme decil-gruppe. Dermed
antager vi at ens faste forbrugsudgifter korrelerer med ens disponible indkomst, dvs. at har man en
lav indkomst forbruger man også mindre og omvendt. Det må dog antages at det faste forbrug ud-
gør en større andel af ens indkomst, for folk med lavere indkomster, hvilket vores estimater ikke af-
spejler for nuværende. På denne måde får vi et konservativt bud på hvor mange der vil rammes af
de nye krav til rådighedsbeløb. Vores intervaller ligger omkring denne udregnede størrelse. En al-
ternativ metode er anvendt til at estimere andelen af udelukkede for udeboende studerende grundet
mangel på data. Øvre intervalgrænse er her baseret på regneeksempel for studerende sammenholdt
med fordeling af arbejdsindkomst, se Studiestöd i Norden (2019). Nedre intervalgrænse er baseret
på groft estimat fra IKANO bank baseret på ansøgninger om lån siden Juli 2019.
17
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0019.png
DEFINITION AF SOCIOØKONOMISKE GRUPPER
Studerende: udeboende, enlig og uden børn
Selvstændige: Alle slags selvstændige, dvs. enkeltmandsvirksomheder og større virksom-
heder
Lønmodtagere, højt niveau: Lønmodtagere på højeste niveau er et vægtet gennemsnit mel-
lem lønmodtagere med ledelsesniveau og lønmodtagere på højeste niveau der omfatter
personer med arbejde, der kræver det højeste færdighedsniveau, eks. læger og advokater;
Lønmodtagere, mellem niveau: Lønmodtagere på mellem niveau omfatter personer med
arbejde, der forudsætter mellemste færdighedsniveau eks. laborant og sygeplejerske;
Lønmodtagere, grund og ufaglærte: Omfatter personer med arbejde der forudsætter fær-
digheder på grundniveau eks. kontorarbejde, kundeservice, håndværk. Kategorien inde-
holder dermed også ufaglærte;
Dagpengemodtagere: Gruppen består af personer, der har været arbejdsløse mindst halv-
delen af året. Dagpengemodtagere er inkluderet i gruppen, foruden job parate kontant-
hjælps modtagere i indkomst data
Pensionister/efterlønsmodtagere: Gruppen er et vægtet gennemsnit af folkepensionister
og efterlønsmodtagere.
18
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0020.png
Bilag D
CASES
PAR: SYGEPLEJERSKE OG POLIBETJENT MED 2 BØRN I AL-
DEREN 7-14 ÅR
Her tager vi udgangspunkt i et par der er i deres første år på arbejdsmarkedet og fortsat er ved at
etablere sig. Vi tager samtidig udgangspunkt i 2 personer med mellemlange uddannelser, der begge
befinder sig i den gruppe vi definerer som værende lønmodtagere på mellem niveau. Eksemplet vi-
ser, at en normal dansk familie, bestående af to voksne med gode uddannelser og blot to børn i al-
deren 7-14 år vil komme i klemme såfremt de nye krav til rådighedsbeløb implementeres.
Eksemplet er fremstillet som følgende:
En sygeplejerske med 2 års anciennitet har en månedsløn på knap 27.000 kr.
30
En politibetjent med fastansættelse efter 2 år og 4 måneder har ligeledes en månedsløn på
omkring 27.000 kr.
31
Med AM-skat på 8%, A-skat på 38% og et fribeløb på 46.000 kr. per person, samt et be-
skæftigelsesfradrag på 10,5% af lønnen, betaler parret samlet lidt over 18.000 kr. i skat om
måneden
2 børn i alderen 7-14 år giver parret en månedlig udbetaling i børnepenge på lidt over
1.400 kr. (skattefrit)
Deres disponible indkomst bliver dermed lidt over 37.000 kr.
Deres gennemsnitlige faste udgifter trækkes fra
dog hvor den enes persons faste trans-
portudgifter er sat til 0 kr. Vi antager dermed at i hvert fald den ene voksne ikke har nogen
bil/andet transportmiddel, og rådighedsbeløbet bliver altså større. De faste udgifter er der-
med på godt 15.500 kr. per måned
Det giver parret bestående af en sygeplejerske og politibetjent et rådighedsbeløb på om-
kring 21.800 kr.
Kravet til det månedlige rådighedsbeløb for et par med 2 børn i alderen 7-14 år er imidlertid på
18.140 kr.
efter
nye lån mv. er optaget. Personer i indkomstklassen, hvor en sygeplejerske/politibe-
tjent ligger, køber i gennemsnit biler til 210.000 kr. Det kan eksempelvis være en ny Hyundai i30 5-
dørs- eller stationcar bil. En sådan bil koster 4.000 kr. om måneden alt inklusiv (billån, forsikring,
grøn afgift og benzin). Parret vil dermed have et finansieringsgap på omkring 300 kr., da det kræ-
vede rådighedsbeløb for at kunne finansiere en sådan bil vil være over 22.000 kr.
STUDERENDE: ENLIG, UDEBOENDE OG MED BOLIGSTØTTE
I eksemplet betragter vi en enlig, udeboende studerende, uden børn, som bor til leje og får bolig-
støtte. Først kigger vi på den studerendes indkomst uden studiejob:
SU-satsen for udeboende på en videregående uddannelse er på 6.321 før skat. og udgør
dermed den grundlæggende indkomst.
Vi regner med et årligt fribeløb på 46.000 kr. og en skattesats på 38% på offentlige ydelser
derudover. På lønindtægter tæller vi også AM-bidraget på 8% med.
Det svarer til at der betales lige knap 1.000 kr. i skat af den studerendes SU
30
31
Dansk sygeplejeråd (2021)
Politiforbundet (2021)
19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Henvendelse af 3/2-21 fra Autobranchen Danmark, DBI, DI Handel, Danske Erhverv og Finans og Leasing om udkast til vejledning om kreditværdighedsvurdering.
2330015_0021.png
Den studerende får (skattefri) boligstøtte på omkring 750 kr. per måned
Før faste udgifter har den studerende dermed lidt over 6.000 kr. i disponibel indkomst
De gennemsnitlige faste udgifter for en studerende på 5.400 kr. fratrækkes
Den studerendes rådighedsbeløb bliver dermed omkring 700 kr. per måned
Det betyder at for at opnå et krav til rådighedsbeløb på 6.720 kr. for enlige, skal den studerende ef-
ter skat have udbetalt omkring 6.000 kr. som lønindkomst. Det svarer til at den studerende skal
have en lønindkomst på omkring 10.500 kr. per måned før skat (AM-bidrag og A-skat), eftersom
fribeløbet allerede er
brugt på SU’en.
PENSIONIST: ENLIG
I dette eksempel tager vi udgangspunkt i en enlig pensionist, uden stor formue, erhvervsindkomst
eller lignende. Vi antager at pensionist får udbetalt de maksimale offentlige ydelser
for at få disse,
er der visse grænser til f.eks. formueindkomst og private pensionsudbetalinger man ikke må over-
stige, ellers vil man blive modregnet i ens ydelser. Pensionist casen er derfor mere kompleks, men
nedenstående eksempel viser at en privat pensionsudbetaling på mere end 5.800 kr. er krævet.
Vi starter med at betragte en enlig pensionists offentlige ydelser
Personen får det fulde grundbeløb i folkepension på 6.518 kr. per måned før skat
Derudover antager vi personen er berettiget til det fulde pensionstillæg, der for enlige er på
7.335 kr. om måneden.
Desuden får den enlige pensionist den fulde ældrecheck på 18.400 kr. årligt, svarende til
lidt over 1.500 kr. månedligt før skat
Igen regner vi med et fribeløb på 46.000 kr. og en skattesats på indkomst derudover på
38%
Det betyder at pensionisten vil betale omkring 4.400 kr. i skat og dermed have cirka
11.000 kr. efter skat per måned i disponibel indkomst
De gennemsnitlige faste udgifter for en pensionist på lige knap 8.000 kr. trækkes fra og et
månedligt rådighedsbeløb på omkring 3.000 kr. fås
Det betyder at for at opnå et krav til rådighedsbeløb for enlige på 6.720 kr. for enlige, skal den pri-
vate pensionsudbetaling være på omkring 3.700 kr. efter skat. Det svarer til at pensionisten skal
have en privat pensionsudbetaling på over 5.800 kr. per måned før skat. Under 40% af de pensioni-
ster der
har
en privat pensionsopsparing får udbetalt dette.
Bemærk at reglerne omkring satser for folkepension/pensionstillæg/ældrecheck også afhænger af
den private pensionsudbetaling. Fradraget for pensionstillæg for enlige er således godt 90.000 kr.
årligt, hvilket betyder en privat pensionsudbetaling på 5.800 kr. månedligt ikke vil betyde modreg-
ning i de offentlige ydelser.
20