22. januar 2021
Kære medlemmer af Erhvervsudvalget,
På vegne af en række hunde- og kattepensioner, skriver jeg til jer, fordi vi har desperat behov for hjælp.
Jeg har talt med en medarbejder hos Erhvervsstyrelsen, som anbefalede mig at skrive dette brev, for at
gøre opmærksom på et generelt problem for vores branche.
Vores situation er den, at vi ikke på noget tidspunkt har været tvangslukkede, men vi har mere eller mindre
været de facto lukkede siden foråret 2020. Vi er derfor, som så mange andre, dybt afhængige af de
hjælpepakker, der gives til små selvstændigt erhvervsdrivende.
I foråret 2020 søgte og modtog de fleste af os hjælpepakker for tabt omsætning samt hjælp til vores
udgifter. Hjælpepakkerne blev søgt ud fra revisorpåtegnet regnskab, og søgt ud fra de kriterier, der var
udstukket af Erhvervsstyrelsen, som behandlede sagerne, og udbetalte hjælpen, hvilket vi var meget glade
for. Ordlyden/kriterierne i de igangværende hjælpepakker er tilsyneladende de samme, som de var i foråret
(se nedenstående vedhæftede), og der står intet om, at man skal være direkte berørt af restriktionerne.
Dog er det det, Erhvervsstyrelsen går ud fra, når de vurderer, om man er berettiget til hjælp eller ej.
Da Coronakrisen fortsætter, og restriktionerne bliver forlænget, står vi igen, og har brug for den
håndsrækning, som regeringen har lovet, de vil give til virksomhederne i Danmark. Vi er derfor mange, der
har søgt hjælpepakker, ud fra de samme kriterier som i foråret, men vi har alle fået afslag med begrundelse
i, at vi ikke i tilstrækkelig grad har dokumenteret, at vores virksomheders manglende indtægt skyldes
Udenrigsministeriets rejsevejledninger og forsamlingsforbuddet?
Hvordan skal vi kunne dokumentere det? Andet end ved at tage udgangspunkt i vores revisorpåtegnede
regnskaber for 2019 og sammenligne referenceperioderne. Vi er ramt på samme måde som rejsebranchen
eller andre indenfor servicefagene. Når folk ikke må/tør rejse pga. Covid19, og ikke må forsamles, så har vi
ingen kunder. Kunderne benytter vores virksomheder, når de skal på ferie, forretningsrejser, holde
selskaber, koncerter, festivaler osv. Hovedparten af vores bookninger kommer løbende og ofte med kort
varsel, da kun de større ferier bestilles i god tid. Vi har brug for at vide, hvilken form for dokumentation vi
skal fremvise? Hvis ikke vores regnskaber, og sammenligninger med referenceperioderne er nok, så bliver
det rigtig svært, da vores normale bestillinger med kort varsel ganske enkelt udebliver, og vi kan jo ikke
dokumentere, hvorfor folk ikke bestiller. Medmindre vi skriver ud til alle vore kunder, og beder dem
dokumentere, hvorfor de ikke har booket plads? Og selv hvis de ulejliger sig med at skrive tilbage til os, er
det så dokumentation nok?
Jeg har igen i dag været i kontakt med Erhvervsstyrelsen, som kunne fortælle, at der ikke findes noget
hjælpepakker hunde- og kattepensioner kan søge (udover den for National nedlukning, som kun er for
perioden 9. december til 17. januar 2021). Dvs. at ingen hjælpepakker fra 1. september 2020
–
31. januar
2021 understøtter vores erhverv, som i forvejen bløder. Erhvervsstyrelsen påpeger, at vi skal være direkte
berørt af rejserestriktioner eller forsamlingsforbud. Og det er vi jo ikke, da vi er underleverandører ligesom
taxachauffører
–
de kan jo heller ikke dokumentere, hvorfor folk ikke kører i taxa under corona-krisen?
Flere af os står på nuværende tidspunkt - uden hjælpepakkerne - til at måtte lukke vores virksomheder og
dermed miste vores hjem, da vi også bor, hvor vi arbejder. Og så på dette tidspunkt, hvor vi trods alt
begynder at kunne se lyset for enden af tunnellen! Vi ved, at så snart alle er Covid19-vaccinerede, og må