Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2308704_0001.png
Europaudvalget 2020
KOM (2020) 0690
Offentligt
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.10.2020
COM(2020) 690 final
ANNEXES 1 to 4
BILAG
til
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Kommissionens arbejdsprogram 2021
En Union med ny vitalitet i en skrøbelig verden
DA
DA
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0002.png
Bilag I: Nye initiativer
1
Nr.
En europæisk grøn pagt
1.
Klar til 55-pakken
a)
Revision af EU's emissionshandelssystem (ETS), herunder søfart, luftfart og CORSIA, samt forslag om ETS
som egen indtægt
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, 2. kvartal 2021)
b)
CO2-grænsetilpasningsmekanismen og et forslag om CO2-grænsetilpasningsmekanismen som egen indtægt
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, 2. kvartal 2021)
c)
Forordningen om indsatsfordeling
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 192, stk. 1, i TEUF, 2. kvartal 2021)
d)
Ændring af direktiv om vedvarende energi for at medtage det nye klimamål for 2030
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 194 i TEUF, 2. kvartal 2021)
e)
Ændring af direktivet om energieffektivitet for at medtage det nye klimamål for 2030
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 194 i TEUF, 2. kvartal 2021)
f)
Revision af forordningen om medtagelse af drivhusgasemissioner og -optag fra arealanvendelse, ændret
arealanvendelse og skovbrug
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 192, stk. 1, i TEUF, 2. kvartal 2021)
g)
Reduktion af metanemissioner i energisektoren
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 192 og 194 i TEUF, 2.
kvartal 2021)
h)
Revision af energibeskatningsdirektivet
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, 2. kvartal 2021)
i)
Revision af direktivet om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 91 i TEUF, 2. kvartal 2021)
j)
Revision af forordningen om fastsættelse af præstationsnormer for nye personbilers og nye lette
erhvervskøretøjers CO2-emissioner
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 192, stk. 1, i TEUF, 2. kvartal
2021)
k)
Revision af direktivet om bygningers energimæssige ydeevne
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 194 i
TEUF, 4. kvartal 2021)
l)
Revision af den tredje energipakke for gas (direktiv 2009/73/EU og forordning 715/2009/EU) for at regulere
konkurrencedygtige dekarboniserede gasmarkeder
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 194 i TEUF, 4.
kvartal 2021)
a)
Initiativ vedrørende en politik for bæredygtige produkter, herunder en revision af direktivet om miljøvenligt
design
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 4. kvartal 2021)
b)
Cirkulært elektronisk udstyr
(ikkelovgivning, 4. kvartal 2021)
Politikmål
Initiativer
2.
Pakken om cirkulær økonomi
1
Dette bilag indeholder, så vidt det er muligt, nærmere oplysninger om initiativerne i Kommissionens arbejdsprogram i overensstemmelse med den interinstitutionelle aftale om
bedre lovgivning. Oplysningerne er angivet i parentes ved hvert initiativ og er kun vejledende, idet der kan ske ændringer under det forberedende arbejde, navnlig i lyset af
resultatet af konsekvensanalyserne.
1
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0003.png
Nr.
3.
Politikmål
Pakken om biodiversitet og et giftfrit miljø
Initiativer
a)
Handlingsplan for udviklingen af den økologiske produktion: på vej mod 2030
(ikkelovgivning, 1. kvartal 2021)
b)
Minimering af risikoen for skovrydning og skovforringelse i forbindelse med produkter, der markedsføres i EU
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, 2. kvartal 2021)
c)
Handlingsplan for nulforurening for vand, luft og jord
(ikkelovgivning, 2. kvartal 2021)
d)
Ny retlig ramme for genopretning af sunde økosystemer
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 192 i TEUF,
4. kvartal 2021)
a)
Initiativ til revision af direktivet om intelligente transportsystemer, herunder et initiativ til multimodal
billettering
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 91 i TEUF, 3. kvartal 2021)
b)
Revision af forordningen om det transeuropæiske transportnet (TEN-T)
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse,
artikel 172 i TEUF, 3. kvartal 2021)
c)
Initiativet EU 2021 for jernbanekorridorer, herunder revision af forordningen om godstogskorridorer og
foranstaltninger til at fremme af personbefordring med jernbane
(ikkelovgivning og lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 91 i TEUF, 3. kvartal 2021)
d)
Udvikling af emissionsstandarder, der skal afløse Euronorm 6/VI for personbiler, varevogne, lastbiler og busser
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 4. kvartal 2021)
4.
Bæredygtig og intelligent mobilitet
Et Europa klar til den digitale tidsalder
5.
6.
7.
8.
9.
.
Europas digitale årti
Datapakken
Digital afgift
Et pålideligt og sikkert europæisk e-ID
Platformsarbejdere
Europas digitale årti: digitale mål for 2030
(ikkelovgivning, 1. kvartal 2021)
a)
Dataretsakt
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 3. kvartal 2021)
b) Revision af databasedirektivet (lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 3. kvartal 2021)
Digital afgift og forslag om digital afgift som egen indtægt
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, 2. kvartal 2021)
Et pålideligt og sikkert europæisk e-ID
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 1. kvartal 2021)
Forbedring af arbejdsvilkårene for platformsarbejdere
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 153 i TEUF, 1./4.
kvartal 2021)
Ajourføring af den nye industristrategi for Europa
(ikkelovgivning, 2. kvartal 2021)
Opfølgning på hvidbogen om udenlandske subsidier:
a)
Lige konkurrencevilkår
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 207 i TEUF, 2. kvartal 2021)
b)
Offentligt udbud
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 207 i TEUF, 2. kvartal 2021)
Handlingsplan for synergi mellem civil-, forsvars- og rumindustrierne
(ikkelovgivning, 1. kvartal 2021)
10.
.
Industristrategien for Europa
11.
Udenlandske subsidier
12.
Civil-, forsvars- og rumindustrierne
13.
Konstruktionskrav til og forbrugerrettigheder Konstruktionskrav til og forbrugerrettigheder vedrørende elektronik
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel
114 i TEUF, 4. kvartal 2021)
vedrørende elektronik
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0004.png
Nr.
Politikmål
Initiativer
En økonomi, der tjener alle
14.
Udbygning af kapitalmarkedsunionen
a)
Rammen for beskyttelse og fremme af investeringer
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 2.
kvartal 2021)
b)
Revision af tilsynsreglerne for forsikrings- og genforsikringsselskaber (Solvens II)
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 53, stk. 1, og artikel 62 og 114 i TEUF, 3. kvartal 2021)
c)
Revision af direktivet og forordningen om markeder for finansielle instrumenter
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 4. kvartal 2021)
Bæredygtig virksomhedsledelse
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 50 og, muligvis, 114 i TEUF, 2. kvartal
2021)
Indførelse af en EU-standard for grønne obligationer
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 2.
kvartal 2021)
Lovgivningspakken om bekæmpelse af hvidvask af penge
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 i TEUF, 1.
kvartal 2021)
a)
b)
c)
d)
Handlingsplan for den europæiske søjle for sociale rettigheder
(ikkelovgivning, 1. kvartal 2021)
Henstilling om en europæisk børnegaranti
(ikkelovgivning, 1.kvartal 2021)
Meddelelse om en ny strategi for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen
(ikkelovgivning, 2. kvartal 2021)
Handlingsplan for den sociale økonomi
(ikkelovgivning, 4. kvartal 2021)
15.
Bæredygtig virksomhedsledelse
16.
EU-standard for grønne obligationer
17.
Pakken om bekæmpelse af hvidvask af penge
18.
Pakken om retfærdig økonomi
19.
Det generelle toldpræferencesystem
Mod den fremtidige retlige ramme for et system af generelle toldpræferencer, der giver udviklingslande
handelsfordele
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 207 i TEUF, 2. kvartal 2021)
20.
Hindring og modvirkning af tredjelandes Et instrument, der skal hindre og modvirke tredjelandes tvangsforanstaltninger
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse,
artikel 207 i TEUF, 4. kvartal 2021)
tvangsforanstaltninger
21.
Resultatrammen 2021-2027
22.
Fuldførelse af bankunionen
23.
Pakken om punktafgifter
Meddelelse om resultatrammen 2021-2027
(ikkelovgivning, 2. kvartal 2021)
Revision af rammerne for styring af bankkriser og indskudsgaranti
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 i
TEUF, 4. kvartal 2021)
a)
Revision af direktivet om beskatning af tobak
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 113 i TEUF, 3.
kvartal 2021)
b)
Ændring af direktivet om den generelle ordning for punktafgifter
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel
113 i TEUF, 4. kvartal 2021)
Et stærkere Europa i verden
24.
Styrkelse af EU's bidrag til den regelbaserede Fælles meddelelse om styrkelse af EU's bidrag til den regelbaserede multilateralisme
(ikkelovgivning, 2. kvartal
2021)
multilateralisme
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0005.png
Nr.
Politikmål
Initiativer
Fælles meddelelse om Arktis
(ikkelovgivning, 4. kvartal 2021)
Fælles meddelelse om et fornyet partnerskab med de sydlige nabolande
(ikkelovgivning, 1. kvartal 2021)
25.
Den arktiske dimension
26.
Sydlige nabolande
27.
Afvæbning, demobilisering og reintegration af Fælles meddelelse om en strategisk tilgang til støtte for afvæbning, demobilisering og reintegration af tidligere
kombattanter
(ikkelovgivning, 3. kvartal 2021)
tidligere kombattanter
28.
Forskning, innovation, uddannelse og unge
29.
EU's humanitære bistand
30.
Konsulær beskyttelse
Fremme af vores europæiske levevis
31.
Europæisk
udvikling
biomedicinsk
forskning
og Forslag om oprettelse af et nyt europæisk agentur for biomedicinsk forskning og udvikling
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, 4. kvartal 2021)
Det europæiske sundhedsdataområde
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 og 168 i TEUF, 4. kvartal 2021)
Meddelelse om den globale tilgang til forskning, innovation, uddannelse og unge
(ikkelovgivning, 2. kvartal 2021)
Meddelelse om EU's humanitære bistand i forbindelse med covid-19-pandemien og derefter
(ikkelovgivning, 1.
kvartal 2021)
Konsulær beskyttelse
revision af EU-reglerne
(lovgivning, artikel 23 i TEUF, 4. kvartal 2021)
32.
Det europæiske sundhedsdataområde
33.
Opfølgningsinitiativer inden for rammerne af
a)
En ny EU-handlingsplan for bekæmpelse af smugling af migranter
(ikkelovgivning, 2. kvartal 2021)
den nye pagt om migration og asyl
b)
En ny strategi for frivillig tilbagevenden og reintegration
(ikkelovgivning, 2. kvartal 2021)
34.
Schengenpakken
a)
Strategi for Schengens fremtid
(ikkelovgivning. 2. kvartal 2021)
b)
Ændring af forordningen om indførelse af Schengenevalueringsmekanismen
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 70 i TEUF, 2. kvartal 2021)
c)
Revision af Schengengrænsekodeksen
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 77 i TEUF, 2. kvartal 2021)
d)
Digitalisering af visumprocedurer
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 77 i TEUF, 4. kvartal 2021)
a)
Meddelelse om en EU-dagsorden for bekæmpelse af organiseret kriminalitet (2021-2025)
(ikkelovgivning, 1.
kvartal 2021)
b)
Lovgivning til effektiv bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn online
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse,
artikel 114 i TEUF, 2. kvartal 2021)
c)
En EU-dagsorden om bekæmpelse af terrorisme: forebyg, beskyt, reager, foregrib
(ikkelovgivning, 3. kvartal
2021)
d)
Revision af direktivet om indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 82 og 83 i TEUF, 4. kvartal 2021)
e)
Forslag om modernisering af det eksisterende retshåndhævelsessamarbejde inden for EU ved at indføre en EU-
kodeks for politisamarbejde
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, 4. kvartal 2021)
f)
Forslag om et direktiv om kontorer for inddrivelse af aktiver
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 87 i
TEUF, 4. kvartal 2021)
35.
Opfølgning på EU's sikkerhedsstrategi
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0006.png
Nr.
Politikmål
Initiativer
36.
Opfølgning
det
europæiske
a)
En europæisk tilgang til mikroeksamensbeviser
(ikkelovgivning, 4. kvartal 2021)
uddannelsesområde
og
den
opdaterede
b)
Individuelle læringskonti
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, 4. kvartal 2021)
dagsorden for færdigheder i Europa
37.
EU-strategi for bekæmpelse af antisemitisme
Nyt skub i det europæiske demokrati
38.
Børns rettigheder
EU-strategi for børns rettigheder
(ikkelovgivning, 1. kvartal 2021)
Meddelelse om EU-strategien for bekæmpelse af antisemitisme
(ikkelovgivning, 4. kvartal 2021)
39.
Forebyggelse og bekæmpelse af specifikke Forslag om forebyggelse og bekæmpelse af specifikke former for kønsbaseret vold
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 82, stk. 2, og artikel 83 og 84 i TEUF, 4. kvartal 2021)
former for kønsbaseret vold
40.
Bekæmpelse af hadforbrydelser og hadefuld
tale
41.
Pakken om digitalt retligt samarbejde
Initiativ til at udvide listen over strafbare handlinger i EU til at omfatte hadforbrydelser og hadefuld tale
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 83 i TEUF, 4. kvartal 2021)
a)
Digital udveksling af oplysninger vedrørende grænseoverskridende sager om terrorisme
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 85 og 88 i TEUF, 4. kvartal 2021)
b)
Samarbejdsplatform for fælles efterforskningshold
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 82, stk. 1, litra d),
i TEUF, 4. kvartal 2021)
c)
Digitalisering af det grænseoverskridende retlige samarbejde
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 81 og
82 i TEUF, 4. kvartal 2021)
a)
Revision af statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
(lovgivning,
inkl. konsekvensanalyse, artikel 224 i TEUF, 3. kvartal 2021)
b)
Større gennemsigtighed om betalt politisk reklame
(lovgivning, inkl. konsekvensanalyse, artikel 114 og 224 i
TEUF, 3. kvartal 2021)
c)
Revision af Rådets direktiv om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-
Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 22 i TEUF, 4. kvartal 2021)
d)
Revision af Rådets direktiv om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhed ved kommunale valg
for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere
(lovgivning, inkl.
konsekvensanalyse, artikel 22 i TEUF, 4. kvartal 2021)
e)
Initiativ mod unødige retssager mod journalister og rettighedsforkæmpere
(lovgivning eller ikkelovgivning, 4.
kvartal 2021)
Meddelelse om den langsigtede vision for landdistrikterne
(ikkelovgivning, 2. kvartal 2021)
Strategi om handicappedes rettigheder
(ikkelovgivning, 1. kvartal 2021)
42.
Pakken om demokrati og gennemsigtighed
43.
Langsigtet vision for landdistrikterne
44.
EU's handicapstrategi
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0007.png
Bilag II: Refitinitiativer
2
Nr.
En europæisk grøn pagt
1.
Titel
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Revision af geografiske betegnelser
Denne revision vil styrke de geografiske betegnelser for alle landbrugssektorer, samtidig med at særtrækkene for
geografiske betegnelser inden for vin- og spiritussektorerne bibeholdes. Den grundlæggende struktur i EU's ordning
med geografiske betegnelser er sund. Forslaget vil: øge de geografiske betegnelsers anvendelighed for landbruger og
producenter af bæredygtige produkter gøre geografiske betegnelser mere attraktive, særlig for producenter i
medlemsstater, hvor deres anvendelse ikke er særlig udbredt udbedre lovgivningsmæssige mangler, herunder
anvendelsesområdet forbedre beskyttelse og håndhævelse, særlig på internettet styrke producentsammenslutninger, der
anvender geografiske betegnelser i højere grad fremhæve værdien af ordningen med geografiske betegnelser, særlig
gennem brugen af logoer for geografiske betegnelser modernisere forvaltning af registrene over geografiske
betegnelser. Ordningen for garanterede traditionelle specialiteter (GTS), som efter 28 år ikke har leveret de forventede
fordele for producenter og forbrugere, vil blive erstattet af en mere effektiv og fleksibel mærkningsmekanisme, som
hovedsageligt forvaltes af medlemsstaterne, samtidig med at der, hvor det er nødvendigt, ydes beskyttelse på EU-plan
ved hjælp af hensigtsmæssige instrumenter.
Det foreslåede initiativ vil så vidt muligt forene de tekniske og proceduremæssige regler om geografiske betegnelser,
indføre en enkelt procedure for registrering af geografiske betegnelser og digital indsendelse af ansøgninger for
ansøgere i EU og uden for EU med henblik på at forkorte behandlingstiden for ansøgninger. En forenklet ordning vil
være mere attraktiv for producenterne, mere forståelig for forbrugerne, lettere at fremme og vil føre til øget salg, i takt
med at fænomenet geografiske betegnelser bliver bedre kendt. Evalueringen er i gang.
Planlagt vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 43 og 118 i TEUF. Det er planen at gennemføre
en konsekvensanalyse.
2.
Beskyttelse af ozonlaget
revision af EU-
Evalueringen af ozonforordningen viste, at der er plads til forenkling, klarhed og bedre sammenhæng. Forordningen
kunne også ajourføres med den seneste teknologiske udvikling.
reglerne
Planlagt vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 192 i TEUF. Det er planen at gennemføre en
konsekvensanalyse.
2
Dette bilag indeholder en oversigt over de vigtigste revisioner, evalueringer og kvalitetskontroltiltag, som Kommissionen vil gennemføre inden for rammerne af Refit i 2021.
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0008.png
Nr.
3.
Titel
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Revision af forordning (EF) nr. 1013/2006 om
Initiativet er en reaktion på de prioriteter, der blev bebudet i den europæiske grønne pagt, den nye handlingsplan for
den cirkulære økonomi. Kommissionen vil på grund af sin evaluering foreslå en revision en forordningen om overførsel
overførsel af affald
af affald for at reducere overførslen af problematisk affald uden for EU, ajourføre overførselsprocedurerne, så de
afspejler målsætningerne for den cirkulære økonomi, og forbedre håndhævelsen.
Planlagt dato for vedtagelse: 2. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 192 i TEUF. Det er planen at gennemføre
en konsekvensanalyse.
4.
Revision
Ajourføring
af
koncentrationsgrænseværdier for persistente
organiske miljøgifte i affald
—Ændringer
af bilag
IV og V om affald i forordningen om persistente
organiske miljøgifte i affald
Revision af direktiv 94/62/EF om emballage og
emballageaffald med henblik på at styrke de
væsentlige krav til emballage, som skal
markedsføres i EU
Initiativet er en reaktion på de prioriteter, der blev bebudet i den nye handlingsplan for den cirkulære økonomi.
Kommissionen vil foreslå en revision af bilag IV og V til forordningen om persistent organiske miljøgifte for at sikre,
at sådant affald håndteres på en miljømæssigt forsvarlig måde, og for at opnå sikrere genbrug.
Planlagt dato for vedtagelse: 2. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 192 i TEUF. Det er planen at gennemføre
en konsekvensanalyse.
Initiativet er en reaktion på de prioriteter, der blev bebudet i den europæiske grønne pagt, den nye handlingsplan for
den cirkulære økonomi og en specifik retlig bemyndigelse i direktivet om emballage og emballageaffald.
Kommissionen vil foreslå en revision af de væsentlige krav til emballage for at sikre, at emballagen genbruges og
genanvendes, fremme udbredelsen af genanvendt indhold og forbedre håndhævelsen af de væsentlige krav. Initiativet
vil også omfatte foranstaltninger til at tackle overflødig emballage og reducere mængden af emballageaffald.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 114 i TEUF. Det er planen at gennemføre
en konsekvensanalyse.
5.
6.
Revision af direktiv 2010/75/EU om industrielle
Revisionen direktivet om industrielle emissioner er en del af revisionen af EU's foranstaltninger vedrørende forurening
fra store industrianlæg, som bebudet i den europæiske grønne pagt. Revisionen taget sigte på at styrke direktivets
emissioner
bidrag til at nå nulemissionsmålet og dets sammenhæng med klima- og energipolitikkerne samt politikkerne for den
cirkulære økonomi. Det vil sikre, at direktivet er egnet til at ledsage den kommende industrielle omstilling.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: Artikel 192 i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0009.png
Nr.
7.
Titel
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Revision af Europa-Parlamentets og Rådets
Statistikker for landbrugsmæssige input og output har til formål at opfylde de behov, der opstår som følge af den fælles
forordning om statistikker for landbrugsmæssige
landbrugspolitik efter 2020 og den europæiske grønne pagt, særlig fra jord til bord-strategien. Formålet er at ajourføre
lovgivningen om landbrugsstatistik, mindske den byrde, der er forbundet med at stille data til rådighed, tage hensyn til
input og output
nye behov for data og sikre, at de indsamlede data er mere sammenlignelige. Det samler følgende i en fælles integreret
lovgivningsmæssig ramme:
o
statistikker over landbrugsproduktion, herunder statistikker for økologisk landbrug
o
statistikker over landbrugspriser
o
statistikker over plantebeskyttelsesmidler og over næringsstoffer.
Planlagt dato for vedtagelse: 1. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 338, stk.1, i TEUF. Det er ikke planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
8.
Revision af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning
om
europæisk
fiskeristatisk,
ophævelse af forordning (EF) nr. 1921/2006, (EF)
nr. 762/2008, (EF) nr. 216/2009, (EF) nr. 217/2009
og (EF) nr. 218/2009
Formålet med revisionen er at strømline og forenkle den dataindsamling, der er nødvendig for at udarbejde de
europæiske fiskeristatistikker. Revisionen vil også tilpasse de europæiske fiskeristatistikker til behovene for data og
oplysninger i den fælles fiskeripolitik efter reformen. Det omfatter statistik om fangster, landinger af fiskevarer og om
akvakultur. De primære mål er at anvende flest mulige af de administrative data, som indsamles i forbindelse med den
fælles fiskeripolitik, og at mindske byrden på medlemsstaterne.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 338 i TEUF. Det er planen at gennemføre
en konsekvensanalyse.
9.
Revision af forordning (EU) nr. 305/2011 om
Byggesektoren er et af de 14 vigtigste industriøkosystemer, som udgør midtpunktet for genopretningsplanen. Med
revisionen, som er nævnt i den europæiske grønne pagt og handlingsplanen for den cirkulære økonomi, vil der blive
byggevarer
tilføjet en ramme for miljøkrav og krav til cirkularitet for byggevarer, hvilket vil bidrage til øget energi- og
materialeeffektivitet i bygninger.
Initiativet vil tackle de vigtigste problemer, som blev konstateret ved evalueringen, især problemer knyttet til
udviklingen af harmoniserede tekniske specifikationer og navnlig blokeringen af en standardisering. Målet er at
forbedre markedsovervågningen og håndtere de problemer, der stadig findes, med nationale mærker eller yderligere
krav/test på nationalt niveau. Som resultat vil det forbedre det indre markeds funktion for byggevarer. Desuden vil det
udgøre rammen til at udvikle og gennemføre miljø- og bæredygtighedskriterier for byggevarer. Evalueringen af
forordningen om byggevarer har vist, at efterlevelsesomkostninger i forbindelse med forordningen udgør 0,6-1,1 % af
sektorens omsætning og primært afholdes af producenter. Analysen bekræfter, at der er stordriftsfordele i forbindelse
med efterlevelse, og den viser, at omkostningerne kan være betragtelige for små og mellemstore virksomheder, særlig
mikrovirksomheder. Til trods for manglen på dokumentation for forordningen om byggevarers virkning på det indre
marked er interessenterne generelt af den opfattelse, at forordningen har en positiv virkning på grænseoverskridende
handel.
Planlagt dato for vedtagelse: 3. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 114 i TEUF. Det er planen at gennemføre
en konsekvensanalyse.
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0010.png
Nr.
10.
Titel
Revision af forordning (EF) nr. 1831/2003 om
fodertilsætningsstoffer
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Ved forordningen om fodertilsætningsstoffer, som blev vedtaget i 2003, fastsættes regler for godkendelse og
markedsføring af fodertilsætningsstoffer. I forbindelse med evalueringen blev der kortlagt faktorer, som har hindret
opnåelsen af nogle mål, og der er derfor behov for en revision. I overensstemmelse med handlingsplanen for fra jord til
bord-strategien er det primære formål med forslaget at bidrage til et mere bæredygtigt system for fødevareproduktion
ved at opstille nye kriterier for at fremme godkendelsen af fodertilsætningsstoffer med en positiv virkning på
dyrevelfærd og miljøet. Det vil også bidrage til at opbygge mekanismer til at fremme fodertilsætningsstoffer, særlig
dem, der bidrager til at reducere brugen af antibiotika, forbedrer dyrevelfærden og modvirker effekterne af
klimaændringerne. Det tager også sigte på at strømline processerne for at opnå større effektivitet i risikovurderingen
med henblik på at bringe innovative fodertilsætningsstoffer på markedet hurtigere og reducere den administrative byrde
for ansøgere om markedsføringstilladelser.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 43 og artikel 168, stk. 4, litra b), i TEUF.
Det er planen at gennemføre en konsekvensanalyse.
11.
Evaluering af direktiv 86/278/EØF om slam fra
Direktiv 86/278/EØF om slam fra rensningsanlæg har til formål at tilskynde til en korrekt anvendelse i landbruget af
slam fra rensningsanlæg og at fastsætte bestemmelser for anvendelsen heraf for at undgå skadelige virkninger på jorden
rensningsanlæg
samt på planter, dyr og mennesker. Direktivet, som blev vedtaget for 30 år siden, svarer ikke fuldt ud til de nuværende
behov og forventninger, f.eks. når det drejer sig om reguleringen af nye forurenende stoffer som lægemidler og
mikroplast. Med denne evaluering vil direktivets resultater blive vurderet, og risiciene og mulighederne i forbindelse
med håndteringen af slam fra rensningsanlæg vil blive vurderet. Evalueringen vil omfatte
standardevalueringskriterierne virkning, effektivitet, sammenhæng, relevans og merværdi på EU-plan. De
administrative omkostninger vil blive vurderet, og der vil særlig blive fokuseret på virkningerne på små og mellemstore
virksomheder og mikrovirksomheder.
Evaluering af direktiv 2007/2/EF om opbygning af
Med Inspire-direktivet blev der indført et EU-dækkende digitalt område til deling af geodata for at beskytte miljøet.
Ved denne evaluering vil det blive vurderet, om direktivet har bidraget til at øge foranstaltningernes effektivitet, når det
en infrastruktur for geografisk information i Det
drejer sig om beskyttelse af miljøet. Det vil også blive vurderet, om direktivet stadig er relevant for interessenterne og
Europæiske Fællesskab (Inspire)
stemmer overens med anden lovgivning, særlig i forbindelse med det nye initiativ til et dataområde inden for rammerne
af den grønne pagt.
12.
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0011.png
Nr.
Titel
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Et Europa klar til den digitale tidsalder
13.
Revision af retningslinjerne for statsstøtte med
Formålet med initiativet er at revidere retningslinjerne for statsstøtte med regionalt sigte, som skulle udløbe ved
udgangen af 2020 og er blevet forlænget indtil den 31. december 2021, med henblik på at fremme den økonomiske
regionalt sigte
udvikling af visse ugunstigt stillede områder i Den Europæiske Union, som omhandlet i artikel 107, stk. 3, litra a) og c),
i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Retningslinjerne for statsstøtte med regionalt sigte udgør et af
de statsstøtteværktøjer, som vil fremme gennemførelsen af målene i den europæiske grønne pagt og den digitale
strategi. En begrænset ændring af de nuværende retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte er nødvendigt for at
afbøde konsekvenser af omstillingen til en grøn økonomi.
Planlagt dato for vedtagelse: 1. kvartal 2021, Ikkelovgivning, retsgrundlag: artikel 107 og 108 i TEUF. Det er ikke
planen at gennemføre en konsekvensanalyse.
14.
Revision af retningslinjerne for statsstøtte til
De gældende regler finder anvendelse indtil den 31. december 2020 (og vil blive forlænget indtil den 31. december
2021). Den igangværende kvalitetskontrol har vist, at de gældende regler har fungeret godt, men at de bør ajourføres for
energi og miljøbeskyttelse
at afspejle den lovgivningsmæssige, teknologiske og markedsmæssige udvikling og ledsage den digitale og grønne
omstilling af økonomien på passende vis. Kommissionen forpligtede sig i sine meddelelser om den europæiske grønne
pagt og om investeringsplanen for et bæredygtigt Europa og investeringsplanen for den europæiske grønne pagt til at
revidere retningslinjerne for statsstøtte til energi og miljøbeskyttelse senest i 2021 for at støtte en omkostningseffektiv
omstilling af økonomien og industrien til klimaneutralitet i senest 2050.
Revisionen bør resultere i en moderniseret og forenklet ramme, som gør det muligt for myndighederne at nå EU-målene
på en omkostningseffektiv måde og med mindst mulige konkurrence- og handelsfordrejninger i Unionen. Særlig skal
revisionen lette hensigtsmæssige foranstaltninger, som yderligere fremmer en moderne, dekarboniseret og cirkulær
økonomi, samtidig med at det sikres, at konkurrencen fordrejes mindst muligt, og at det indre markeds integritet
beskyttes på passende vis. Revisionen bør sikre, at de reviderede regler er egnede til ny teknologisk og markedsmæssig
udvikling, og sikre en retfærdig og ikke-fordrejet omstilling af økonomien i de kommende år med den økonomiske
genopretning.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, ikkelovgivning, retsgrundlag: artikel 107 og 108 i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
15.
Revision af retningslinjerne for risikofinansiering
De gældende regler finder anvendelse indtil den 31. december 2020 (og vil blive forlænget indtil den 31. december
2021). Den igangværende kvalitetskontrol har vist, at de gældende regler har fungeret godt, men at de bør ajourføres for
at afspejle den lovgivningsmæssige, teknologiske og markedsmæssige udvikling og ledsage Kommissionens nuværende
prioriteter og den økonomiske genopretning på passende vis.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, ikkelovgivning, retsgrundlag: artikel 107 og 108 i TEUF. Det er ikke
planen at gennemføre en konsekvensanalyse.
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0012.png
Nr.
16.
Titel
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Revision af rammebestemmelserne for statsstøtte
De gældende regler har ingen udløbsdato. Den igangværende kvalitetskontrol har dog vist, at de gældende regler har
fungeret godt, men at de bør ajourføres på målrettet vis for at afspejle den lovgivningsmæssige, teknologiske og
til forskning og udvikling og innovation
markedsmæssige udvikling og ledsage Kommissionens nuværende prioriteter og den økonomiske genopretning.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, ikkelovgivning, retsgrundlag: artikel 107 og 108 i TEUF. Det er ikke
planen at gennemføre en konsekvensanalyse.
17.
Revision af meddelelsen om vigtige projekter af
De gældende regler finder anvendelse indtil den 31. december 2020 (og vil blive forlænget indtil den 31. december
2021). Den igangværende kvalitetskontrol har vist, at de gældende regler har fungeret godt, men at de bør ajourføres på
fælleseuropæisk interesse
målrettet vis for at afspejle den lovgivningsmæssige, teknologiske og markedsmæssige udvikling og ledsage
Kommissionens nuværende strategiske prioriteter og den økonomiske genopretning.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, ikkelovgivning, retsgrundlag: artikel 107 og 108 i TEUF. Det er ikke
planen at gennemføre en konsekvensanalyse.
18.
Revision
af
den
generelle
De gældende regler finder anvendelse indtil den 31. december 2020 (og vil blive forlænget indtil den 31. december
gruppefritagelsesforordning for statsstøtte i lyset
2023). Den igangværende kvalitetskontrol har vist, at de gældende regler har fungeret godt, men at de bør ajourføres for
at afspejle den lovgivningsmæssige, teknologiske og markedsmæssige udvikling og ledsage den digitale og grønne
af den grønne pagt
omstilling af økonomien på passende vis. Revisionen bør resultere i en moderniseret og forenklet ramme, som gør det
muligt for myndighederne at nå EU-målene på en omkostningseffektiv måde og med mindst mulige konkurrence- og
handelsfordrejninger i Unionen.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 107 og 108 i TEUF. Det er ikke planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
19.
Revision af rammebestemmelserne for statsstøtte
De gældende regler finder anvendelse indtil den 31. december 2020 (og vil blive forlænget indtil den 31. december
til landbrug og skovbrug og i landdistrikter og
2021). Den igangværende kvalitetskontrol har vist, at de gældende regler har fungeret godt, men at der er plads til
proceduremæssig forenkling og justeringer med henblik på at øge effektiviteten af visse støtteforanstaltninger. Rammen
gruppefritagelsesforordningen for landbruget
for statsstøtte skal fortsat være tæt knyttet til lovgivningen inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik, særlig
den kommende forordning om støtte til nationale strategiske planer.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 107 og 108 i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
11
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0013.png
Nr.
20.
Titel
Revision af retningslinjerne for statsstøtte til
fiskeri-
og
akvakultursektoren,
gruppefritagelsesforordningen
(FIBER)
og
forordningen om de minimis-støtte
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
De gældende regler finder anvendelse indtil den 31. december 2020 (og vil blive forlænget indtil den 31. december
2021). Den igangværende kvalitetskontrol har vist, at de gældende regler har fungeret godt, men at der er plads til
proceduremæssig forenkling. Rammen for statsstøtte skal fortsat være tæt knyttet til lovgivningen inden for rammerne
af den fælles fiskeripolitik, særlig den kommende forordning om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 107 og 108 i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
21.
Revision af direktiv 2006/42/EF om maskiner
Formålet med initiativet er:
(i)
(ii)
(iii)
(iv)
(v)
at håndtere de risici, der følger af de nye teknologier, samtidig med at der gives mulighed for teknisk
fremskridt
at forenkle dokumentationskravene ved at give tilladelse til digitale formater, for hermed at mindske den
administrative byrde for erhvervsdrivende med en supplerende positiv virkning på de miljømæssige
omkostninger
at forbedre den juridiske klarhed af nogle af de vigtigste begreber og definitioner i direktivets nuværende
tekst
at sikre sammenhæng med andre direktiver og forordninger for produkter og forbedre håndhævelsen af
lovgivningen gennem tilpasning til den nye lovgivningsmæssige ramme
at mindske omkostningerne i forbindelse med gennemførelsen ved at konvertere direktivet til en
forordning.
Planlagt dato for vedtagelse: 2. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 114 i TEUF. Det er planen at gennemføre
en konsekvensanalyse.
22.
Revision
edb-reservationssystemer
Ved forordningen om en adfærdskodeks for edb-reservationssystemer fastsættes en lovramme for edb-
reservationssystemer for luftfartsprodukter. Forordningens vigtigste overordnede målsætninger var at forhindre misbrug
af markedsstyrke og sikre markedseffektivitet og beskyttelse af forbrugernes interesser.
Planlagt vedtagelse: 4. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 91 og artikel 100, stk. 2, i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
12
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0014.png
Nr.
23.
Titel
Evaluering af Kommissionens meddelelse om
markedsafgrænsning i EU's
konkurrencelovgivning
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
De seneste få år er forandringerne begyndt at melde sig stadig hurtigere, og verden bliver stadig mere digital og
sammenkoblet.
Den aktuelle meddelelse om markedsafgrænsning stammer fra 1997 og regulerer måske derfor ikke alle relevante
spørgsmål i dag med hensyn til afgrænsning af det relevante produktmarked og det relevante geografiske marked.
Kommissionen har også opnået stor erfaring med markedsafgrænsning i alle disse år, teknikkerne har udviklet sig, og
EU's domstole har givet yderligere vejledning.
Kommissionen vil vurdere, om der er behov for at ajourføre dens meddelelse om markedsafgrænsning fra 1997 for at
sikre, at den er korrekt og opdateret, og at den angiver en klar og konsekvent metode til at afgrænse markederne i
kartel- og fusionssager på tværs af forskellige brancher på en let tilgængelig måde. Kommissionen skal sikre, at dens
vejledning om håndhævelse i kartel- og fusionssager fortsat fuldt ud tager digitaliseringen og den teknologiske
udvikling i den nuværende globale sammenhæng i betragtning.
24.
Evaluering af statsstøttereglerne for etablering af
bredbåndsinfrastruktur
De statsstøtteregler, der finder anvendelse på bredbåndssektoren, tager sigte på udbygningen af konkurrencefremmende
netværk, som sikrer, at de offentlige midler kanaliseres til de områder, som har mest brug for dem (hovedsageligt
landdistrikter), samtidig med at det forhindres, at private investeringer fortrænges. Evalueringen af disse regler tjener til
at verificere, hvordan de har fungeret, om de har svaret til den teknologiske og socioøkonomiske udvikling, og om de er
egnede til at opfylde EU's nye målsætninger.
Formålet med evalueringen er at verificere, i hvilket omfang reglerne for sociale og sundhedsmæssige tjenesteydelser af
almen økonomisk interesse (SGEI) nåede de mål, der indgik i SGEI-pakken fra 2012, nemlig at støtte medlemsstaternes
finansiering af tjenesteydelser af almen økonomisk interesse, der er af afgørende betydning for borgerne og samfundet
som helhed, samtidig med at de vigtigste aspekter af statsstøttekontrollen bevares.
Formålet med denne evaluering er at vurdere afgørelse nr. 768/2008/EF om fælles rammer for markedsføring af
produkter og akkrediteringen af bestemmelserne om CE-mærkning i forordning (EF) nr. 765/2008 med hensyn til
virkningsfuldhed, effektivitet, relevans, sammenhæng og EU-merværdi. Ved evalueringen bør det også vurderes, om
disse instrumenter er egnede til den digitale tidsalder og en grønnere økonomi, og om de fremskynder vores grønne og
digitale omstilling og fremmer vores økonomiske modstandsdygtighed.
25.
Evaluering af statsstøttereglerne for sociale og
sundhedsmæssige tjenesteydelser af almen
økonomisk interesse
26.
Evaluering af den "nye lovgivningsmæssige
ramme for produkter" (afgørelse nr. 768/2008/EF
om fælles rammer for markedsføring af
produkter og akkrediteringen af bestemmelserne
om CE-mærkning i forordning (EF) nr. 765/2008).
13
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0015.png
Nr.
27.
Titel
Evaluering af direktiv 2014/30/EU om
elektromagnetisk kompatibilitet
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Direktiv 2014/30/EU om elektromagnetisk kompatibilitet (EMC-direktivet) vedrører elektrisk udstyr, der markedsføres
i EU. Det anvendelsesområde omfatter et stor og tiltagende antal produkter, både til forbrugere og til professionel brug.
Formålet med EMC-direktivet er at sikre det indre markeds funktion ved at kræve, at udstyr skal opfylde et
tilstrækkeligt niveau for elektromagnetisk kompatibilitet. Mere specifikt har direktivet til formål at sikre, at
elektromagnetiske forstyrrelser, som udstyret fremkalder, ikke påvirker andet sådant udstyrs korrekte funktion, og at
udstyret har passende immunitet over for elektromagnetiske forstyrrelser, så det kan fungere efter hensigten.
Formålet med evalueringen er at vurdere, om EMC-direktivet stadig lever op til sit formål med hensyn til
virkningsfuldhed, effektivitet, relevans, sammenhæng og EU-merværdi.
En økonomi, der tjener alle
28.
Revision af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 909/2014 af 23. juli 2014 om
forbedring af værdipapirafviklingen i Den
Europæiske Union og om værdipapircentraler
samt om ændring af direktiv 98/26/EF og
2014/65/EU samt forordning (EU)
nr. 236/2012(CSDR)
Initiativet er baseret på erfaringerne seks år efter ikrafttrædelsen af forordningen om værdipapircentraler. På et
begrænset antal områder er der opstået praktiske problemer med anvendelsen af de nye rammer. Det kommende forslag
vil derfor indeholde en række målrettede ændringer af forordningen med henblik på at forenkle reglerne og gøre dem
mere forholdsmæssige og mindre byrdefulde for interessenterne.
Disse områder kan omfatte:
a) EU-værdipapircentralers grænseoverskridende levering af tjenesteydelser og håndtering af relevante applikationer
b) de procedurer og betingelser, der gælder for værdipapircentralers tilladelse til at udpege kreditinstitutter eller sig selv
til at udøve accessorisk bankvirksomhed
c) regler vedrørende internaliseret afvikling
d) finansteknologi/brug af teknologisk innovation
Planlagt dato for vedtagelse: 2. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 114 i TEUF. Det er planen at gennemføre
en konsekvensanalyse.
29.
På grundlag af resultatet af evalueringen skal der foretages en komparativ analyse af god praksis for passagerrettigheder
Evaluering af tre forordninger om
inden for alle transportformer, idet der tages hensyn til resultatet af de igangværende lovgivningsprocedurer for
passagerrettigheder: handicappedes og
jernbane- og flypassagerers rettigheder og erfaringerne fra covid-19-pandemien på området for passagerrettigheder.
bevægelseshæmmedes rettigheder, når de rejser
med fly (forordning (EF) nr. 1107/2006),
passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på
indre vandveje og (forordning (EU) nr. 1177/2010)
og buspassagerers rettigheder (forordning (EU)
nr. 181/2011)
14
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0016.png
Nr.
30.
Titel
Mellemliggende evaluering af gennemførelsen af
EU-toldkodeksen
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Evalueringen vil tage form af en samlet vurdering af gennemførelsen og virkningen af den retlige og elektroniske
ramme for EU-toldkodeksen både på EU-plan og i medlemsstaterne, siden den trådte i kraft i 2016. EU-toldkodeksen
har bl.a. til formål at strømline toldregler, -procedurer og -processer, opnå et fuldstændigt papirløst miljø og styrke
retssikkerheden og forudsigeligheden i toldreglerne. Ved evalueringen vurderes balancen mellem toldkontrol og
handelslettelse samt i hvilket omfang de nuværende regler støtter legitime økonomiske aktiviteter og forhindrer illoyal
eller ulovlig handel. For så vidt angår IT-systemer har undersøgelsen til formål at vurdere, om de automatiserede
processer, der er fastsat i EU-toldkodekspakken, har gjort det muligt at styrke samarbejdet mellem toldmyndighederne
og interoperabiliteten mellem de forskellige elektroniske systemer. Som led i evalueringen vil man forsøge at vurdere
alle omkostningerne ved gennemførelsen af EU-toldkodeksen og de elektroniske systemer samt fordelene ved sikrere
og hurtigere procedurer. De to kriterier afvejes derefter indbyrdes med henblik på at vurdere forholdet mellem de to
aspekter og vurdere, hvad man får for pengene. Denne vurdering vil omfatte de lovgivningsmæssige omkostninger og
fordele i forbindelse med gennemførelsen og anvendelsen af EU-toldkodeksen for alle relevante interessenter
(omkostningerne ved at efterleve reglerne, administrative omkostninger, administrative byrder, fordele, besparelser)
samt potentialet for yderligere forenkling og reduktion af byrder, som dog ikke må modvirke målene på toldområdet.
Fremme af vores europæiske levevis
31.
Revision af direktiv 2003/109/EF om fastboende
udlændinge
Som opfølgning på kvalitetskontrollen fra 2019 om lovlig migration vil revisionen af direktivet om fastboende
udlændinge sigte mod at forbedre dets effektivitet, navnlig med hensyn til retten til mobilitet inden for EU.
Planlagt dato for vedtagelse: 3. kvartal 2021, lovgivning, retsgrundlag: artikel 79, stk. 2, i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
32.
Revision af direktiv 2011/98/EU om en
kombineret tilladelse
Som en opfølgning på kvalitetskontrollen fra 2019 om lovlig migration vil revisionen af direktivet om en kombineret
tilladelse tage sigte på at forenkle og præcisere dets anvendelsesområde og sikre en minimumsharmonisering af
indrejse- og opholdsbetingelser for lavt- og mellemuddannede arbejdstagere.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021 lovgivning retsgrundlag: artikel 79, stk. 2, i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
33.
Revision af forordning (EF) nr. 258/2012 om
udførselstilladelse og indførsels- og
transitforanstaltninger for skydevåben
Målet er at forbedre sporbarheden af skydevåben (harmoniseret importmærkning), forbedre udvekslingen af
oplysninger mellem de nationale myndigheder, øge sikkerheden af eksport- og importkontrolprocedurerne, sikre en
bedre håndtering af importen af gas- og signalvåben, som let kan ombygges, anvende den ordning for beskyttelse af
whistleblowere, der blev indført ved direktiv (EU) 2019/1937, på personer, der indberetter overtrædelser af den
ændrede forordning.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021 lovgivning retsgrundlag: artikel 207 i TEUF. Det er planen at gennemføre
en konsekvensanalyse.
15
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0017.png
Nr.
34.
Titel
Revision - Undersøgelse af ulykker til søs
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Oprettelsen af et permanent undersøgelsesorgan med tilstrækkelige ressourcer og ekspertise, der er i stand til at reagere
med kort varsel, betragtes som en tung og tidskrævende opgave for mindre medlemsstater og stater med små flåder.
Som følge heraf bliver ulykker ikke altid indberettet, eller undersøgelser gennemføres ikke på en rettidig, uvildig og
uafhængig måde med mulige konsekvenser for sikkerheden og i form af ulykker Revisionen kunne derfor bidrage til en
bedre udnyttelse af ressourcerne og afhjælpe manglen på ekspertise.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021 lovgivning retsgrundlag: artikel 100, stk. 2, i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
35.
Revision
Havnestatskontrol
Revisionen vil se på muligheden for øget brug af elektroniske oplysninger for at muliggøre mere målrettede
inspektioner. Dette vil gøre det muligt for inspektørerne at fokusere på operationelle aspekter i stedet for blot at
kontrollere de relevante dokumenter. Dette vil også give mulighed for en øget fokus på miljøspørgsmål og udvikling af
en incitamentsordning for nyere/grønnere skibsfart og kvalitetsskibsfart. Det vil hjælpe medlemsstaterne med at ansætte
og uddanne tilstrækkeligt kvalificerede inspektører og gøre brug af inspektionsdatabasen for at sikre en bedre
byrdefordeling mellem medlemsstaterne. Revisionen vil gøre det muligt at udvide inspektionerne til også at omfatte
fiskerfartøjer fra tredjelande, som har vist sig at være særligt farlige.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021 lovgivning retsgrundlag: artikel 100, stk. 2, i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
36.
Revision - Flagstatskontrol
Revisionen vil primært tage højde for allerede vedtagne regler inden for rammerne af Den Internationale
Søfartsorganisation (IMO). Af hensyn til en mulig forenkling vil der imidlertid også blive set på muligheden for at
modernisere medlemsstaternes skibsregister med henblik på at indføre e-registre for at opbevare og udveksle
(skibsrelaterede) e-certifikater. Dette bør sikre mere effektive tjenester samt kontrol og overvågning af de fartøjer, der
fører deres flag. Den skal også ses i sammenhæng med målet om forenkling og administrativ reduktion i
havnestatskontrollen, både for myndighederne og industrien (hurtigere turnaround-tider i havne). Hertil kommer, at
dette også vil gøre det muligt at fokusere på miljøspørgsmål, idet der udvikles incitamenter (belønning for overholdelse
af reglerne og ikke kun straf for ikke at overholde dem) for operatører, der lægger vægt på kvalitet og grønne tiltag. Via
det forbedrede kapacitetsopbygningsprogram for Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed vil det støtte
medlemsstaterne i deres løbende ajourføring og udveksling af bedste praksis (og undgå at "genopfinde den dybe
tallerken" på nationalt plan). På samme tid vil Kommissionen arbejde hen imod større harmonisering og fælles
forståelse til gavn for en harmoniseret EU-tilgang for både myndigheder og industri. Der vil blive lagt vægt på generel
forbedring af branchens tiltrækningskraft og konkurrenceevne, samtidig med at der opretholdes en høj grad af
sikkerhed og forureningsforebyggelse.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021 lovgivning retsgrundlag: artikel 100, stk. 2, i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
16
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0018.png
Nr.
37.
Titel
Revision af lovgivningen om blod, væv og celler
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Revisionen af direktiv 2002/98/EF om sikkerhed og kvaliteten af humant blod og blodkomponenter og af direktiv
2004/23/EF om sikkerheden og kvaliteten af humane væv og celler og deres gennemførelsesretsakter har til formål at
ajourføre de retlige rammer for blod, væv og celler. EU-lovgivningen indeholder høje standarder for sikkerhed og
kvalitet for blod, væv og celler (BVC). Disse blev vedtaget som reaktion på overførsel af sygdomme via BVC i 80'erne
og 90'erne. Formålet med initiativet er at ajourføre den nuværende lovgivning for at give mulighed for en mere
fleksibel tilpasning til den videnskabelige og teknologiske udvikling. Den har til formål at imødegå fremkomsten af
smitsomme sygdomme og lære af erfaringerne fra covid-19-pandemien. Det vil også omfatte øget kommercialisering
og globalisering af sektoren. Revisionen har til formål at fjerne mange tekniske bestemmelser fra lovgivningen, hvilket
vil gøre det muligt at ajourføre standarderne hurtigere. Revisionen vil også gøre det muligt at samle basisretsakterne i
en enkelt retsforskrift.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021 lovgivning retsgrundlag artikel 168, stk. 4, litra a), i TEUF. Det er planen
at gennemføre en konsekvensanalyse.
38.
Evaluering af sikkerheden i forbindelse med
Fiskerisektoren anses generelt for at være blandt de farligste erhverv. Det nuværende direktiv 97/70/EF anvender de
tekniske bestemmelser i Den Internationale Søfartsorganisations Torremolinos-protokol fra 1993, som aldrig er trådt i
fiskeri
kraft, på fartøjer på 24 meter og derover. Efterfølgeren, Cape Town-aftalen fra 2012, der indeholder de fleste af
Torremolinos-protokollens bestemmelser, er endnu ikke trådt i kraft, og kun seks EU-medlemsstater har ratificeret den.
Ved evalueringen af direktiv 97/70/EF vil Kommissionen se på spørgsmålet om manglende ratifikation af Cape Town-
aftalen og identificere mangler i lovgivningen med hensyn til sikkerhed og potentielle opdateringer med henblik på at
afspejle den teknologiske udvikling siden 1993 med inspiration fra de forbedringer, der er foretaget i den internationale
handelsskibsfart, samt i EU's søfartslovgivning. Det vil også blive overvejet, om det er muligt at indføre regler på EU-
plan for mindre fiskerfartøjer (under 24 meter), idet det er på mindre skibe, at en stor del af ulykkerne sker.
Evaluation
af
direktiv
2011/24/EU
patientrettigheder
i
forbindelse
grænseoverskridende sundhedsydelser
om
Ti år efter direktivets vedtagelse bør det vurderes, hvordan direktivets mål om at lette adgangen til sikre
med
grænseoverskridende sundhedsydelser af høj kvalitet i en anden medlemsstat er blevet opfyldt, og hvordan direktivet
har fremmet patientrettigheder og grænseoverskridende samarbejde mellem medlemsstaterne til gavn for EU's borgere.
Der vil blive set på medlemsstaternes tilgange i praksis, hvor effektivt disse fungerer, og på hvilke områder der stadig
er hindringer for patienter, der søger sundhedspleje på tværs af grænserne.
39.
17
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0019.png
Nr.
Titel
Forenklingsmålsætning/potentiale
(kort redegørelse for Refitmålet om revisioner og forenklingspotentialet for
evalueringer og kvalitetskontroller)
Nyt skub i det europæiske demokrati
40.
Revision af direktiv 99/2008/EF om strafferetlig
På grundlag af resultatet af evalueringen vil revisionen af direktivet sikre bedre og mere målrettede redskaber til at nå
målene og et mere sammenhængende samspil med andre retsforskrifter til beskyttelse af miljøet. Som led i revisionen
beskyttelse af miljøet
vil Kommissionen også gøre brug af den styrkede kompetence på det strafferetlige område i henhold til
Lissabontraktaten. Den har til formål at sikre en bedre beskyttelse af miljøet ved hjælp af strafferetten i
overensstemmelse med andre lovgivnings- og gennemførelsesforanstaltninger.
Planlagt dato for vedtagelse: 4. kvartal 2021 lovgivning retsgrundlag: artikel 83, stk. 2, i TEUF. Det er planen at
gennemføre en konsekvensanalyse.
41.
Kvalitetskontrol af EU's lovgivning om vold mod
Som led i kvalitetskontrollen vil Kommissionen vurdere, hvilken rolle den eksisterende EU-lovgivning har haft med
hensyn til at forebygge og bekæmpe vold mod kvinder og vold i hjemmet og analysere sammenhængen mellem disse
kvinder og vold i hjemmet
EU-foranstaltninger med internationale kilder. Mangler i lovgivningen vil blive identificeret, og behovet for mulige
yderligere skridt i retning af en bedre koordineret beskyttelse mod denne vedvarende form for kønsbaseret
forskelsbehandling vil blive analyseret. Kvalitetskontrollen dækker perioden fra vedtagelsen af den enkelte retsakt frem
til 2020. Den vil omfatte alle EU's medlemsstater.
18
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0020.png
Bilag III Prioriterede udestående lovgivningsforslag
Nr.
En europæisk grøn pagt
1.
Fuld titel
Reference
Ændret forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om rammerne for at opnå klimaneutralitet og om ændring af
forordning (EU) 2018/1999 ("den europæiske klimalov")
COM(2020) 80
2020/0036 (COD)
4.3.2020
COM(2020) 563 final
17.9.2020
2.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE om et europæisk år for jernbanetransport (2021)
COM(2020) 78 final
2020/0035 (COD)
4.3.2020
3.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 og om ændring af COM(2018) 368 final
Rådets forordning (EF) nr. 768/2005, (EF) nr. 1967/2006 og (EF) nr. 1005/2008 og ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/0193 (COD)
2016/1139 for så vidt angår fiskerikontrol
30.5.2018
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum (omarbejdning)
COM(2013) 410 final
2013/0186 (COD)
11.6.2013
COM(2020) 579 final
22.9.2020
4.
5.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EF) nr. 261/2004 om fælles bestemmelser om COM(2013) 130 final
kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og forordning (EF) nr. 2027/97 om 2013/0072 (COD)
luftfartsselskabers erstatningsansvar ved luftbefordring af passagerer og deres bagage
13.3.2013
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fælles regler for tildeling af slots i Den Europæiske Unions lufthavne
COM(2011) 827 final
2011/0391 (COD)
1.12.2011
6.
19
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0021.png
Nr.
Et Europa klar til den digitale tidsalder
7.
Fuld titel
Reference
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 2006/43/EF, 2009/65/EF, 2009/138/EU, 2011/61/EU,
EU/2013/36, 2014/65/EU, (EU) 2015/2366 og EU/2016/2341
COM(2020) 596 final
2020/0268 (COD)
24.9.2020
8.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om digital operationel modstandsdygtighed i den finansielle sektor og om COM(2020) 595 final
ændring af forordning (EF) nr. 1060/2009, (EU) nr. 648/2012, (EU) nr. 600/2014 og (EU) nr. 909/2014 (DORA).
2020/0266 (COD)
24.9.2020
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om en pilotordning for markedsinfrastrukturer baseret på distributed
ledger-teknologi
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om markeder for kryptoaktiver og om ændring af direktiv (EU) 2019/1937
COM(2020) 594 final
2020/0267 (COD)
24.9.2020
COM(2020) 593 final
2020/0265 (COD)
24.9.2020
9.
10.
11.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af COM(2019) 208 final
motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og 2019/0101 (COD)
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer
14.6.2019
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om oprettelse af det europæiske industri-, teknologi- og COM(2018) 630 final
forskningskompetencecenter for cybersikkerhed og netværket af nationale koordinationscentre
2018/0328 (COD)
12.9.2019
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om respekt for privatliv og beskyttelse af personoplysninger i forbindelse
med elektroniske kommunikation og om ophævelse af direktiv 2002/58/EF (forordning om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation)
COM(2017) 10 final
2017/0003 (COD)
10.1.2017
12.
13.
En økonomi, der tjener alle
14.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2016/1011 for så vidt angår undtagelsen
for visse valutabenchmarks fra tredjelande og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, som snart ophører
Forslag til RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet
COM(2020) 337 final
2020/0154 (COD)
24.7.2020
COM(2020) 314 final
2020/0148 (CNS)
15.7.2020
15.
20
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0022.png
Nr.
16.
Fuld titel
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 575/2013 for så vidt angår tilpasninger
af securitiseringsrammen for at støtte den økonomiske genopretning som reaktion på covid-19-pandemien
Reference
COM(2020) 283 final
2020/0156 (COD)
24.7.2020
17.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2017/2402 om en generel ramme for COM(2020) 282 final
securitisering og om oprettelse af en specifik ramme for simpel, transparent og standardiseret securitisering med henblik på at bidrage til 2020/0151 (COD)
24.7.2020
genopretningen efter covid-19-pandemien
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2017/1129 for så vidt angår EU- COM(2020) 281 final
genopretningsprospektet og målrettede justeringer for finansielle formidlere med henblik på at bidrage til genopretningen efter covid-19-pandemien 2020/0155 (COD)
24.7.2020
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 2014/65/EU for så vidt angår oplysningskrav,
produktstyring og positionslofter med henblik på at bidrage til genopretningen efter covid-19-pandemien
COM(2020) 280 final
2020/0152 (COD)
24.7.2020
18.
19.
20.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/103/EF af 16. COM(2018) 336 final
september 2009 om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse
2018/0168 (COD)
24.5.2018
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om kreditservicevirksomheder, kreditkøbere og realisering af
sikkerhedsstillelse
COM(2018) 135 final
2018/0063A (COD)
2018/0063 B(COD)
14.3.2018
21.
22.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de COM(2016) 815 final
sociale sikringsordninger og af forordning (EF) nr. 987/2009 om de nærmere regler til gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004 (Tekst af 2016/0397 (COD)
relevans for EØS og for Schweiz)
14.12.2016
Forslag til RÅDETS DIREKTIV om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag
COM(2016) 683 final
2016/0336 (CNS)
26.10.2016
23.
24.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse af COM(2016) 198 final
selskabsskatteoplysninger for visse virksomheder og filialer
2016/0107 (COD)
13.4.2016
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) nr. 806/2014 med henblik på oprettelsen
af en europæisk indskudsforsikringsordning
COM(2015) 586 final
2015/0270 (COD)
24.11.2015
25.
21
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0023.png
Nr.
26.
Fuld titel
Forslag til RÅDETS DIREKTIV om gennemførelse af forstærket samarbejde på området for afgift på finansielle transaktioner
Reference
COM(2013) 71 final
2013/0045 (CNS)
14.2.2013
Et stærkere Europa i verden
27.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1215/2009 om exceptionelle
handelsforanstaltninger for lande og territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske Unions stabiliserings- og associeringsproces
COM(2020) 135 final
2020/0051 (COD)
3.4.2020
28.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. COM(2019) 623 final
654/2014 om udøvelsen af Unionens rettigheder for så vidt angår anvendelsen og håndhævelsen af internationale handelsregler
2019/0273 (COD)
12.12.2019
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om en EU-ordning for kontrol med udførsel, overførsel, COM(2016) 616 final
mæglervirksomhed, teknisk assistance og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse (omarbejdning)
2016/0295 (COD)
28.9.2016
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om adgangen for tredjelandes varer og tjenesteydelser til Unionens indre COM(2012) 124 final
marked for offentlige indkøb og procedurer for støtte til forhandlingerne om adgang for Unionens varer og tjenesteydelser til tredjelandes markeder 2012/0060 (COD)
for offentlige indkøb
21.3.2012
29.
30.
Fremme af vores europæiske levevis
31.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om krise- og force majeure på migrations- og asylområdet
COM(2020) 613 final
2020/0277 (COD)
23.9.2020
COM(2020) 612 final
2020/0278 (COD)
23.9.2020
COM(2020) 610 final
2020/0279 (COD)
23.9.2020
32.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om indførelse af screening af tredjelandsstatsborgere ved de ydre grænser
og om ændring af forordning (EF) nr. 767/2008, (EU) nr. 2017/2226, (EU) nr. 2018/1240 og (EU) nr. 2019/817
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om asyl- og migrationsforvaltning og om ændring af Rådets direktiv
2003/109/EF og den foreslåede forordning (EU) XXX/XXX [Asyl- og Migrationsfonden]
33.
34.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelse nr. 445/2014/EU om en EU-aktion vedrørende "Den Europæiske COM(2020) 384 final
Kulturhovedstad" 2020-2033
2020/0179 (COD)
18.8.2020
22
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0024.png
Nr.
35.
Fuld titel
Reference
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastsættelse af betingelserne for adgang til andre EU- COM(2019) 4 final
informationssystemer med henblik på ETIAS og om ændring af forordning (EU) 2018/1240, forordning (EF) nr. 767/2008, forordning (EU) 2019/0002 (COD)
2017/2226 og forordning (EU) 2018/1861
7.1.2019
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af betingelserne for at tilgå andre EU- COM(2019) 3 final
informationssystemer og om ændring af forordning (EU) 2018/1862 og forordning (EU) yyyy/xxx [ECRIS-TCN]
2019/0001 (COD)
7.1.2020
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om forebyggelse af udbredelsen af terrorrelateret onlineindhold
COM(2018) 640 final
2018/0331 (COD)
12.9.2018
COM(2018) 634 final
2018/0329 (COD)
12.9.2018
36.
37.
38.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (omarbejdning)
39.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EF) nr. 767/2008, forordning (EF) nr. COM(2018) 302 final
810/2009, forordning (EU) 2017/2226, forordning (EU) 2016/399, forordning XX/2018 [forordningen om interoperabilitet] og beslutning 2018/0152 (COD)
2004/512/EF og om ophævelse af Rådets afgørelse 2008/633/RIA
17.5.2018
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om indførelse af en EU-genbosætningsramme og om ændring af Europa- COM(2016) 468 final
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 516/2014
2016/0225 (COD)
13.7.2016
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om en fælles procedure for international beskyttelse i EU og om
ophævelse af direktiv 2013/32/EU
COM(2016) 467 final
2016/0224 (COD)
13.7.2016
COM(2020) 611 final
23.9.2020
40.
41.
42.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastsættelse af standarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere COM(2016) 466 final
eller statsløse som personer med international beskyttelse, for en ensartet status for flygtninge eller for personer, der er berettiget til subsidiær 2016/0223 (COD)
beskyttelse, og for indholdet af en sådan beskyttelse og om ændring af Rådets direktiv 2003/109/EF af 25. november 2003 om 13.7.2016
tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om fastlæggelse af standarder for modtagelse af ansøgere om international
beskyttelse (omarbejdning)
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på
beskæftigelse af højt kvalificerede arbejdstagere
COM(2016) 465 final
2016/0222 (COD)
13.7.2016
COM(2016) 378 final
2016/0176 (COD)
7.6.2016
23
43.
44.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0025.png
Nr.
45.
Fuld titel
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om oprettelse af "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af [forordning (EU) Nr. 604/2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af
medlemsstaterne], identificering af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs person med ulovligt ophold og om medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse
(omarbejdning)
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om Den Europæiske Unions Asylagentur og om ophævelse af forordning
(EU) nr. 439/2010
Reference
COM(2016) 272 final
2016/0132 (COD)
4.5.2016
COM(2020) 614 final
23.9.2020
COM(2016) 271 final
2016/0131 (COD)
4.5.2016
COM(2018) 633 final
12.9.2018
46.
Nyt skub i det europæiske demokrati
47.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik
på indsamling af bevismateriale i straffesager
COM(2018) 226 final
2018/0107 (COD)
18.4.2018
48.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk COM(2018) 225 final
bevismateriale i straffesager
2018/0108 (COD)
18.4.2018
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i
børsnoterede selskaber og tilhørende foranstaltninger
COM(2012) 614 final
2012/0299 (COD)
14.11.2012
49.
50.
Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel COM(2008) 426 final
orientering
2008/0140 (CNS)
2.7.2008
24
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0026.png
Bilag IV: Tilbagetrækning
3
Nr.
Reference
Titel
Begrundelse for tilbagetrækningen
En europæisk grøn pagt
1.
COM(2020) 136 final
2020/0052 (COD)
Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på den Europæiske
Unions vegne i Lissabonunionens forsamling
Forældet: i forbindelse med krisen i Covid-19 vil
forsamlingen af Lissabonunionen ikke træffe nogen
juridisk bindende afgørelse i 2020, herunder om
særlige bidrag, som var emnet for dette forslag.
Forældet: sekretariatet for konventionen om
beskyttelse af havmiljøet i det nordøstlige
Atlanterhav (OSPAR) har meddelt, at forslaget om
at integrere Makaronesien i det maritime område,
der er omfattet af OSPAR-konventionen, trækkes
tilbage.
2.
COM(2020) 182 final
2020/0072 (COD)
Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske
Unions vegne i forbindelse med konventionen om beskyttelse af havmiljøet i det nordøstlige
Atlanterhav, for så vidt angår medtagelse af Makaronesien i det havområde, der er omfattet af
Osparkonventionen
3.
COM(2010) 154 final
2010/0084 (APP)
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af aftalen i form af brevveksling mellem Den Forældet: emnet for dette forslag er blevet erstattet
Europæiske Union og Republikken Chile om indgåelse af aftalen om bevarelse af af Chiles tiltrædelse af De Forenede Nationers aftale
sværdfiskebestandene i det sydøstlige Stillehav
om fiskebestande (UNFSA), oprettelsen af Den
Regionale Fiskeriforvaltningsorganisation for det
Sydlige Stillehav (SPRFMO) - hvor både Chile og
EU er medlemmer - og Chiles status som ikke-
kontraherende part i Den Interamerikanske
Kommission for Tropisk Tunfisk (IATTC).
Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse af lufttransportaftalen mellem Den Forældet: der føres ikke forhandlinger på EU-plan
Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Den Føderative Republik med Brasilien i øjeblikket.
Brasilien på den anden side
Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse og foreløbig anvendelse af aftalen
mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Kasakhstan om visse aspekter af lufttrafik
Forældet: der føres ikke forhandlinger på EU-plan
med Kasakhstan i øjeblikket.
4.
COM(2011) 252 final
2011/0109 (COD)
COM(2008) 92 final
2008/0040 (APP)
5.
3
Fortegnelsen indeholder de lovgivningsforslag, der er under behandling, og som Kommissionen agter at trække tilbage inden for seks måneder
25
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0027.png
Nr.
Reference
Titel
Begrundelse for tilbagetrækningen
Et Europa klar til den digitale tidsalder
6.
COM(2016) 823 final
2016/0402 (COD)
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om de retlige og Der er ikke udsigt til, at der kan opnås enighed om
operationelle rammer for det europæiske e-tjenesteydelseskort indført ved forordning ... [ESC forslaget: Europa-Parlament og Rådet har ikke gjort
Regulation]
fremskridt siden 2018, og det er usandsynligt, at der
vil ske yderligere fremskridt.
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om indførelse af et
europæisk e-tjenesteydelseskort og dertil knyttede administrative faciliteter
Der er ikke udsigt til, at der kan opnås enighed om
forslaget: Europa-Parlament og Rådet har ikke gjort
fremskridt siden 2018, og det er usandsynligt, at der
vil ske yderligere fremskridt.
Der er ikke udsigt til, at der kan opnås enighed om
forslaget: det er usandsynligt, at det vil være muligt
at nå frem til et kompromis, uden at bringe
forslagets målsætninger i fare. Kommissionen vil
træffe foranstaltninger til at sikre fuld håndhævelse
af servicedirektivet.
Forældet: Samarbejdsaftalen om et civilt globalt
satellitnavigationssystem (GNSS) mellem Det
Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater og
Ukraine udløb i december 2018.
7.
COM(2016) 824 final
2016/0403 (COD),
8.
COM(2016) 821 final
2016/0398 (COD)
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om håndhævelse af
direktiv 2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre marked, om en meddelelsesprocedure for
tilladelsesordninger og krav vedrørende tjenesteydelser, og om ændring af direktiv
2006/123/EF og forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt samarbejde via
informationssystemet for det indre marked
Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på vegne af Den Europæiske Union og dens
medlemsstater af en protokol til samarbejdsaftalen om et civilt globalt
satellitnavigationssystem (GNSS) mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og Ukraine for at tage hensyn til Republikken Bulgariens, Republikken Kroatiens og
Rumæniens tiltrædelse af Den Europæiske Union
9.
COM(2019) 441 final
2019/0207 (COD)
En økonomi, der tjener alle
10. COM(2019) 354 final
2019/0161 (COD)
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om en Forældet: tilbagetrækningen af dette forslag blev
forvaltningsramme for budgetinstrumentet for konvergens og konkurrenceevne for bebudet i forbindelse med forslaget til forordning
euroområdet
om oprettelse af en facilitet for genopretning og
modstandsdygtighed (COM (2020) 408).
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om oprettelse af det Forældet: tilbagetrækningen af dette forslag blev
europæiske reformstøtteprogram
bebudet i forbindelse med forslaget til forordning
om oprettelse af en facilitet for genopretning og
modstandsdygtighed (COM (2020) 408).
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002 med henblik på at yde finansiel bistand til
medlemsstaterne til at afhjælpe en alvorlig økonomisk byrde, som de påføres som følge af Det
Forenede Kongeriges udtræden af Unionen uden en aftale
Forældet: forslaget blev oprindeligt fremsat som en
nødforanstaltning i tilfælde af et brexit uden aftale
og er nu forældet som følge af den indgåede
udtrædelsesaftale.
26
11. COM(2018) 391 final
2018/0213 (COD)
12. COM(2019) 399 final
2019/0183 (COD)
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308704_0028.png
Nr.
Reference
Titel
Begrundelse for tilbagetrækningen
Fremme af vores europæiske levevis
13. COM(2016) 270 final
2016/0133 (COD)
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen
af en ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller
en statsløs i en af medlemsstaterne (omarbejdning)
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om indførelse af en
flytningsordning i krisesituationer og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 604/2013 af 26. juni 2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om
international beskyttelse, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af
medlemsstaterne
Forældet: der er blevet fremsat et nyt forslag til
forordning om asyl- og migrationsforvaltning (COM
(2020) 610) i forbindelse med den nye pagt om asyl
og migration. Det omfatter bl.a. aspekter, der er
omfattet af forslaget fra 2016.
Forældet: der er blevet fremsat et nyt forslag til
forordning om håndtering af krisesituationer og
force majeure på migrations- og asylområdet (COM
(2020) 613) i forbindelse med den nye pagt om asyl
og migration. Det omfatter bl.a. aspekter, der er
omfattet af forslaget fra 2016.
14. COM(2015) 450 final
2015/0208 (COD)
27