Problematikker
Udgifter og indtægter hænger ikke sammen
Det har i snart 12 måneder ikke været muligt at drive virksomhed i Danmark på ordinære vilkår.
Indtægterne har for en meget stor gruppe af selvstændige manglet. Selvom de har barberet i faste
omkostninger så meget som muligt, er der stadig udgifter til moms, skat, ATP, barselsordning, og
for dem, der har lokaler; el, vand og varme samt husleje. Det skal alt sammen betales ud af en
økonomi, hvor der ikke er mere at tage af.
Skylder du penge til det offentlige, og er beløbet overgivet til gældsstyrelsen, kan man kræve
virksomheden lukket.
Vi bliver nødt til at forholde os til udgiftssiden. Og det offentlige kunne her udskyde eller reducere
udgifterne for en stund.
Kompensationer rækker ikke
–
aftale med staten om ikke at fyre sine ansatte
Har du som virksomhedsejer ansatte, har du pt. igen mulighed for at kunne gøre brug af
lønkompensationsordningen. Men du må så ikke fyre dine ansatte, der er sendt hjem. De må ikke
hjælpe til i virksomheden.
Kompensationsordningen dækker 75-90% af de ansattes løn. Som virksomhedsejer skal du selv
finansiere det resterende beløb.
En lønudgift på 10-25% pr. måned i en virksomhed, som ikke har nogen indtægt
–
eller i bedste
fald en meget sparsom indtægt, hvor det kun er ejeren, der kan lave noget, er en kæmpe
udfordring. Det betyder ofte, at ejeren ikke selv kan få løn.