Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2322684_0001.png
22. januar 2021
Kære medlemmer af Erhvervsudvalget,
På vegne af en række hunde- og kattepensioner, skriver jeg til jer, fordi vi har desperat behov for hjælp.
Jeg har talt med en medarbejder hos Erhvervsstyrelsen, som anbefalede mig at skrive dette brev, for at
gøre opmærksom på et generelt problem for vores branche.
Vores situation er den, at vi ikke på noget tidspunkt har været tvangslukkede, men vi har mere eller mindre
været de facto lukkede siden foråret 2020. Vi er derfor, som så mange andre, dybt afhængige af de
hjælpepakker, der gives til små selvstændigt erhvervsdrivende.
I foråret 2020 søgte og modtog de fleste af os hjælpepakker for tabt omsætning samt hjælp til vores
udgifter. Hjælpepakkerne blev søgt ud fra revisorpåtegnet regnskab, og søgt ud fra de kriterier, der var
udstukket af Erhvervsstyrelsen, som behandlede sagerne, og udbetalte hjælpen, hvilket vi var meget glade
for. Ordlyden/kriterierne i de igangværende hjælpepakker er tilsyneladende de samme, som de var i foråret
(se nedenstående vedhæftede), og der står intet om, at man skal være direkte berørt af restriktionerne.
Dog er det det, Erhvervsstyrelsen går ud fra, når de vurderer, om man er berettiget til hjælp eller ej.
Da Coronakrisen fortsætter, og restriktionerne bliver forlænget, står vi igen, og har brug for den
håndsrækning, som regeringen har lovet, de vil give til virksomhederne i Danmark. Vi er derfor mange, der
har søgt hjælpepakker, ud fra de samme kriterier som i foråret, men vi har alle fået afslag med begrundelse
i, at vi ikke i tilstrækkelig grad har dokumenteret, at vores virksomheders manglende indtægt skyldes
Udenrigsministeriets rejsevejledninger og forsamlingsforbuddet?
Hvordan skal vi kunne dokumentere det? Andet end ved at tage udgangspunkt i vores revisorpåtegnede
regnskaber for 2019 og sammenligne referenceperioderne. Vi er ramt på samme måde som rejsebranchen
eller andre indenfor servicefagene. Når folk ikke må/tør rejse pga. Covid19, og ikke må forsamles, så har vi
ingen kunder. Kunderne benytter vores virksomheder, når de skal på ferie, forretningsrejser, holde
selskaber, koncerter, festivaler osv. Hovedparten af vores bookninger kommer løbende og ofte med kort
varsel, da kun de større ferier bestilles i god tid. Vi har brug for at vide, hvilken form for dokumentation vi
skal fremvise? Hvis ikke vores regnskaber, og sammenligninger med referenceperioderne er nok, så bliver
det rigtig svært, da vores normale bestillinger med kort varsel ganske enkelt udebliver, og vi kan jo ikke
dokumentere, hvorfor folk ikke bestiller. Medmindre vi skriver ud til alle vore kunder, og beder dem
dokumentere, hvorfor de ikke har booket plads? Og selv hvis de ulejliger sig med at skrive tilbage til os, er
det så dokumentation nok?
Jeg har igen i dag været i kontakt med Erhvervsstyrelsen, som kunne fortælle, at der ikke findes noget
hjælpepakker hunde- og kattepensioner kan søge (udover den for National nedlukning, som kun er for
perioden 9. december til 17. januar 2021). Dvs. at ingen hjælpepakker fra 1. september 2020
31. januar
2021 understøtter vores erhverv, som i forvejen bløder. Erhvervsstyrelsen påpeger, at vi skal være direkte
berørt af rejserestriktioner eller forsamlingsforbud. Og det er vi jo ikke, da vi er underleverandører ligesom
taxachauffører
de kan jo heller ikke dokumentere, hvorfor folk ikke kører i taxa under corona-krisen?
Flere af os står på nuværende tidspunkt - uden hjælpepakkerne - til at måtte lukke vores virksomheder og
dermed miste vores hjem, da vi også bor, hvor vi arbejder. Og så på dette tidspunkt, hvor vi trods alt
begynder at kunne se lyset for enden af tunnellen! Vi ved, at så snart alle er Covid19-vaccinerede, og må
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Henvendelse af 22/1-21 fra Vorre Dyrepension om utilstrækkelige hjælpepakker til Coronaramte dyrepensioner
2322684_0002.png
rejse og forsamles, så får vi travlt, og kan igen bidrage til, at samfundet får gang i hjulene. Alternativet er, at
vi i stedet må stille os i køen af arbejdsløse, og blive en belastning for samfundet i stedet for en hjælp.
Der har aldrig været så mange, som har anskaffet sig hund, som her under Coronakrisen. Alene Dansk
Kennel Klub melder om mange flere registrerede hvalpe
op mod 30%. Hvis der ikke gives en
håndsrækning til os pensioner nu, hvem skal så passe alle de hunde, når folk igen får behov for pasning,
hvis pensionerne i mellemtiden er gået konkurs?
Vi har brug for, at der bliver sat fokus på de virksomheder, der er de facto lukkede, og vi har brug for
hjælpepakker, der også understøtter vores erhverv, som det gjorde i foråret.
Vi håber, I vil hjælpe os, og ser frem til at høre fra jer.
Med venlig hilsen og på vegne af mange danske hunde- og kattepensioner
Anne Trane
Vorre Dyrepension
[email protected]
Tlf. 81 81 60 81
Vedhæftede udklip er fra virk.dk, hvoraf det ikke fremgår, at man skal være direkte berørt, men blot
berørt/omfattet, hvilket vi bestemt også er.
Hjælp til selvstændige, der er berørt af restriktioner
Hvis du har oplevet et tab i din omsætning, kan du søge om midlertidig kompensation for den omsætning,
du forventer at tabe som følge af coronavirus/covid-19.
Du kan søge om kompensation, hvis du er omfattet af én eller flere restriktioner og på baggrund af disse
oplever et omsætningstab på mindst 30 %. For at søge kompensation skal du kunne dokumentere, at en
eller flere restriktioner er årsag til dit omsætningstab.