Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 78
Offentligt
2362530_0001.png
NOTAT
26. marts 2021
Bekendtgørelser på Transportministeriets
område til udstedelse efter ny epidemilov
Bekendtgørelse om forlængelse af kørekort, chauf-
føruddannelsesbevis m.v.
Der er tale om en videreførelse af bekendtgørelse nr. 82 af 25. ja-
nuar 2021 om særlig forlængelse af kørekort, chaufføruddannelses-
bevis m.v.
Formålet med bekendtgørelsen er at forlænge gyldighedstiden for
udløbne kørekort, beviser m.v., således at chauffører, der pga. ned-
lukkede skoler eller aflyste kurser ikke har kunnet få fornyet deres
beviser, stadig kan fortsætte deres arbejde, herunder med henblik
på at sikre vareforsyningen i Danmark. Deltagelse i (efteruddan-
nelses)kurser er en forudsætning for fornyelse af beviser m.v.
Bekendtgørelsen forlænger gyldighedstiden for følgende kort og
beviser:
Kørekort til erhvervsmæssig personfordring
Uddannelsesbevis til førere af køretøjer til vejtransport af
farligt gods
Sikkerhedsrådgiverbevis for transport af farligt gods
Kørekort med kørelærergodkendelse
Legitimationskort til særtransport
Transportministeriet modtager jævnligt henvendelser fra chauffø-
rer og transportbranchen om, at kørekort, beviser m.v. i mange til-
fælde ikke kan blive fornyet som følge af nedlukkede skoler, aflyste
kurser m.v., og der er derfor et behov for forlængelse af beviserne,
hvorfor der lægges op til en videreførelse af den gældende bekendt-
gørelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at den politiske rammeaftale af
22. marts 2021 om en plan for genåbning af Danmark ikke i første
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 78: Notat til bekendtgørelser på Transportministeriets område til udstedelse efter ny epidemilov, fra transportministeren
2362530_0002.png
Side 2/5
omgang ændrer ved behovet for udstedelse af denne bekendtgø-
relse, idet der uanset genåbningsplanerne forventes et stort efter-
slæb ved uddannelsesstederne den kommende tid.
Forlængelsen af beviserne gælder frem til udløbet af bekendtgørel-
sen. Der lægges op til at bekendtgørelsen skal gælde i 4 uger.
Bekendtgørelse om krav om mundbind mv i kollektiv
trafik
Der er tale om en videreførelse af bekendtgørelse nr. 1894 af 9. de-
cember 2020 om krav om mundbind i kollektiv trafik.
Bekendtgørelsen indeholder kravene til, at rejsende skal bruge
mundbind eller visir i den kollektive trafik, herunder i togtrafik,
bustrafik, taxikørsel og færgetrafik. Pligten til at bære mundbind
eller visir gælder ligeledes for personer, som opholder sig på tog-,
metro-, letbane- eller busstationer samt letbanestoppesteder og
færgeterminaler.
Bekendtgørelsen forpligter ligeledes arbejdsgivere inden for togtra-
fik, bustrafik og færgetrafik til at påse at deres ansatte bærer
mundbind eller visir i transportmidlet samt på stationer m.v. Be-
kendtgørelsens formål er dermed at sikre at personer, som bruger
eller arbejder i den kollektive trafik, bærer mundbind eller visir.
Det bemærkes, at den politiske rammeaftale af 22. marts 2021 om
en plan for genåbning af Danmark ikke vurderes at have betydning
for bekendtgørelsens relevans eller indhold.
Bekendtgørelse om genåbning og restriktioner for
køreundervisning og køreprøver i forbindelse med
håndtering af Covid-19
Der er tale om en delvis videreførelse af de dele af bekendtgørelse
nr. 1534 af 28. oktober 2020 om krav om mundbind m.v. på serve-
ringssteder, i detailhandlen, kultur- og kirkeinstitutioner, idræts-
og foreningsfaciliteter og på uddannelsesinstitutioner, der vedrører
transportministeriets område - således køreundervisning og køre-
prøver. Med en ny bekendtgørelse på køreskole- og køreprøveom-
rådet tilpasses bekendtgørelsen således til de konkrete forhold ved
køreskolerne og køreprøverne, som også skaber en gennemsigtig-
hed for branchen
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 78: Notat til bekendtgørelser på Transportministeriets område til udstedelse efter ny epidemilov, fra transportministeren
2362530_0003.png
Side 3/5
Bekendtgørelsen er desuden tilpasset den politiske rammeaftale af
22. marts 2021 om en plan for genåbning af Danmark, idet det gæl-
dende udgangspunkt om forbud mod køreundervisning ændres til
et udgangspunkt om en generel genåbning af køreskoler under
iagttagelse af en række krav, jf. nedenfor.
Med rammeaftalen indføres i visse tilfælde desuden et krav om co-
ronapas, der har til hensigt at vise, om borgeren er færdigvaccine-
ret, har overstået infektion eller er testet negativ indenfor 72 timer.
Bekendtgørelsen udarbejdes, så krav om coronapas afspejles.
Bekendtgørelsen vil indeholde både videreførelse af gældende re-
striktioner, men også skærpelser med henblik på at sikre en konsi-
stent linje på køreskoleområdet.
Punkterne nedenfor beskriver de væsentligste restriktioner og krav
i den nye bekendtgørelse.
Videreførelse af krav om brug af mundbind eller visir ved
deltagelse i teoretisk køreundervisning (gælder både for ele-
ver og lærere).
Krav om brug af mundbind eller visir ved deltagelse i prak-
tisk køreundervisning (gælder både for elever og lærere).
Krav om brug af mundbind eller visir ved deltagelse i teore-
tisk køreprøve og i skriftlige prøver i kørsel om godkendelse
som kørelærer (gælder både for prøvetager og prøvesagkyn-
dige).
Videreførelse af krav om brug af mundbind eller visir ved
deltagelse i praktisk køreprøve, helbredsmæssige køretests
og prøver i kørsel om godkendelse som kørelærer (gælder
både for prøvetager og prøvesagkyndige).
Krav om coronapas ved modtagelse af teoretisk køreunder-
visning (gælder kun elever), som enten viser, at man er fær-
digvaccineret, har overstået infektion eller er testet negativ
inden for 72 timer.
Krav om coronapas ved modtagelse af praktisk køreunder-
visning (gælder kun elever), som enten viser, at man er fær-
digvaccineret, har overstået infektion eller er testet negativ
inden for 72 timer.
Krav om coronapas i forbindelse med aflæggelse af praktisk
og teoretisk køreprøve, helbredsmæssige køretests og prø-
ver i forbindelse med kørsel om godkendelse som kørelærer
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 78: Notat til bekendtgørelser på Transportministeriets område til udstedelse efter ny epidemilov, fra transportministeren
2362530_0004.png
Side 4/5
(gælder kun prøvetagere), som enten viser, at man er fær-
digvaccineret, har overstået infektion eller er testet negativ
inden for 72 timer.
Videreførelse af krav om at køreskoler skal indrette lokaler
så smittefare minimeres og sikre god hygiejne.
Krav om, at der skal være håndsprit tilgængelig i køretø-
jerne.
Reglerne, der har til formål at forebygge og inddæmme udbredelse
af Covid-19, har generelt fulgt restriktionerne for de øvrige liberale
serviceerhverv. Køreundervisning og køreprøver foregår typisk i lo-
kaler eller køretøjer med andre personer, hvorfor det på lige fod med
andre steder med adgang for offentligheden er nødvendigt med re-
striktioner. Behov for restriktioner har i øvrigt været tilkendegivet
af branchen for at forebygge og inddæmme smitte i køreskoleregi.
Ved rammeaftalen er der for de liberale serviceerhverv lagt op til en
lempelse af arealkravet, således at der vil gælde et krav på 2 m2 per
siddende person. Der lægges op til at dette også skal gælde for køre-
skolerne.
Bekendtgørelse om maksimal belægning i fjernbus-
ser
Der er tale om en videreførelse af bekendtgørelse nr. 5 af 6. januar
2021 om maksimal tilladt belægning i fjernbusser.
Formålet med bekendtgørelsen er således at fastholde den gæl-
dende belægningsgrænse i fjernbusser på 50 pct.
Fjernbusser er busser, der kører i rutekørsel, hvor der er mindst 75
km mellem den enkelte passagerer på- og afstigning. Der er således
tale om længere strækninger, hvor passagerne opholder sig i læn-
gere tid i busserne med deraf følgende smitterisiko, hvis der ikke
sikres afstand.
Hvis fjernbusoperatøren ikke overholder bestemmelsen om maksi-
malt halv belægning, kan tilladelsen til fjernbuskørsel inddrages i
den periode bekendtgørelsen er gældende.
Det bemærkes, at den politiske rammeaftale af 22. marts 2021 om
en plan for genåbning af Danmark ikke vurderes at have betydning
for bekendtgørelsens relevans eller indhold.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 78: Notat til bekendtgørelser på Transportministeriets område til udstedelse efter ny epidemilov, fra transportministeren
2362530_0005.png
Side 5/5
Bekendtgørelse om forbud mod indtagelse af alko-
holiske drikke i busser
Der er tale om en videreførelse af bekendtgørelse nr. 1375 af 18.
september 2020 om forbud mod indtagelse af alkoholiske drikke
under ophold i og kørsel med bus.
Formålet med bestemmelsen er primært at undgå såkaldte party-
busser, hvor en bus bliver brugt som festlokale, men også at undgå,
at der i andre busser bliver en løssluppen stemning grundet indta-
gelse af alkohol.
Det fremgår af den gældende bekendtgørelse, at trafikselskabet el-
ler busselskabet skal håndhæve kravet, og bortvise passagerer, der
indtager alkohol i bussen. Hvis passageren ikke følger en bortvis-
ning, kan politiet tilkaldes, og passageren kan få en bøde.
Dette svarer til håndhævelsen af kravet om brug af mundbind eller
visir i den kollektive trafik. Ligeledes kan transportøren få en bøde,
hvis forbuddet ikke håndhæves. Der er således parallelitet mellem
denne bekendtgørelse og bekendtgørelsen om krav om brug af
mundbind eller visir i den kollektive trafik.
Det bemærkes, at den politiske rammeaftale af 22. marts 2021 om
en plan for genåbning af Danmark ikke vurderes at have betydning
for bekendtgørelsens relevans eller indhold.