Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 179
Offentligt
Udkast §§ 19-20 i lovforslag om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i
landbrugs- og fødevareforsyningskæden
Nuværende lovtekst:
§ 19.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning kan den køber, der overtræder de
i §§ 3, 4, 5 og 6 nævnte forbud, eller den køber, der undlader at efterkomme et påbud meddelt i medfør
af § 14, straffes med bøde.
Stk. 2.
Ved udmåling af bøder efter denne lov skal der tages hensyn til overtrædelsens art, varighed,
gentagne karakter og grovhed samt den juridiske persons globale koncernomsætning.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4.
En køber, der har fået en erklæring, som omhandlet i § 1, stk. 3, og som har handlet i god
tro og i overensstemmelse med indholdet i erklæringen, kan ikke straffes med bøde, hvis det efter
afgivelsen af erklæringen viser sig, at oplysningerne heri ikke var korrekte, medmindre køberen havde
indset eller burde have indset dette.
§ 20.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan efter samtykke fra anklagemyndigheden i sager om
overtrædelse af denne lov, i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den,
der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget.
Stk. 2.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er
forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg efter denne bestemmelse.
Stk. 3.
Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning.
Forslag til ændring:
§ 19.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning kan den køber, der overtræder de
i §§ 3, 4, 5 og 6 nævnte forbud, eller den køber, der undlader at efterkomme et påbud meddelt i medfør
af § 14, straffes med bøde.
Stk. 2.
Ved udmåling af bøder efter denne lov skal der tages hensyn til overtrædelsens art, varighed,
gentagne karakter og grovhed samt den juridiske persons globale koncernomsætning.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
§ 20.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan i sager om overtrædelse af denne lov, i et
bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen,
erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale
en bøde som angivet i bødeforelægget.
Stk. 2.
Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er
forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg efter denne bestemmelse.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Supplerende høring af lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden, fra erhvervsministeren
2329737_0002.png
Stk. 3.
Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning. Vedtagelsen har samme virkning som en
dom.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for udstedelsen af administrative
bødeforlæg.
Forslag til ændrede almindelige bemærkninger
2.7 Reaktions- og sanktionsmuligheder
2.7.1 Gældende ret
Som nævnt i pkt. 2.2.1. er fødevareforsyningskæden på nuværende tidspunkt ikke reguleret særskilt
i Danmark i relation til regler om urimelig handelspraksis. Der er af samme årsag heller ikke fastsat
regler om danske myndigheders håndhævelse heraf, herunder om reaktions- og sanktionsmuligheder.
Det er et grundlæggende princip i dansk retspleje, at straf, herunder bødestraf, normalt pålægges
under domstolenes medvirken og i strafferetsplejens former ud fra hensynet til den sigtedes
retssikkerhed. I Danmark er det således som udgangspunkt anklagemyndigheden, der rejser tiltale,
og domstolene, der idømmer bødestraf. Hvis den tiltalte erkender sig skyldig og rede til at betale en
foreslået bøde, kan anklagemyndigheden eller i visse særlige tilfælde særmyndigheder, som har
hjemmel hertil, dog også udstede et bødeforelæg, som den pågældende kan vedtage udenretligt i
stedet for gennemførelse af en domstolsbehandling.
På konkurrenceområdet kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter den gældende
konkurrencelov (jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 1. marts 2018) under visse betingelser udstede et
bødeforelæg i tilståelsessager vedrørende overtrædelser af konkurrencereglerne. Det er en
betingelse for, at sagen kan afgøres med et administrativt bødeforelæg efter § 23 b, at sagen er egnet
hertil, og at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet giver samtykke til,
at sagen kan afsluttes på den måde. Det er endvidere en betingelse, at den, som bødeforelægget
retter sig imod, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere
angiven frist at betale den bøde, som er angivet i bødeforelægget. Endelig er det en betingelse, at
der foreligger fast retspraksis for bødeudmålingen, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side
4990.
2.7.2 Direktivet
Det fremgår af direktivets artikel 6, stk. 1, litra d, at den håndhævende myndighed også skal have
beføjelse til at pålægge eller indlede sager med henblik på at pålægge bøder og andre lige så effektive
sanktioner og foreløbige foranstaltninger over for overtrædelsens ophavsmand, i overensstemmelse
med nationale bestemmelser og procedurer.
Herudover fremgår det af præambelbetragtning nr. 34, at afskrækkende midler såsom beføjelser til at
pålægge eller indlede sager, f.eks. retssager, med henblik på at pålægge bøder og andre lige så
effektive sanktioner samt at offentliggøre resultater af undersøgelser, herunder offentliggørelse af
oplysninger om købere, som har begået lovovertrædelserne, kan tilskynde til adfærdsændringer og
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Supplerende høring af lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden, fra erhvervsministeren
udenretslige løsninger mellem parterne, hvorfor de efter direktivet bør være omfattet af de
håndhævende myndigheders beføjelser. Den håndhævende myndighed bør dog ifølge direktivet i hver
undersøgelse kunne beslutte, hvilken af dens beføjelser den vil udøve, og hvorvidt den vil pålægge
eller indlede en sag med henblik på pålæggelse af en bøde eller anden lige så effektiv sanktion.
2.7.3 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ifølge direktivets artikel 6, stk. 1, litra d), skal den håndhævende myndighed have beføjelse til at
pålægge eller indlede sager med henblik på at pålægge bøder og andre lige så effektive sanktioner og
foreløbige foranstaltninger, i overensstemmelse med nationale procedurer og foranstaltninger.
At sådanne sanktioner og foreløbige foranstaltninger efter direktivets artikel 6, stk. 1, litra d),
imidlertid skal være
i overensstemmelse med nationale procedurer og foranstaltninger,
vil efter
dansk ret betyde, at eventuelle straffesager om overtrædelser af den foreslåede lov er undergivet
offentlig påtale. Det vil i praksis normalt betyde, at opgaven med at pålægge bøder overdrages til
politiet og anklagemyndigheden med henblik på indbringelse for domstolene, medmindre den
konkrete sag egner sig til udstedelse af administrativt bødeforelæg, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 20.
Direktivet foreskriver ikke,
hvornår
eller
om
der skal pålægges bøder, men lader det være op til
håndhævelsesmyndigheden at bestemme dette. Det foreslås på den baggrund, at indføre en
bestemmelse, som fastslår, at en overtrædelse af de i lovforslaget forbudte former for urimelig
handelspraksis samt en overtrædelse af et allerede meddelt påbud i medfør af lovforslagets § 14, kan
straffes med bøde.
Forslaget indebærer, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter at have konstateret en simpel eller
groft uagtsom eller forsætlig overtrædelse af forbuddene i lovforslaget i videst muligt omfang, inden
for rammerne af ordningen, færdigbehandler sagen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil også,
efter at have truffet en administrativ afgørelse, kunne beslutte, at sagen skal oversendes direkte til
politiet og anklagemyndigheden, såfremt sagen ikke egner sig til vedtagelse af administrativt
bødeforlæg. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil også kunne beslutte, at en sådan oversendelse
først skal ske, såfremt den pågældende ikke efterkommer et forudgående påbud fra styrelsen.
Det foreslås endvidere, at der indføres en bestemmelse om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i
sager om overtrædelse af den foreslåede lov, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan afgøres
uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer
sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget.
Forslaget har til hensigt at indføre mulighed for en hurtig og enkel afslutning af en strafsanktioneret
sag efter den foreslåede lov. Forslaget giver således Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kompetence
til at afslutte en sag ved udstedelse af et administrativt bødeforelæg i lighed med de bødeforelæg, som
anklagemyndigheden kan udstede i medfør af retsplejelovens § 832, stk. 1. Forslaget retter sig kun
mod sager, hvor den pågældende tilstår det strafbare forhold og erklærer sig rede til inden en nærmere
angivet frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget. Yderligere vil bestemmelsen kun finde
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Supplerende høring af lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden, fra erhvervsministeren
2329737_0004.png
anvendelse i de tilfælde, hvor der er tale om ukomplicerede sager, og hvor overtrædelserne er
umiddelbart konstaterbare.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at der for så vidt angår lovforslagets §§ 3-6 ofte vil være tale
om ensartede overtrædelser, idet de alle vedrører specifikke former for urimelig handelspraksis, som
vil være forbudte for en køber at udøve over for sin leverandør. Sagerne vurderes generelt at være
ukomplicerede og som altovervejende hovedregel uden bevismæssig tvivl, idet en overtrædelse
umiddelbart vil kunne konstateres ved, at leverandøren i forbindelse med sin klage til Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen fremlægger den pågældende kontrakt, hvori der f.eks. kræves længere
betalingsfrister end angivet i §§ 3 og 4, eller korrespondance som understøtter dette.
Det er således forventningen, at overtrædelserne i mange tilfælde vil være klare og umiddelbart
konstaterbare, og sagens afgørelse, herunder fastsættelsen af bødens størrelse, vil som udgangspunkt
være uden skønsmæssige elementer af betydning, idet der samtidig foreslås et sanktionsniveau
fastlagt i lovbemærkningerne. I øvrige sager, der ikke opfylder disse kriterier, vil sagerne skulle
oversendes til politiet.
Der henvises til lovforslagets §§ 19 og 20 og de specielle bemærkninger hertil.
Forslag til ændrede specielle bemærkninger
Til § 19
Med den foreslåede bestemmelse gennemføres direktivets artikel 6, stk. 1, litra e). Bestemmelsen
fastlægger regler om straf.
Som nævnt i pkt. 2.2.1. er fødevareforsyningskæden på nuværende tidspunkt ikke reguleret særskilt
i Danmark i relation til regler om urimelig handelspraksis. Der er således af den årsag heller ikke
fastsat regler om danske myndigheders håndhævelse heraf, herunder om reaktions- og
sanktionsmuligheder.
Det følger af den foreslåede § 19,
stk. 1,
at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning
kan den køber, der overtræder et eller flere af de i §§ 3, 4, 5 og 6 nævnte forbud, eller den køber, der
undlader at efterkomme et påbud meddelt i medfør af § 14, straffes med bøde.
Forslaget indebærer, at virksomheder (købere), som overtræder et eller flere af de forbud, som er
nævnt i §§ 3, 4, 5 og 6, vil kunne straffes med bøde. Forslaget indebærer endvidere, at Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen efter at have konstateret en simpel eller groft uagtsom eller forsætlig
overtrædelse af forbuddene i lovforslaget i videst muligt omfang, inden for rammerne af ordningen,
færdigbehandler sagen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil, efter at have truffet en administrativ
afgørelse, kunne beslutte, at sagen skal oversendes direkte til politiet og anklagemyndigheden,
såfremt sagen ikke egner sig til vedtagelse af administrativt bødeforlæg. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen vil også kunne beslutte, at en sådan oversendelse først skal ske, såfremt den
pågældende ikke efterkommer et forudgående påbud fra styrelsen.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Supplerende høring af lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden, fra erhvervsministeren
2329737_0005.png
En køber, der har modtaget en erklæring, som omhandlet i lovforslagets § 1, stk. 3, og som har handlet
i god tro og i overensstemmelse med indholdet i erklæringen, kan ikke straffes med bøde, hvis det
efter afgivelsen af erklæringen viser sig, at oplysningerne heri ikke var korrekte. En sådan køber kan
således ikke anses for at have handlet med den uagtsomhed (simpel eller grov), der er en forudsætning
for idømmelse af bødestraf.
Generelt bør bødeudmålingen stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen. Bøderne bør samtidig have
en størrelse, så de for det første
så vidt muligt
afskrækker købere fra overhovedet at begive sig ud
i at overtræde de forbud, som følger af lovforslagets §§ 3, 4, 5 og 6.
Det følger af den foreslåede § 19,
stk. 2,
at der ved udmåling af bøder efter denne lov skal tages
hensyn til overtrædelsens art, varighed, gentagne karakter og grovhed samt den juridiske persons
globale koncernomsætning. Bestemmelsen indebærer, at der vil skulle tages hensyn til en række
faktorer ved udmåling af bøder efter den foreslåede lov, dvs. overtrædelsens art, varighed, gentagne
karakter og grovhed samt den juridiske persons globale koncernomsætning, ligesom der også vil
skulle tages hensyn til skærpende og formildende omstændigheder, jf. straffelovens kap 10. Dette
afspejles i nedenstående bødemodel.
Bøder pålægges som udgangspunkt af domstolene i forbindelse med en straffesag, medmindre den
konkrete sag egner sig til udstedelse af administrativt bødeforelæg, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 20.
Erhvervsministeriet foreslår, at der ved udmåling af bøder for overtrædelser af lovforslagets §§ 3-6
anvendes nedenstående model.
Omsætningskategori
(omsætning opgøres i
overensstemmelse
med lovforslagets § 1,
stk. 2)
Årlig omsætning
<2 mio. euro
2. mio. euro
350mio.
euro
> 350 mio. euro
50.000 kr.
10.000 kr.
10.000-20.000
kr.
20.000-30.000
kr.
10.000-20.000 kr.
10.000 kr.
Grundbøde
Tillæg gentagelse
(inden for seneste
3 år)
Tillæg
Fradrag
skærpende
formildende
omstændigheder omstændigheder
3.000 kr.
3.000-5.000 kr.
3.000-5.000 kr.
100.000 kr.
25.000 kr.
20.000-30.000 kr.
Med modellen tages der udgangspunkt i en grundbøde, som fastsættes på baggrund af virksomhedens
omsætning, og som kan inddeles i 3 kategorier (virksomheder med en årlig omsætning på mindre end
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Supplerende høring af lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden, fra erhvervsministeren
2 mio. euro, virksomheder med en årlig omsætning på mellem 2 mio. euro og 350 mio. euro, og
virksomheder med en årlig omsætning på mere end 350 mio. euro).
Bøden vil kunne forhøjes, hvis virksomheden inden for de seneste tre år fra udstedelse af det nye
påbud har modtaget en bøde for at have overtrådt §§ 3-6 i den foreslåede lov. Bøden forhøjes med ét
tillæg uanset antallet af gentagelser.
Bøden vil endvidere kunne forhøjes, hvis der foreligger skærpende omstændigheder. Et eksempel på
en skærpende omstændighed vil f.eks. kunne være, at køber inden indgåelse af kontrakten er blevet
gjort opmærksom på af leverandøren, at der var tale om en urimelig handelspraksis i strid med loven,
men har undladt at rette ind. Tilsvarende vil det kunne udgøre en skærpende omstændighed, hvis
aftalen indeholder flere former for ulovlig urimelig handelspraksis, som omhandlet i lovforslagets §
3-6.
Tilsvarende vil bøden kunne nedsættes, hvis der foreligger formildende omstændigheder. Et
eksempel på en formildende omstændighed kan f.eks. være, at leverandøren selv har bedt om at få
det pågældende vilkår ind i aftalen og oplyst køber, at man ikke vil gøre indsigelser/klage over
vilkåret (den forbudte handelspraksis) efterfølgende. En formildende omstændighed kan også være,
at virksomhedens ledelse har sørget for, at relevante medarbejdere har modtaget undervisning i
reglerne om urimelig handelspraksis med henblik på at sikre, at reglerne overholdes.
Ved fastsættelse af den pågældende bødemodel og bødeniveauer har Erhvervsministeriet orienteret
sig i andre bødemodeller i dansk lovgivning i forhold til principperne for bødeudmåling.
Erhvervsministeriet har med den foreslåede bødemodel søgt at fastlægge et bødeniveau, der har en
præventiv effekt, hvorfor bøderne derfor også foreslås gradueret efter virksomhedens omsætning.
Bødeudmåling ved domstolene vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering, herunder med
hensyntagen til eventuelle skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det følger af den foreslåede § 19,
stk. 3,
at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Strafansvaret omfatter efter straffelovens § 26, stk. 1, enhver juridisk person, herunder aktie-, anparts-
og andelsselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde, boer, kommuner og statslige myndigheder.
Endvidere omfatter strafansvaret efter straffelovens § 26, stk. 2, enkeltmandsvirksomheder, for så
vidt disse navnlig under hensyn til deres størrelse og organisation kan sidestilles med de selskaber,
der er nævnt i stk. 1. Sager mod enkeltmandsvirksomheder vil altid blive anmeldt til politiet.
Til § 20
Som nævnt i pkt. 2.2.1. er fødevareforsyningskæden på nuværende tidspunkt ikke reguleret særskilt
i Danmark i relation til regler om urimelig handelspraksis. Der er af samme årsag heller ikke fastsat
regler om danske myndigheders håndhævelse heraf, herunder om reaktions- og sanktionsmuligheder.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Lovudkast - Supplerende høring af lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden, fra erhvervsministeren
Det er et grundlæggende princip i dansk retspleje, at straf, herunder bødestraf, normalt pålægges
under domstolenes medvirken og i strafferetsplejens former ud fra hensynet til den sigtedes
retssikkerhed. I Danmark er det således som udgangspunkt anklagemyndigheden, der rejser tiltale,
og domstolene, der pålægger bøder. Hvis den tiltalte erkender sig skyldig og rede til at betale en
foreslået bøde, kan anklagemyndigheden eller i visse særlige tilfælde særmyndigheder, som har
hjemmel hertil, dog også udstede et bødeforelæg, som den pågældende kan vedtage udenretligt i
stedet for gennemførelse af en domstolsbehandling.
Efter den foreslåede § 20,
stk. 1,
kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sager om overtrædelse af
denne lov, i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået
overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angiven
frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget.
Forslaget indebærer, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i visse tilståelsessager får kompetence
til at udstede administrative bødeforelæg. Kompetencen er begrænset til de tilfælde, hvor sagerne er
egnet hertil, dvs. hvor der er tale om ukomplicerede sager, og hvor overtrædelserne er umiddelbart
konstaterbare.
Gerningsindholdet i lovforslagets §§ 3-6 vurderes generelt at være klart, og det er forventningen at
overtrædelser heraf i mange tilfælde vil være umiddelbart konstaterbare og uden bevismæssig tvivl.
Sagens afgørelse, herunder bødens størrelse, vil ligeledes være uden skønsmæssige elementer af
betydning som følge af det fastlagte bødeniveau, jf. bemærkningerne til § 19.
En betingelse for, at sagen kan afsluttes ved, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udsteder et
administrativt bødeforelæg, er, at den, der har begået overtrædelsen, dels erklærer sig skyldig og dels
vedtager sagens udenretlige afgørelse. Såfremt den, der har begået overtrædelsen, ikke ønsker at
acceptere et administrativt bødeforelæg, enten fordi vedkommende ikke ønsker at erkende sig skyldig
eller ikke kan erklære sig indforstået med, at sagen afgøres af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
overgår sagen til politiet og anklagemyndigheden med henblik på en sædvanlig strafferetlig
forfølgning.
Det følger af den foreslåede § 20,
stk. 2,
at retsplejelovens regler om krav til indholdet af et
anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på
bødeforelæg efter denne bestemmelse.
Efter den foreslåede § 20,
stk. 3,
1. pkt., bortfalder videre strafforfølgning, hvis bøden vedtages. Det
følger videre af
2. pkt.,
at vedtagelsen har samme virkning som en dom.
Efter lovforslagets § 16, stk. 2, nr. 2, kan der i sager, hvor der idømmes eller vedtages en bøde, ske
offentliggørelse af dommen, bødevedtagelsen eller et resumé heraf. Dette gælder også i de tilfælde,
hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udsteder et bødeforelæg.
Efter den foreslåede § 20,
stk. 4,
kan erhvervsministeren fastsætte nærmere regler for udstedelsen af
administrative bødeforlæg.