Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2313442_0001.png
NOTAT
22. december 2020
19/06399-110
-KFST
Høring over forslag til lov om urimelig handelspraksis i relationer
mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden
Hermed sendes udkast til forslag til lov om urimelig handelspraksis i rela-
tioner mellem virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden i
høring.
Lovforslaget har til formål at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/633/EU af 17. april 2019 om urimelig handelspraksis i rela-
tioner mellem virksomheder i landsbrugs- og fødevareforsyningskæden
(herefter direktivet) i dansk ret. Baggrunden for direktivet er bl.a. at be-
kæmpe urimelig handelspraksis, der kan sætte aktørernes indtjening og
margener under pres, hvilket kan føre til en uhensigtsmæssig fordeling af
ressourcerne og ende med at sætte ellers levedygtige og konkurrencedyg-
tige aktører ud af spil. Lovforslaget skal derfor sikre, at disse aktører er i
stand til at konkurrere på rimelige vilkår og derved bidrage til at øge land-
brugs- og fødevareforsyningskædens generelle effektivitet. Direktivet er et
minimumsdirektiv, hvilket giver medlemsstaterne mulighed for at vedtage
eller opretholde nationale bestemmelser om urimelig handelspraksis, der
er mere vidtrækkende, end hvad direktivet foreskriver.
Med lovforslaget fraviges direktivets udgangspunkt om, at reguleringen
alene skal gælde, når leverandøren er i en lavere omsætningskategori end
køberen, idet det foreslås, at reglerne skal gælde i alle handler mellem virk-
somheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden uafhængigt af virk-
somhedernes omsætning og indbyrdes relative forhandlingsstyrke. Dog fo-
reslås visse undtagelser til dette udgangspunkt for så vidt angår reglerne
om betalingsfrister.
Lovforslaget lægger op til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udpeges
som kompetent myndighed til at varetage håndhævelsen af reglerne. Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen får herved beføjelse til at indlede og
iværksætte undersøgelser på eget initiativ eller på grundlag af en klage. For
at sikre en effektiv håndhævelse af forbuddene tildeles Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen endvidere beføjelse til at pålægge køber og leverandør
at fremlægge nødvendige oplysninger, ligesom Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen efter indhentet retskendelse og mod behørig legitimation kan
gennemføre uanmeldte kontrolundersøgelser hos virksomhederne. Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen kan herudover træffe afgørelser, herunder
meddele køberen påbud om at ophøre med den ulovlige handelspraksis
samt offentliggøre afgørelser truffet i medfør af loven.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 139: LOVUDKAST: Forslag til lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i landbrugs‐ og fødevareforsyningskæden.
2313442_0002.png
En overtrædelse af de i lovforslaget forbudte former for urimelig handels-
praksis eller en overtrædelse af et allerede meddelt påbud kan endvidere
straffes med bøde.
Høringen vil blive lagt på Høringsportalen på https://hoeringsportalen.dk/
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal anmode om at modtage eventu-
elle bemærkninger til lovudkastet
senest den 29. januar 2021.
Bemærkningerne bedes sendt pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Julie Kragh Kruse
Specialkonsulent
2