Bilag 2: Anmodning om Epidemikommissionens indstilling i medfør af epidemilovens § 8,
stk. 2, om fastsættelse af regler om drive in-arrangementer i medfør af epidemilovens § 24,
stk. 1, og §§ 32 og 36, jf. epidemilovens § 3, stk. 3.
Til brug for fastsættelse af regler om restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af
indendørs eller udendørs offentlige institutioner og faciliteter samt lokaler og lokaliteter, som fysiske
eller juridiske personer råder over, og hvortil offentligheden har adgang, jf. epidemilovens §§ 32 og
36, efter bemyndigelse fra erhvervsministeren, kulturministeren og kirkeministeren, jf. epidemilovens
§ 3, stk. 3, samt regler efter § 24, stk. 1, i epidemiloven om forbud mod, at flere personer befinder sig
på samme sted, skal Justitsministeriet anmode Epidemikommissionen om at afgive en indstilling i
medfør af § 8, stk. 2, i epidemiloven.
Den ordning, som Epidemikommissionen anmodes om at vurdere, vil indeholde følgende elementer:
Regler om drive in-arrangementer
De regler, der påtænkes udstedt i medfør af epidemilovens §§ 24, 32 og 36, vil indebære, at såkaldte
drive in-arrangementer, forstået som arrangementer, hvor flere personer samles i motorkøretøjer med
et fælles formål (bl.a. koncerter, gudstjenester, storskærmsvisning af film og fodboldkampe), omfattes
af reglerne i forlystelsesbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 502 af 17. juni 2005 om offentlige
forlystelser. Formålet hermed er at give politiet de fornødne redskaber til at sikre, at drive in-arrange-
menter afvikles på en sikkerheds- og sundhedsmæssig forsvarlig måde.
Reglerne vil i det væsentlige, herunder med hensyn til tilladelsesordningen, jf. nærmere nedenfor, vi-
dereføre de gældende regler om drive in-arrangementer, jf. bekendtgørelse nr. 509 af 24. april 2020
om drive in arrangementer i forbindelse med håndtering af covid-19 med senere ændringer, der bl.a.
er udstedt med hjemmel i § 12 b i den tidligere gældende epidemilov om forbud og restriktioner for
lokaler og lokaliteter, som fysiske og juridiske personer råder over, og hvortil offentligheden har ad-
gang.
De regler, der påtænkes fastsat, vil bl.a. blive fastsat efter bl.a. epidemilovens § 24, stk. 1, om forbud
mod, at flere personer befinder sig på samme sted, og §§ 32 og 36 om restriktioner for og forbud mod
brug af eller adgang til offentlige institutioner, faciliteter mv. og lokaler og lokaliteter, som fysiske eller
juridiske personer råder over, og hvortil offentligheden har adgang. Det bemærkes i den forbindelse,
at kompetencen til at fastsætte regler i medfør af epidemiloven er blevet decentraliseret, idet en række
af de tidligere gældende bemyndigelsesbestemmelser er overført fra sundhedsministeren til den res-
sortansvarlige minister. I lyset heraf vil reglerne skulle udstedes efter forhandling med sundhedsmini-
steren og efter bemyndigelse fra henholdsvis kulturministeren, kirkeministeren og erhvervsministeren,
jf. epidemilovens § 3, stk. 3.
Forlystelsesbekendtgørelsen indeholder regler om, at offentlige forlystelser ikke må drives uden tilla-
delse fra politiet, at politiet kan fastsætte vilkår for tilladelsen, og at politiet skal godkende den plads,
hvor forlystelsen anbringes, idet der skal lægges særlig vægt på til- og fra-kørselsforhold, parkerings-
muligheder og sanitære forhold. Som vilkår for tilladelsen kan politiet bl.a. stille krav om, at området