Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 176
Offentligt
2327930_0001.png
Fra:
Kai Willadsen
Sendt:
29. januar 2021 14:48
Til:
[email protected] [email protected]; [email protected]
Emne:
Til Bestyrelsen for Danske Bank
Vedrørende afskaffelsen af kassefunktion i langt de fleste afdelinger af Danske Bank
Hermed skal jeg klage over afskaffelsen af kassefunktion i langt de fleste afdelinger af
Danske Bank.
I årtier har jeg været kunde i Danske Bank med NEM-konto m.m.
Nu lukkes endnu flere filialers kassefunktion, så der kun vil være kassefunktion tilbage i
Kastrup Lufthavn, Nørreport i København, Odense, Århus og Ålborg. Det vil gøre det tæt
på umuligt for mig at få adgang til min bank og mine penge. Jeg bor i Glostrup på 1. sal og
sidder i kørestol. For selv at komme ud kræver det bestilling af trappemaskine og
handicaptransport. Kontanter har jeg kunnet få ved at sende en person til Glostrup
Afdeling med en fuldmagt.
Banken henviser til brug af kontokort til pengeautomat; men kontokort og kode må jo ikke
udleveres til andre.
Alternativt henvises til kontanter, der sendes af Danske Bank til mig via PostNord.
Erfaringsmæssigt venter et postbud ikke på, at jeg når frem til dørtelefonen, hvorfor
forsendelsen skal afhentes på posthuset. Skal jeg sende en hjemmehjælper afsted efter et
værdibrev, vil dette udsætte hjemmehjælperen for røveririsiko og eventuelle uhæderlige
hjemmehjælpere for fristelser. Derfor tror jeg ikke, at denne metode vil kunne fungere i
praksis.
På denne baggrund er det klart, at beslutningen om kasselukningen strider imod EUs og
Danmarks handicapbeskyttelsesregler, reglerne om adgang til NEM-konto og samordnet
praksis (sort set samtlige andre banker lukker også ned). Dermed er beslutningen ulovlig.
Denne skrivelse er sendt i kopi til:
Folketingets erhvervsudvalg
Folketingets sundheds- og ældreudvalg
Ældre Sagen
Finanstilsynet
Med venlig hilsen
Olav Willadsen