Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2321209_0001.png
Fra:
Nina Christine Andersen (EM-DEP) [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. januar 2021 09:15
Til:
Thomas Johnsen <[email protected]>
Emne:
Cykelværksteder og konkurrenceforvridning (EM Id nr.: 255270)
Kære Thomas,
Tak for din henvendelse.
Nedlukningen af detailhandlen er baseret på sundhedsmyndighedernes anbefaling om, hvad der skal holde
åbent og hvad der ikke skal holde åbent. Der er et særligt hensyn ift., at befolkningen kan få deres
dagligvarer. Derfor er snittet lagt ud fra lukkelovens betegnelser for, hvornår man er en dagligvarebutik.
Dagligvarebutikker er afgrænset ved, at de hovedsageligt sælger varer, der indgår i den daglige
husholdning, mens udvalgsvarebutikker hovedsageligt sælger varer, der forbruges over længere tid. De
enkelte butikker skal kunne dokumentere, at den realiserede omsætning for den seneste regnskabsperiode
udelukkende eller hovedsageligt stammer fra salg af dagligvarer for at kunne definere sig som en
dagligvarebutik, men de kan således også i et vist omfang sælge udvalgsvarer såsom cykler, sko og tøj mv.
Et eventuelt forbud mod salg af udvalgsvarer forventes at føre til løsninger, hvor butikkerne er nødt til at
afskærme hele sektioner for at sikre, at de ikke sælger udvalgsvarer. Dette medfører uhensigtsmæssigheder
i form af mindre plads i butikkerne, som modstrider anbefalingen om mere afstand mellem kunderne. Det må
endvidere forventes at kræve en meget stor indsats for butikkerne at foretage en nøje afgræsning mellem
varetyperne, da varerne ikke nødvendigvis står opdelt som dagligvarer og udvalgsvarer. Fx vil
rengøringsmidler som er en dagligvare stå sammen med gulvspande, som er en udvalgsvare osv. Endelig
vanskeliggør løsninger med afskærmning af dele af butikken kontrollen med overholdelse af de skærpede
kvadratmeterkrav.
Med venlig hilsen
NINA CHRISTINE ANDERSEN (EM-DEP)
Fuldmægtig, cand.oecon
Område 2
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Mobil
+45 91 33 72 24
EAN
5798000026001
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede
modtager, bedes du straks underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne
e-mail ved en fejl, skal vi gøre klart, at enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
Til:
Cc:
Nina Christine Andersen (EM-DEP) ([email protected])
Departementschefen ([email protected]), LEDS post ([email protected]), Koncerncenter ([email protected])
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Henvendelse af 20/1-21 fra Danske Cykelhandlere, Odense om konkurrenceforvridning i forbindelse med corona
2321209_0002.png
Fra:
Thomas Johnsen ([email protected])
Titel:
SV: Cykelværksteder
Sendt:
14-01-2021 10:43
Hej igen Nina
Tak for svarene.
Jeg er nødt til at bede om en konkret besvarelse i forhold til, at varehusene må sælge cykler mv. på
almindelige vilkår. Vores medlemmer forstår (med rette) simpelthen ikke, hvordan det kan være sådan.
Konkurrencemæssigt
Varehusene får en klar konkurrencemæssig fordel ved at kunne sælge cykler (og andre udvalgsvarer) på
almindelige vilkår, imens vii detailbranchens udvalgsvarebutikker kun må sælge på click og collect. Hvorfor
er varehusene ikke undergivet samme restriktion? Det er intet problem at afskærme udvalgsvarer og blokere
dem i kassesystemet.
Smitterisiko
Formålet med de iværksatte restriktioner er at minimere smitterisikoen ift. COVID-19 og den nu muterede
version af virus. Der må alt andet lige være mindre smitterisiko hos den lokale cykel-, sko-, tøjhandler osv.
end ved at stimle sammen i et stort varehus, hvor kunderne tager alskens varer ned fra hylderne. Igen ville
click og collect være løsningen
det minimerer smitterisikoen.
Jeg anmoder om at modtage en hurtig og konkret besvarelse, der ikke blot er en henvisning til sondringen
mellem daglig- og udvalgsvarer. Varehusene kan jo uden videre og bør underlægges samme restriktioner
som øvrig detailhandel vedr. udvalgsvarer.
Med venlig hilsen
Thomas Johnsen
Danske Cykelhandlere
Niels Bohrs Allé 181
5220 Odense SØ
Tlf: +45 65923300
E-mail:
[email protected]
Web:
www.danskecykelhandlere.dk
Fra:
Nina Christine Andersen (EM-DEP) <[email protected]>
Sendt:
11. januar 2021 15:30
Til:
Thomas Johnsen <[email protected]>
Cc:
Maria Høst (EM-DEP) <[email protected]>; Martin Riis Hansen (EM-DEP) <[email protected]>
Emne:
Cykelværksteder
Kære Thomas,
Tak for dine henvendelser, som vi prøver at besvare så hurtigt som muligt. Vi har dog brug for at koordinere
med vores kollegaer i Sundheds- og Ældreministeriet og Justitsministeriet, hvorfor det tager lidt tid.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Henvendelse af 20/1-21 fra Danske Cykelhandlere, Odense om konkurrenceforvridning i forbindelse med corona
2321209_0003.png
Jeg har vedhæftet de QA’s, der er udarbejdet for detailhandlen, og
som meget gerne skulle besvare alle dine
vedhæftede spørgsmål.
Det fremgår af spørgsmål 31, at en udvalgsvarebutik må godt fremvise eller prøvekøre udvalgsvarer (fx biler
og cykler) uden for butikkens matrikel for en eller flere konkrete kunder, så længe det ikke antager karakter
af omgåelse af kravet om lukning af udvalgsvarebutikken. Med dette forstås, at man som sælger ikke må
benytte fx samme parkeringsplads, rasteplads el. lignende, så det i den forstand fx bliver 'en forlængelse' af
butikken.
Der sondres i dansk lovgivning mellem udvalgsbutikker og dagligvarebutikker. Det er de fysiske
udvalgsvarebutikker, der er lukket ned, mens dagligvarebutikkerne er åbne, så husholdningerne kan indkøbe
de fornødne dagligvarer (fødevarer, plejeprodukter, rengøringsartikler mv.). Dagligvarebutikker afgrænses i
lovgivningen som butikker, der hovedsageligt sælger dagligvarer, men de kan også i et vist omfang sælge
udvalgsvarer så som cykler. Det fremgår bl.a. af spørgsmål 3, 8 og 12.
Jeres medlemmer må gerne modtage dankort på butiksterminalen, når de får betaling og afregning for
reparationer.
Hvis du fortsat har spørgsmål, er du velkommen til at vende tilbage eller kontakte coronahotlinen, som har tlf:
7220 0034 og følgende åbningstider:
Mandag-torsdag 8.30-16.00
Fredag 9.00-15.00
Du er velkommen til at dele QAs med rette vedkommende.
Med venlig hilsen
NINA CHRISTINE ANDERSEN
Fuldmægtig, cand.oecon
Område 2
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Mobil
91 33 72 24
EAN
5798000026001
______________________________
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede
modtager, bedes du straks underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne
e-mail ved en fejl, skal vi gøre klart, at enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Henvendelse af 20/1-21 fra Danske Cykelhandlere, Odense om konkurrenceforvridning i forbindelse med corona
2321209_0004.png
Fra:
Thomas Johnsen <[email protected]>
Sendt:
11. januar 2021 12:04
Til:
Nina Christine Andersen (EM-DEP) <[email protected]>
Emne:
SV: Værksteder + spørgsmål om lønkompensation
Hej Nina
Jeg har stillet nogle helt konkrete spørgsmål, som jeg fortsat afventer svar på. Det er meget utilfredsstillende
ikke at modtage svar. Jeg har 350 virksomheder, som venter på en udmelding fra mig.
Jeg ved ikke, om det er nødvendigt at klage til Ombudsmanden for at få jer til at svare.
Med venlig hilsen
Thomas Johnsen
Danske Cykelhandlere
Niels Bohrs Allé 181
5220 Odense SØ
Tlf: +45 65923300
E-mail:
[email protected]
Web:
www.danskecykelhandlere.dk
Fra:
Thomas Johnsen
Sendt:
8. januar 2021 11:26
Til:
Nina Christine Andersen (EM-DEP) <[email protected]>
Emne:
SV: Værksteder + spørgsmål om lønkompensation
Hej Nina
Hører vi snart fra jer?
Et spørgsmål mere:
Må vores medlemmer modtage dankort på butiksterminalen, når de får betaling for reparationer? Vores
medlemmer må jo holde værkstedet åbent, men ikke alle har en mobil terminal, der kan tages med på
værkstedet.
Jeg håber at få svar på alle spørgsmål i dag. På forhånd tak og god weekend!
Med venlig hilsen
Thomas Johnsen
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Henvendelse af 20/1-21 fra Danske Cykelhandlere, Odense om konkurrenceforvridning i forbindelse med corona
2321209_0005.png
Danske Cykelhandlere
Niels Bohrs Allé 181
5220 Odense SØ
Tlf: +45 65923300
E-mail:
[email protected]
Web:
www.danskecykelhandlere.dk
Fra:
Thomas Johnsen
Sendt:
6. januar 2021 07:51
Til:
Nina Christine Andersen (EM-DEP) <[email protected]>
Emne:
SV: Værksteder + spørgsmål om lønkompensation
Hej igen
Vil du tage følgende med, som vi har spurgt ministeriet om den 30.12.2020?
Til Erhvervsministeriet
Danske Cykelhandlere er en mere end 100 år gammel brancheorganisation med 310 cykelforretninger og
godt 30 leverandørvirksomheder som medlemmer. Brancheforeningens opgave er udover politisk og juridisk
arbejde at sørge for gode økonomiske vilkår for branchen.
Denne mail er foranlediget af, at varehuse, supermarkeder mv. på trods af den vedtagne bekendtgørelse om
lukning af store dele af detailbranchen fortsat kan sælge/sælger udvalgsvarer, som cykler falder ind under.
Det er helt forståeligt og påkrævet, at der kan sælges dagligvarer. Ud fra et nødvendighedskriterium skal der
naturligvis kunne købes fødevarer, varer til personlig hygiejne, medicin og lignende. Vil man med den
vedtagne bekendtgørelse bortset fra ”click and collect” begrænse det fysiske/personlige salg af cykler –
og
for den sags skyld sko, tøj og andre udvalgsvarer
skal der sættes en stopper for varehusenes salg af disse
varer. Det er ikke blot i strid med den omtalte bekendtgørelse men også med reglerne om den fair og fri
konkurrence.
Jeg anmoder venligst om et hurtigt tilbagesvar fra ministeriet. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Thomas Johnsen
Danske Cykelhandlere
Niels Bohrs Allé 181
5220 Odense SØ
Tlf: +45 65923300
E-mail:
[email protected]
Web:
www.danskecykelhandlere.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Henvendelse af 20/1-21 fra Danske Cykelhandlere, Odense om konkurrenceforvridning i forbindelse med corona
2321209_0006.png
Fra:
Nina Christine Andersen (EM-DEP) <[email protected]>
Sendt:
5. januar 2021 16:56
Til:
Thomas Johnsen <[email protected]>
Emne:
SV: Værksteder + spørgsmål om lønkompensation
Kære Thomas,
Tak for din henvendelse.
Jeg tager dine spørgsmål med videre, og vil hurtigst muligt vende tilbage på dem.
Med venlig hilsen
NINA CHRISTINE ANDERSEN
Fuldmægtig, cand.oecon
Område 2
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Mobil
91 33 72 24
EAN
5798000026001
______________________________
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede
modtager, bedes du straks underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne
e-mail ved en fejl, skal vi gøre klart, at enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
Fra:
Thomas Johnsen <[email protected]>
Sendt:
5. januar 2021 16:06
Til:
Nina Christine Andersen (EM-DEP) <[email protected]>
Emne:
SV: Værksteder + spørgsmål om lønkompensation
Hej Nina
Et spørgsmål mere:
Må vi lade kunderne prøvekøre cykler, hvis
De aftaler det uden at komme ind i butikken
Cyklen stilles afsprittet udenfor
Cyklen efterlades uden kontakt mellem kunde og forhandler, og
Cyklen afsprittes efter prøvetur?
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Henvendelse af 20/1-21 fra Danske Cykelhandlere, Odense om konkurrenceforvridning i forbindelse med corona
2321209_0007.png
Cyklen prøves jo i fri luft og ikke i en kabine som f.eks. en bil.
Med venlig hilsen
Thomas Johnsen
Danske Cykelhandlere
Niels Bohrs Allé 181
5220 Odense SØ
Tlf: +45 65923300
E-mail:
[email protected]
Web:
www.danskecykelhandlere.dk
Fra:
Nina Christine Andersen (EM-DEP) <[email protected]>
Sendt:
4. januar 2021 09:08
Til:
Thomas Johnsen <[email protected]>
Cc:
Sidsel Dyrholm Holst <[email protected]>; Brian Wessel (EM-DEP) <[email protected]>; Signe Kristine
Mäkelä-Salling (EM-DEP) <[email protected]>
Emne:
SV: Værksteder + spørgsmål om lønkompensation
Kære Thomas og Sidsel,
I bekendtgørelse om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler og
lokaliteter i forbindelse med håndtering af covid-19 fremgår, at følgende lokaler og lokaliteter lukket for
offentligheden
skal holde lukket i den gældende periode: ”Tatovør-,
piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds-
og massageklinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter
indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier”.
Med andre ord er det visse liberale serviceerhverv, hvor
den smitteforebyggende afstand ikke kan sikres, der foreløbig er lukket til og med d. 17. januar.
Det er vurderingen, at cykelværksteders tjenesteydelse ikke indebærer tæt fysisk kontakt til kunder. Derfor er
cykelværkstederne ikke lukket til og med d. 17. januar. Dette indebærer, at cykelmekanikkere også kan
arbejde på værkstedet eller i butikken, herunder oprydning, rengøring, reparerer cykler mv., idet denne
tjenesteydelse ikke indebærer fysisk kontakt med kunden.
Et cykelværksted må gerne holde åbent, så længe øvrige krav overholdes. Hvis der er tale om eksempelvis
et cykelværksted med tilhørende butik, skal butiksdelen lukkes af for kundeadgang og holde lukket.
Det er vurderingen, at jeres medlemmer gerne må køre ud og levere varer og cykler, som er forudbestilt og
forudbetalt via fjernsalg, fx over nettet, pr. tlf, pr. mail.
Fsva. lønkompensation, så fremgår det af §1 i bekendtgørelsen for lønkompensationsordningen, at der
”ydes
delvis kompensation for private virksomheders lønudgifter for virksomheder, der står overfor at skulle
varsle afskedigelser på minimum 30 pct. eller mere end 50 af virksomhedens ansatte i virksomhedens
kompensationsperiode, grundet et forventet omsætningstab som konsekvens af udbruddet af
Coronavirussygdom (COVID-19)”.
Det er dermed en forudsætning for at kunne modtage lønkompensation,
at virksomheden står overfor at skulle varsle afskedigelser på minimum 30 pct. eller mere end 50 af
virksomhedens ansatte i virksomhedens kompensationsperiode.
Med venlig hilsen
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Henvendelse af 20/1-21 fra Danske Cykelhandlere, Odense om konkurrenceforvridning i forbindelse med corona
2321209_0008.png
NINA CHRISTINE ANDERSEN
Fuldmægtig, cand.oecon
Område 2
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Mobil
91 33 72 24
EAN
5798000026001
______________________________
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede
modtager, bedes du straks underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne
e-mail ved en fejl, skal vi gøre klart, at enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
Fra:
Thomas Johnsen <[email protected]>
Sendt:
30. december 2020 10:45
Til:
Sidsel Dyrholm Holst <[email protected]>; Brian Wessel (EM-DEP) <[email protected]>; Signe Kristine Mäkelä-
Salling (EM-DEP) <[email protected]>; Nina Christine Andersen (EM-DEP) <[email protected]>
Emne:
SV: Værksteder + spørgsmål om lønkompensation
Hej alle 4
Lige et spørgsmål: Hører cykelbranchen ind under ”tvangslukket”? Jeg hælder til nej.
Med venlig hilsen
Thomas Johnsen
Danske Cykelhandlere
Niels Bohrs Allé 181
5220 Odense SØ
Tlf: +45 65923300
E-mail:
[email protected]
Web:
www.danskecykelhandlere.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Henvendelse af 20/1-21 fra Danske Cykelhandlere, Odense om konkurrenceforvridning i forbindelse med corona
2321209_0009.png
Fra:
Sidsel Dyrholm Holst <[email protected]>
Sendt:
30. december 2020 10:04
Til:
Brian Wessel (EM-DEP) <[email protected]>; Signe Kristine Mäkelä-Salling (EM-DEP) <[email protected]>;
Nina Christine Andersen (EM-DEP) <[email protected]>
Cc:
Thomas Johnsen <[email protected]>
Emne:
FW: Værksteder + spørgsmål om lønkompensation
Kære Brian, Signe og Nina
Vi får rigtig mange spørgsmål der går på værksteder. Vi fik jo etableret før jul at cykelværksteder og
bilværksteder må holde åbent, men hvad med reparation af computere, ure mv., må den slags butikker også
holde åbent for reparationer? Og hvordan skal man håndtere det hvis butikken og værkstedet har samme
indgang. Er det nok at sætte et skilt op med at værkstedet er åbent, men at butikken kun er åbent for
fjernsalg?
Cykelværkstederne har også stadig en række tvivlsspørgsmål. Se spørgsmål herunder fra formanden for
danske cykelhandlere i mail herunder.
I må meget gerne svare ham direkte med mig cc. på de spørgsmål han rejser.
Der er kraftigt brug for at få opdateret vejledningerne på virksomhedsguiden, så virksomhederne kan finde
svar derinde på alle deres tvivlsspørgsmål. Der er mange som ønsker et skriftligt svar for at kunne føle sig
sikre på at det de foretager sig er indenfor retningslinjerne.
På forhånd tak.
Mvh. Sidsel
From:
Thomas Johnsen <[email protected]>
Sent:
30. december 2020 09:47
To:
Sidsel Dyrholm Holst <[email protected]>
Subject:
Værksteder + spørgsmål om lønkompensation
Hej Sidsel
Mange tak for snakken og din hjælp
det er værdsat!
1.
Må vores medlemmer arbejde i butikken med oprydning, rengøring, status osv. for låste døre?
2.
Må vores medlemmer arbejde på værkstedet med reparationer, oprydning, rengøring, status osv. for låste
døre?
3.
Må kunder aftale reparationer over telefonen, hvor kunden efterfølgende stiller cyklen uden for
butikken/værkstedet, afhenter den reparerede cykel udenfor butikken/værkstedet og afregner over
mobilepay eller netbank?
Gælder det i givet fald også, hvis man har et ”åbent værksted” –
altså et værksted, der ligger midt i butikken,
og som ikke er i en separat bygning/lokale?
4.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 158: Henvendelse af 20/1-21 fra Danske Cykelhandlere, Odense om konkurrenceforvridning i forbindelse med corona
2321209_0010.png
Må vores medlemmer køre ud til kunderne og levere cykler og varer, som er netkøb?
5.
Og et spørgsmål mere ift lønkompensation:
Er det et krav, at man reelt står overfor afskedigelser, eller er det tilstrækkeligt, at man ”blot” hjemsender 30
% af medarbejderne?
Med venlig hilsen
Thomas Johnsen
Danske Cykelhandlere
Niels Bohrs Allé 181
5220 Odense SØ
Tlf: +45 65923300
E-mail:
[email protected]
Web:
www.danskecykelhandlere.dk