Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 157
Offentligt
2320856_0001.png
Aktstykke nr.
142
Folketinget 2020-21
142
Erhvervsministeriet.
København, den 19. januar 2021.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i en
forlængelse af den generelle lønkompensationsordning:
– Der tilføres 3.400,0 mio. kr. til § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19
for kompensationsperioden fra og med 18. januar 2021 til og med 7. februar 2021 samt en efter‐
følgende omstillingsperiode på 7 kalenderdage til og med 14. februar 2021. Udgifterne håndteres
ved en direkte opskrivning af Erhvervsministeriets område uden modgående finansiering.
– Der tilføres 1.700,0 mio. kr. til § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 for
kompensationsperioden fra og med den 4. januar 2021 til og med den 17. januar 2021. Beløbet
afspejler de estimerede udgifter til den bevillingsmæssige hjemmel til at forlænge kompensati‐
onsperioden og afholde udgifter hertil efter den 3. januar 2021, jf. akt. 132 af 17. december
2020. Udgifterne håndteres ved en direkte opskrivning af Erhvervsministeriets område uden
modgående finansiering.
– Der anmodes om bevillingsmæssig hjemmel til at forlænge kompensationsperioden, udskyde
omstillingsperioden og afholde kompensationsudgifter efter d. 14. februar, såfremt restriktionerne
forlænges til efter den 7. februar 2021. Finansudvalget vil blive forlagt et nyt aktstykke inden
udgangen af februar 2021 om tilvejebringelse af yderligere bevilling i 2021 til afholdelse af
udgifter til udbetaling af kompensation på baggrund af evt. udmelding om forlængelse af de
skærpede restriktionerne og en drøftelse mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter har fundet
sted.
Lønkompensationsordning blev etableret med akt. 117 af 25. marts 2020 og er senest justeret med
akt. 132 af 17. december 2020.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har den 14. januar 2021 indgået
Aftale om forlængelse
af trepartsaftalen om genindførsel af lønkompensation og genindførsel af krav om afholdelse af
feriedage m.v.
Som følge af aftalen forlænges den midlertidige generelle lønkompensationsordning for virksom‐
heder med det formål at undgå afskedigelser af medarbejdere samt hjælpe de berørte virksomheder.
Ordningen forlænges i perioden fra og med den 18. januar 2021 til og med den 7. februar 2021. Der
er også aftalt en omstillingsperiode på 7 kalenderdage, når restriktionerne ophører. Efter omstillings‐
perioden kan virksomhederne fortsat vælge at benytte sig af arbejdsfordelingsordningen.
b.
CQ001573
Erhvervsmin., j.nr.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 157: Nyt aktstykke om forlængelse af den generelle lønkompensationsordning
2320856_0002.png
2
Lønkompensationsordningen for virksomheder, som har forbud mod at holde åbent, fortsætter frem
til, at forbuddet mod at holde åbent ophæves, hvilket er hjemlet på Finansloven for 2021.
Det er aftalt, at der med forlængelsen af lønkompensationsordningen gives mulighed for, at ar‐
bejdsgivere kan varsle, at den enkelte lønmodtager, som virksomheden søger lønkompensation for,
skal bidrage med 1 feriedag optjent efter ferieloven
eller
1 afspadseringsdag med løn. Hvis medar‐
bejderen ikke har tilstrækkelig ferie eller afspadsering svarende til 1 dag, afholder medarbejderen
tjenestefri i 1 dag uden løn pr. lønkompenserende måned (svarende til 28 kalenderdage).
Der afholdes dog 1 feriedag/fridag/tjenestefri dag i løbet af de første 21 fulde kalenderdage,
lønmodtageren er hjemsendt med lønkompensation. Hvis medarbejderen hjemsendes under 21 dage,
afholdes der ikke feriedage/fridage/tjenestefri dage mv. Dette vil gælde indtil de nuværende skærpe‐
de restriktioner ophører, dog kan lønmodtageren maksimalt pålægges at bidrage med fem feriedage
mv. i perioden omfattet af denne aftale.
Det er aftalt, at lønmodtagere, der arbejder deltid eller lønmodtagere med en arbejdstid fordelt på
en måde, hvor der ikke arbejdes 5 dage om ugen, skal bidrage forholdsmæssigt.
Det er aftalt, at elever, lærlinge og praktikanter fritages for kravet om at afholde feriedage mv.
Det forudsættes, at allerede varslet eller aftalt ferie mv., som er fastlagt forud for den 17. januar,
afholdes som planlagt og indgår i de dage, som lønmodtageren efter denne aftale er forpligtet til at
afholde.
Medarbejdere med aftalt lønnedgang som en konsekvens af covid-19 fratrækkes ikke feriedage mv.
i den lønkompenserende periode.
Det er aftalt, at samme krav om afholdelse af feriedage mv. også indføres i lønkompensationsord‐
ningen for virksomheder omfattet af forbuddet mod at holde åbent.
Virksomhederne modtager lønkompensation for de dage, hvor medarbejderen afholder ferie med
løn på samme vis som i ordningen, der fulgte trepartsaftalen af den 15. marts 2020 og blev udmøntet
ved akt. nr. 117 af den 25. marts 2020.
Det er med den seneste trepartsaftale aftalt, at regeringen og arbejdsmarkedets parter mødes primo
februar 2021 og gør status for ordningen.
Øvrige betingelser følger den tidligere aftalte generelle lønkompensationsordning.
Grundlag for merudgiftsskøn
Forlængelsen af den generelle lønkompensationsordning skønnes at indebære udgifter på 3.400,0
mio. kr.
Skønnet er baseret på data for den gennemsnitlige udgift pr. dag til lønkompensation i april måned
2020 i hele landet.
Såfremt restriktionerne forlænges til efter d. 7. februar 2021 vil Finansudvalget blive forelagt
aktstykke inden udgangen af februar 2021 om tilvejebringelse af yderligere bevilling i 2021 til
afholdelse af udgifter til udbetaling af kompensation. Med nærværende aktstykke anmodes om
bevillingsmæssig hjemmel til at forlænge kompensationsperioden, udskyde omstillingsperioden og
afholde kompensationsudgifter efter d. 14. februar og så længe de skærpede restriktionerne gælder.
Øvrige forhold
Udgifterne til den midlertidige lønkompensationsordning udgør 5.100,0 mio. kr. for kompensati‐
onsperioden fra og med den 4. januar 2021 til og med den 7. februar 2021 samt omstillingsperioden
på syv kalenderdage. Udgifterne til kompensation foreslås håndteret ved en direkte opskrivning
af bevilling på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021. I lyset af den særlige situation som
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 157: Nyt aktstykke om forlængelse af den generelle lønkompensationsordning
2320856_0003.png
3
COVID-19 har påført dansk økonomi, lægges der således op til at forhøje udgiftsbevillingen uden
modgående reduktion på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021.
Der gives desuden adgang til på § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 at
optage merudgifter direkte på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 svarende til de faktiske
udgifter i 2021 til kompensationsperioden fra og med den 18. januar til og med den 7. februar 2021
samt omstillingsperioden på syv kalenderdage. Eventuelle uforbrugte midler skal tilfalde statskassen
og nedskrives på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021.
Der søges med aktstykket endvidere hjemmel til at foretage den endelige afregning af kompensa‐
tionen i 2022, hvilket kan indebære op- eller nedregulering af det i 2021 udbetalte beløb. Dette
skyldes, at modtagerne får udbetalt kompensation umiddelbart efter, at der er ansøgt herom, og
ansøgningen er godkendt, mens den endelige afregning først vil finde sted ved den efterfølgende
afrapportering og kontrol. Der vil på finansloven for 2022 blive søgt optaget hjemmel til at afholde
udgifter og oppebære indtægter som følge af den endelige afregning for lønkompensationsordningen.
Eventuelle merudgifter forbundet med administration af lønkompensationsordningen forelægges
ved behov for Finansudvalget.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 specificeres således:
§ 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (Anden bev.).
20. Lønkompensationsordning
45. Tilskud til erhverv
c.
Udgifter
5.100,0 mio. kr.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne påbegynde sagsbehandling og
udbetaling af kompensation snarest muligt.
Der tages forbehold for EU’s statsstøtteregler.
Under henvisning til ovenstående anmoder Erhvervsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der tilføres 5.100,0 mio. kr. til § 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 for
kompensationsperioden fra og med 4. januar 2021 til og med 7. februar 2021 samt en efterfølgende
omstillingsperiode på 7 kalenderdage. Udgifterne håndteres ved en direkte opskrivning af Erhvervs‐
ministeriets område uden modgående finansiering. På forslag til lov om tillægsbevilling for 2021
optages derfor følgende:
Udgifter
§ 08.32.21. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 (Anden bev.)
5.100,0 mio. kr.
Der anmodes om bevillingsmæssig hjemmel til at forlænge kompensationsperioden, udskyde
omstillingsperioden og afholde kompensationsudgifter efter d. 14. februar, såfremt restriktionerne
forlænges til efter den 7. februar 2021. Finansudvalget vil blive forlagt et nyt aktstykke inden
udgangen af februar 2021 om tilvejebringelse af yderligere bevilling i 2021 til afholdelse af udgifter
til udbetaling af kompensation på baggrund af evt. udmelding om forlængelse af de skærpede
restriktionerne og en drøftelse mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter har fundet sted.
d.
e.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 157: Nyt aktstykke om forlængelse af den generelle lønkompensationsordning
2320856_0004.png
4
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 19. januar 2021
Dan Jørgensen
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.