Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 467
Offentligt
2425356_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til Folketingets Epidemiudvalg
Dato:
<Vælg dato>
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPNSLA
Sagsnr.: 2106857
Dok. nr.: 1805267
Bilag 3: Fleksibel åbning af skoler i nedlukkede kommuner.
Som det blev nævnt ved samrådet, hører emnet skolebørn hovedsageligt til hos
Børne-og Undervisningsministeriet, hvorfor der var indhentet bidrag herfra. Til at
supplere dette har Sundhedsministeriet indhentet bidrag fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til besvarelse af, hvor mange skoler mv. i nedlukkede kommuner,
der er blevet åbnet under nedlukning:
”En kommunalbestyrelse er pligtig til at udstede påbud om lukning af skoler, fritidstil-
bud og ungdomsuddannelser mv., der er beliggende i kommunen, når den testkorri-
gerede incidens i kommunen er på mindst 300 smittede personer med covid-19 pr.
100.000 indbyggere. En kommunalbestyrelse er endvidere pligtig til at udstede påbud
om lukning af skoler, fritidstilbud og ungdomsuddannelser mv., der er beliggende i et
sogn i kommunen, når der beregnet dagligt over en 7-døgnsperiode er en incidens i
det pågældende sogn på mindst 600 smittede personer med covid-19 pr. 100.000
indbyggere, mindst 20 smittetilfælde med covid-19 og en positivprocent på testresul-
tater for covid-19 på mindst 2,5.
Det følger af bekendtgørelse nr. 946 af 20. maj 2021 om lukning og genåbning samt
andre særlige restriktioner for dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner mv. på
Børne- og Undervisningsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-
19, jf. ændringsbekendtgørelse nr. 1028 af 27. maj 2021.
Kommunalbestyrelsen kan imidlertid anmode Styrelsen for Patientsikkerhed om at
vurdere, om et sådant pligtmæssigt påbud om nedlukning skal ophæves for en kon-
kret skole/institution, herunder for fysisk afgrænsede lokaler og lokaliteter, der ikke
er i direkte risiko for påvirkning af smitte. Det vil således være kommunalbestyrelsen,
der skal begrunde, hvorfor den mener, at en konkret skole/institution skal undtages
fra den pligtmæssige nedlukning.
Afgørende for Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af, om en konkret skole/insti-
tution skal undtages fra den pligtmæssige nedlukning, vil være, om det sundhedsfag-
ligt vurderes, at det ikke vil bidrage til at nedbringe eller begrænse smitten med
covid-19, at skolen/institutionen forbliver lukket.
Afgørelse om, hvorvidt en skole/institution kan undtages fra den pligtmæssige ned-
lukning, beror på en konkret og individuel vurdering af sagens omstændigheder. Heri
indgår fx andelen af elever/børn/medarbejdere med bopæl i sognet/kommune og an-
delen af elever/børn/medarbejdere med bopæl i andre sogne/kommuner, der også
er pligtmæssigt lukket. Endvidere kan fx indgå, hvilke alders-/persongrupper der er
smittet med covid-19, om der aktuelt er smitteudbrud på skolen/institutionen, eller
om den høje incidens er knyttet til et konkret udbrud fx på en arbejdsplads, ved en
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 467: Eftersendelse af samrådsmateriale fra samråd den 12/5-2021 om nedbringelse af smittetallene i kommunerne på Vestegnen, fra sundhedsministeren
bestemt begivenhed eller til et bestemt geografisk område, hvor der ikke er relatio-
ner til den konkrete skole/institution. Endelig kan socioøkonomiske forhold, overvej-
elser over hvordan epidemikontrollen bedst holdes samt de nærmere fysiske rammer
for institutionen (adskilte afdelinger/bygninger) indgå i vurderingen.
Styrelsen for Patientsikkerhed har i perioden peioden 30. april-1. juni 2021 truffet 16
afgørelser om, hvorvidt et pligtmæssigt påbud om lukning
af en
skole/institution
kunne ophæves.
Af de 16 afgørelser vurderede styrelsen, at den pligtmæssige nedlukning kunne op-
hæves i 12 tilfælde, mens den pligtmæssige nedlukning skulle fortsætte 4 tilfælde.
Ved afgørelserne om, at nedlukningen skulle fortsætte, har styrelsen – i de tilfælde,
hvor kommunalbestyrelsen har anmodet om ophævelse for alle skoler/institutioner i
kommunen – typisk lagt vægt på, at den testjusterede incidens for den pågældende
kommune har ligget højt, og at der således fortsat har været udbredt samfundssmitte
i kommunen. I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har anmodet om ophævelse
for en konkret skole/institution, har styrelsen typisk lagt vægt på, at en større andel
af eleverne var bosiddende i det pågældende sogn, som har haft en meget høj testju-
steret incidens, evt. i kombination med at der har været smitteudbrud på skolen/in-
stitutionen.
Herudover kan tilføjes, at Styrelsen for Patientsikkerhed allerede ved en
kommuneincidens på 100 tager kontakt til den pågældende kommune med henblik
på en dialog om, hvilke tiltag som kommunen kan tage for at hindre smitten i at
brede sig yderligere.”
Side 2