Til Folketingets Erhvervsudvalg
Nordea Danmark
Grønjordsvej 10
PO Box 850, 0900 København C
06. oktober 2020
Orientering om FinCEN datalæk og hvidvask
Kære Erhvervsudvalg
I Politiken og Berlingske Tidende (1/10/2020) behandler aviserne Nordeas rolle i forbindelse med pen-
geoverførsler i 2016 fra en virksomhed, Allied Wallet, via en kunde i Nordea til Deutsche Bank. Allied
Wallet er ikke og har ikke været kunde i Nordea.
Aviserne problematiserer vores ansvar i forbindelse med disse overførsler. Nordea vurderer overord-
net, at vi har overholdt vores forpligtelser i denne sag. Samtidig er Nordea meget bevidst om, at vi tid-
ligere, ikke har levet op til vores ansvar i forhold til bekæmpelse af økonomisk kriminalitet. Vi under-
vurderede opgaven, hvor mange ressourcer det krævede, og kompleksiteten og omfanget af arbejdet.
Det er en erkendelse, der har medført, at vi i dag har 1600 mennesker ansat alene til bekæmpelse af
økonomisk kriminalitet og har investeret over 6 mia. kr. siden 2015.
Vores ansvar som bank
Som bank skal vi kende vores egne kunder indgående. Derudover skal vi overvåge pengeoverførsler,
også dem, der går fra en tredjepart via vores kunder igennem banken. Her er det vigtigt at skelne mel-
lemhvad vores ansvar er i forhold til hvilke aktører og situationer:
KYC (KnowYourCustomer
–
eller kend din kunde):
Vi har en forpligtelse til at lave KYC på vores egne
kunder, herunder hvad deres forretningsområde er, hvem deres ejere er, hvilken slags kunder de har
etc. Vi skal derimod ikke lave KYC på vores kunders kunder.
Sanktionsscreening:
Vi foretager sanktionsscreeninger på alle led i kæden i en pengeoverførsel
–aktu-
elle sanktionslister er indlagt i vores systemer, og alle udenlandske betalinger og information i disse
betalinger screenes mod disse lister. Hvis screeningen slår ud, lader vi ikke pengeoverførslen gå igen-
nem.
Transaktionsmonitorering:
Vi overvåger også pengeoverførsler, der går gennem banken baseret på
det, vi ved om den enkelte kunde via vores KYC og ud fra den erfaring, vi har med kundens adfærd.
Selve transaktionsmonitoreringen foregår efter, overførslen har fundet sted.
I denne monitorering reagerer vores systemer, hvis der sker noget usædvanligt
–
det kan fx være
usædvanligt mange overførsler, eller at beløbene pludselig stiger markant. Hvis vores systemer reage-
rer på noget usædvanligt, undersøger vi sagen nærmere, og vi tager oftest en samtale med vores
kunde for at høre, hvad det skyldes. Hvis mistænkelig adfærd ikke kan afvises, laver vi en indberetning
til myndighederne og igangsætter en udvidet KYC af kunden.
Denne sag omhandler nogle konkrete pengeoverførsler fra en tredjepart via vores kunde, der ikke
omtales i artiklerne, gennem os - til en af vores korrespondentbanker, Deutsche Bank.
Nordea Danmark, filial af Nordea Bank Abp, Finland, FO-nr. 2858394-9, Patent- och registerstyrelsen, CVR-nr. 25992180, København