Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del Bilag 121
Offentligt
2303365_0001.png
NOTAT
11. december 2020
2020 - 573
morfel
Evaluering til brug for revision af kontantreglen
Sammenfatning
Erhvervsministeriet vurderer sammenfattende på baggrund af den gennem-
førte evaluering med input fra de relevante organisationer og aktører, at
lempelsen af kontantreglen, der trådte i kraft pr. 1. januar 2018, har fungeret
efter hensigten. Lempelsen har således overordnet skabt en balance mellem
hensynet til de betalingsmodtagere, der er beliggende i områder, hvor der
kan være forhøjet risiko for røveri forbundet med modtagelse af kontanter,
og hensynet til borgernes adgang til at betale med kontanter.
Det er vurderingen, at kontantreglen er forbundet med omkostninger for
betalingsmodtagerne. Det kan særligt, og i stigende grad, være forbundet
med omkostninger for mindre forretninger i landområder at skulle håndtere
kontanter. Omkostningerne for betalingsmodtagerne ved at håndtere kon-
tanter skal imidlertid blandt andet holdes op imod nogle samfundsgruppers
behov for at kunne betale med kontanter. Data viser, at brugen af kontanter
er aftagende og må forventes at aftage yderligere i de kommende år.
Nogle organisationer og aktører har bidraget med overvejelser om fasthol-
delse eller lempelser af kontantreglen i forhold til de gældende regler på
området. Evalueringen redegør for disse overvejelser.
Baggrund
Ifølge den såkaldte kontantregel (§ 81 i lov om betalinger) skal danske be-
talingsmodtagere tage imod kontanter i størstedelen af døgnet, jf. boks 1.
Pr. 1. januar 2018 blev kontantreglen lempet, hvorefter betalingsmodtagere
kun er forpligtede til at modtage kontanter i tidsrummet kl. 06-22. Beta-
lingsmodtagere i særligt røveriudsatte områder kan afvise at modtage kon-
tanter allerede fra kl. 20. Uanset denne lempelse er apoteker og tandlæger
fortsat forpligtede til at modtage kontanter i hele åbningstiden.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Erhvervsministeriets evaluering til brug for revision af kontantreglen, fra erhvervsministeren
2303365_0002.png
2/9
Boks 1: § 81 i lov om betalinger (kontantreglen)
En betalingsmodtager er forpligtet til at modtage betaling med kontanter i tidsrummet fra kl.
06.00 til kl. 22.00, hvis denne modtager betalingsinstrumenter omfattet af denne lov, jf. dog § 5
i hvidvaskloven og stk. 2, 3 og 5.
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse ved fjernsalg eller ved betalingstransaktioner i ube-
mandede selvbetjeningsmiljøer.
Stk. 3.
Betalingsmodtagere, som er beliggende i områder, hvor der kan være en forhøjet
risiko for røveri forbundet med modtagelse af kontanter, er uanset stk. 1 alene forpligtet til at
modtage kontanter fra kl. 06.00 til kl. 20.00. Erhvervsministeren fastsætter, i hvilke områder i
Danmark der kan være en forhøjet risiko for røveri forbundet med modtagelse af kontanter. Er-
hvervsministeren offentliggør en meddelelse herom på Erhvervsministeriets hjemmeside.
Stk. 4.
Betalingsmodtagere, der ønsker kun at modtage kontanter fra kl. 06.00 til kl. 20.00,
jf. stk. 3, skal forinden underrette Finanstilsynet herom.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at bestemte typer af betalingsmodtagere
er forpligtet til altid at modtage betaling med kontanter uanset stk. 1-3.
Lempelsen af kontantreglen, der trådte i kraft pr. 1. januar 2018, blev be-
handlet af Folketinget i foråret 2017. Der blev ved den lejlighed indsat en
revisionsbestemmelse i form af § 155 i lov om betalinger, således at er-
hvervsministeren i folketingsåret 2020-2021 er forpligtet til at fremsætte
forslag om revision af kontantreglen (§ 81 i lov om betalinger).
Revisionen skal ifølge lovbemærkningerne ske med afsæt i "bidrag
fra in-
teresseorganisationer og de omfattede virksomheder mv., der har berøring
med ordningen".
Det var vurderingen, at der i folketingsåret 2020-2021
ville være "tilstrækkelig
erfaring og data til at vurdere, om ordningen om
kontantfrie butikker
1
virker efter hensigten, og om ordningen skaber den
rette balance mellem hensynet til de betalingsmodtagere, der er beliggende
i områder, hvor der kan være forhøjet risiko for røveri forbundet med mod-
tagelse af kontanter, og hensynet til borgernes adgang til at betale med
kontanter"
(se bilag).
Erhvervsministeriet har foretaget en evaluering på baggrund af input fra en
række organisationer, der har berøring med kontantreglen. Konkret har Er-
hvervsministeriet været i dialog med Rådet for Socialt Udsatte, Danske
Handicaporganisationer (DH), ÆldreSagen, Forbrugerrådet Tænk, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, De Samvirkende Købmænd (DSK), SMV Dan-
mark, HORESTA, SikkerhedsBranchen, Finans Danmark, Danmarks Na-
tionalbank (Nationalbanken) samt Forbrugerombudsmanden, der fører til-
syn med overholdelsen af kontantreglen. Derudover er BL
Danmarks Al-
mene Boliger (BL) kommet med et skriftligt input.
1
Ved kontantfrie butikker forstås, at man ikke modtager kontanter i tidsrummet kl. 22-06.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Erhvervsministeriets evaluering til brug for revision af kontantreglen, fra erhvervsministeren
2303365_0003.png
3/9
I det følgende gennemgås de centrale synspunkter fra dialogen med de
ovenfor nævnte organisationer ift. lempelsen af kontantreglen fra 2018.
Lempelsen af kontantreglen i aften- og nattetimerne
Evalueringen viser overordnet, at lempelsen af kontantreglen, der gav be-
talingsmodtagerne mulighed for at undlade at modtage kontanter i aften-
og nattetimerne, har fungeret efter hensigten. De fleste input peger på, at
lempelsen har balanceret hensynet til de butiksansattes sikkerhed med hen-
synet til visse gruppers behov for at kunne betale med kontanter.
Flere erhvervsorganisationer fremhæver dog et ønske om en udvidelse af
tidsrummet, hvor betalingsmodtagerne kan undlade at tage imod kontanter,
så flere af de mørke timer i vintermånederne også omfattes (f.eks. fra kl.
18-08). Heroverfor står, at andre organisationer mener, at en yderligere ud-
videlse af tidsrummet vil kunne hæmme udsatte samfundsgruppers mulig-
heder for bl.a. at klare egne indkøb. Det bemærkes i den sammenhæng, at
antallet af anmeldte røverier i 2019 var det laveste, siden Rigspolitiet star-
tede med at offentliggøre statistikken i 2007. Antallet af røverier har været
støt faldende siden 2017, jf. figur 1. Det er uvist, om dette fald kan tilskrives
lempelsen af kontantreglen, idet faldet er startet tidligere.
Figur 1: Antal anmeldte røverier 2007-2019 (årligt)
4500
4000
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Kilde: Rigspolitiets Statistikbank.
Argumenter for en fastholdelse af kontantreglen
Et af argumenterne for at fastholde kontantreglen er, at der fortsat er visse
grupper i samfundet, der har et behov for at kunne betale med kontanter.
Det drejer sig særligt om socialt udsatte, personer med handicap og (i afta-
gende grad) ældre.
For socialt udsatte gælder, at de generelt lever kontantbaseret og ofte ikke
har mulighed for at tage elektroniske betalingsløsninger til sig. Andre fore-
trækker at have et hævekort til at kunne hæve kontanter.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Erhvervsministeriets evaluering til brug for revision af kontantreglen, fra erhvervsministeren
2303365_0004.png
4/9
Personer med handicap har forskellige typer af udfordringer. For personer
med mentalt handicap kan elektroniske betalingsløsninger ofte være svære
at håndtere (huske pinkode osv.), hvorfor kontanter ofte forekommer at
være det eneste håndgribelige betalingsmiddel. For personer med synshan-
dicap er betaling med kontanter ofte den eneste måde at sikre sig, at man
betaler det retmæssige beløb, idet de ofte ikke selv vil kunne se, hvad der
står angivet på betalingsterminalens display. Personer med et synshandicap
kan derfor foretrække at betale med kontanter, der netop har den egenskab,
at de, i kraft af sedlernes og mønternes forskellige fysiske udtryk, er fysisk
identificerbare.
For ældre gælder, at de i stigende grad tager elektroniske betalingsløsninger
til sig, og derfor i aftagende grad anvender kontanter som betalingsmiddel.
Nationalbanken offentliggjorde i februar 2020 en undersøgelse af dansker-
nes betalingsvaner, der bl.a. viste, at det især er ældre, der i de seneste år
har drevet udviklingen væk fra kontanter. Blandt de 70-79-årige blev 40
pct. af betalingerne foretaget med kontanter i 2017. Andelen var næsten
halveret til 22 pct. i 2019, jf. figur 2. Der er imidlertid fortsat en gruppe
ældre, særligt blandt de ældste ældre, der enten ikke er i stand til at tage
elektroniske betalingsløsninger til sig eller som foretrækker at betale med
kontanter.
Derudover anfører flere organisationer også argumentet om retten til pri-
vatliv. Argumentet er, at kontanter er det eneste betalingsmiddel, der er 100
pct. anonymt.
Nogle organisationer ønsker således, at den nugældende kontantregel fast-
holdes uændret.
Argumenter for yderligere lempelse eller afskaffelse af kontantreglen
Et af argumenterne for en lempelse af kontantreglen er, at det samfunds-
økonomisk er omkostningsfuldt at pålægge alle betalingsmodtagere pligt
til at tage imod kontanter. Erhvervsministeriet vurderede i 2019, at en lem-
pelse af kontantreglen til kun at omfatte betalingsmodtagere, der varetager
centrale samfundsfunktioner, vil medføre lettelser for de erhvervsdrivende
for ca. 70 mio. kr. årligt.
2
Den samlede samfundsøkonomiske effekt (BNP-
effekten) af en sådan lempelse blev samtidig vurderet til at være ca. 100
mio. kr. årligt.
Et andet argument for en lempelse af kontantreglen er, at anvendelsen af
kontanter generelt er aftagende. Nationalbankens undersøgelse fra februar
2020 viser, at 16 pct. af alle betalinger i fysisk handel blev foretaget med
kontanter i 2019 mod 23 pct. i 2017, jf. figur 2.
2
Forudsat at ca. 20 pct. af alle butikker bliver kontantløse.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Erhvervsministeriets evaluering til brug for revision af kontantreglen, fra erhvervsministeren
2303365_0005.png
5/9
Figur 2: Andelen af de samlede betalinger i fysisk handel foretaget med kontanter (pct.)
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2017
70-79-årige
Alle
2019
15-29-årige
9
4
23
22
16
40
Kilde: Danmarks Nationalbank, 26. februar 2020: Der bliver længere mellem kontantbetalinger.
Derudover anfører flere erhvervsorganisationer, at der særligt i de mørke
timer i vintermånederne fortsat kan være en øget sikkerhedsrisiko for de
butiksansatte forbundet med at tage imod kontanter (særligt i tidsrummene
fra kl. 18-22 og kl. 06-08, hvor butikkerne fortsat er underlagt kontant-
pligt).
Konkrete lempelsesmuligheder for kontantreglen
I det følgende er en række muligheder for lempelser af kontantreglen, som
frembragt af erhvervsorganisationerne, oplistet (startende med de mindst
omfattende forslag):
1. Undtag B2B-butikker fra kontantreglen
Undtage B2B-butikker (business-to-business) fra § 81, stk. 1, såle-
des at det bliver valgfrit for disse, om de ønsker at tage imod kon-
tanter. Ved B2B-butikker forstås grossistvirksomheder, der primært
leverer til andre virksomheder. Man kunne eksempelvis udforme
undtagelsen sådan, at butikker, der kan fremvise en tro-og-love er-
klæring på, at mere end 75 pct. af omsætningen stammer fra salg
mellem virksomheder, kan undlade at tage imod kontanter.
2.
Dispensationspraksis formaliseres i § 81
Der er igennem de senere år udviklet en dispensationspraksis på
området, hvor festivaler o. lign. begivenheder af midlertidig karak-
ter har fået dispensation fra kontantreglen af Finanstilsynet. Praksis
er udformet således, at hovedreglen er, at man alene kan få dispen-
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Erhvervsministeriets evaluering til brug for revision af kontantreglen, fra erhvervsministeren
6/9
sation, hvis man afholder et arrangement inden for et afgrænset om-
råde, der kun finder sted én gang årligt. Da der nu er udviklet en
praksis på området, kan det indskrives i § 81, hvilke typer af begi-
venheder (festivaler o. lign.), der er undtaget fra kontantreglen, så-
ledes at de fremover ikke skal søge om dispensation.
3.
Bredere dispensationshjemmel
Den ovenfor omtalte dispensationspraksis er fastlagt ud fra vurde-
ringen om, at det kan være urimeligt byrdefuldt for betalingsmod-
tageren at skulle etablere et kontanthåndteringssystem for at afvikle
en begivenhed, der alene finder sted én gang årligt. Formuleringen
om urimeligt byrdefuldt følger af lovbemærkningerne til dispensa-
tionshjemmelsbestemmelsen, § 1, stk. 7, i lov om betalinger.
Dispensationshjemlen kan udvides ved, at kriterierne bag den ud-
viklede praksis for, hvad der definerer en urimelig byrdefuld pålæg-
ning af en betalingsmodtager, udvides.
4.
Udvide tidsrummet, hvor betalingsmodtagere har mulighed for at
afvise at modtage kontanter
Tidsrummet, hvor betalingsmodtagere har mulighed for at afvise
kontanter, kan udvides til eksempelvis at gælde fra kl. 18-08 (mod
kl. 22-06 i dag). Derved vil man stort set dække alle de mørke timer
i vinterhalvåret, hvor der ifølge erhvervsorganisationerne er en øget
risiko for røveri. Alternativt kan der indføres en mindre udvidelse
af tidsrummet til eksempelvis at gælde fra kl. 20-06, således at mu-
ligheden for at undlade at modtage kontanter fra kl. 20, der i dag
gælder for betalingsmodtagere beliggende i særligt røveriudsatte
områder, vil blive landsdækkende.
5.
Mulighed for kontantfrie kasser i butikker mv.
Kontantpligten kan lempes, så den ikke gælder for den enkelte
kasse, men kun gælder for den enkelte butik. På den måde vil der
fortsat som minimum være mulighed for at betale med kontanter
ved mindst én kasse i den enkelte butik (for butikker over en vis
størrelse kan nærmere krav fastsættes).
6.
Kun betalingsmodtagere, der varetager centrale samfundsfunktio-
ner omfattes fortsat af kontantreglen
Kontantreglen kan lempes, så den udelukkende gælder for beta-
lingsmodtagere, der varetager centrale samfundsfunktioner (f.eks.
dagligvarebutikker, læger, tandlæger, fysioterapeuter, kiroprakto-
rer, butikker med receptpligtig medicin, kantiner og kiosker mv. på
offentlige sygehuse og plejehjem samt postbutikker).
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Erhvervsministeriets evaluering til brug for revision af kontantreglen, fra erhvervsministeren
2303365_0007.png
7/9
Nabotjek
Der er stor forskel på, i hvilket omfang forbrugerne i vores nabolande an-
vender kontanter. For eurozonen som gennemsnit viser en ECB-undersø-
gelse fra 2017, at 79 pct. af alle betalinger i fysisk handel blev foretaget
med kontanter (2016-tal).
3
I de skandinaviske lande er andelen af kontant-
betalinger betydeligt lavere og er typisk omkring det danske niveau, hvor
de nyeste danske tal fra 2019 viser en andel på 16 pct. af alle betalinger i
fysisk handel, jf. Nationalbankens undersøgelse fra februar 2020.
Erhvervsministeriet er bekendt med, at der findes en kontantregel i Norge
og Island. Hvordan disse konkret tolkes i praksis, har Erhvervsministeriet
imidlertid ikke nærmere kendskab til. I eksempelvis Sverige, hvor kontan-
ter anvendes i omtrent samme omfang som i Danmark, har man ingen kon-
tantregel. I EU-Kommissionens nye strategi for detailbetalinger af den 24.
september 2020 anbefales det, at medlemslandene fortsat sikrer en bred ad-
gang til og accept af kontanter.
4
Der gælder således ikke egentlige EU-reg-
ler på området. Erhvervsministeriet har ikke kendskab til, at andre med-
lemslande skulle have en kontantregel.
Kontanter og COVID-19
Under COVID-19-udbruddet i Danmark i foråret 2020 opstod en bekym-
ring for smittefaren forbundet med brugen af kontanter. I den sammenhæng
opfordrede nogle butikker deres kunder til at undlade at anvende kontanter,
hvilket Forbrugerombudsmanden siden har meldt ud er i strid med mar-
kedsføringslovens bestemmelse om god markedsføringsskik.
5
Erhvervsmi-
nisteriet bad Statens Serum Institut (SSI) vurdere smitterisikoen forbundet
med kontanter. SSI vurderede, at håndteringen af kontanter har "en mini-
mal effekt på smittespredningen", idet SSI samtidig fremhævede, "at den
mest betydningsfulde faktor for antallet af mikroorganismer på pengesedler
og mønter er brugerens håndhygiejne."
6
På den baggrund valgte erhvervs-
ministeren at undlade at gøre brug af muligheden for at suspendere kon-
tantreglen midlertidigt.
Nogle butikker opfordrede ikke blot kunderne til at undlade at anvende
kontanter, men afviste at modtage kontanter. Forbrugerombudsmanden,
der fører tilsyn med overholdelsen af kontantreglen, udsendte derfor den
12. maj 2020 en pressemeddelelse, der indskærpede, at reglen fortsat gæl-
der. Forbrugerombudsmanden har oplyst, at man i perioden 1. januar 2020
til 1. september 2020 modtog 105 klager om kontantreglen (heraf 28 af
3
4
ECB, november 2017: Occasional Paper Series - The use of cash by households in the euroarea.
European Commission, 24. september 2020: Communication from the Commission to The Euro-
pean Parliament, The Council, The European Economic and Social Committee and The Committee
of The Regions on a Retail Payments Strategy for the EU.
5
https://dhblad.dk/forbrugerombudsmanden-butikker-maa-ikke-opfordrer-til-at-undgaa-kontanter-
25/05-2020.
6
ERU alm. del
Ministerens svar af den 26. maj 2020 på spørgsmål 276.
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Erhvervsministeriets evaluering til brug for revision af kontantreglen, fra erhvervsministeren
2303365_0008.png
8/9
klagerne vedrørende busselskaber). I samme periode i 2019 modtog For-
brugerombudsmanden 36 klager.
Selvom kontanter vurderes at have en minimal effekt på smittespredningen,
ændrede danskernes betalingsvaner sig under COVID-19-udbruddet. Nati-
onalbanken har i september 2020 offentliggjort en undersøgelse af dansker-
nes betalingsvaner før, under og efter COVID-19-nedlukningen på bag-
grund af tal fra COOP og Salling Group. Som det ses af figur 3, skete der
et betydeligt fald i andelen af kontantbetalinger i supermarkederne efter
COVID-19-nedlukningen. Andelen er siden steget igen, men er fortsat un-
der niveauet fra før nedlukningen. Det er endnu for tidligt at konkludere,
om COVID-19-nedlukningen får vedvarende effekt på danskernes beta-
lingsvaner. Man kan dog konstatere, at danskerne i større omfang anvender
kontanter ved betaling i supermarkeder end gennemsnittet for fysisk handel
generelt. Der er således store brancheforskydninger i danskernes anven-
delse af kontanter.
Figur 3: Kontanters andel af betalinger i supermarkederne før, under og efter COVID-
19-nedlukningen (pct.)
30
25
20
15
10
5
0
Før
Under
Efter
19
28
22
Anm.: "Før COVID-19-nedlukningen": uge 1-10, "Under" COVID-19-nedlukningen: uge 12-20, "Efter" COVID-19-nedluk-
ningen: uge 21-34 (betegner perioden fra genåbningen af restauranter, caféer mv.
den såkaldte "fase 2").
Kilde: Danmarks Nationalbank, 16. september 2020: Betalinger før, under og efter corona-nedlukningen (data er fra
COOP og Salling Group).
Pengeinstitutters kontanthåndtering
Flere erhvervsorganisationer har peget på, at det er en stigende udfordring
for deres medlemmer at få adgang til byttepenge og indsætte kontantom-
sætning i deres pengeinstitut. For at opnå licens af Finanstilsynet til at ope-
rere som pengeinstitut i Danmark er der hverken krav i den finansielle re-
gulering om, at man skal have fysiske filialer eller at man skal have kon-
tantkasser i de eventuelle filialer. Der er generelt en bevægelse henimod, at
ERU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Erhvervsministeriets evaluering til brug for revision af kontantreglen, fra erhvervsministeren
2303365_0009.png
9/9
pengeinstitutterne lukker filialernes kassefunktioner. En række pengeinsti-
tutter har enten allerede udfaset eller planlægger at udfase alle eller de fleste
af deres kassefunktioner.
Foruden kassefunktionen er det også muligt som erhvervsdrivende at ind-
sætte kontantomsætning i pengeinstitutternes indbetalingsautomater. Ende-
lig tilbyder en del pengeinstitutter såkaldte døgnboksaftaler, hvor erhvervs-
drivende efter lukketid kan indkaste deres kontantomsætning, som den føl-
gende dag optælles af pengeinstituttet og indsættes på deres konto.
Derudover findes der også kontanthåndteringsfirmaer (f.eks. Loomis og
Nokas), der henter kontantomsætningen i pengetransporter hos butikker
mv. Erhvervsorganisationerne anfører dog, at dette kun er en realistisk løs-
ning for større butikker og butikskæder. Der er altså tale om en problematik
for særligt mindre erhvervsdrivende i tyndtbefolkede dele af landet i for-
hold til at håndtere kontantomsætning.
I Sverige, hvor geografien forstærker denne problematik, har man besluttet
at indføre lovgivning på området. I Sverige vedtog Riksdagen den 28. no-
vember 2019 en lovgivning
7
, der pålægger de fem største kreditinstitutter i
Sverige
8
at sikre adgang til kontanter i "betryggende udstrækning" for både
private og erhvervsdrivende. Konkret pålægges de fem største kreditinsti-
tutter at sikre, at det dels er muligt for private at foretage kontanthævninger
("pladser for kontantudtag") og at det dels er muligt for erhvervsdrivende
at indsætte kontantomsætning ("pladser for dagskasseindsætninger"). Ved
"betryggende udstrækning" skal forstås et niveau, der ligger "noget over"
det niveau, der gjorde sig gældende i 2017.
9
Det vil være op til den svenske
Post- og Telestyrelse at føre tilsyn med bestemmelsen. Det svenske finans-
tilsyn, Finansinspektionen, vil kunne udstede bøder, såfremt kreditinstitut-
terne ikke efterlever en forudgående advarsel. Erhvervsministeriet har ikke
kendskab til, om eksempelvis Norge og Finland skulle have lignende lov-
givning på området.
Sveriges Riksdag, 28. november 2019: Skyldighet för kreditinstitut att tilhandahålla kontanttjän-
ster:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/skyldighet-for-kreditinstitut-
att-tillhandahalla_H701FiU29
8
Loven er målrettet kreditinstitutter med et indlån på minimum 70 mia. SEK.
9
I 2017 havde 0,64 pct. af Sveriges befolkning længere end 20 km til nærmeste kontanthævnings-
mulighed, mens 2,8 pct. af Sverige befolkning havde længere end 20 km til nærmeste kontantind-
sætningsmulighed.
7