Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 155
Offentligt
2320299_0001.png
NOTAT
Evaluering af lov om dansk turisme
Det fremgår af bemærkninger til lov om dansk turisme, som trådte i kraft
den 1. januar 2015, at loven evalueres efter en periode på ca. 5 år efter
lovens ikrafttrædelse med henblik på at undersøge effekten af den nye or-
ganisering af den offentlige turismefremmeindsats. I nærværende notat
evalueres lov om dansk turisme og organiseringen af den offentlige turis-
mefremme. Evalueringen er udarbejdet af Erhvervsministeriet og et udkast
til evaluering af lov om dansk turisme har været drøftet i Det Nationale
Turismeforum, der samler centrale turismeaktører på tværs af stat, kommu-
ner, erhvervsliv og forskning.
Introduktion
Lov om dansk turisme trådte i kraft den 1. januar 2015. Formålet med loven
er at skabe en stærkere organisering og styring af den offentlige turisme-
fremmeindsats.
Forud for vedtagelse af loven oplevede Danmark fra 2007 til 2012 en til-
bagegang i udenlandsk turisme, mens turismen i Europa som helhed gik
frem. Et vækstteam nedsat af den daværende regering i 2012 anbefalede, at
”den offentlige turismefremmeindsats styres og organiseres bedre på tværs
af stat, regioner og kommuner, så der opnås en større effekt af de midler,
der hvert år fra offentlig side investeres i at fremme dansk turisme”.
baggrund af vækstteamets anbefalinger udarbejdede den daværende rege-
ring en vækstplan for dansk turisme med en række initiativer, herunder et
forslag til en ny organisering af turismefremmeindsatsen i Danmark. Som
opfølgning herpå blev der indgået en bred politisk aftale om en vækstplan
for dansk turisme, som udmøntede sig i lov om dansk turisme, vedtaget i
Folketinget den 16. december 2014. Loven trådte i kraft den 1. januar 2015.
Loven er senest ændret med ikrafttrædelse den 1. januar 2019.
Med henblik på en fyldestgørende evaluering evalueres i de følgende afsnit
samlet på organiseringen af den offentlige turismefremmeindsats på bag-
grund af lov om dansk turisme fra 2015 med efterfølgende ændringer samt
organiseringen af de dele af den offentlige turismefremme, der ikke er re-
guleret i lov om dansk turisme, men som er aftalt mellem staten og KL i
forbindelse med Økonomiaftalen for 2019.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 155: Evaluering af Lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
2320299_0002.png
2/5
Den nye organisering af dansk turisme
Før vedtagelsen af lov om dansk turisme i 2014 var den offentlige turisme-
fremmeindsats i Danmark spredt ud på en lang række aktører, hvilket bi-
drog til ønsket om en omorganisering af indsatsen.
Lov om dansk turisme (2015)
Med vedtagelse af lov om dansk turisme, der trådte i kraft den 1. januar
2015, fornyede man måden, hvorpå den offentlige turismefremmeindsats
var organiseret på nationalt niveau. Et centralt element i loven var oprettel-
sen af Det Nationale Turismeforum, som med loven fik til formål at styre
og koordinere den offentlige turismefremmeindsats i Danmark. For at
fremme dette formål, skal Det Nationale Turismeforum bl.a. udarbejde en
national strategi for dansk turisme og en årlig analyse af udviklingen i
dansk turisme. I 2015 bestod Det Nationale Turismeforum af formanden
samt syv medlemmer fra VisitDenmark, Danske Regioner, KL, erhvervsli-
vet og forskermiljøet.
Til at rådgive Det Nationale Turismeforum oprettede man desuden Dansk
Turismes Advisory Board. Boardet bestod foruden formanden af 17 med-
lemmer og to observatører.
Med lov om dansk turisme oprettede man desuden tre udviklingsselskaber.
Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk
Storbyturisme med ansvar for at udvikle dansk turisme inden for henholds-
vis kyst- og naturturismen, erhvervs- og mødeturismen og storbyturismen
med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme. På det natio-
nale niveau findes herudover Erhvervsministeriet og VisitDenmark, der
begge er repræsenteret i Det Nationale Turismeforum.
Den nationale strategi for dansk turisme (2016) og konsolidering i destina-
tionsselskaber
Med udarbejdelsen af den nationale strategi for dansk turisme fra 2016 satte
Det Nationale Turismeforum blandt andet retningen for de efterfølgende
års strategiske turismefremmeindsats.
I 2017 gennemførte IRIS Group, en kortlægning af turismefremmeindsat-
sen i Danmark til brug for arbejdet i Det Nationale Turismeforum. Kort-
lægningen viste, at den offentlige turismefremmeindsats talte i omegnen af
80 turismefremmeoperatører, som var helt eller delvist offentlige.
I 2018 fulgte Det Nationale Turismeforum op med anbefalinger om turis-
mefremmeindsatsen til erhvervsministeren. Det anbefaledes blandt andet,
at den decentrale turismefremmeindsats konsolideres i færre destinations-
selskaber (fx 15-25). En anden anbefaling var, at det nationale niveau stiller
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 155: Evaluering af Lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
2320299_0003.png
3/5
specialiserede kompetencer til rådighed for dansk turisme, herunder at ar-
bejdsdelingen mellem destinationsselskaberne og det nationale niveau ta-
ger udgangspunkt i, om opgaven løses bedst decentralt, eller om opgaven
med fordel kan løses i et bredere samarbejde.
Med Økonomiaftalen for 2019 mellem staten og KL og aftalen om forenk-
ling af erhvervsfremmesystemet af 24. maj 2018 blev der fulgt op på blandt
andet Det Nationale Turismeforums anbefalinger. Blandt andet blev det af-
talt at etablere Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der bl.a. skal finan-
siere decentrale erhvervsfremmeindsatser, herunder turismefremmeindsat-
ser. Med Økonomiaftalen for 2019 mellem staten og KL blev desuden af-
talt, at den kommunale turismefremmeindsats skal konsolideres i 15-25 de-
stinationsselskaber inden udgangen af 2020. Ifølge den aftalte implemen-
tering af den politiske aftale på turismeområdet er fem hensyn retningsgi-
vende i konsolideringen af den lokale turismefremmeindsats: 1) sammen-
hængende geografi, 2) kritisk masse af turister, 3) kommunal basisfinan-
siering, 4) ansvar for den lokale turismefremmeindsats og 5) specialiserede
kompetencer.
Konsolideringen af den lokale turismefremmeindsats blev gennemført med
henblik på, at der skabes stærkere destinationer og bedre sammenhæng i
turismefremmeindsatsen, således at Danmark kan deltage i den internatio-
nale konkurrence om turisterne og bidrage til at skabe vækst, beskæftigelse
og oplevelser i Danmark.
Den gældende lov om dansk turisme (2019)
I forlængelse af Økonomiaftalen for 2019 mellem staten og KL og aftalen
om forenkling af erhvervsfremmesystemet blev i december 2018 vedtaget
en ændring af lov om dansk turisme med ikrafttrædelse den 1. januar 2019.
Med ændringerne følger en ny sammensætning af Det Nationale Turisme-
forum, hvor repræsentationen fra kommuner og turismeerhvervet styrkes,
ligesom formændene for Wonderful Copenhagen og Dansk Kyst- og Na-
turturisme får plads i forummet. Regionerne får endvidere en observatør-
post i Dansk Turismes Advisory Board.
Det Nationale Turismeforum får med den reviderede lov om dansk turisme
fra 2019 også til opgave at bidrage til strategien for den decentrale er-
hvervsfremmeindsats samt at arbejde aktivt for, at der er sammenhæng i
den offentlige turismefremmeindsats, og at der ikke etableres overlappende
turismefremmeindsatser. Det fremgår endvidere, at turismeudviklingssel-
skaberne forankres i staten.
En oversigt over organiseringen af den offentlige turismefremmeindsats
fremgår af bilag 1.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 155: Evaluering af Lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
4/5
Effekt af den nye organisering af den offentlige turismefremmeindsats
Formålet med lov om dansk turisme, der trådte i kraft den 1. januar 2015,
var at skabe en stærkere organisering og styring af den offentlige turisme-
fremmeindsats.
I forhold til den overordnede styring og koordination af den offentlige tu-
rismefremmeindsats,
vurderes oprettelsen af Det Nationale Turismeforum
og Dansk Turismes Advisory Board, som samler de vigtigste aktører i
dansk turisme, herunder repræsentanter fra turismeerhvervet, at have bidra-
get til en stærkere styring og koordination på tværs af offentlige aktører og
det private erhvervsliv. Det vurderes at have styrket Det Nationale Turis-
meforums koordinerende funktion, at forummet i 2019 blev udvidet, såle-
des at der i dag også sidder repræsentanter for de tre største offentlige tu-
rismeaktører og for destinationsselskaberne.
Den stærkere koordination og styring er blandt andet kommet til udtryk i
udarbejdelsen af den nationale strategi for dansk turisme fra 2016, som har
sat retningen for de efterfølgende års strategiske turismeudvikling, herun-
der for de nationale turismefremmeoperatørers arbejde. Strategien lagde li-
geledes grundstenen for det videre arbejde, der med Det Nationale Turis-
meforums anbefalinger til erhvervsministeren om turismefremmeindsatsen
fra 2018 dannede grundlag for beslutningen om at konsolidere den kom-
munale turismeindsats i 15-25 tværkommunale destinationsselskaber.
I december 2019 igangsatte regeringen endvidere i regi af Det Nationale
Turismeforum et arbejde med formulering af en ny turismepolitisk strategi
med fokus på, at den fortsatte vækst i turismen skal ske på en bæredygtig
måde.
Ift. forenkling og styrket koordinationen af den decentrale turismefremme-
indsats, herunder ift. at undgå overlappende turismefremmeindsatser,
er
der med udgangen af 2020 sket en konsolidering af den decentrale turisme-
fremmeindsats i 19 tværkommunale destinationsselskaber. Langt største-
delen af Danmarks kommuner (pr. 1. januar 2021 90 ud af 98) er med i et
destinationsselskab, mens 8 kommuner står uden for et destinationsselskab.
Etableringen af 15-25 destinationsselskaber, som aftalt mellem staten og
KL i forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for 2019, er såle-
des nået inden udgangen af 2020.
Samlet set har den nye organisering af den offentlige turismefremmeindsats
i først 2015 og efterfølgende i 2019 væsentligt reduceret antallet af aktører
i den offentlige turismefremmeindsats. Det har blandt andet gjort det lettere
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 155: Evaluering af Lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
5/5
for turismeerhvervet at identificere, hvilke offentlige aktører de kan sam-
arbejde med. Herudover har organiseringen i færre men større destinations-
selskaber samlet ressourcer og herigennem muliggjort en styrkelse af den
decentrale turismefremmeindsats.
Da mange af destinationsselskaberne er nyetablerede vil den fulde effekt af
de gennemførte ændringer først kunne ses i løbet af de kommende år, lige-
som der kan ske ændringer i destinationsselskabernes sammensætning. Al-
lerede nu er der dog eksempler på, at den nye organisering understøtter et
tættere samarbejde mellem destinationsselskaber og fx turismeudviklings-
selskaber og VisitDenmark. Det gælder bl.a. i regi af initiativer til at gen-
oprette dansk turisme under COVID-19 krisen.
I forlængelse heraf er der i oktober 2020 igangsat et arbejde mellem Er-
hvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen, un-
der inddragelse af bl.a. Kulturministeriet, VisitDenmark og hovedstadens
turismeerhverv, med at udarbejde en fælles plan for at genoprette hoved-
stadens turisme, herunder styrke samarbejdet om markedsføring af hoved-
staden som turistmål.
Samlet vurderes det, at lov om dansk turisme og efterfølgende ændringer
af den offentlige turismefremmeindsats
medvirker til, at den offentlige tu-
rismefremmeindsats med udgangen af 2020 fremstår med en stærkere or-
ganisering både på nationalt og decentralt niveau, og at Det Nationale Tu-
rismeforum bidrager til en stærkere koordination og styring af den offent-
lige turismefremmeindsats, jf. intentionen ved lovens vedtagelse.
Den offentlige turismefremmeindsats er under fortsat udvikling, og Det Na-
tionale Turismeforum vil fortsat arbejde aktivt for, at der skabes sammen-
hæng i den offentlige turismefremmeindsats, og at der ikke etableres over-
lappende turismefremmeindsatser. Der pågår også et arbejde i Det Natio-
nale Turismeforum med at udvikle en ny national strategi for bæredygtig
vækst i dansk turisme.