Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 531
Offentligt
2450465_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundhedsministeren
Folketingets Epidemiudvalg
Dato: 24-09-2021
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPBDH
Sagsnr.: 2102452
Dok. nr.: 1896540
Forlængelse af regler om behandling af personoplysninger i
den digitale løsning Coronapas
1. Forelæggelse for Folketingets Epidemiudvalg
Til brug for forelæggelse for Epidemiudvalget i medfør af epidemilovens § 9, stk. 1,
om forlængelse og ændring af reglerne om behandling af personoplysninger i den
digitale løsning Coronapas, fremsendes hermed Epidemikommissionens indstilling af
23. september 2021 i medfør af epidemilovens § 8, stk. 2. Endelig fremsendes
vedlagte korte beskrivelse af inddragelsen af de særligt sagkyndige, jf. epidemilovens
§ 8, stk. 2, 3. pkt.
Der anmodes om, at sagen behandles skriftligt af Epidemiudvalget så hurtigt som
muligt og senest den 29. september 2021. Baggrunden herfor er, at der er tale om
forlængelse af regler, der blev forelagt mundtligt for udvalget den 7. maj 2021.
Herudover er reglerne tidligere blevet behandlet skriftligt af udvalget.
2. Forlængelse af regler om behandling af personoplysninger i den digitale løsning
Coronapas
Efter epidemilovens § 53 kan sundhedsministeren eller vedkommende minister efter
forhandling med sundhedsministeren fastsætte regler om, at personoplysninger kan
behandles, hvis behandlingen er nødvendig for at hindre udbredelse af eller smitte
med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom. Regler fastsat i medfør af
bestemmelsen kan endvidere fravige regler om behandling af personoplysninger i
anden lovgivning.
Kategoriseringen af COVID-19 som en samfundskritisk sygdom ophørte den 10.
september 2021. Det betyder, at en række bestemmelser i epidemiloven ikke
længere finder anvendelse, herunder krav om fremvisning af coronapas. I forbindelse
med udfasningen af restriktionerne, har der imidlertid været interesse for private
erhvervsdrivendes muligheder for frivilligt at fastsætte krav om fx coronapas. På
denne baggrund er det vurderet, at private erhvervsdrivende og private
kulturinstitutioner m.v. som udgangspunkt gerne må stille strengere krav til sine
gæster, end hvad der følger af lovgivningen.
Den digitale løsning Coronapas har to visninger med hver sit formål: en dansk visning
til rent indenlandske formål, såsom dokumentation i forbindelse med krav om
coronapas i nattelivet m.v., og en EU-visning til brug for rejser mellem lande.
Behandling af personoplysninger til brug for udstedelse af og kontrol med
oro apasset i for i delse ed rejser, er o fattet af EU’s forord i g o digitale
covidcertifikater, der trådte i kraft den 1. juli 2021.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 531: Forlængelse af regler om behandling af personoplysninger i den digitale løsning Coronapas, fra sundhedsministeren
2450465_0002.png
Nærværende regler regulerer alene behandling af personoplysninger forbundet med
udstedelse og kontrol af coronapasset til brug i Danmark. Den danske løsning er
udviklet med henblik på at vise så få personoplysninger som muligt, men lever ikke
op til EU-reglerne, da der her er krav om at vise væsentligt flere personoplysninger på
skærmen, hvis passet skal bruges til rejser.
Det vurderes, at der er behov for at opretholde den danske visning af hensyn til
private erhvervsdrivendes frivillige brug.
Ekspertgruppen om en langsigtet strategi for et genåbnet Danmark, anbefaler
generelt i deres afrapportering af 15. september 2021, at infrastrukturen til brug for
coronapas bør fastholdes, så det kan genindføres, såfremt der er ny viden eller en ny
bekymrende virusvariant, der indebærer, at smitten skal nedbringes hurtigt.
1
Det er Sundhedsministeriets vurdering, at der er behov for at opretholde
nærværende regler, så længe det er muligt at bruge den danske visning til
indenlandske formål. I forlængelse heraf bemærkes, at Sundhedsministeriet er ved at
undersøge de tekniske muligheder for midlertidigt at slukke for den danske visning,
hvis COVID-19 i en periode ikke kategoriseres som alment farlig. I så fald vil løsningen
alene kunne bruges i forbindelse med rejser mellem lande. Dette vil imidlertid kræve
systemtilretninger.
Det bemærkes endvidere, at der ikke indsamles personoplysninger i løsningen, og at
personoplysninger alene behandles i forbindelse med udstedelse og kontrol af
passet. Der behandles således ikke personoplysninger i løsningen, hvis den digitale
løsning ikke er i brug.
Formålet med reglerne er at sikre hjemmel til behandling af personoplysninger
forbundet med udstedelse og kontrol af coronapasset i Danmark, samt at fastsætte
dataansvar og begrænsninger. Reglerne sikrer endvidere gennemsigtighed omkring
sundhedsmyndighedernes behandling af personoplysninger i den digitale løsning bag
Coronapasset.
3. Indstilling fra Epidemikommissionen
Sundhedsministeriet kan oplyse, at ministeriet den 23. september 2021 har modtaget
indstilling fra Epidemikommissionen i medfør af epidemilovens § 8, stk. 2. Epidemi-
kommissionen indstiller, at reglerne forlænges.
./.
Epidemikommissionens indstilling vedlægges.
Herudover har Epidemikommissionen den 21. september 2021 afholdt møde med de
særligt sagkyndige, der har udtalt, at de finder, at der er grundlag for at forlænge
reglerne i en længere periode end 4 uger
fx 6 måneder.
Reglerne vil skulle træde i kraft den 1. oktober 2021. Reglerne agtes udstedt med en
gyldighedsperiode på 6 måneder.
4. Vedrørende forlængelse af gyldigheden af en PCR-test til 96 timer
Af Epidemiudvalgets tilkendegivelse af 29. juni 2021 vedrørende forelæggelse af 25.
juni 2021, fremgår det, at et medlem af udvalget har bedt om en kommentar fra
Afrapportering fra ekspertgruppen om en langsigtet strategi for et genåbnet Danmark
September 2021, s. 92
1
Side 2
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 531: Forlængelse af regler om behandling af personoplysninger i den digitale løsning Coronapas, fra sundhedsministeren
Statens Serum Institut og Sundhedsstyrelsen til de særligt sagkyndiges bekymring
over at forlænge gyldigheden af en PCR-test til 96 timer. Forlængelse af gyldigheden
af en PCR-test blev behandlet på Epidemikommissionens møde med de særligt
sagkyndige den 21. juni 2021.
Sundhedsministeriet har indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen og Statens Serum
Institut. Det bemærkes, at reglen for varigheden af PCR-test ikke længere har en
praktisk betydning, idet der på nuværende tidspunkt ikke er krav om coronapas i
Danmark.
Statens Serum Institut har følgende kommentar:
”Samlet
vurderes det, at ændringen i gyldigheden af en PCR-test til 96 timer kun har
haft en lille, om nogen, betydning for udviklingen af epidemien. Derimod har det
været et tiltag til at højne brugen af PCR-test, hvorved det sikres at der indsamles
materiale til brug for variant-PCR og helgenomsekventering, og dermed hurtig
variantbestemmelse til brug i smitteopsporingen, samt den mere generelle
overvågning af varianter.”
Sundhedsstyrelsen har følgende kommentar:
”På gru d af de høje tilslut i g til va i atio har vi i Da ark e god
epidemikontrol på trods af den mere smitsomme delta, også efter en
gyldighedsforlængelse af en PCR-test fra 72 til 96 timer i Coronapasset. Desuden
udstedes Coronapasset stadig i højere grad på baggrund af vaccination og ikke på
grund af gyldigheden af en PCR-test.
Det er således Sundhedsstyrelsens vurdering, og på baggrund af vurdering fra Statens
Serum-institut, at forlængelse af gyldigheden af en PCR-test fra 72 til 96 timer ikke
forventes at have en betydede effekt på epidemien, og at kontrollen hermed stadig
ka fastholdelses.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 3