Fra:
Sendt:
23. januar 2021 12:34
Til:
Cc:
Emne:
Spørgsmål angående konkurrenceforvridning ved tvangslukning af specialvarehandlen
Til Folketingets erhvervsudvalg, Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen
Indeks Retail er en indkøbsforening for boghandlere og legetøjshandlere med ca. 130
medlemsbutikker fordelt på ca. 60 ejere. Indeks Retails hovedaktivitet er at bedrive indkøb og
kædedrift inden for boghandel, spil, kontorartikler, legetøj og anden beslægtet virksomhed.
Indeks Retail er kædekontor for de tre frivillige kæder; Bog & idé, BOGhandleren og
Legekæden, og servicerer disse med blandt andet konceptudvikling, markedsføring, sortiment,
web, IT, økonomi og logistik. Et af de vigtige mål med indkøbs- og kædesamarbejdet er at
bidrage til den lokale boghandel og legetøjshandels konkurrencekraft i forretningens
lokalområde.
Boghandlere og legetøjshandlere hører under specialvareforretninger og er tvangslukkede på
nuværende tidspunkt. Samtidig med at boghandlere og legetøjshandlere er tvangslukkede, kan
en stor del af disse butikkers sortiment købes i de store varehuse, som regeringen har holdt
åbnet for at sikre adgang til dagligvarer og husholdningsartikler. Vi vurderer, at det er
konkurrenceforvridende, at specialvarebutikker, der forhandler specialvarer, der også
forefindes i de store varehuse, ikke har mulighed for at sælge disse på lige vilkår.
Derfor har vi følgende spørgsmål, som vi gerne vil have besvaret:
1.
Indebærer reguleringen ikke en handelshindring i form af en begrænsning af varernes
frie bevægelighed eller den frie etableringsret i strid med artikel 34 og artikel 49 i
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde?
Er det parallelt ikke indrømmelse af særlige eller eksklusive rettigheder til visse
erhvervsvirksomheder, der hindrer adgangen til markedet i strid med artikel 106 i
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde? Udenlandske virksomheder får
begrænset adgangen til en række markeder, idet de ikke er i stand til at afsætte deres
varer til eller igennem den fysiske handel. F.eks. vil et dansk forlag fortsat kunne sælge
bøger igennem supermarkerne, medens tyske, franske og engelske forlag rammes, da
de kun i meget begrænset eller slet ikke sælges i supermarkeder. Der kan formentlig
findes andre eksempler, hvor det er udenlandske virksomheder, der bliver særlig hårdt
ramt, ved at miste deres adgang til det danske marked, da de ikke distribuerer via
danske supermarkeder.
2.
Skulle reguleringen ikke have været anmeldt til Europa-Kommissionen som statsstøtte,
jf. artikel 108, stk. 3 i Traktaten om den Europæiske Unions. Der skal ske anmeldelse,
når staten selektivt tildeler visse erhvervsvirksomheder en fordel, der truer med at
forvride konkurrencen, og det kan påvirke samhandlen mellem medlemsstater. Disse
betingelser forekommer at være opfyldt.
Regeringen har anbefalet, at vores butikker kan sælge online. Og det vil være en acceptabel
løsning, at de store varehuse og vores butikker alle kan konkurrere på den samme
markedsplads. Det samme bør gøre sig gældende for de fysiske butikker. Skal der være
mulighed for at sælge specialvarer i fysiske butikker, så skal specialvarebutikkerne også have
mulighed for at holde åbent under tilsvarende sundhedsrestriktioner, som gælder for
varehusene. I den forbindelse skal det bemærkes, at andelen af specialvarer solgt online,
ifølge DST, er under 20%, hvilket betyder at langt størstedelen af alle specialvarer sælges i de