Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2324089_0001.png
NOTAT
Orienteringsnotat til Folketinget vedr. dansk høringssvar på Kom-
missionens udvidelse af Temporary Framework
Kommissionen har 20. januar 2021 udsendt et forslag til justering af med-
delelsen om midlertidige statsstøtteforanstaltninger som følge af Covid-19
(”Temporary Framework”).
Dette regelsæt angiver rammerne for, hvornår
Kommissionen kan godkende Covid-19 støtteordninger efter TEUF artikel
107(3) b. Forslaget er sendt i lyn-høring hos medlemsstaterne, og der er
givet en frist på to hverdage til at afgive høringssvar.
Med udvidelsen ønsker Kommissionen at:
Forlænge Temporary Framework indtil den 31. december 2021.
Øge de gældende støttelofter i sektion 3.1 (muligheden for at yde min-
dre støttebeløb) fra 800.000 EUR til 1,6 mio. EUR.
Øge det gældende støtteloft i sektion 3.12 (støtte til udækkede faste
omkostninger) fra 3 mio. EUR til 5-10 mio. EUR.
Muliggøre konvertering af lån mv., der er ydet efter Temporary
Framework, til tilskud;
Med forslaget bliver der større sikkerhed om, hvordan Covid-19 støtte vil
skulle håndteres statsstøtteretligt i 2021.
Af høringssvaret fremgår, at Danmark hilser forlængelsen af Temporary
Framework indtil 31. december 2021 velkommen, idet det vil betyde større
sikkerhed om statsstøtterammen for Covid-19 støtte i 2021.
Det fremgår, at Danmark kan støtte Kommissionens forslag om at øge støt-
telofterne i pkt. 3.1 og 3.12. Danamark har således igennem længere tid
samme med andre medlemsstater
påpeget nødvendigheden af en sådan
forøgelse.
For så vidt angår forslaget om at øge støtteloftet i Temporary Framework
sektion 3.1
fra de nuværende 800.000 EUR. til 1.6 mio. EUR samlet for
hele Temporary Frameworks gyldighedsperiode, finder vi fra dansk side,
at dette er en utilstrækkelig forøgelse. I lyset af at reglerne forlænges til 31.
december 2021, er der tilsvarende behov for et højere støtteloft. Hvis loftet
ikke forøges væsentligt, vil reglerne ikke adressere det reelle behov, her-
under for virksomheder, der allerede i dag har ramt det gældende støtteloft.
Derfor foreslår vi fra dansk side
på linje med andre medlemsstater
at
støtteloftet i sektion 3.1 forøges til minimum 5 mio. EUR pr. virksomhed.
For så vidt angår forslaget om at øge støtteloftet i Temporary Framework
sektion 3.12
vedrørende udækkede faste omkostninger fra de nuværende 3
25. januar 2021
2020 - 3374
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 166: Orientering om dansk høringssvar på Kommissionens forslag af 20. januar 2021 til justering af meddelelsen om midlertidige statsstøtteforanstaltninger som følge af COVID-19 (Temporary Framework), fra erhvervsministeren
2/3
mio. EUR. til 5-10 mio. EUR, finder vi tilsvarende fra dansk side, at dette
er en utilstrækkelig forøgelse.
Indtil september 2020 har Danmark fået godkendt ordninger efter krisebe-
stemmelsen i TEUF artikel 107(2) b, hvori der ikke er fastsat et støtteloft,
men hvor der kan ydes kompensation for nettotab som følge af Covid-19.
De virksomheder, der tidligere har fået støtte efter denne bestemmelse er
fortsat ramt af "usædvanlige begivenheder", der bør berettige til kompen-
sation efter denne bestemmelse. De har således lige siden været ramt af
Covid-19 foranstaltninger.
Den eneste grund til at disse virksomheder modtager støtte, er, at de skal
hjælpes gennem Covid-19 krisen, så vi undgår konkurser og mister arbejds-
pladser. Da det fra 1. september ikke har været muligt at yde støtte til visse
virksomhederne efter krisebestemmelsen er det overordentligt vigtigt, at
disse virksomheder reelt kan hjælpes efter sektion 3.12. Det kan de dog
hverken med Kommissionens gældende støtteloft
eller det nye forslag.
Af høringssvaret fremgår det, at vi fra dansk side appellerer til, at Kommis-
sionen øger støtteloftet, så det adresserer det reelle behov i de hårdest ramte
sektorer. Danmark foreslår derfor en væsentlig forøgelse af støtteloftet i
sektion 3.12, så det bliver muligt at yde støtte svarende til 4 mio. EUR pr.
virksomhed pr. måned fra september 2020 og indtil behovet for Covid-19
restriktioner ophører.
Reglerne i Tempoary Framework 3.12 har, til en vis grad, matchet princip-
perne i den danske kompensationsordning for faste omkostninger. Dan-
mark har anvendt bestemmelsen, fordi Kommissionen har skærpet sin
praksis for at godkende støtte efter TEUF artikel 107(2) b,
krisebestemmel-
sen,
hvor der kan fastættes et nationalt støtteloft, der er væsentligt højere
end i Temporary Framework.
Der er fortsat virksomheder og sektorer, der er særdeles hårdt ramt på øko-
nomien som følge af Covid-19 restriktioner. Derfor er der virksomheder,
som fortsat har behov for støtte til dækning af deres faste omkostninger i
samme skala, som var tilladt i sommeren 2020 efter krisebestemmelsen.
Hvis sektion 3.12 skal udgøre et brugbart alternativ til krisebestemmelsen,
er det således nødvendigt med væsentligt højere støttelofter. Jo længere en
periode disse virksomheder er underlagt Covid-19 restriktioner, der ram-
mer dem alvorligt på deres forretningsaktivister
men som ikke kvalifice-
rer til brug af krisebestemmelsen efter Kommissionens nuværende praksis
jo større støtteloft er der behov for efter sektion 3.12.
Da bestemmelsen i sektion 3.12 endvidere sikrer mod overkompensation,
fordi der kun kan ydes støtte til en andel af virksomhedens udækkede faste
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 166: Orientering om dansk høringssvar på Kommissionens forslag af 20. januar 2021 til justering af meddelelsen om midlertidige statsstøtteforanstaltninger som følge af COVID-19 (Temporary Framework), fra erhvervsministeren
3/3
omkostninger, vil en væsentlig forøgelse af loftet efter dansk opfattelse
være proportional.
Endvidere finder vi, at Kommissionen bør være åben for at tage spørgsmå-
let om yderligere forøgelser af begge støttelofter op igen, hvis det viser sig
at de ikke er tilstrækkelige til at hjælpe de mest nødstedte sektorer.
For så vidt angår
TEUF artikel 107(2) b, krisebestemmelsen,
fremgår det
af høringssvaret, at vi fra dansk side finder, at der er behov for en mere
fleksibel anvendelse af dette retsgrundlag.
Vi finder det særdeles vigtigt, at anvendelsesområdet ikke begrænses yder-
ligere. Temporary Framework kan ikke erstatte krisebestemmelsen, og
Kommissionen bør derfor aldrig udelukke godkendelse af ordninger base-
ret på TEUF artikel 107, stk. 2, litra b, hvis betingelserne for anvendelse af
dette retsgrundlag er opfyldt.
Det fremgår endvidere af høringssvaret, at Kommissionen bør adressere
tydeligt, i hvilket omfang krisebestemmelsen finder anvendelse på situati-
oner, hvor gældende Covid-19 restriktioner
de facto
udelukker en virksom-
hed fra at udøve sin økonomiske aktivitet.
Endeligfremgår det, at Danmark kan støtte Kommissionens forslag om at
gøre det muligt at konvertere af lån mv., der er ydet efter Temporary
Framework, til tilskud, på transparente og ikke-diskriminerede vilkår.