Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
CVR: 6387 0528
Erhvervsminister Simon Kollerup
Erhvervsministeriet
10. december 2020
Dok. 204915
Brug for uvildig undersøgelse af finansielle supermarkeder
Kære Simon Kollerup
Forbrugerrådet Tænk har igennem længere tid set med bekymring på udviklingen i den finansielle sektor.
Det skyldes både de sager, der er afsløret om Danske Bank, men også mere generelt at vi kan se problemer
med dårlig konkurrence og prissætning i finanssektoren samt tydelige interessekonflikter mellem, hvad der
er i forbrugernes interesser, og hvad der er i de finansielle virksomheders interesser. Med den udvikling ser
vi en betydelig fare for, at forbrugernes tillid til sektoren smuldrer til skade for den enkelte såvel som for
samfundet.
En stor del af disse problemer synes at hænge sammen med udviklingen af det, man populært kalder
finansielle supermarkeder. Derfor vil vi opfordre dig til at iværksætte en nærmere undersøgelse af, om denne
udvikling er gået for vidt, eller om der kan foreslås en regulering, der griber mere grundlæggende fat om de
strukturelle problemer i sektoren. Det handler både om den måde, sektoren er indrettet på, og om de
incitamenter og interesser, der har betydning for den adfærd, de finansielle virksomheder har i forhold til
forbrugerne.
Det vil vi gerne uddybe.
Vi har i de senere år set er række sager, der afspejler en adfærd, der i betydelig grad nedbryder forbrugernes
tillid til den finansielle sektor. En velfungerende finanssektor, der varetager forbrugernes interesser, hvor
priserne er fair, og som forbrugeren trygt og med tillid kan benytte, vil være en betydelig velfærdsgevinst for
det danske samfund som helhed og for den enkelte forbruger.
Som en del af afsløringerne om gældsinddrivelsen i Danske Bank er det kommet frem, at Danske Bank klart
har instrueret sine medarbejdere i, at de skal vælge bankens egen ejendomsmæglerkæde, Home, og her
undgå at forhandle om salæret, når forgældede kunders bolig skal på tvangsauktion. Det har betydet, at
sårbare kunder, der i forvejen lå ned, skulle betale ”overpris” til Home og dermed Danske Bank-koncernen.
Endvidere har der været en række rådgivningssager i en række banker
–
med Danske Bank som den mest
markante
–
hvor det viste sig, at bankerne har solgt investeringsproduktet til kunder, selv om de vidste, at
kunderne sandsynligvis ville tabe penge på det.
Disse sager peger på et helt grundlæggende problem i den måde, som den finansielle sektor har indrettet sig
på over de senere år, hvor banker, realkreditselskaber, investeringsforeninger, ejendomsmæglere,
pensionsselskaber og forsikringsselskaber har organiseret sig i nogle få, gigantiske finansielle
supermarkeder, hvor man samarbejder og sender kunderne rundt i lukkede kredsløb.