Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 74
Offentligt
Bilag 3: Anmodning om Epidemikommissionens indstilling i medfør af epidemilovens § 8,
stk. 2, om fastsættelse af regler om fravigelse af rettigheder og forpligtelser for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af covid-19 på kriminalforsorgens område i medfør af epidemilo-
vens § 56.
Til brug for fastsættelse af regler om fravigelse af rettigheder og forpligtelser for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af covid-19 på kriminalforsorgens område, jf. epidemilovens § 56, skal Justits-
ministeriet anmode Epidemikommissionen om at afgive en indstilling i medfør af § 8, stk. 2, i epide-
miloven.
Den ordning, som Epidemikommissionen anmodes om at vurdere, er en videreførelse af gældende
regler i bekendtgørelse nr. 221 af 17. marts 2020 om forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af
Coronavirussygdom 2019 (COVID-19) på kriminalforsorgens område med senere ændringer.
Formålet med reglerne er at give kriminalforsorgen mulighed for hurtigt og effektivt at iværksætte de
nødvendige begrænsninger i de indsattes muligheder for bl.a. besøg, udgang og fællesskab med henblik
på at forhindre smittespredning i kriminalforsorgens institutioner.
Det bemærkes, at der ikke i bekendtgørelsen er fastsat begrænsninger i de indsattes rettigheder, men
alene er hjemlet en mulighed for kriminalforsorgen til at fastsætte sådanne begrænsninger, hvis det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i kriminalforsorgens institutioner,
hvis det er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme udbredelsen af covid-19 i
kriminalforsorgens institutioner, og den pågældende rettighed vil være af mere underordnet betydning,
eller det bliver umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at opretholde rettigheden som følge af for-
anstaltninger, som har været nødvendige for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i
kriminalforsorgens institutioner. Det fremgår desuden af bekendtgørelsens § 24, at gennemførelse af
foranstaltninger i medfør af bekendtgørelsen skal ske så skånsomt som muligt og ikke kan ske ud over,
hvad der er nødvendigt for at opnå formålet, ligesom foranstaltningerne snarest muligt skal ophøre.
Til brug for Epidemikommissionens behandling af anmodningen kan det oplyses, at den gældende
bekendtgørelse siden ikrafttrædelsen den 18. marts 2020 har været udnyttet i varierende grad, idet
kriminalforsorgen løbende følger udviklingen i samfundet og iværksætter de tiltag, som er nødvendige
for at minimere risikoen for smitte i kriminalforsorgens institutioner, ligesom de iværksatte tiltag lø-
bende vurderes og justeres i takt med smitteudviklingen i kriminalforsorgens institutioner og samfun-
det generelt, således at det sikres, at restriktionerne ikke udstrækkes længere, end det er nødvendigt
for at minimere risikoen for smitte med covid-19.
Den ordning, som Epidemikommissionen anmodes om at vurdere, vil indeholde følgende elementer:
-
-
-
Mulighed for fravigelse af reglerne om anbringelse og overførsel af de indsatte
Mulighed for hel eller delvis afskæring af de indsattes ret til fællesskab
Mulighed for hel eller delvis afskæring af de indsattes ret til deltagelse i gudstjeneste mv.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Videreførelse af de gældende regler om forbud mod, at flere personer befinder sig på samme sted, om drive in-arrangementer og om fravigelse af rettigheder og forpligtelser for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 på kriminalforsorgens område, fra justitsministeren
-
-
-
-
-
-
Mulighed for hel eller delvis afskæring af de indsattes ret til beskæftigelse
Mulighed for fravigelse af de indsattes ret til ophold i fri luft (gårdtur
Mulighed for hel eller delvis afskæring af de indsattes ret til behandling mod stofmisbrug
Mulighed for hel eller delvis afskæring af de indsattes mulighed for udgang
Mulighed for hel eller delvis afskæring indsattes ret til besøg
Mulighed for, at gennemførelse af tilsyn, herunder af Ungekriminalforsorgen, kan foregå tele-
fonisk eller som et videomøde, herunder at hjemmebesøg erstattes af en telefonsamtale eller
et videomøde
På baggrund af den aktuelle generelle situation med smitte i samfundet er der for tiden bl.a. fastsat
begrænsninger i forhold til udgang, besøg, beskæftigelse og fritidsaktiviteter.
Alle former for udgang er således som udgangspunkt afskåret, idet en ansøgning om udgang kun
imødekommes helt undtagelsesvist, hvis ganske særlige omstændigheder taler derfor. Muligheden for
besøg af andre end nærtstående personer er desuden suspenderet indtil videre. Alle indsatte kan hver
14. dage modtage uovervågede besøg af 3 konkrete navngivne nærtstående personer (eller personer,
der kan sidestilles hermed). Besøg til indsatte i aldersgruppen 15-17 år afvikles som hidtil. Alle indsatte
kan desuden få besøg af advokater og præster eller lignende repræsentanter fra et trossamfund og for
udenlandske indsattes vedkommende tillige diplomatiske eller konsulære repræsentanter. De indsattes
muligheder for beskæftigelse er i øvrigt begrænset af, at alle ikke-kritiske funktioner som udgangspunkt
er suspenderet. Kritiske funktioner som f.eks. produktionskøkkener, vaskerier og landbrug i åbne
fængsler fastholdes, i det omfang det er nødvendigt for at sikre forplejning og dyrevelfærd. I forhold
til fritidsaktiviteter er anvendelse af kondirum og aktivitetshaller suspenderet.
På baggrund af smitteudviklingen i samfundet vurderes der fortsat at være risiko for, at covid-19 brin-
ges ind i kriminalforsorgens institutioner. Det vurderes derfor, at det fortsat vil være nødvendigt efter
den 15. april 2021 at bibeholde en hjemmel til at kunne fastsætte begrænsninger i de indsattes ret til
bl.a. besøg og fællesskab samt mulighed for udgang med henblik på at forebygge og inddæmme ud-
bredelse af covid-19 på kriminalforsorgens område på samme vis som den gældende bekendtgørelse.
Reglerne påtænkes fastsat, så de er gældende i fire uger fra ikrafttræden, jf. epidemilovens § 54.
2