Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2306703_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15. december 2020
Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-Kommissionens meddelelse for En
ny forbrugerdagsorden
styrkelse af forbrugernes stilling med hen-
blik på at opnå en bæredygtig genopretning (KOM(2020) 696 final)
1. Resumé
Europa-Kommissionen lancerede den 13. november 2020 den nye forbruger-
dagsorden
styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæ-
redygtig genopretning (KOM(2020) 696). Meddelelsen udstikker den over-
ordnede retning for Kommissionens indsats på forbrugerområdet de næste
fem år. Samtidig annonceres en række kommende tiltag og lovgivningsmæs-
sige initiativer, som vil blive fremsat løbende.
Forbrugerdagsordenen er skrevet i skyggen af COVID-19 krisen og opstiller
fem hovedprioriteter: (1) den grønne omstilling, (2) den digitale omstilling
(3) effektiv håndhævelse og klageadgang, (4) særlige behov hos visse forbru-
gergrupper og (5) forbrugerbeskyttelse i en global sammenhæng.
Kommissionen fastlægger således med den nye forbrugerdagsorden sin
langsigtede vision for forbrugerpolitikken frem til 2025 og præsenterer 22
konkrete initiativer inden for de ovennævnte politisk udvalgte områder med
henblik på at beskytte forbrugerne generelt og mere specifikt under CO-
VID-19 pandemien. Samtidigt gives forbrugerne mulighed for at spille en
aktiv rolle i den grønne og digitale omstilling. Der er blandt andet tale om
et kommende forslag, der skal styrke forbrugerne i den grønne omstilling,
revision af det generelle produktsikkerhedsdirektiv, der skal sikre færre far-
lige produkter på markedet, samt styrket håndhævelse og samarbejde både i
EU og med tredjelande.
Regeringen hilser den nye forbrugerdagsorden velkommen. For regeringen
er det helt centralt, at den forbrugerbeskyttende lovgivning og håndhævelse
følger med tiden og kan håndtere nye udfordringer, som forbrugerne stilles
over for, særligt i forhold til udviklingen inden for digitalisering og bæredyg-
tighed.
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske,
statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (Kommissionen) offentliggør ved indgangen til hver
ny budgetperiode en forbrugerpolitisk strategi. Den nye forbrugerdagsorden
præsenterer en vision for EU’s forbrugerpolitik fra 2020-2025
ved at bygge
oven på den nuværende forbrugerdagsorden fra 2012, der udløber i 2020 samt
den tidligere Kommissions direktivpakke
”New Deal for Consumers” fra
2018.
Hvor den forgangne forbrugerdagsorden (2012-2020) havde fokus på, hvor-
dan forbrugernes deltagelse i, og tillid til, det indre marked kunne forstærkes,
tager den nye forbrugerdagsorden særligt udgangspunkt i Kommissionens
politiske prioriteter om bæredygtighed og digitalisering samt den nuværende
COVID-19 krise, der også har betydelig indvirkning på forbrugernes daglige
liv.
Den nye forbrugerdagsorden forventes at berøre relevant regulering på for-
skellig vis, bl.a. via evaluering, revision og/eller fremsættelse. Det drejer sig
bl.a. om direktivet om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer
(2015/2302/EU) (herefter pakkerejsedirektivet), der regulerer aftaler, der
indgås mellem rejsende og erhvervsdrivende om pakkerejser og sammen-
satte rejsearrangementer; direktivet om visse aspekter af aftaler om salg af
varer (2019/771/EU) (herefter varedirektivet) der regulerer aftaler om salg
af varer; direktivet om urimelig handelspraksis (2005/29/EF) der fastlægger
virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugere, der er forbudt
i EU; direktivet om forbrugerrettigheder (2011/83/EU) (herefter forbruger-
rettighedsdirektivet) der regulerer forbrugeraftaler om fjernsalg og forbru-
geraftaler indgået uden for fast forretningssted samt de nærmere betingel-
ser for udøvelse af fortrydelsesretten; direktivet om produktsikkerhed i
almindelighed (2001/95/EF) (herefter det generelle produktsikkerhedsdi-
rektiv) der regulerer produkter, som ikke er omfattet af andre fællesskabs-
forskrifter, der indeholder specifikke sikkerhedskrav mhp. markedsføring
af sikre produkter i EU.
Endvidere berøres direktivet om maskiner (2006/42/EF) (herefter maskin-
direktivet) der regulerer markedsføring af maskiner i EU; direktivet om
forbrugerkreditaftaler (2008/48/EF) (herefter forbrugerkreditdirektivet),
der regulerer visse forpligtelser for kreditformidlere i forhold til forbru-
gerne; direktivet om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser til forbrugerne
(2002/65/EF) der regulerer finansielle tjenesteydelser; direktivet om visse
aspekter af aftaler om levering af digitalt indhold og digitale tjenester
(2019/770/EU) (direktivet om digitalt indhold), der regulerer aftaler om
levering af digitalt indhold eller digitale tjenester; forordningen om samar-
bejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lov-
givning om forbrugerbeskyttelse (2017/2394/EU) (herefter forordningen
om forbrugerbeskyttelsessamarbejde) der ophævede forordningen med
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0003.png
samme navn (2006/2004/EF) og moderniserer samarbejdet mellem de re-
levante nationale myndigheder i EU; Kommissionens hvidbog om Kunstig
intelligens
en europæisk tilgang til ekspertise og tillid (COM(2020) 65
final), der udstikker rammer for EU's tilgang til kunstig intelligens; Digital
Services Act (herefter DSA), som vil regulere platformes ansvar for bl.a.
varer, der sælges i det indre marked samt Digital Markets Act, der vil op-
daterede rammerne for EU's digitale marked.
3. Formål og indhold
Kommissionen har den 13. november 2020 præsenteret meddelelsen om
En
ny forbrugerdagsorden - om styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på
at opnå bæredygtig genopretning.
Gennem de sidste 50 år har EU indført en række nye politikker og regler,
som garanterer forbrugerne en høj grad af beskyttelse og vigtige rettighe-
der. Den nye forbrugerdagsorden har til formål at fremme disse rettigheder
og beskytte og styrke forbrugerne i de kommende år
også i den aktuelle
situation med en pandemi.
Ifølge Eurostat udgør private husholdningers forbrug 54 pct. af EU’s samlede
BNP, hvorfor forbrugerne i høj grad er medvirkende til at stimulere økono-
mien.
Med den nye forbrugerdagsorden fastlægger Kommissionen en holistisk til-
gang, der dækker store dele af EU’s politikområder, der har særlig relevans
for forbrugerne. Strategien komplementerer således andre EU initiativer,
så som EU’s grønne pagt, handlingsplanen for den cirkulære økonomi og
meddelelsen for ”Europas digitale fremtid i støbeskeen”.
Selve meddelelsen indeholder ikke specifikke forslag til lovgivningsmæssige
tiltag, men beskriver retningen, formålet og processen for kommende tiltag
for at fremme og styrke forbrugerbeskyttelsen.
Kommissionens meddelelse er struktureret omkring fem hovedprioriteter og
et separat afsnit om forbrugere i COVID-19 pandemien samt et separat afsnit
omkring styring. De fem hovedprioriteter er: (1) den grønne omstilling, (2)
den digitale omstilling (3) effektiv håndhævelse og klageadgang, (4) særlige
behov hos visse forbrugergrupper og (5) forbrugerbeskyttelse i en global
sammenhæng.
Kommissionen fastlægger således med den nye forbrugerdagsorden sin
langsigtede vision for forbrugerpolitikken frem til 2025 og præsenterer 22
konkrete initiativer inden for de ovennævnte politisk udvalgte områder
med henblik på at beskytte forbrugerne generelt og mere specifikt under
COVID-19 pandemien samt give forbrugerne mulighed for at spille en ak-
tiv rolle i den grønne og digitale omstilling.
3
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0004.png
Forbrugere i COVID-19 pandemien
Selvom COVID-19 pandemien først og fremmest er en sundhedskrise, har
pandemien også indflydelse på forbrugsmønstre.
COVID-19 pandemien har budt på nye udfordringer for forbrugere ift. be-
stilte pakkerejser. Kommissionen og medlemsstaterne har taget handling
for at sikre, at forbrugernes rettigheder bliver beskyttet, men der er ifølge
Kommissionen behov for en mere dybdegående analyse af, hvorvidt de nu-
værende regler for pakkerejser, herunder beskyttelse mod insolvens, stadig
er fyldestgørende for at sikre robust forbrugerbeskyttelse til alle tider.
Ifølge Kommissionen er online-svindel og vildledende markedsføringstek-
nikker taget til under COVID-19 pandemien, hvor svindlere har spillet på
forbrugernes angst for sygdommen ved at sælge unødvendige, ineffektive
og potentielt farlige produkter, fx ved at markedsføre produkterne med
ubegrundede påstande om beskyttende karakteristika eller ved at sælge
mundbind, der ikke efterlever de fastsatte EU-krav. For at kunne imødegå
dette er der ifølge Kommissionen behov for, at Kommissionen og med-
lemsstaternes forbrugerbeskyttende håndhævelsesmyndigheder samarbej-
der endnu tættere samt indgår samarbejde med online platforme for at fo-
rebygge og reagere på ulovligt indhold tilgængeligt på online-platforme.
Kommissionen vil derfor igangsætte følgende tiltag:
Tiltag 1:
Frem mod 2022 planlægger Kommissionen på grundlag
af rapporten fra 2021 om pakkerejsedirektivets anvendelse at ana-
lysere, hvorvidt direktivet stadig er tilstrækkeligt i lyset af de sene-
ste kriser.
Tiltag 2:
Frem mod 2022 planlægger Kommissionen at undersøge
de langsigtede virkninger af COVID-19 på borgernes forbrugsmøn-
stre i EU som grundlag for fremtidige politikinitiativer.
Tiltag 3:
Kommissionen vil støtte og fremme samarbejdet mellem
netværket for forbrugerbeskyttelsessamarbejde og andre netværk
og interessenter for at bekæmpe svindel rettet mod forbrugerne, uri-
melig markedsføringspraksis og svig.
Hovedprioritet 1: Den grønne omstilling
EU’s grønne pagt fastsætter en omfattende strategi for, hvordan EU kan
omstilles til et fair og velstående samfund med en klimaneutral, ressource-
effektiv, ren og cirkulær økonomi. Det kræver ifølge Kommissionen en
hurtig omstilling af vaner og adfærd for at reducere miljø- og klimaaftryk-
ket på alle områder fra bolig og mad, til mobilitet og fornøjelse.
Forbrugerne spiller en væsentlig rolle i denne omstilling. For at give for-
brugerne de bedste forudsætninger mener Kommissionen, at forbrugerne
4
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
har behov for bedre og mere troværdig information om produkters bære-
dygtighed, dog uden at give forbrugerne for mange oplysninger, såkaldtin-
formationsoverbelastning. Bedre oplysninger om tilgængeligheden af re-
servedele og reparationstjenester kan yderligere understøtte produkternes
holdbarhed. Bl.a. vil det kommende initiativ om styrkelse af forbrugerne i
forbindelse med den grønne omstilling, initiativet vedrørende en politik for
bæredygtige produkter og øvrige relevante sektorspecifikke initiativer
være afgørende med hensyn til at give forbrugerne en reel ret til reparation.
Den fremtidige revision af varedirektivet (2019/771/EU) vil desuden give
mulighed for at undersøge, hvad der mere kan gøres for at fremme repara-
tion og mere bæredygtige, cirkulære produkter. Der vil blive set nærmere
på forskellige løsninger med hensyn til forbrugernes misligholdelsesbefø-
jelser, fx ved at begunstige reparation (afhjælpning) frem for udskiftning
(omlevering), udvidelse af reklamationsfristen for nye eller brugte varer og
nulstilling af reklamationsfristen efter reparation. Disse tiltag kan derud-
over blive suppleret ved at fremme nye forbrugsmønstre, herunder gennem
nye forretningsmodeller, fx hvor produkter tilbydes som tjenesteydelser.
Bedre oplysning til forbrugerne kan ske gennem oplysning om, og udbre-
delse af, EU's miljømærke EU-Blomsten. Samtidig er der behov for, at for-
brugere bliver bedre beskyttet mod vildledende information omkring et
produkts bæredygtighed
såkaldt greenwashing (grønvaskning).
Kommissionen mener også, at virksomheder, herunder
SMV’er,
kan spille
en rolle for et grønnere forbrug ved at oplyse forbrugerne om virksomhe-
dens miljømæssige fodaftryk gennem frivillige løfter samt ved at integrere
miljømål i virksomhedernes strategier og beslutninger. Disse løfter skal
udvikles parallelt med den kommende europæiske klimapagt.
Kommissionen vil derfor igangsætte følgende tiltag:
Tiltag 4:
I 2021 planlægger Kommissionen at fremlægge et
lovgivningsforslag om at stille forbrugerne bedre i forbindelse med
den grønne omstilling ved at udstyre dem med bedre information
om produkters bæredygtighed og bedre beskyttelse mod visse
former for praksis, såsom grønvaskning og hurtig forældelse, og et
lovgivningsforslag om underbygning af grønne anprisninger
baseret på metoder til fastsættelse af miljøaftrykket.
Tiltag 5:
Fra i år planlægger Kommissionen at samarbejde med de
økonomiske aktører med henblik på at tilskynde dem til frivilligt at
afgive tilsagn om at træffe foranstaltninger til støtte for bæredygtigt
forbrug ud over, hvad der kræves i lovgivningen.
Tiltag 6:
Fra 2022 vil Kommissionen (i forbindelse med revisionen
af varedirektivet) vurdere, hvordan man yderligere kan fremme re-
paration og mere bæredygtige, "cirkulære" produkter.
5
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0006.png
Hovedprioritet 2: Digital omstilling
Den digitale omstilling ændrer forbrugernes liv digitalt ved at give dem et
bredere udvalg af, og dermed flere muligheder for valg af, produkter. Fx
viser tal fra Eurostat, at 80 pct. af alle danskere købte produkter online i
2019.
Digitaliseringen kan samtidig gøre det sværere for forbrugerne at træffe
informerede valg og beskytte deres egne interesser. Den underliggende da-
taindsamling og -behandling kombineret med en analyse af forbrugernes
adfærd og deres kognitive fordomme kan bruges til at påvirke forbrugerne
til at træffe beslutninger, der kan være i modstrid med deres egne interes-
ser. Dette kan begrænse effektiviteten af de nuværende regler, der har til
formål at beskytte forbrugerne i det digitale miljø, bl.a. mod urimelig han-
delspraksis. Direktivet om bedre håndhævelse og modernisering af EU-
reglerne om forbrugerbeskyttelse (2019/2161/EU), der som en del af di-
rektivpakken ”New Deal for Consumers”,
bl.a. reviderer dele af direktivet
om urimelig handelspraksis (2005/29/EU) og forbrugerrettighedsdirektivet
(2011/83/EU), samt direktivet om digitalt indhold (2019/770/EU) udgør
ifølge Kommissionen vigtige skridt i retning af at løse nogle af disse ud-
fordringer. I betragtning af den hurtige teknologiske udvikling og dens ind-
virkning på forbrugernes oplevelse er der behov for yderligere tiltag.
Kommissionen planlægger ligeledes at se på, hvordan kunstig intelligens
påvirker forbrugerne. Selv om kunstig intelligens kan gøre en positiv for-
skel på mange områder, kan visse anvendelser af kunstig intelligens ifølge
Kommissionen krænke forbrugernes rettigheder og forvolde skade på for-
brugerne. I kølvandet på Kommissionens hvidbog om kunstig intelligens
(COM(2020) 65 final), vil Kommissionen bl.a. fremsætte et lovforslag, der
skal sikre et højt niveau af forbrugernes interesser og beskyttelse af de
grundlæggende rettigheder.
Med nye teknologiers fremmarch og globaliseringen af produktion og de-
tailhandel, herunder via online webshops og platforme, arbejder Kommis-
sionen på flere initiativer vedrørende sikkerheden ved nye teknologier.
Bl.a. vil Kommissionen fremsætte en revision af det generelle produktsik-
kerhedsdirektiv (2001/95/EF), som stammer fra en tid, hvor produkter sty-
ret af kunstig intelligens og internetforbundne apparater var sjældne og
derfor ikke er tilpasset udviklingen. Desuden giver e-handel forbrugerne
mulighed for at foretage køb direkte hos virksomheder, onlineplatforme
mv. uden for EU, hvilket gør det vanskeligere at kontrollere sikkerheden
ved produkter, der indføres på det indre marked og ikke mindst at hånd-
hæve reglerne og sanktionere overtrædelser af dem.
Digitaliseringen har ligeledes ændret sektoren for finansielle services.
Ikke-traditionelle leverandører af sådanne tjenester
såsom FinTech-
virksomheder og peer-to-peer-långivere
har sluttet sig til traditionelle
6
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0007.png
udbydere, som selv i stigende grad anvender online-salgskanaler. Nye pro-
dukter, fx kortfristede lån med høje omkostninger, der afbetales over en
kort periode, men som kan medføre betydelige omkostninger for låntager,
markedsføres og sælges digitalt.
Kommissionen vil derfor igangsætte følgende tiltag:
Tiltag 7:
Kommissionen agter senest i 2022 og efter at have ajour-
ført sine vejledende dokumenter om direktivet om urimelig han-
delspraksis og direktivet om forbrugerrettigheder at undersøge, om
der er behov for yderligere lovgivning eller andre foranstaltninger
på mellemlang sigt for at sikre lige vilkår online og offline.
Tiltag 8:
I 2021 forventer Kommissionen, som bebudet i hvidbo-
gen om kunstig intelligens, at fremsætte et forslag om en tværgå-
ende retsakt om krav vedrørende kunstig intelligens.
Tiltag 9:
I 2021 planlægger Kommissionen at udarbejde et forslag
til revision af direktivet om produktsikkerhed i almindelighed for
at adressere nye udfordringer vedrørende produktsikkerheden, som
opstår på grundlag af nye teknologier og onlinesalg. Desuden har
Kommissionen i 2021 til hensigt at udarbejde et forslag til revision
af maskindirektivet.
Tiltag 10:
I 2021 planlægger Kommissionen at udarbejde forslag
til revision af forbrugerkreditdirektivet og direktivet om fjernsalg
af finansielle tjenesteydelser med henblik på at styrke
forbrugerbeskyttelsen i forbindelse med digitalisering af finansielle
tjenesteydelser i detailleddet.
Hovedprioritet 3: Effektiv håndhævelse og klageadgang
Ligesom virksomheder har ret til at sælge produkter og udbyde tjeneste-
ydelser til alle forbrugerne på det indre marked, bør forbrugerne, uanset
hvor de befinder sig i EU, kunne håndhæve deres rettigheder effektivt over
for virksomhederne. I praksis har de håndhævende myndigheders scree-
ning af hjemmesider imidlertid vist, at forbrugerrettighederne ofte ikke re-
spekteres. Tal fra Kommissionen viser, at 60 pct. af de undersøgte hjem-
mesider i gennemsnit i perioden 2007-2019 ikke overholdt de grundlæg-
gende forbrugerregler og derfor krævede korrektion.
Håndhævelsen af forbrugerrettigheder er først og fremmest de nationale
myndigheders ansvar, men EU spiller en vigtig koordinerende og støttende
rolle. Den nye forordning om forbrugerbeskyttelsessamarbejde
(2017/2394/EU), som trådte i kraft i januar 2020, danner et stærkere grund-
lag for en fælles EU-indsats. Forordningen fastslår, at Kommissionen skal
foretage en evaluering af de nye reglers effektivitet senest i januar 2023.
EU har desuden for nylig revideret sin retlige ramme for forbrugerbeskyt-
telse. Det nye direktiv om bedre håndhævelse og modernisering af EU-
7
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0008.png
reglerne om forbrugerbeskyttelse (2019/2161/EU) og det kommende di-
rektiv om adgang til anlæggelse af gruppesøgsmål til beskyttelse af
forbrugernes kollektive interesser,
som var Kommissionens ”New
Deal for
Consumers”-direktivpakke,
vil ifølge Kommissionen i væsentlig grad
styrke forbrugernes rettigheder, navnlig ved at skabe mere digital retfær-
dighed, give et grundlag for strengere sanktioner og indføre en effektiv
mekanisme til fælles klageadgang.
For at sikre en ensartet håndhævelse i hele EU og hjælpe myndighederne
med at klare de udfordringer, der opstår i forbindelse med den digitale om-
stilling, vil finansieringen af de nationale myndigheders kapacitetsopbyg-
gende aktiviteter blive prioriteret i det nye program for det indre marked
under den nye flerårige finansielle ramme. Kommissionen planlægger at
finansiere et projekt med henblik på at oprette et "e-lab for EU" som en
platform, der skal fungere som en fælles værktøjskasse, som myndighe-
derne kan bruge til undersøgelser online og overvågning af farlige produk-
ter, der sælges på internettet, ved hjælp af avancerede IT-løsninger, data-
udvindingsteknikker og webcrawlere.
Kommissionen vil derfor igangsætte følgende tiltag:
Tiltag 11:
Kommissionen vil bistå medlemsstaterne i den rettidige
og effektive gennemførelse og håndhævelse af direktivet om bedre
håndhævelse og modernisering af forbrugerlovgivningen, som træ-
der i kraft i maj 2022, og ligeledes for så vidt angår det kommende
direktiv om indbringelse af sager, når det formelt er vedtaget og
trådt i kraft.
Tiltag 12:
I 2022 og hvert andet år derefter vil Kommissionen sam-
men med de nationale myndigheder fremlægge fælles håndhævel-
sesprioriteter for netværket for forbrugerbeskyttelsessamarbejde
med henblik på at håndtere de problemer med manglende overhol-
delse af reglerne, der er konstateret i forskellige sektorer.
Tiltag 13:
Senest i 2022 vil Kommissionen udvikle en værktøjs-
kasse med innovative e-værktøjer til at styrke de nationale myndig-
heders kapacitet til at håndtere ulovlig onlinehandelspraksis og
finde frem til usikre produkter i overensstemmelse med princip-
perne i den europæiske interoperabilitetsramme.
Tiltag 14:
Senest i 2023 vil Kommissionen evaluere anvendelsen
af forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde, navnlig for
at vurdere effektiviteten af håndhævelsen i spørgsmål om praksis
på tværs af EU, der er i strid med forbrugerlovgivningen.
Hovedprioritet 4: Håndtering af særlige forbrugerbehov
Mange EU-husholdningers stigende økonomiske sårbarhed er navnlig et
problem pga. COVID-19 pandemien. En nylig undersøgelse fra Europa-
Parlamentet har vist, at seks ud af ti forbrugere i 21 medlemsstater siden
8
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0009.png
begyndelsen af COVID-19-krisen har haft økonomiske vanskeligheder,
som kan føre til overdreven gældsætning. Ifølge Kommissionen har gælds-
rådgivning vist sig at være et effektivt middel til at hjælpe overforgældede
forbrugere med at vende tilbage til økonomisk bæredygtighed samtidig
med, at kreditorerne tilbagebetales. Kommissionen indsamler bedste prak-
sis i medlemsstaterne, undersøger, om de kan udbredes, og afdækker fi-
nansieringsbehov og -muligheder under den nye flerårige finansielle
ramme.
Særligt børn er eksponerede for risici i forbindelse med farlige produkter
og produktrelaterede skader. Af alle de produkter, der blev anmeldt som
farlige i Safety Gate-/Rapex-systemet i 2019, var op til 32 pct. legetøj eller
produkter til børnepleje. Ud over at revidere det generelle direktiv om pro-
duktsikkerhed og styrke den overordnede ramme vil Kommissionen udar-
bejde ajourførte sikkerhedskrav til standarder for produkter til børn.
Kommissionen vil derfor igangsætte følgende tiltag:
Tiltag 15:
Kommissionen planlægger fra 2021 at øge finansierin-
gen til foranstaltninger, der øger tilgængeligheden og kvaliteten af
gældsrådgivningstjenester i medlemsstaterne.
Tiltag 16:
Kommissionen har til hensigt fra 2021 at støtte initiati-
ver, der yder lokal rådgivning til forbrugere, som af strukturelle el-
ler personlige årsager ikke har adgang til støtte og information on-
line eller på centrale informationskontorer.
Tiltag 17:
Kommissionen planlægger i 2021 at udarbejde en afgø-
relse om sikkerhedskrav, som standarderne for børneplejeproduk-
ter skal opfylde, foruden at styrke produktsikkerhedsrammen gen-
nem et forslag om revision af det generelle produktsikkerhedsdi-
rektiv.
Tiltag 18:
Senest i 2023 vil Kommissionen udarbejde en strategisk
tilgang til forbedring af forbrugeroplysningen og -bevidstgørelsen,
hvori der også tages hensyn til forskellige gruppers behov, bl.a. på
grundlag af lighed og ikkeforskelsbehandling.
Hovedprioritet 5: Forbrugerbeskyttelse i en global sammenhæng
Produktions- og værdikæderne er i stigende grad globale og indbyrdes for-
bundne. Distributions- og detailkæderne drives af den hurtige vækst i on-
linehandelen og platformsøkonomien. Derfor er det ifølge Kommissionen
vigtigt med et stærkt internationalt samarbejde mellem myndighederne og
alle aktørerne i en forsyningskæde for at sikre en effektiv beskyttelse af
forbrugerne. Samtidig er det vigtigt for EU at fremhæve sit høje forbruger-
beskyttelsesniveau som europæisk værdi og model på internationalt plan.
Kommissionen vil derfor igangsætte følgende tiltag:
9
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0010.png
Tiltag 19:
Kommissionen har til hensigt at udarbejde en handlings-
plan med Kina i 2021 med henblik på et styrket samarbejde om
produktsikkerhed for produkter, der sælges online.
Tiltag 20:
Kommissionen vil fra 2021 stræbe efter at yde regule-
ringsstøtte, teknisk bistand og kapacitetsopbygning til EU's part-
nerlande, blandt andet i Afrika.
Styring
Hvorvidt målene i den nye forbrugerdagsorden nås, vil ifølge Kommissio-
nen afhænge af et bredt partnerskab, der inddrager alle relevante interes-
senter. Kommissionen vil derfor nedsætte en ny rådgivende gruppe for for-
brugerpolitik, som skal gennemgå fremskridtene og udarbejde prioriteter
for det kommende år som input til drøftelserne på det årlige forbrugertop-
møde.
Kommissionen vil derfor igangsætte følgende tiltag:
Tiltag 21:
Kommissionen har til hensigt at nedsætte en rådgivende
gruppe for forbrugerpolitik, der samler repræsentanter for forbru-
gerorganisationer, civilsamfundet og erhvervslivet til støtte for for-
brugerdagsordenen.
Tiltag 22:
Kommissionen planlægger at omarbejde resultattavlen
for forbrugervilkår (consumer scoreboard) i 2021 for at forbedre
dens overvågnings- og benchmarkingfunktion samt dens relevans
for styrkelsen af håndhævelsessamarbejdet i EU.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
6. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
7. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
8. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Det
forventes, at de enkelte initiativer, der er listet i meddelelsen, kan få lov-
givningsmæssige konsekvenser på sigt.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser.
10
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0011.png
Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv. Indholdet kan dog senere udmøntes i konkrete retsakter,
der potentielt medfører væsentlige konsekvenser for erhvervslivet, herun-
der administrative konsekvenser for danske virksomheder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser, dog må de forventede
retsakter, der fremgår af meddelelsen, forventes at øge forbrugerbeskyttelsen.
9.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 27. november 2020. Der er
modtaget svar fra Dansk Erhverv, DI, Forbrugerrådet TÆNK, Forsikring
og Pension samt Danske Medier.
Generelt
Dansk Erhverv (DE), Forsikring og Pension (F&P)
samt
Forbrugerrå-
det Tænk
bakker generelt op om Kommissionens nye forbrugerdagsorden.
DE
har ingen indvendinger mod de fem foreslåede prioriteter, men mener
ikke, at udfordringen med ulovlige varer fra tredjelande på online markeds-
pladser adresseres og opfordrer derfor til, at der tilføjes en sjette prioritet
vedr. forbrugersikkerhed ved køb på online markedspladser.
DE
opfordrer
ligeledes til, at virksomheder anskues som medspillere, og der ikke udfor-
mes lovgivning, der giver store byrder for størstedelen af virksomhederne,
men som har til formål at ramme såkaldte ”rogue traders”, der alligevel
ville overtræde reglerne.
DE
henviser bl.a. til de danske klimapartnerska-
ber, herunder detailhandlens klimapartnerskab, der er et samarbejde med
virksomhederne. Derudover lægger
DE
også generelt vægt på, at unødven-
dige byrder skal undgås, når ny forbrugerlovgivning udformes.
DE
giver
også udtryk for, at for meget forbrugerlovgivning er blevet for byrdefuld
for virksomhederne.
F&P
lægger vægt på, at initiativerne i forbrugerdagsordenen ikke forha-
stes, så ny lovgivning baseres på grundige analyser.
Forbrugerrådet Tænk
lægger vægt på, at fokus særligt er på håndhæ-
velse, kemisk indholdsdeklaration og inddragelsen af forbrugere gennem
deres organisationer. Særligt mener
Forbrugerrådet Tænk,
at der i for-
brugerdagsordenen er for lidt fokus på problemkemi og ønsker uafhængig
og let anvendelig information, som forbrugerne skal have i købssituatio-
nen, så det bliver let at fravælge sundhedsskadelig kemi.
Danske Medier (DM)
gør opmærksom på, at det er vigtigt, at eventuelle
nye krav og forpligtelser, som må følge af nye eller ændrede EU-retsakter,
ikke hæmmer den frie bevægelighed af varer og tjenesteydelser i det indre
11
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
marked ved at indføre krav, der unødigt begrænser den kommercielle yt-
ringsfrihed. Derfor må eventuelle tiltag ikke medføre unødvendige byrder
for erhvervslivet. Samtidig lægger
DM
vægt på, at eventuelle nye forslag
sikrer ens forbrugerbeskyttelse i EU og understøtter lige konkurrencevil-
kår. Endelig mener
DM,
at forbrugeren, som forbrugerlovgivningen skal
beskytte, skal følge betegnelsen i direktivet om urimelig handelspraksis og
dermed betragtes som en almindelig oplyst, rimelige opmærksom og vel-
underrettet gennemsnitsforbruger.
COVID-19 krisen
DE
opfordrer til, at der ikke laves lovgivning, der tager sigte på kun at løse
problemerne med COVID-19 ift. vildledende markedsføring og farlige
produkter ifm. værnemidler, men ser generelt på løsninger, der kan løse
problemet med farlige produkter og vildledende produkter online samt
platformes manglende ansvar.
F&P
finder det vigtigt, at Kommissionen ifm. sin rapport om pakkerejse-
direktivets anvendelse, indtænker forsikringsmarkedet og de muligheder
og begrænsninger, som kendetegner forsikringsprodukter. Ved en ændring
af de nuværende regler mener
F&P,
at forbrugerens ansvar skal stå mål
med de muligheder, som markedet tilbyder.
Prioritet 1: Grøn omstilling
DE
støtter op om målrettede og koordinerede initiativer, der fremmer bæ-
redygtigt forbrug. Det er dog væsentligt for
DE,
at det ikke skal være for-
brugerlovgivningen, der skal være drivende for den grønne omstilling
det
skal efterspørgsel fra privat og offentligt forbrug. Derfor påpeger
DE,
at
byrdefulde forslag med ingen eller lille effekt skal undgås.
For
DE
er det vigtigt, at forbrugerne sikres troværdig information og ikke
overbebyrdes af information (informationsoverbelastning).
DE
mener der-
for, at der bør tages udgangspunkt i adfærdsøkonomi i udformningen af ny
lovgivning, hvor der ses på forbrugernes reelle adfærd for at undersøge,
hvilke informationer forbrugeren har brug for. Efter DE’s opfattelse kan
der ikke gives objektive og troværdige oplysninger om et produkts levetid,
da det afhænger af, hvordan produkter har været anvendt.
Derudover ser
DE
gerne, at vejledningerne om greenwashing opdateres.
Ifølge
DE
afstår mange virksomheder fra at markedsføre sig grønt, da de
er bange for at blive sanktioneret, hvis de siger noget forkert.
DE
støtter ikke op om Product Environmental Footprint (PEF) på forbru-
gerprodukter, da det er kompliceret for handelsvirksomheder at anvende.
12
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
Endelig foreslår
DE,
at det ved øget information som styrker reparation og
levetidsforlængelse er afgørende, at informationen ikke fører til, at forbru-
geren ødelægger sine produktgarantier og det er afgørende at producen-
terne tages med på råd.
DE
mener, at der bør ses på muligheder for at ind-
føre fradragsordninger for reparationer af fx tøj og elektronik mhp. at sikre
en levetidsforlængelse på disse produkter.
DI
støtter op om de ambitiøse initiativer i EU’s Green Deal og cirkulære
handlingsplan, men mener, at der er behov for at sikre den rette balance
mellem forbrugere og virksomhedernes interesse, således virksomhederne
ikke pålægges uforholdsmæssigt høje omkostninger.
DI
mener, at brugen af Product Environmental Footprint (PEF) til doku-
mentation af grønne anprisninger har potentiale til at styrke det indre mar-
ked, da det giver en lige spillebane for virksomhederne og mere tillid for
forbrugerne. Dog stilles der høje krav til indsamling af data hos virksom-
hederne, som der skal
tages højde for, særligt ift. SMV’erne.
Derudover mener
DI,
at der er flere positive elementer i at skabe en repa-
rationsret, da det øger produkters levetid, skaber mindre affald og muliggør
nye forretningsmodeller. Dog mener DI, at retten til reparation ikke skal
gøres absolut og afgøres fra sag til sag med et rimelighedshensyn og ikke
underminere konkurrencen i EU.
DI
finder desuden arbejdet med cirkulære standarder vigtigt, men mener,
at det er vigtigt at overveje, hvordan produkters levetid beregnes, hvem der
er ansvarlig, bevisbyrde, mv.
Derudover bakker
DI
op om, at benytte principperne i eco-design direkti-
vet bredere, fx i form af et nyt direktiv om ikke-energiforbrugende produk-
ter. På den måde undgås, at nye produktgrupper skaber usikkerhed om ram-
merne for de ”gamle”
eco-design produkter.
Endelig mener
DI,
at der er behov for at ændre EU’s affaldstransportfor-
ordning, så fx ordninger om tilbagetagning kan fungere på tværs af lande-
grænser uden ekstra omkostninger.
F&P
støtter op om Kommissionens grønne initiativer, men mener, at Kom-
missionen ved fremsættelsen af nye initiativer skal have fokus på, at der er
en sammenkobling til allerede eksisterende forordninger og direktiver.
Prioritet 2: Den digitale omstilling
DE
mener, at det er foruroligende, at Kommissionen i den nye forbruger-
dagsorden skriver, at den kommende Digital Services Act vil beskytte for-
brugere mod illegale produkter, indhold og aktiviteter på samme måde on-
13
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
line, som forbrugerne beskyttes offline.
DE
mener ikke, at online markeds-
pladser er ansvarsfrie i de nuværende regler fra e-handelsdirektivet og kan
ikke støtte nye regler, der vil gøre online markedspladser ansvarsfrie fordi
de er en platform. Derfor opfordrer
DE
til, at Kommissionen i den kom-
mende Digital Services Act regulerer aktiviteten og ikke forretningsmodel-
len. Med det mener
DE,
at online markedspladser skal gøres ansvarlige i
forhold til produktsikkerheden af produkterne på markedspladsen i det om-
fang, at de er aktive, og der ikke er andre juridiske enheder i EU, der alle-
rede kan gøres ansvarlige over for myndighederne.
DE
mener ligeledes, at
aktive markedspladser kunne holdes ansvarlige for markedsføring, forbru-
gerrettigheder, kopivarer m.v. Derfor mener
DE
heller ikke, at frivillige
aftaler eller pledges kan erstatte lovgivning på vigtige områder som pro-
duktsikkerhed. Endelig bør advarselssystemet RAPEX for farlige produk-
ter, mv. udbygges og forbedres.
DE
mener, at den kommende lovgivning om kunstig intelligens skal være
teknologineutral, så fokus er på at fjerne de problemer og risici, der må
være for forbrugeren, frem for at regulere enkelte teknologier. Derudover
skal det sikres, at der ikke laves dobbeltregulering. Eventuelle sanktioner
af overtrædelser bør være gennemsigtige og stå i rimelige forhold til over-
trædelse.
DI
foreslår, at der etableres en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal sikre
koordinering af forslag vedr. produktlovgivning for at undgå dobbeltregu-
lering.
DI
støtter ligeledes op om anvendelse af nye teknologier, også når det gæl-
der metoder til Markedsovervågning. For
DI
er det dog vigtigt, at beskyt-
telsesforanstaltninger så som sektorlovgivning giver mulighed for at an-
vendes førend online redskaber bruges til at fjerne produkter fra markedet.
Det kan fx være gennem et EU e-lab.
Derudover støtter
DI
Safety Gate/Rapex, som DI mener, giver god infor-
mation om farlige produkter. Der skal dog laves en kvalitetskontrol af de
informationer, der lægges i systemet. Da mange Rapex anmeldelser vedrø-
rer produkter fra tredjelande så som Kina, bør samarbejdet udvides til Kina.
DI
støtter også muligheden for at udtage produkter til kontrol ifm. toldbe-
handling fra produkter fra 3. lande, når der er begrundet mistanke om
manglende efterlevelse.
F&P
støtter Kommissionens ambition om, at sikre principbaserede ram-
mer for etisk, troværdig kunstig intelligens, der beskytterne borgernes ret-
tigheder og samtidig sikrer virksomhedernes muligheder for at udnytte tek-
nologien.
F&P
ønsker, at reguleringen bliver risikobaseret og proportio-
nal, så almindelige RPA-processer (robotautomatiseringsprocesser) ikke
14
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
rammes af unødvendige krav. Og at der tages højde for eksisterende lov-
givning, inden der iværksættes nye lovforslag.
Forbrugerrådet Tænk
mener, at der er behov for at sikre, at EU’s regler
gælder, når forbrugere handler online på ikke-europæiske webshops.
Mange undersøgelser viser, ifølge forbrugerrådet Tænk, at forbrugere ikke
er klar over, om de handler på en europæisk hjemmeside eller en ikke-
europæisk hjemmeside. Derfor mener
Forbrugerrådet Tænk,
at der skal
bedre information og klarere platformsansvar. Derudover skal ikke-euro-
pæiske webshops rettet mod europæiske forbrugere tvinges til at respektere
europæiske regler. Det skal bl.a. ske gennem dialog med Kina.
Prioritet 3: Effektiv håndhævelse og klageadgang
For
DE
er ensartet håndhævelse på tværs af grænser vigtigere end nogen-
sinde pga. de stigende grænseoverskridende online handel. Det gælder
både for at sikre forbrugerbeskyttelsen, men også for at sikre lige konkur-
rencevilkår mellem virksomheder. Derudover mener
DE
også, at der skal
sættes ind med styrket kontrol over for udenlandske butikker fra tredje-
lande, som sælger direkte til EU’s forbrugere.
DE
mener, at håndhævelsen
også skal gælde online markedspladser, der ifølge
DE
synes at slippe for
håndhævelse med henvisning til, at de agerer som formidlere. Endelig gør
DE
det klart, at god håndhævelse ikke er lig med store bøder.
F&P
ønsker, at der bør være fokus på håndhævelse af eksisterende regler,
frem for fremsættelse af ny forbrugerlovgivning.
Forbrugerrådet Tænk
mener, at håndhævelse af forbrugerbeskyttelsen
har vist sig at være et vedvarende problem i EU. Kommissionen skal drive
medlemsstaterne i at sikre et højt niveau af forbrugerbeskyttelse.
Forbru-
gerrådet Tænk
mener i denne henseende, at der også er et behov for ko-
ordinering mellem de enkelte nationale myndigheder og på tværs af græn-
ser pga. den stigende grænseoverskridende handel og den sammensatte ka-
rakter af de platformsbaserede tjenester.
Forbrugerrådet Tænk
mener
også, at Kommissionen skal tilskynde myndighederne til i langt højere grad
at samarbejde med forbrugerorganisationer.
Prioritet 4: Særlige behov hos visse forbrugergrupper
DE
mener, at forbrugerbeskyttelsen skal tage udgangspunkt i den gennem-
snitlige forbruger, og at der kun bør indføres særregler for individuelle
grupper, hvis der er et konkret problem. Hvis der skal laves regulering for
særligt udsatte grupper, skal der tages udgangspunkt i adfærdsøkonomi og
disse forbrugeres reelle behov. Hvad angår uddannelse af sårbare grupper,
mener
DE,
at det bedst kan overlades til de enkelte medlemsstater.
Prioritet 5: Forbrugerbeskyttelse i en global sammenhæng
15
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0016.png
DE
finder det positivt, at Kommissionen har indgået dialog med de kine-
siske myndigheder om overholdes af EU´s forbrugerbeskyttende regler, og
DE
finder det vigtigt, at denne dialog fortsætter for at søge at undgå, at
mange farlige produkter havner på det europæiske marked.
Styring
DE
mener, at det er vigtigt, at erhvervsorganisationerne inddrages i arbej-
det med ny forbrugerlovgivning, da denne lovgivning i lige så høj grad
påvirker virksomheder.
Forbrugerrådet Tænk
peger på, at inddragelsen af forbrugere gennem
forbrugerorganisationer bidrager til et stærkere og mere relevant og frem-
tidssikret lovgivning. Derfor ønsker
Forbrugerrådet Tænk
at gentoprette
et forum, hvor forbrugerorganisationer kan komme med input til Kommis-
sionen.
10.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve meddelelsen eller de enkelte indsatsområder el-
ler initiativer.
Til uformel videokonference for EU-ministre ansvarlige for forbrugerbe-
skyttelse den 7. december 2020, som Erhvervsministeriet deltog i, blev der
blandt medlemsstaterne udtrykt bred opbakning til den nye forbrugerdags-
orden, som i manges øjne, set i lyset af COVID-19 pandemien, er lanceret
meget rettidigt. Blandt medlemslandende er der opbakning til dagsorde-
nens fem fokusområder, herunder den grønne omstilling, hvor retten til re-
paration samt bekæmpelse af tidlig forældelse og greenwashing blev frem-
hævet som værende vigtige indsatsområder. Hvad angår den digitale om-
stilling, blev særligt behov for en opdatering af produktsikkerhedsreglerne
særligt ift. teknologi i produkter og e-handel fremhævet.
DSA’en
blev
fremhævet som havende en kritisk rolle ift. at pålægge digitale platforme
ansvar. I denne forbindelse blev der fremhævet forslag om, at Kommissi-
onen går skridtet videre og fremsætter et regulatorisk supplement til
DSA’en, et såkaldt ”P2C-instrument”, som skal adressere specifikke kom-
mercielle praksisser i platform-til-forbruger-relationen, så forbrugerpro-
blematikker, der opstår, når der handles via online platforme, kan tackles.
Der var yderligere blandt medlemslandene stort fokus på effektiv håndhæ-
velse af forbrugerrettigheder, så det sikres, at forbrugere på tværs af Europa
oplever høj sikkerhed uanset omstændighederne
offline såvel som online
hvorfor finansieringen af og fortsat fokus på de nationale myndigheders
kapacitetsopbyggende aktiviteter blev fremhævet som værende essentielt.
Medlemsstaterne udtrykte derudover bred opbakning til dagsordenes fokus
på sårbare forbrugergrupper, herunder børn og unge, ældre samt forbrugere
med gæld, hvorfor revisionen af forbrugerkreditdirektivet af flere blev
16
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0017.png
fremhævet som værende et vigtigt initiativ for at undgå, at forbrugere hav-
ner i dyb gæld. Slutteligt blev fokusset på forbrugerbeskyttelse i global
sammenhæng, herunder samarbejde med tredjelande, fremhævet.
11.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser den nye forbrugerdagsorden velkommen. For regeringen
er det helt centralt, at den forbrugerbeskyttende lovgivning, og håndhævelse
heraf, følger med tiden og kan håndtere nye udfordringer, som forbrugerne
stilles over for, særligt inden for digitalisering og bæredygtighed.
Den forbrugerrettede regulering bør understøtte så enkel og handlingsori-
enteret forbrugerinformation som muligt, der præsenteres på det rigtige
tidspunkt i forbrugernes beslutningsproces, så forbrugerne ikke oplever in-
formationsoverbelastning. Ideelt set bør implementeringen og brugen af
nye regler testes på markedet, før et nyt sæt af regler indføres.
COVID-19 krisen
COVID-19 krisen har på mange måder påvirket vores samfund og vores for-
brugeradfærd. Derfor mener regeringen også, at et øget strategisk fokus på
forbrugerbeskyttelse fremover skal medregne udfordringer forbundet med
pandemier, klimaforandringer samt bæredygtigt forbrug og produktion.
Den grønne omstilling
Regeringen ser frem til det kommende forslag, der skal understøtte forbru-
gerne i den grønne omstilling. Det er svært for forbrugere at navigere i visse
markeder og træffe miljø- og klimabevidste beslutninger. Regeringen opfor-
drer Kommissionen til at se på, hvordan fx oplysningsforpligtelser, lovgiv-
ningsmæssigt definerede standarder mm. kan gøre det nemmere for forbru-
gere at vælge bæredygtige produkter.
Forbrugere skal kunne have tillid til grøn markedsføring. Dette skal imødegå
den risiko, der kan være for, at et stigende antal forhandlere markedsfører
deres produkter mere miljøvenlige, end de egentlig er (greenwashing), hvil-
ket vil resultere i uensartede konkurrencevilkår for virksomheder med reelle
grønne anprisninger. Derfor bør Kommissionen lancere nye retningslinjer for
direktivet om urimelig handelspraksis, som vil gøre det lettere at navigere ift.
mere miljø- og klimavenlige produkter og ydelser. Derudover vil nye klart
definerede retningslinjer sikre mere effektiv håndhævelse af greenwashing
og derved forbedre forbrugernes tillid til grøn markedsføring samt forbruger-
velfærden generelt.
Regeringen opfordrer Kommissionen til at udarbejde en grundig vurdering af
de administrative byrder for virksomheders anvendelse af
”Product Environ-
mental Footprint” (PEF) ift. de forventede
miljømæssige effekter og støtter i
denne henseende brugen af PEF eller Type 1 miljømærker, som fx Svane-
mærket eller EU-miljømærket, som en måde at underbygge grønne anpris-
ninger på produkter på.
17
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
Regeringen støtter, ifm. revision af varedirektivet, Kommissionens initia-
tiv om undersøgelse af, hvordan reparation og mere bæredygtige, cirku-
lære produkter kan fremmes. Regeringen arbejder for, at Kommissionen
skal undersøge om, og i hvilket omfang, en forlængelse af reklamations-
fristen og formodningsperioden kan have betydning for varers holdbarhed
og antallet af reklamationer og reparationer til gavn for den grønne om-
stilling. Kommissionen bør ligeledes undersøge, om en "ret til reparation"
vil have en grøn og affaldsreducerende virkning og dermed bidrage til en
cirkulær økonomi,
og om reparation skal komme forud for ”omlevering”
ifm. forbrugernes misligholdelsesbeføjelser. Kommissionen opfordres
derudover til at undersøge, om der er behov for at regulere producenters
mulighed for at opsætte begrænsninger (fysiske eller softwaremæssige)
for hvilke dele af et produkt, der kan repareres og af hvem. Resultaterne
af undersøgelserne bør tages i betragtning ifm. den kommende revision af
varedirektivet. Det bemærkes i den forbindelse, at direktivet aktuelt er
ved at blive implementeret i alle medlemsstaterne.
Den digitale omstilling
Regeringen er enig i, at den vedtagne del af direktivpakken
”New
Deal for
Consumers” vil være med til at forbedre forbrugernes
rettigheder i plat-
formsøkonomien. Regeringen finder det nødvendigt yderligere at analy-
sere udfordringer med markedsføringsmetoder, såsom salgspres for at
identificere, om der er behov for yderligere regulering. For regeringen er
det helt centralt, at fokus bør være på, hvordan forbrugere beskyttes i en
verden, hvor nye teknologier udvikler sig hurtigt.
Regeringen mener, at digitaliseringen skal tjene samfundets interesser ved,
at digitalisering bidrager til at adressere samfundets udfordringer, mens
etisk, ansvarlig og sikker digitalisering går hånd i hånd med digital vækst.
Regeringen arbejder for, at den digitale økonomi i Europa generelt kende-
tegnes ved et højt niveau af tillid og tryghed, samt en stærk digital konkur-
renceevne baseret på innovationsfremmende og teknologineutrale ramme-
vilkår, uden unødige byrder og barrierer.
Den danske regering finder endvidere, at brugen af digitale værktøjer og
metoder (specifikt kunstig intelligens (AI) og datadeling) har mulighed for
at skabe gennemsigtighed og samtidig styrke kompetencerne til at træffe
effektive beslutninger på et oplyst grundlag hos både myndigheder og for-
brugere. Samtidig erkender regeringen, at udbredelsen af kunstig intelli-
gens i visse situationer kan indebære en række alvorlige risici, der kan un-
derminere en etisk, ansvarlig og sikker anvendelse af kunstig intelligens.
Derfor er regeringen enig med Kommissionen i, at disse alvorlige risici bør
adresseres i en europæisk lovgivningsramme. En sådan ramme bør udfor-
mes proportionelt og med en risikobaseret tilgang, så den fremmer en etisk,
ansvarlig og sikker anvendelse af kunstig intelligens, samtidig med at være
innovationsfremmende og teknologineutral.
18
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Grund- og nærhedsnotat om "En ny forbrugerdagsorden - styrkelse af forbrugernes stilling med henblik på at opnå en bæredygtig genopretning", fra erhvervsministeren
2306703_0019.png
Regeringen bakker op om Kommissionens initiativ til at revidere produkt-
sikkerhedsdirektivet. Regeringen arbejder for en effektiv og ensartet hånd-
hævelse af produktsikkerhedsreglerne i EU til sikring af, at farlige produk-
ter holdes væk fra forbrugerne. Regeringen anerkender, at mere virksom-
hedsbaseret markedsovervågning kan spille en rolle i at sikre forbrugernes
rettigheder i fremtiden. Regeringen finder, at der er behov for en opdate-
ring af produktsikkerhedsreglerne særligt ift. teknologi i produkter og e-
handel og det er i denne forbindelse vigtigt, at der sikres sammenhæng med
øvrig lovgivning og nye initiativer fra Kommissionen som eksempelvis
den kommende DSA. Regeringen ønsker overordnet, at de fælleseuropæi-
ske regler stiller større krav til beskyttelsesniveauet for forbrugerne og sik-
rer en ensartet konkurrencesituation for de europæiske erhvervsdrivende.
Regeringen støtter ligeledes den kommende revision af forbrugerkreditdi-
rektivet mhp. at styrke, strømline og modernisere forbrugerkreditreglerne
og dermed sikre, at de er fremtidssikrede og beskytter forbrugerne bedre,
end det er tilfældet i dag. Regeringen arbejder for, at Kommissionen skal
undersøge, om anvendelsesområdet bør udvides, samt for regelforenkling
og harmonisering af standarder og fælles principper. Derudover arbejder
regeringen for, at Kommissionen skal undersøge, hvordan der kan indføres
initiativer svarende til den nye danske lovgivning for kviklån.
Effektiv håndhævelse og klageadgang
Regeringen støtter Kommissionens fokus på mere effektiv håndhævelse og
samarbejde mellem medlemsstaternes håndhævende myndigheder. Rege-
ringen finder det vigtigt, at Kommissionen fokuserer på effektiv håndhæ-
velse og de særlige problemer, der opstår i kølvandet på platformsøkono-
mien, såsom vildledende markedsføring eller produktsikkerhed.
Forbrugerbeskyttelse i en global sammenhæng
Regeringen støtter Kommissionens fokus på at sikre forbrugerbeskyttelse
for danske og europæiske forbrugere, der handler uden for EU. Regeringen
arbejder således for, at Kommissionen indgår aftaler med særligt Kina og
USA om et forbrugerbeskyttelsessamarbejde.
12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
19