Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2319848_0001.png
Erhvervsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ladepladser er ikke parkeringspladser og skal i
udbud
Kære Erhvervsudvalg
Jeg skriver til jer i forbindelse den diskussion, der i øjeblikket udfolder sig om
tidsbegrænset parkering ved ladepladser i byerne.
Drivkraft Danmark støtter kommunernes ønske om at indføre tidsbegrænset
parkering ved ladestandere. Det er den helt rigtige vej at gå, da det vil sikre effek-
tiv udnyttelse af ladeinfrastrukturen til en lavere pris. Det forudsætter dog samti-
dig, at pladserne sendes i udbud, så de ikke automatisk overdrages til de operatø-
rer, der har fået mulighed for at opsætte ladestandere på kommunale parkerings-
pladser. Vi mener nemlig, at der er stor forskel på parkeringspladser med lade-
standere og egentlige ladepladser. Hvis ikke der kommer mere fokus på konkur-
rence nu, er der risiko for, at der på et senere tidspunkt vil blive behov for massiv
efterregulering, som vi blandt andet har set det på teleområdet.
Grundlæggende bør konkurrencen altid tænkes ind, og der bør stilles modkrav,
når der gives offentlig støtte og/eller stilles offentlige grunde til rådighed. Det
gælder krav om:
-
-
-
-
Fri og lige adgang
Roaming
Tydelige priser
Nemme betalingsløsninger.
Den 18. januar 2021
Som reglerne er i dag, er det kun meget få ladeoperatører, som har været interes-
serede i at opstille kantstensladere i byerne. Det skyldes, at der med langtidspar-
kering kun sælges meget lidt af den strøm, som skal betale investeringen tilbage.
Hvis reglerne laves om, så kommunerne med tidsbegrænsninger kan sikre egent-
lige ladepladser, står en række kommercielle virksomheder imidlertid parate til
at investere massivt i lademarkedet. Det gælder blandt andre Drivkraft Dan-
marks medlemmer, hvoraf flere har meldt ud, at de i de kommende år vil fore-
tage omfattende investeringer i ladeinfrastruktur hjemme, på arbejdspladserne
og på farten (tankstationerne). Egentlige ladepladser i kommunerne vil være
endnu et attraktivt marked.
De nuværende investeringer i kantstensladere er sket efter det såkaldte gæste-
princip, hvor kommunerne kan tillade, at en ladeoperatør opsætter ladestandere
efter vejlovens bestemmelse om genstande mv. på vejarealet. Det har de
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
[email protected]
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 152: Henvendelse af 18/1-21 fra Drivkraft Danmark, København K om tidsbegrænset parkering ved ladepladser i byerne
2319848_0002.png
pågældende ladeoperatører gjort med helt åbne øjne, og det er den forudsætning,
som har ligget til grund for deres investering. Samtidig har de undgået, at kom-
munerne har opkrævet leje for parkeringspladsen, som de ellers har mulighed for
i henhold til Vejloven.
Hvis man bare laver de nuværende kantstensladere om til egentlige ladepladser
ved at indføre tidsbegrænsning, vil det give de ladeoperatører, som allerede har
opsat ladestandere, urimelige konkurrencefordele, fordi de ”gratis” får et langt
mere attraktivt produkt, der vil være i direkte konkurrence med private placerin-
ger foran supermarkeder, på tankstationer mv. En så stor ændring i brugen af
den kommunale parkeringsplads kræver derfor, at opgaven konkurrenceudsæt-
tes, så alle ladeoperatører får muligheden for at byde på den. Og det gælder na-
turligvis også, hvis en kommunal parkeringsplads gøres til en privat ladeplads.
Gæsteprincippet bør altså ikke bare laves om til en egentlig koncession uden ud-
bud. Samtidig bør kommunerne stille krav til de operatører, der får lov til at
sætte ladestandere op på kommunens arealer og/eller støttes med offentlige
midler. Det gælder krav om fri og lige adgang, roaming, tydelige priser og
nemme betalingsløsninger. Det sker desværre ofte ikke i dag.
Drivkraft Danmark er som brancheorganisation meget optaget af lige konkurren-
cevilkår på alle de delmarkeder, hvor vores medlemmer er repræsenteret. Det er
vi, fordi konkurrencen sikrer den mest effektive udrulning og anvendelse af lade-
infrastruktur. Derfor ønsker vi, at fremtidens lademarked for elbiler bliver lige så
åbent og fair, som brændstofmarkedet er i dag. Vi har fuld forståelse for, at kom-
munerne ønsker at spille en aktiv rolle, men det må ikke gå ud over konkurren-
cen, som vi desværre ser eksempler på i dag, hvor attraktive placeringer er blevet
givet væk ud fra et først til mølle-princip og uden testning af markedet. Vi har
endda eksempler på, at én dominerende operatør har fået tilladelse til at sætte
ladestandere op i den ene ende af en vej, uden dog at sætte op, hvorefter en an-
den operatør har fået afslag i den anden ende. Det er naturligvis helt uholdbart
for konkurrencen og forbrugerne.
Drivkraft Danmark har derfor opfordret kommunerne til fremadrettet til at have
langt mere fokus på konkurrence mellem private ladeoperatører og på at af-
dække markedet for ladeoperatører. Der er et stort potentiale for et velfunge-
rende marked med mange aktører i fri konkurrence til glæde for forbrugerne.
Det kommer dog ikke af sig selv. Vi håber, at udvalget vil have samme fokus.
Venlig hilsen
Jacob Stahl Otte
Direktør
2/2