Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2325117_0001.png
Problematikker
Udgifter og indtægter hænger ikke sammen
Det har i snart 12 måneder ikke været muligt at drive virksomhed i Danmark på ordinære vilkår.
Indtægterne har for en meget stor gruppe af selvstændige manglet. Selvom de har barberet i faste
omkostninger så meget som muligt, er der stadig udgifter til moms, skat, ATP, barselsordning, og
for dem, der har lokaler; el, vand og varme samt husleje. Det skal alt sammen betales ud af en
økonomi, hvor der ikke er mere at tage af.
Skylder du penge til det offentlige, og er beløbet overgivet til gældsstyrelsen, kan man kræve
virksomheden lukket.
Vi bliver nødt til at forholde os til udgiftssiden. Og det offentlige kunne her udskyde eller reducere
udgifterne for en stund.
Kompensationer rækker ikke
aftale med staten om ikke at fyre sine ansatte
Har du som virksomhedsejer ansatte, har du pt. igen mulighed for at kunne gøre brug af
lønkompensationsordningen. Men du må så ikke fyre dine ansatte, der er sendt hjem. De må ikke
hjælpe til i virksomheden.
Kompensationsordningen dækker 75-90% af de ansattes løn. Som virksomhedsejer skal du selv
finansiere det resterende beløb.
En lønudgift på 10-25% pr. måned i en virksomhed, som ikke har nogen indtægt
eller i bedste
fald en meget sparsom indtægt, hvor det kun er ejeren, der kan lave noget, er en kæmpe
udfordring. Det betyder ofte, at ejeren ikke selv kan få løn.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 168: Materiale fra Danske Soloselvstændige om covid19-kompensationsordningerne til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 28. januar 2021
2325117_0002.png
Virksomhedsejeren skal betale lønnen til de ansatte først, og dernæst får han
lønkompensationsandelen udbetalt. Det udfordrer likviditeten i en lille virksomhed, der i forvejen
er presset på indtægterne. Desværre er banken i den her sammenhæng ikke en medspiller, nogle
gange endda det stik modsatte.
Efterårets ramte, men ikke lukkede
de facto begrebet
De generelle kompensationspakker fra forårets første nedlukning ophørte i sommeren 2020, da
alle troede, at vi var på vej ud af krisen. Der var dog stadig mulighed for, at virksomheder, der var
tvangslukkede, havde mulighed for kompensation. Regelsættet var dog meget knudret og
dokumentationen udfordret, så mange kunne ikke komme i betragtning alligevel.
Erhverv, der ikke var tvangslukkede, men påvirkede, kunne ikke søge kompensation. Salg af
festkjoler, eventbureauer, musikere osv. osv.
de var fortsat ramt, og måtte selv betale, selvom
de ’de fa to’ var ra t.
De er nu igen omfattet af den generelle kompensationsordning til faste omkostninger og tabt
omsætning. Men hullet, der blev skabt i efteråret bør afhjælpes, så de har en mulighed for at rejse
sig igen. Og det kan altså ikke klares med at lave gavekort, webshops og andre elektroniske
løsninger. Det kræver en hverdag som den vi kendte, inden Corona.
Faste omkostninger
nu også i light-version
Kompensationsordningen til faste udgifter har siden første kompensationsordning været en
kæmpe udfordring, der mest af alt har skabt omsætning hos revisionsbranchen, der har kunnet få
dækket 80% af deres regning hos staten.
Kun tvangslukkede virksomheder har fået en større økonomisk støtte end den, der gives til
revisionsbranchen for at lave revisorerklæringer til endog meget små bilag.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 168: Materiale fra Danske Soloselvstændige om covid19-kompensationsordningerne til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 28. januar 2021
2325117_0003.png
DRs ko ta t har i ”Coro ae s kø
æ d” skitseret, hvor store su
er revisionsbranchen har
skabt på den konto. Penge, der i hvert fald ikke er kommet til de små selvstændige.
Nu er der så kommet en light-version, der kan give kompensation til faste udgifter uden
revisorerklæring, når man kan dokumentere mindst 30% omsætningstab. Man kan få dækket 50%
af sine faste udgifter og max 100.000 kr. pr. måned. Hvis man er tvangslukket, så er det 100%
dækning, dog stadig max 100.000 kr.
Igen er det likviditet, der er en udfordring, for den selvstændige skal betale udgiften, inden de kan
få kompensationen. Og den lange, meget lange ventetid, giver et øget pres på den selvstændiges
bankkonto, og udgiften er jo stadig 100% og ikke kun 50%.
Varelager
For selvstændige, der har et varelager, og er tvangslukket, repræsentere varelageret en
udfordring, idet der er kapital bundet i lageret. En kapital man ikke kan få fri. Og mange sælger
simpelthen ikke det samme online, som de ville gøre, hvis de kunne holde åben på ordinære vilkår.
Og er det sæsonvarer, er værdien enten 0 kr., fordi det ikke kan sælges senere, eller det skal vente
til det igen bliver sæson. Uanset, er det forbundet med mangel på likviditet, da den ganske simpelt
er bundet i lageret.
Komplekst at søge
mere forenkling er nødvendigt
De generelle kompensationspakker fra foråret 2020 var forholdsvist enkle at søge, når der var tale
om omsætningstab. Det bør vi komme tilbage til, så kompensationen nemt og hurtigt kan komme
ud til flest mulige.
Kompensationsordningerne til faste omkostninger bør fritages for revisionserklæring. Det er dyrt
for samfundet og den enkelte selvstændige.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 168: Materiale fra Danske Soloselvstændige om covid19-kompensationsordningerne til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 28. januar 2021
2325117_0004.png
Baggrundsstof: (klippet fra nettet, så det er uredigeret)
Diskussionen om vilkårene for de selvstændige over for lønmodtagerne tager i høj grad
udgangspunkt i hjælpepakkerne, hvor 7.000 kroner i nu ti måneder har været et afgørende
stridspunkt. For via aftalen om lønkompensation dækker hjælpepakkerne mellem 75 og 90
procent af medarbejderes løn op til 30.000 kroner, mens virksomheden hænger på resten af
regningen. Derimod kan de selvstændige kun hente op til 23.000 kroner som kompensation for
tabt omsætning.
FAKTA
Hjælpepakkerne
Der er indtil videre udbetalt over 26 mia. kr. i hjælpepakker siden foråret. Tæt på 200.000
ansøgninger er blevet godkendt, men sammensætningen af hjælpepakkerne møder fortsat kritik.
Lønkompensation:
Man kan som virksomhed søge om midlertidig lønkompensation. Det dækker 75 procent af lønnen
for funktionæransatte og 90 procent af lønnen for ikke funktionærer.
Kompensationen er maksimalt 30.000 kroner om måneden per medarbejder. For at opnå
lønkompensation skal over 50 ansatte eller 30 procent af medarbejderne været hjemsendt.
Hjælp til selvstændige:
Man kan som selvstændig søge om hjælp, hvis man er berørt af restriktionerne.
Hjælpepakken til selvstændige dækker op til 100 procent af omsætningstabet.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 168: Materiale fra Danske Soloselvstændige om covid19-kompensationsordningerne til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 28. januar 2021
2325117_0005.png
Man kan dog maksimalt få udbetalt 23.000 kroner om måned per ejer i virksomheden. Det gælder
virksomheder med forbud mod at holde åbent.
»Selvstændigordningen har helt konkret hjulpet 75.000 siden sidste forår. Ordningen for
selvstændige giver mulighed for at arbejde under nedlukningen, mens man modtager
kompensation. Man kan eksempelvis sælge gavekort, drive en webshop eller lave takeaway. Det
er der mange selvstændige, der gør brug af, selvom det selvfølgelig ikke er lige nemt for alle.
Modsat må hjemsendte lønmodtagere i lønkompensationsordningen ikke arbejde i perioden, hvor
de er hjemsendt. Derudover får fuldtidsansatte i gennemsnit 22.000 kroner om måneden i
lønkompensation, og dermed mindre end kompensationsloftet på 23.000 kroner i ordningen for
selvstændige, hvor der altså også er mulighed for at arbejde ved siden af,« lyder det fra den
fungerende erhvervsminister, der tilføjer:
»Men vi ved også, at mange kæmper. Derfor står vi også klar med mere hjælp. Vi har før jul aftalt
med et flertal af Folketinget at give små og mellemstore virksomheder adgang til yderligere 7 mia.
kroner i form af øget likviditet. Dermed har regeringen samlet styrket likviditeten i danske
virksomheder med 300 mia. Det er et meget stort beløb, der kommer til at gøre en stor forskel for
mange virksomheder, som står i en svær tid.«
Både
EU-Kommissionens danske repræsentation
og den danske
konkurrencekommissær
Margrethe Vestager
har dog taget til genmæle og afvist, at ventetiden
skulle være EU-Kommissionens skyld.
Sagsbehandlingstiden på ansøgningerne har i gennemsnit været ni dage, og målet er, at en
ansøgning maksimalt på tage 18 dage at behandle.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 168: Materiale fra Danske Soloselvstændige om covid19-kompensationsordningerne til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 28. januar 2021
2325117_0006.png
Light ordning
faste omkostninger, når omsætningen er faldet mindt 40%
Faste omkostninger
Lønkompensation
Omsætningstab
mere eller mindre umuligt at gennemskue og dokumentere
Lønkompensation
Selvstændige
Godkendte ansøgninger
Godkendte ansøgninger
59.892
106.516
Samlet kompensation udbetalt
Samlet kompensation udbetalt
12.886 mio. kr.
6.045 mio. kr.
Freelancere m/ B-indkomst
Freelancere m/ A- og B-indkomst
Godkendte ansøgninger
Godkendte ansøgninger
2.221
230
Samlet kompensation udbetalt
Samlet kompensation udbetalt
92 mio. kr.
10 mio. kr.
Arrangementer
Faste omkostninger
Godkendte ansøgninger
Godkendt ansøgninger
323
31.005
Samlet kompensation udbetalt
Samlet kompensation udbetalt
219 mio. kr.
7.780 mio. kr.
Sæsonafhængige selvstændige eller freelancere
Godkendte ansøgninger
117
Samlet kompensation udbetalt
9 mio. kr.
https://erhvervsstyrelsen.dk/statistik-kompensationsordninger