Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2308703_0001.png
Europaudvalget 2020
KOM (2020) 0690
Offentligt
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.10.2020
COM(2020) 690 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Kommissionens arbejdsprogram 2021
En Union med ny vitalitet i en skrøbelig verden
DA
DA
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
1. Genopretning af verden af i dag ved at forme verden af i morgen
For mindre end et år siden tiltrådte Europa-Kommissionen efter at være blevet valgt på
en
dagsorden med sigte på at fremme Europas største omstilling i mere end en generation.
Kommissionens arbejdsprogram for 2020 afspejlede dette mandat og den ambition, der først
blev skitseret i kommissionsformand Ursula von der Leyens politiske retningslinjer. Det
kortlagde vores vision om at opbygge et mere retfærdigt, sundere, grønnere og mere digitalt
samfund. Mange ting har ændret sig i det seneste år, men denne ambitionen er fortsat vores
drivkraft for det kommende år.
I det seneste år er Kommissionen gået i gang med at
skabe grundlaget for den systemiske
ændring, som Europa har brug for,
så meget desto mere som alle vores økonomier er hårdt
ramt af en global sundhedskrise. I de første 100 dage har vi præsenteret den europæiske
grønne pagt, fremlagt vores planer for Europas digitale fremtid, vedtaget vores køreplan for et
stærkt socialt Europa med henblik på at gennemføre den europæiske søjle for sociale
rettigheder og offentliggjort vores strategi for ligestilling mellem kønnene. Vi har også
fremlagt en ny industristrategi, en plan for bedre støtte til små virksomheder og
foranstaltninger til styrkelse af det indre marked. Vi har fremsat forslag om at modernisere og
styrke tiltrædelsesprocessen og således banet vejen for den historiske aftale om at indlede
forhandlinger med Nordmakedonien og Albanien, og vi er gået i gang med at skabe et nyt
partnerskab med Afrika.
Efter 100 dage foreslog vi også
en ny start for en række langvarige prioriteter,
navnlig
med den nye pagt om migration og asyl og strategien for EU's sikkerhedsunion. Vi tog fat på
spørgsmål, der påvirker hele vores værdifællesskab, navnlig ved at offentliggøre den første
årlige retsstatsrapport,
der omfatter alle medlemsstaterne. Og vi har truffet foranstaltninger
for hele vores samfund
fra ligestilling mellem kønnene og foranstaltninger mod racisme til
fremme af faglige færdigheder og tiltag for unge.
Men af meget forskellige årsager
vil 2020 være et år, som både skal glemmes hurtigst
muligt og huskes for altid.
Den globale pandemi, der kom bag på Europa og verden, og de
deraf følgende nedlukninger af vores samfund og økonomier, vil være langt mere og andet
end smertefulde erindringer for millioner af europæere, som har mistet deres kære, er blevet
syge eller gennemlever en periode med dyb bekymring for deres levebrød eller velfærd. Ingen
af os vil sandsynligvis glemme den skrøbelighed eller usikkerhed, vi stadig føler overalt
omkring os. Den seneste genopblussen af virusset i Europa viser, at vi er nødt til fortsat at
håndtere virusset med omsorg, forsigtighed og koordinering.
Men dette år vil også blive husket for den hurtige og hidtil usete indsats, som Europa har
iværksat for at beskytte liv og levebrød.
Europa har vist, at det kan handle hurtigt, når det
er nødvendigt, udvise virkelig solidaritet, når det skal, og kollektivt ændre forholdene,
når det vil.
Fra at stille alle disponible EU-midler til rådighed og anvende fleksibiliteten i
vores regler for beskatning og statsstøtte til at oprette et beredskabslager af medicinsk udstyr.
Fra at bringe 600 000 strandede EU-borgere hjem til at oprette SURE-instrumentet med
henblik på at holde folk i arbejde og virksomhederne i gang. Kommissionen har i alt truffet
mere end 800 foranstaltninger, der ikke var forudset, om alt lige fra grænseforvaltning til
støtte til landbrugere og fiskere.
1
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308703_0003.png
Dette år kan også fremover huskes for
den stadig hurtigere forandring, det satte gang i, og
de store muligheder, som det paradoksalt nok bragte med sig.
Klimaændringer, digital
teknologi og geopolitik prægede allerede før i høj grad vores samfund og vores dagsorden.
Pandemien har imidlertid skærpet behovet for, at Europa fører an i både den grønne og den
digitale omstilling og gør de europæiske samfund og økonomier mere modstandsdygtige.
Dette skaber en enestående mulighed for at komme ud af den skrøbelige krisesituation og
skabe ny vitalitet i Unionen.
På den baggrund vil Kommissionen have to fokusområder i det kommende år. Den vil for det
første fortsætte med gøre alt, hvad den kan, for at håndtere krisen og begynde at trække på de
erfaringer, krisen har givet os. Dette vil primært ske, ved at vi viderefører vores bestræbelser
på at finde, finansiere og sikre os en sikker vaccine, som alle i Europa og resten af verden kan
få adgang til.
Samtidig beskrives det i dette arbejdsprogram, hvordan Europa kan gribe de fremtidige
muligheder med henblik på at opfylde sine ambitioner og føre an i den stadig hurtigere
forandring. Takket være
NextGenerationEU,
den historiske genopretningsplan, som
Kommissionen har fremlagt sammen med et moderniseret langsigtet budget, har Europa et
værktøj klart til brug til at gribe denne mulighed.
Med NextGenerationEU vælger Europa ikke kun at rette op på skaderne, komme på fode her
og nu og støtte dem, der er hårdest ramt af krisen, men også at skabe og opbygge en bedre
levevis for verden af i morgen. Det vil fokusere på bæredygtige investeringer og reformer,
idet 37 % af udgifterne til den økonomiske genopretning og modstandsdygtighed er
øremærket til udgifter til grøn omstilling, og mindst 20 % skal investeres på det digitale
område. Vi vil arbejde hårdt sammen med medlemsstaterne om at udarbejde og gennemføre
deres nationale planer for genopretning og modstandsdygtighed. Desuden vil Kommissionen
sikre, at 30 % af NextGenerationEU's 750 mia. EUR rejses via grønne obligationer. Og vi vil
støtte medlovgiverne med henblik på at sikre en hurtig aftale om den samlede pakke på 1,8
billioner EUR, så den hurtigst muligt kan bruges til at gøre en forskel. Kommissionen vil også
fremsætte ambitiøse forslag om nye indtægtskilder for EU-budgettet.
Det betyder, at vi har de investeringer, der kræves for at virkeliggøre den vision og de
ambitioner, vi allerede havde. Det er grunden til, at man i Kommissionens arbejdsprogram for
2021
går fra strategi til gennemførelse
med fokus på nye lovgivningsinitiativer og revision
af eksisterende lovgivning til opfølgning af de planer, der i det seneste år er fremlagt for alle
de 6 overordnede ambitioner. Disse initiativer er opført i bilag I og II
1
. Vi vil også levere
resultater for de initiativer, der tidligere var planlagt for 2020, og som er blevet udsat på grund
af pandemien
2
.
Vores indsats, både internt og eksternt, vil fortsat være styret af 2030-dagsordenen og dens
mål for bæredygtig udvikling samt af Parisaftalen.
1
Et initiativs indplacering i bilagene til dette program ændrer ikke ansvarsfordelingen i de opgavebeskrivelser,
som formand Ursula von der Leyen har sendt til hvert medlem af kollegiet.
Kommissionens tilpassede arbejdsprogram for 2020, COM(2020) 440 final.
2
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308703_0004.png
Kommissionen vil ved gennemførelsen af dette arbejdsprogram også lægge vægt på at
forklare, hvad vi er i færd med at gøre, og tage hensyn til borgernes synspunkter. I den
sammenhæng er det nu vigtigere end nogensinde at starte debatten om
konferencen om
Europas fremtid.
De spørgsmål, der i løbet af det sidste år blev rejst
fra behovet for en
stærkere europæisk sundhedsunion til de varige ændringer af vores måde at leve sammen på,
som pandemien kan medføre
kan kun håndteres, hvis alle deltager i debatten, og vi trækker
på al vores fælles erfaring og ekspertise.
I betragtning af det geopolitiske landskab og de planlagte initiativers langsigtede og
gennemgribende karakter vil vores arbejde fortsat blive baseret på
strategisk fremsynethed
3
.
Den første strategiske fremsynsrapport viste, at det er vigtigt, at genopretningen ledsages af
modstandsdygtighed, og at vi sikrer, at vores politikker er evidensbaserede og
fremtidssikrede. Denne tilgang kan også hjælpe os med at forberede os på de nye udfordringer
og muligheder, som uundgåeligt vil opstå i det kommende år, og som vi skal være klar til at
foregribe og reagere på.
2. Realisering af de seks overordnede ambitioner
2.1 Den europæiske grønne pagt
Hvad angår den
europæiske grønne pagt
vil Kommissionens fokusere på at give vores
relevante klima- og energilovgivning et grundigt eftersyn for at bringe den i
overensstemmelse med det nyligt foreslåede mål om at reducere emissionerne med mindst
55 % inden 2030 i forhold til 1990-niveauerne. Dette vil blive samlet i "klar til 55"-pakke,
som vil dække alt fra vedvarende energikilder til energieffektivitet først, bygninger,
arealanvendelse, energibeskatning, indsatsfordeling og emissionshandel samt en bred vifte af
anden lovgivning. Diplomati på klima- og energiområdet vil fortsat være en prioritet i
forbindelserne med vores eksterne partnere.
Som nævnt i kommissionsformand Ursula von der Leyens politiske retningslinjer vil
Kommissionen foreslå en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme, der kan bidrage til at motivere
de udenlandske producenter og EU-importørerne til at reducere deres kulstofemissioner,
samtidig med at der sikres lige og handelsfremmende vilkår i overensstemmelse med WTO-
reglerne.
Dybden og bredden af det planlagte arbejde i tilknytning til den europæiske grønne pagt
afspejler den grønne omstillings systemiske karakter og dens betydning som vækststrategi. Vi
vil fremlægge en række foranstaltninger vedrørende
intelligent og bæredygtig transport,
herunder en revision af forordningen om det transeuropæiske transportnet og direktivet om
intelligente transportsystemer. Vi vil videreføre gennemførelsen af
handlingsplanen for den
cirkulære økonomi
med fokus på miljøvenligt design og bæredygtige produkter, navnlig
cirkulært elektronisk udstyr, herunder forbedring af indsamling, genbrug og reparation af
mobiltelefoner, bærbare computere og andet udstyr.
3
Strategisk fremsynsrapport 2020, COM(2020) 493 final.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
Dette afspejler, at den europæiske grønne pagt handler om meget mere end en reduktion af
emissionerne. I den sammenhæng vil vi følge op på
EU's biodiversitetsstrategi for 2030
og
fra jord til bord-strategien,
navnlig for at fremme økologisk produktion, genoprette
forringede økosystemer, beskytte vores have og kystområder, beskytte, genoprette og forvalte
skovene på en bæredygtig måde og mindske risikoen for at få produkter, der er forbundet med
skovrydning, på EU-markedet. Vi vil også bringe innovative fodertilsætningsstoffer på
markedet for at mindske miljøbelastningen fra husdyrbrug.
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2.2. Et Europa klar til den digitale tidsalder
For at sikre, at dette er
Europas digitale årti,
vil vi foreslå en køreplan med klart definerede
mål for 2030, f.eks. for konnektivitet, færdigheder og digitale offentlige tjenester. Vores
tilgang vil følge klare principper: retten til privatlivets fred og konnektivitet, ytringsfrihed, fri
udveksling af data og cybersikkerhed.
Vi vil træffe foranstaltninger på disse forskellige områder, navnlig med lovgivning om
sikkerhed, ansvar, grundlæggende rettigheder og dataaspekter af
kunstig intelligens
og en
dataretsakt for at fastlægge de rette vilkår for bedre kontrol og betingelserne for
dataudveksling for borgere og virksomheder.
I den sammenhæng vil vi foreslå en
ny europæisk digital identitet
for at gøre det lettere at
udføre opgaver og få adgang til tjenester online i hele Europa og sikre, at borgerne har større
kontrol over og er mere trygge ved, hvilke data de deler, og hvordan disse data anvendes.
For at sikre retfærdighed i den digitale verden vil EU fortsat arbejde for at tilvejebringe en
international aftale om et retfærdigt skattesystem, der giver langsigtede bæredygtige
indtægter. Hvis det ikke lykkes, vil Kommissionen foreslå en
digital afgift
i første halvdel af
det kommende år. Kommissionen vil også med tanke på et fair erhvervsklima foreslå et retligt
instrument til at skabe
lige vilkår for så vidt angår udenlandske subsidier.
Kommissionen vil fortsætte sin igangværende
revision af konkurrencereglerne
for at sikre,
at de passer til de ændrede markedsforhold, herunder den stadig hurtigere digitalisering af
økonomien. Vi vil også
opdatere vores nye industristrategi for Europa
for at tage hensyn
til covid-19-konsekvenserne, den globale konkurrencesituation og fremskyndelsen af den
grønne og den digitale omstilling.
For at sikre værdige, gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår vil der blive fremlagt et
lovgivningsforslag for at forbedre
arbejdsvilkårene for personer, der leverer ydelser via
platforme,
med henblik på at sikre rimelige arbejdsforhold og passende social beskyttelse.
2.3. En økonomi, der tjener alle
Nu, hvor vi er omgivet af pandemi- og inddæmningsforanstaltninger, er det afgørende for
Europa at sikre, at en sundhedsmæssig og økonomisk krise ikke udvikler sig til en social
krise. Dette vil være en rettesnor for vores indsats i det kommende år, og den fulde
gennemførelse og brug af SURE-programmet vil hjælpe arbejdstagerne med at bevare deres
indkomst og sikre, at virksomhederne kan beholde deres personale. Vi vil nøje evaluere disse
foranstaltninger i de kommende år.
Den europæiske søjle for sociale rettigheder
vil være ledesnoren i den europæiske
genopretning og vores bedste redskab til at sikre, at ingen lades i stikken. Vi vil fremlægge en
ambitiøs handlingsplan for at sikre, at den gennemføres fuldt ud. Handlingsplanen vil være
Kommissionens centrale instrument til at bidrage til den socioøkonomiske genopretning og
modstandsdygtigheden på mellemlang og lang sigt med henblik på at styrke den sociale
retfærdighed i forbindelse med den digitale og den grønne omstilling. I den sammenhæng vil
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
den nye
europæiske børnegaranti,
der blev bebudet i formand Ursula von der Leyens
politiske retningslinjer, sigte mod at mindske fattigdom og ulighed blandt børn ved at sikre, at
alle børn har adgang til basale ydelser som sundhed og uddannelse.
Kommissionen vil trække
på erfaringerne fra covid-19-pandemien og på baggrund af et arbejdsmarked under forandring
fremlægge en ny
EU-strategiramme for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen.
Vi vil også
foreslå
en handlingsplan for den sociale økonomi
med henblik på at øge de sociale
investeringer og støtte aktørerne i den sociale økonomi og de sociale virksomheder i
forbindelse med opstart, opskalering, innovation og jobskabelse.
Vores økonomier har behov for fortsat politisk støtte,
og det er nødvendigt at opnå en
hårfin balance mellem finansiel støtte og finanspolitisk bæredygtighed. I takt med at
virusspredningen vokser og inddæmningsforanstaltningerne øges, bør medlemsstaterne fortsat
bruge den finanspolitiske fleksibilitet på en fornuftig måde til støtte for økonomien. Den
globale samhandel og dens integrerede værdikæder vil fortsat være en fundamental
vækstmotor og en central drivkraft for en virkelig global genopretning. Vi er i gang med på
ny at gennemgå EU's handelspolitik og vil vedtage et nyt instrument, som kan afværge og
modvirke tvangsforanstaltninger fra visse tredjelandes side.
På længere sigt er der ingen bedre måde at opretholde stabilitet og konkurrenceevne på end
ved at
uddybe Den Økonomiske og Monetære Union,
hvilket også vil sikre euroen en
stærkere international rolle. Vi er nødt til at gøre fremskridt med kapitalmarkedsunionen og
bankunionen. Som led heri vil vi revidere rammerne for håndtering af bankkrak i EU, træffe
foranstaltninger til at fremme grænseoverskridende investeringer i EU og intensivere
bekæmpelsen af hvidvask af penge.
Som en del af den systemiske ændring i Europa skal vores økonomiske og finansielle system
også være en vigtig drivkraft for den grønne og den digitale omstilling. Der vil blive foreslået
lovgivning om
bæredygtig virksomhedsledelse
for at fremme bæredygtig og ansvarlig
virksomhedsadfærd. Vi vil også fortsætte fremskridtene med bæredygtig finansiering, navnlig
ved at foreslå, at der indføres en
EU-standard for grønne obligationer.
For at nå vores ambitioner og være i stand til at håndtere investerings- og reformbehovene må
vi øge og vurdere de offentlige forvaltningers og tjenesters virkningsfuldhed, effektivitet og
kapacitet i hele EU.
2.4. Et stærkere Europa i verden
Denne Kommission tiltrådte med et mandat til at sikre et stærkere Europa i verden.
Geopolitisk bestræber Kommission sig på at fremme EU's strategiske interesser og mål uden
for EU og forsvare en regel- og værdibaseret international orden i en stadig mere polariseret
verden. Vi vil arbejde for at styrke vores globale rolle som drivkraft for ansvarlighed,
stabilitet, samarbejde og solidaritet ved at tackle det stadig voksende antal globale
udfordringer, kriser og konflikter gennem mobiliseringen af alle vores instrumenter.
I løbet af det kommende år vil Kommissionen sikre, at Europa spiller sin vigtige rolle i denne
skrøbelige verden, bl.a. ved at lede den globale indsats for at sikre, at alle kan få adgang til en
sikker vaccine, og ved at styrke det regelbaserede globale multilaterale system samt bilaterale,
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
regionale og globale partnerskaber. Vi vil fortsat prioritere vores østlige og sydlige nabolande,
Vestbalkan og Afrika fuldt ud.
Vores nye instrumenter for eksterne udgifter vil bidrage til gennemførelsen af Unionens
eksterne strategiske prioriteter.
Den Europæiske Union vil altid være tilhænger af den styrke og værdi, der ligger i
multilateralisme og samarbejde i globale institutioner. Vi vil foreslå en fælles meddelelse om
styrkelse af EU's bidrag til regelbaseret multilateralisme.
Vi skal føre an i reformerne af
Verdenssundhedsorganisationen og Verdenshandelsorganisationen for at tilpasse dem til de
nye realiteter.
I samarbejde med vores partnere vil vi foreslå et
fornyet partnerskab med vores sydlige
nabolande
og fremlægge en
meddelelse om Arktis
for at ajourføre EU's politik for en
region, der er særligt udsat for klimaændringer og miljøbelastninger og de deraf følgende
økonomiske og sikkerhedsmæssige konsekvenser.
Vi vil fremlægge en ny
strategisk tilgang til støtte for afvæbning, demobilisering og
reintegration af tidligere kombattanter,
som er afgørende for at sikre varig stabilitet og fred
i konfliktramte lande og regioner.
Vi vil også fremlægge en meddelelse om
EU's humanitære bistand,
som især vil fokusere
på nye måder for vores samarbejde med vores partnere og andre donorer, brugen af digitale
redskaber og innovative tilgange til finansiering og metoder til levering af bistand, bl.a. i
forbindelse med Kommissionens egen hurtige reaktionskapacitet og måderne til at fremme
arbejdet med sammenhængen mellem det humanitære område og udvikling og fred
En revision af
direktivet om konsulær beskyttelse
vil gøre det muligt for os at lette
udøvelsen af den ret til konsulær beskyttelse, der er knyttet til unionsborgerskabet, og styrke
EU-solidariteten for bedre at beskytte EU-borgere i udlandet, navnlig i krisesituationer. Dette
vil øge samarbejdet mellem medlemsstaterne og styrke EU's understøttende rolle, idet der
gøres bedst mulig brug af det enestående netværk af EU-delegationer.
2.5. Fremme af vores europæiske levevis
Den aktuelle sundhedskrise har vist, at det er nødvendigt at styrke vores kriseberedskab og -
styring i forbindelse med grænseoverskridende sundhedstrusler. Samtidig med at vi fortsat har
fokus på at sikre, at Europa kan håndtere spredningen af virusset og pandemiens virkninger,
vil vi også drage de første erfaringer af krisen. Tiden er nu inde til at opbygge en stærkere
europæisk sundhedsunion.
Vi vil foreslå at styrke EU-rammerne for konstatering af og reaktion på alvorlige
grænseoverskridende sundhedstrusler og også styrke den rolle, de eksisterende agenturer har.
For det andet vil vi foreslå, at der oprettes et
agentur for biomedicinsk avanceret forskning
og udvikling.
Inden for rammerne af en ny lægemiddelstrategi skal der ses på
forsyningskædesikkerheden i Europa, og det skal sikres, at borgerne kan have tillid til, at
lægemidlerne er sikre, rimeligt billige og af høj kvalitet. Desuden vil det europæiske
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
2308703_0009.png
sundhedsdataområde blive lanceret inden udgangen af næste år for at udnytte data med
henblik på bedre sundhedspleje, bedre forskning og bedre politikudformning til gavn for
patienterne.
Vi vil også høste erfaringer på andre områder, navnlig hvad angår Schengenområdet og
opretholdelsen af den frie bevægelighed for personer uden kontrol ved de indre grænser. Vi
vil samarbejde med Europa-Parlamentet og medlemsstaterne om at bevare og forbedre et
velfungerende Schengenområde på grundlag af en
ny strategi for Schengensystemets
fremtid
og stærkere Schengenregler, og vi vil videreføre arbejdet med at fuldføre
Schengenområdet.
Vi vil fortsætte arbejdet med den
nye pagt om migration og asyl.
I denne forbindelse vil
Kommissionen foreslå en række foranstaltninger vedrørende
lovlig migration,
som vil
omfatte en pakke med "talent og færdigheder" og som en del heraf en revision af direktivet
om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding og en gennemgang af direktivet
om en kombineret tilladelse samt fastlæggelse af mulighederne for at oprette en EU-
talentmasse. De øvrige elementer i pagten omfatter bl.a. en EU-handlingsplan for bekæmpelse
af smugling af migranter og en strategi for frivillig tilbagevenden og reintegration.
Vi vil fortsat styrke
sikkerhedsunionen,
navnlig ved at træffe foranstaltninger til bekæmpelse
af organiseret kriminalitet, imødegå hybride trusler, anlægge en ny tilgang til
terrorbekæmpelsesforanstaltninger og radikalisering, og forbedre opsporingen, fjernelsen og
rapporteringen af seksuelt misbrug af børn online.
I lyset af stigningen i antisemitisk vold og hadforbrydelser vil Kommissionen fremlægge en
omfattende
strategi for bekæmpelse af antisemitisme
for at supplere og støtte
medlemsstaternes indsats.
For at opnå en økonomisk genopretning og en vellykket grøn og digital omstilling vil det også
være nødvendigt, at europæerne tilegner sig nye færdigheder. Som led i en bredere indsats for
at skabe en kultur for livslang læring og gøre det lettere at skifte job vil vi foreslå et initiativ
vedrørende
individuelle læringskonti
for at sætte enkeltpersoner i stand til at uddanne sig og
styre deres karriere og fastlægge en
europæisk tilgang til mikroeksamensbeviser
med
henblik på at øge de individuelle læringsmuligheder for alle.
2.6. Nyt skub i det europæiske demokrati
Kommissionen vil fortsat opbygge en Union med lige muligheder og opretholde det
europæiske engagement i beskyttelsen af EU's værdier samt inklusion og lighed i enhver
betydning, uanset køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller
seksuel orientering.
Som led heri vil Kommissionen fremlægge en
EU-strategi for handicappede personers
rettigheder,
navnlig for at sikre fuld gennemførelse af FN's konvention om rettigheder for
personer med handicap. I en
EU-strategi for barnets rettigheder
vil der blive set på,
hvordan man kan forberede børn og unge på at deltage i EU's demokratiske liv, bedre kan
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
beskytte sårbare børn, beskytte deres rettigheder online, fremme børnevenlig retspleje og
forebygge og bekæmpe vold.
Samtidig med at Kommissionen fortsat er fast besluttet på, at EU skal tiltræde
Istanbulkonventionen, vil den fremsætte et nyt forslag om
bekæmpelse af kønsbaseret vold.
Den vil også foreslå, at listen over grov grænseoverskridende kriminalitet udvides til at
omfatte alle former for hadforbrydelser og hadefuld tale.
Den europæiske handlingsplan for demokrati, der skal vedtages, vil kunne bruges som afsæt til at
styrke vores demokratier, tackle risikoen for ekstern indblanding i europæiske valg og imødegå
desinformation samt støtte frie og uafhængige medier.
Næste år vil vi foreslå klarere regler for
finansiering af de europæiske politiske partier og træffe foranstaltninger for at sikre større
gennemsigtighed i forbindelse med betalt politisk reklame, forbedre mobile europæiske
borgeres valgrettigheder og beskytte journalister og civilsamfundet mod strategiske retssager
mod offentligt engagement.
Vi vil også fremme det
grænseoverskridende retlige samarbejde
ved at gøre fuld brug af
digitale teknologier.
Kommissionen vil se på, hvordan man ved hjælp af samhørighedspolitikken kan fremme
genopretningen og den grønne og den digitale omstilling, afhjælpe de voksende regionale
forskelle både før og efter covid-19 og bidrage til at håndtere nye sociale og økonomiske
problemstillinger. For at øge vores viden og dermed forbedre vores politiske tiltag vil den
fremlægge en vurdering af
situationen i vores regioner.
Den vil også udforme en
langsigtet
vision for landdistrikterne
med henblik på at foreslå foranstaltninger til at udnytte disse
regioners potentiale mest muligt.
Bedre regulering, politikudformning og gennemførelse
og håndhævelse af EU-retten
Da Kommissionen tiltrådte, forpligtede den sig til at gennemføre evidensbaserede politikker,
som var lettere at overholde, og som var mindre tilbøjelige til at skabe unødvendige byrder for
erhvervslivet og borgerne. Dette er endnu vigtigere nu, hvor Europa fortsætter sin
krisehåndtering og fokuserer på genopretning.
Den kommende
meddelelse om bedre regulering
vil fokusere på byrdereduktion, navnlig i
forbindelse med gennemførelsen af "én ind, én ud" -tilgangen. Dermed skal det sikres, at der
kompenseres for nye administrative byrder, ved at borgerne og erhvervslivet fritages for
tilsvarende byrder på EU-plan inden for samme politikområde. Fra næste år vil
"Fit for
Future"-platformen,
som er en ekspertgruppe på højt niveau, hjælpe Kommissionen med at
finde muligheder for forenkling og byrdereduktion.
Krisen har yderligere understreget behovet for informerede
beslutninger, der er
evidensbaserede og bygger på princippet om bedre regulering.
Behovet for
konsekvensanalyser, hvori der tages hensyn til alle de berørte parters synspunkter, er større
end nogensinde. Kommissionen vil gøre høringerne mere effektive og lettere tilgængelige for
at fremme de berørte parters deltagelse og efterkomme opfordringen til mere strømlinede
høringer.
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Brev af 16/12-20 fra Europaudvalgets formand til formanden for Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens arbejdsprogram for 2021
Kommissionen vil også øge indsatsen for at forbedre den effektive anvendelse, gennemførelse
og
håndhævelse af EU-retten.
Dette er navnlig vigtigt for at opretholde et velfungerende
indre marked, beskytte centrale forsyningskæder, der leverer fødevarer til forretningerne og
medicinske produkter til sundhedsvæsenet, og for at værne om borgernes rettigheder og
gennemføre den europæiske grønne pagt. Kommissionen vil fortsætte med at støtte og
samarbejde med medlemsstaterne for at sikre en hurtig og korrekt gennemførelse af nye og
eksisterende EU-regler. Samtidig vil den ikke tøve med at opretholde EU-retten gennem
traktatbrudsprocedurer, når det er nødvendigt.
4. Konklusion
I det seneste år har de europæiske borgere bragt ofre for at beskytte hinanden, og vi skal
værne om de fremskridt, vi i fællesskab har gjort. Det betyder, at vi skal være på vagt og
fortsat fokusere på at sikre, at vi kan håndtere krisen og komme igennem den sammen, og at
vi skal arbejde på en langsigtet løsning for at lægge den bag os.
Men samtidig med at vi lægger den bag os, er vi nødt til at forberede os på at gøre tingene på
en bedre måde og leve i et sundere, mere retfærdigt og velstående samfund. Det betyder, at vi
skal gøre os selv mere modstandsdygtige, men det betyder også, at den forandringsdagsorden,
som denne Kommission blev valgt på, og som den fra første dag har fokuseret på, skal
fremskyndes.
Dette er de to overordnede mål for Kommissionens arbejdsprogram og alle de initiativer, der
er anført i dette arbejdsprogram. Måske fokuserer de hver især på forskellige områder, men de
skal alle trække i samme retning. I sidste ende handler de alle sammen om at gøre livet lettere,
miljøet sundere, samfundene mere retfærdige, skabe flere og mere tilgængelige muligheder og
gøre økonomierne mere moderne og bedre rustet til videre mål.
Kommissionen vil arbejde tæt sammen med både Europa-Parlamentet og Rådet for at sikre, at
de har den ønskede virkning. Det er denne fællesskabsånd, som har samlet Europa og skabt
enighed om NextGenerationEU. Det er den, som sætter os i stand til at overvinde denne
pandemi og gennemføre de systemiske ændringer, Europa har brug for. Vi har visionen, vi har
planen, vi har investeringerne
og nu skal vi i gang med genopretningen ved at opbygge en
bedre fremtidig verden.
10