Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 433
Offentligt
2420338_0001.png
BILAG 1
23. juni 2021
Anmodning om Epidemikommissionens indstilling til videreførelse af
de gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for
lokaler og lokaliteter og krav om coronapas Erhvervsministeriets om-
råde i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af af-
tale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra
d. 11. juni 2021.
Reglerne indeholder overordnet set følgende:
Lukning af visse lokaler og lokaliteter
Det følger bl.a. af bekendtgørelse nr. 1255 af 11. juni 2021 om forbud mod
adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og coronapas på Er-
hvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19, at en
række lokaler og lokaliteter skal holdes lukket for offentligheden. Reglerne
vil således indebære, at der fortsat som udgangspunkt vil gælde et forbud
mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter.
Der lægges op til at videreføre, at fysiske og juridiske personer,
herunder
offentlige myndigheder, skal holde følgende lokaler og lokaliteter lukket
for offentligheden:
1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet i tiden fra kl. 24 til kl. 5. Punktet omfatter
både lokaler og lokaliteter. I øvrige lokaler, herunder spillehaller og
hotellobbyer, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indta-
gelse i lokalet, men hvor hovedformålet med lokalet ikke er salg af
mad, drikkevarer og tobak, må servering til indtagelse ikke ske efter kl.
23. Pr. 15. juli udvides åbningstiden yderligere til klokken 02:00.
2) Lokaler og lokaliteter, hvor der drives natklub, diskotek eller lig-
nende. Ved vurderingen af, om 1. pkt. finder anvendelse, skal der bl.a.
lægges vægt på, om der kun er få siddepladser, om der er dansegulv,
om hovedaktiviteten ikke er salg af mad, og om der i medfør af lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. er givet tilladelse til,
at stedet kan holde åbent i den almindelige lukketid.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
2/12
Der lægges op til at videreføre de gældende generelle undtagelser fra
ovenstående forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokali-
teter i forbindelse med håndtering af COVID-19:
Serveringssteder må holde åbent for offentligheden med henblik på at
sælge mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet (take-
away), i det omfang de har tilladelse hertil i medfør af øvrig relevant
lovgivning.
Serveringssteder må holde åbent efter kl. 24.00 for private arrangemen-
ter som f.eks. bryllupper, sølvbryllupper, guldbryllupper, konfirmati-
onsfester, studenterfester, fødselsdage og lignende arrangementer,
hvor deltagerne kender hinanden i forvejen, forudsat at kun personer,
der deltager i arrangementet i hvert lokale eller hver afgrænsede del af
øvrige lokaliteter. Der må endvidere serveres alkohol i tiden fra kl.
24.00 til kl. 5.00, såfremt fornødne bevillinger foreligger. Arrangemen-
tet skal afholdes inden for sædvanlige krav om coronapas og arealkrav.
Endvidere lægges der op til at videreføre, at alkoholholdige drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 1, 2 eller derover må i tiden fra kl. 24
til kl. 5, ikke må
sælges eller serveres fra serveringssteder, butikker og an-
dre lokaler og lokaliteter, som fysiske og juridiske personer råder over, og
hvortil offentligheden har adgang. Pr. 15. juli lempes forbuddet til at gælde
fra kl. 2 til kl. 5.
Lokalerestriktioner
Herudover lægges der op til at videreføre, at fysiske og juridiske personer,
herunder offentlige myndigheder, som har rådighed over lokaler, hvor of-
fentligheden har adgang, skal opfylde følgende krav:
1) Der må maksimalt tillades adgang for 1 kunde, besøgende eller del-
tager pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang. Er gulvarealet
under 4m2, må der tillades adgang for 1 kunde, besøgende eller delta-
ger. I lokaler, hvor kunder, besøgende eller deltagere i det væsentlige
sidder eller ligger ned, må der dog tillades adgang for 1 kunde, besø-
gende eller deltager pr. 2m2 gulvareal. I forlængelse heraf skal serve-
ringssteder ved indgangen til lokalerne opsætte informationsmateriale
om, hvor mange personer, der maksimalt må tillades adgang for. Ser-
veringssteder vil, jf.
Aftale om yderligere udfasning af restriktioner
m.v. fra den 11. juni 2021
være undtaget pr. 1. juli 2021, og arealkravet
forlænges således ikke for serveringssteder.
2) Lokalerne skal så vidt muligt indrettes på en sådan måde, at smitte-
fare minimeres, herunder ved at gøre det muligt for kunder, besøgende
og deltagere at holde afstand til hinanden. Serveringssteder er undtaget
pr. 1. juli 2021.
3) Der skal i eller ved lokalerne opsættes informationsmateriale om, at
personer, der har symptomer på covid-19, bør isolere sig i hjemmet, og
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
3/12
om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige rum. Infor-
mationsmateriale, der opsættes efter 1. pkt., skal være det materiale,
der er offentliggjort af Sundhedsstyrelsen.
4) Det skal sikres, at alle medarbejdere og andre personer, der er til-
knyttet lokalerne, overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god
hygiejne og hensigtsmæssig adfærd. Anbefalingerne nævnt i 1. pkt. of-
fentliggøres af Sundhedsstyrelsen.
5) Der skal være vand og sæbe eller håndsprit (mindst 70 pct. alkohol)
tilgængeligt for kunder, besøgende og deltagere.
Pr. 1. august 2021 lempes det generelle arealkrav på tværs af sektorer til 2
m2 pr. person generelt (også for detailhandlen).
Foruden ovenstående krav gælder følgende særlige krav:
Detailhandlen, herunder udvalgsvarebutikker, dagligvarebutikker, storcen-
tre, stormagasiner, varehuser, basarer, arkader m.v., skal foruden ovenstå-
ende krav overholde følgende skærpede krav.
1) I lokaler mellem 0 og 1.999 m2 må der maksimalt tillades adgang
for 1 kunde pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang. Er gulv-
arealet under 4 m2, må der uanset 1. pkt. tillades adgang for 1 kunde.
2) I lokaler mellem 2.000 og 4.999 m2 må der maksimalt tillades ad-
gang for 1 kunde pr. 6 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang,
dog minimum 500 kunder.
3) I lokaler mellem 5.000 og 9.999 m2 må der maksimalt tillades ad-
gang for 1 kunde pr. 8 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang,
dog minimum 833 kunder.
4) I lokaler på 10.000 m2 eller derover må der maksimalt tillades ad-
gang for 1 kunde pr. 10 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang,
dog minimum 1250 kunder.
7) Ved lokaler i detailhandlen på 2000 m2 eller derover skal det
ved
afmærkning, instruktion eller lignende tydeligt fremgå, at kunderne
skal bevæge sig i samme retning eller holde til højre.
Fysiske og juridiske personer, som har rådighed over lokaler på 2.000 m2
eller derover, der anvendes som dagligvarebutikker, og hvortil offentlighe-
den har adgang, skal sikre, at der i lokalerne i åbningstiden er personale,
der løbende foretager optælling af kunder i butikken.
Konferencer og møder med erhvervsmæssige eller faglige formål
Der lægges op til, at der videreføres følgende i bekendtgørelsen for så vidt
angår afholdelse af konferencer og møder:
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
2420338_0004.png
4/12
Der kan afholdes både indendørs og udendørs konferencer og møder med
erhvervsmæssige eller faglige formål, herunder møder, konferencer, semi-
narer, kongresser, herunder videnskabelige kongresser, forbundskongres-
ser og private virksomheders konferencer samt erhvervs- og foreningsre-
laterede arrangementer herunder generalforsamlinger, foredrag, kurser,
undervisning, borgermøder og lignende.
Deltagere skal i det væsentlige sidde ned, og der skal fremad, bagud og til
siderne være 1 meters afstand eller mindst ét sædes afstand imellem hver
siddende deltager, dog ikke imellem personer fra samme husstand og til-
svarende nære kontakter. Medfører et tomt sæde mellem to siddende del-
tagerne ikke, at der er 1 meter imellem deltagerne, skal den fysiske eller
juridiske person, der er ansvarlig for arrangementet, iværksætte supple-
rende smitteforebyggende tiltag, herunder sikre, at der er øget adgang til
vand og sæbe eller håndsprit, at der er behørig ventilation i lokaler, og at
det er muligt for deltagerne at holde afstand til hinanden.
Medarbejdere på faciliteten m.v. skal på tidspunktet for afviklingen af ar-
rangementet være instrueret i korrekt håndtering af fødevarer og korrekt
håndhygiejne.
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en konference for
mere end 500 deltagere skal udarbejde en plan for en sundhedsmæssig
forsvarlig afvikling af arrangementet. Planen skal være udarbejdet senest
14 dage, inden arrangementet afholdes. Planen skal indeholde en beskri-
velse af de tiltag, der vil blive iværksat, herunder hvordan ankomst til,
færden på og afgang fra lokalerne m.v., vil blive håndteret, samt hvordan
mulighederne for smitteopsporing sikres. Hver enkelt plan kan omfatte en
eller flere fremtidige arrangementer. Planen skal udarbejdes ved hjælp af
en skabelon, som politiet under inddragelse af sundhedsmyndighederne
stiller til rådighed.
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for arrangementet, skal
med henblik på politiets kontrol efter anmodning fra politiet indsende pla-
nen for en sundhedsmæssigt forsvarlig afvikling af arrangementet.
Politiets kontrol foretages på baggrund af den udarbejdede plan sammen-
holdt med kapaciteten, indretningen, adgangsforholdene m.v. for facilite-
ten m.v. Der skal i forbindelse med kontrollen bl.a. lægges vægt på, at det
er muligt at overholde kravene for arrangementer.
Politiet kan fastsætte vilkår for afviklingen af et arrangement, herunder
om at der skal foretages ændringer af planen for en sundhedsmæssig for-
svarlig afvikling af arrangementet.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
5/12
Politiet kan til enhver tid ændre de fastsatte vilkår, herunder fastsætte nye
vilkår, hvis den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for arrange-
mentet, gør sig skyldig i grov eller gentagen forsømmelse af de tiltag, der
er indeholdt i planen for en sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af arran-
gementet, hvis der er grund til at antage, at arrangementet ikke kan afvik-
les på en sundhedsmæssigt forsvarlig måde, eller hvis der er sket overtræ-
delse af påbud.
Politiet kan til enhver tid meddele den fysiske eller juridiske person, der
er ansvarlig for arrangementet, forbud mod at afvikle arrangementet, hvis
den fysiske eller juridiske person gør sig skyldig i grov eller gentagen for-
sømmelse af de tiltag, der er indeholdt i planen for en sundhedsmæssig
forsvarlig afvikling af arrangementet, hvis der er grund til at antage, at ar-
rangementet ikke kan afvikles på en sundhedsmæssig forsvarlig måde, el-
ler hvis der er sket overtrædelse af påbud.
Politiet kan i forbindelse med afviklingen af et arrangement meddele den
fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for arrangementet, sådanne
påbud, som skønnes nødvendige for at sikre en sundhedsmæssig forsvar-
lig afvikling af arrangementet, herunder tillige påbud om at arrangementet
straks skal afbrydes eller afsluttes.
Politiet kan meddele deltagere i en konference eller et møde sådanne på-
bud, som skønnes nødvendige for at sikre en sundhedsmæssig forsvarlig
afvikling af arrangementet, herunder påbud om, at personerne skal forlade
stedet.
Politiets skønsudøvelse skal ske under hensyntagen til sundhedsmyndig-
hedernes generelle retningslinjer og anbefalinger vedrørende smittefaren
fra covid-19. Politiet bemyndiges til at varetage erhvervsministerens befø-
jelser efter dette kapitel. Politiets afgørelser efter dette kapitel kan ikke
påklages til erhvervsministeren. Afgørelserne kan påklages til rigspoliti-
chefen. Rigspolitichefens afgørelser i klagesager kan ikke påklages til
justitsministeren
Messer og dyrskuer
Der lægges op til, at der videreføres følgende i bekendtgørelsen for så vidt
angår afholdelse af udendørs markeder:
Det er tilladt at afholde messer i lokaler og på lokaliteter, som fysiske eller
juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, råder over, og hvortil
offentligheden har adgang, efter reglerne i dette kapitel. Ved vurderingen
af, om der er tale om en messe efter dette kapitel, skal der bl.a. lægges vægt
på, at der er tale om en aktivitet, hvor flere besøgende eller deltagere går
rundt og besøger forskellige adskilte udstillingsstande, hvor der fremvises
varer, genstande, tjenesteydelser m.v. inden for et bestemt tema, uden et
selvstændigt formål om direkte salg til forbrugere.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
6/12
Det er tilladt at afholde dyrskuer i lokaler og på lokaliteter, som fysiske
eller juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, råder over, og
hvortil offentligheden har adgang, med op til 10.000 deltagere på samme
sted samtidig efter reglerne i dette kapitel. Ved vurderingen af, om der er
tale om et dyrskue efter dette kapitel, skal der bl.a. lægges vægt på, at der
er tale om offentlig fremvisning og udstilling af husdyr eller maskiner, der
er organiseret af landboforeningerne. Pr. 1 august 2021 ophæves loftet over
antal deltagere for dyrskuer.
Krav til messer og dyrskuer med flere end 500 deltagere
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en messe eller et
dyrskue med flere end 500 deltagere på samme sted samtidig, skal udar-
bejde en plan for en sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af messen eller
dyrskuet. Planen skal være udarbejdet senest 14 dage, inden messen eller
dyrskuet afholdes. Planen skal indeholde en beskrivelse af de tiltag, der vil
blive iværksat, herunder hvordan ankomst til, færden i og afgang fra loka-
lerne og lokaliteterne, vil blive håndteret, samt hvordan mulighederne for
smitteopsporing sikres. Hver enkelt plan kan omfatte en eller flere fremti-
dige messer eller dyrskuer. Planen skal udarbejdes ved hjælp af en skabe-
lon, som politiet under inddragelse af sundhedsmyndighederne stiller til rå-
dighed.
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en messe eller et
dyrskue med flere end 500 deltagere, skal med henblik på politiets kontrol
efter anmodning fra politiet indsende planen for en sundhedsmæssigt for-
svarlig afvikling af messen eller dyrskuet. Der kan i forbindelse med an-
modningen fastsættes en anden frist.
Politiets kontrol foretages på baggrund af den udarbejdede plan sammen-
holdt med kapaciteten, indretningen, adgangsforholdene m.v. for messen
eller dyrskuet.
Politiet kan fastsætte vilkår for afviklingen af en messe eller et dyrskue med
flere end 500 deltagere, herunder om at der skal foretages ændringer af pla-
nen for en sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af messen eller et dyrskue.
Politiet kan til enhver tid ændre de fastsatte vilkår, herunder fastsætte nye
vilkår, hvis den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for en messe
eller et dyrskue med flere end 500 deltagere, gør sig skyldig i grov eller
gentagen forsømmelse af de tiltag, der er indeholdt i planen for en
sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af messen eller dyrskuet, hvis der er
grund til at antage, at messen eller dyrskuet ikke kan afvikles på en
sundhedsmæssigt forsvarlig måde, eller hvis der er sket overtrædelse af på-
bud.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
7/12
Politiet kan til enhver tid meddele den fysiske eller juridiske person, der er
ansvarlig for en messe eller et dyrskue med flere end 500 deltagere, forbud
mod at afvikle messen eller dyrskuet, hvis den fysiske eller juridiske person
gør sig skyldig i grov eller gentagen forsømmelse af de tiltag, der er inde-
holdt i planen for en sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af messen eller
dyrskuet, hvis der er grund til at antage, at messen eller dyrskuet ikke kan
afvikles på en sundhedsmæssig forsvarlig måde, eller hvis der er sket over-
trædelse af påbud.
Politiet kan i forbindelse med afviklingen af en messe eller et dyrskue med
flere end 500 deltagere, som er omfattet af dette kapitel, meddele den fysi-
ske eller juridiske person, der er ansvarlig for messen eller dyrskuet, så-
danne påbud, som skønnes nødvendige for at sikre en sundhedsmæssig for-
svarlig afvikling af messen eller dyrskuet, herunder tillige påbud om at
messen eller dyrskuet straks skal afbrydes eller afsluttes.
Politiet kan meddele deltagere i en messe eller et dyrskue med flere end
500 deltagere sådanne påbud, som skønnes nødvendige for at sikre en
sundhedsmæssig forsvarlig afvikling af messen eller dyrskuet, herunder på-
bud om, at personerne skal forlade messen eller dyrskuet.
Politiets skønsudøvelse skal ske under hensyntagen til sundhedsmyndighe-
dernes generelle retningslinjer og anbefalinger vedrørende smittefaren fra
covid-19
Politiet bemyndiges til at varetage erhvervsministerens beføjelser i forbin-
delse med afholdelse af messer eller dyrskuer. Politiets afgørelser om af-
holdelse af messer eller dyrskuer kan ikke påklages til erhvervsministeren.
Afgørelserne kan påklages til rigspolitichefen. Rigspolitichefens afgørelser
i klagesager kan ikke påklages til justitsministeren.
Udendørs markeder
Der lægges op til, at der videreføres følgende i bekendtgørelsen for så vidt
angår afholdelse af udendørs markeder:
Det er tilladt at afholde udendørs markeder på lokaliteter, som fysiske eller
juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, råder over, og hvortil
offentligheden har adgang, med op til 500 deltagere på samme sted samti-
dig. Ved vurderingen af, om der er tale om et udendørs marked efter dette
kapitel, skal der bl.a. lægges vægt på, at der er tale om arrangementer, der
er forbrugerrettede og detaillignende, herunder loppemarkeder, kræmmer-
markeder, torvedage og lignende. Pr. 1. august 2021 udvides antallet af til-
ladte deltagere på udendørs markeder til 3000, og der indføres
tilsvarende
andre større arrangementer - krav om udarbejdelse af en sundhedsplan for
udendørsmarkeder med flere end 500 deltagere.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
8/12
Den fysiske eller juridiske person, der er ansvarlig for et udendørs marked,
som er omfattet af dette kapitel, skal sikre, at det udendørs marked holder
lukket i tidsrummet fra kl. 18 til kl. 5. Pr. 1. august 2021 lempes lukketid
for markeder til kl. 20.00.
Krav om coronapas
Der lægges op til at videreføre de gældende regler for så vidt angår
krav
om coronapas i forbindelse med adgang til lokaler og lokaliteter.
Ved et coronapas forstås dokumentation for:
1) et negativt resultat af en covid-19-antigentest, der er højst 72 timer
gammel regnet fra tidspunktet, hvor testen er foretaget,
2) et negativt resultat af en covid-19-PCR-test, der er højst 96 timer
gammel regnet fra tidspunktet, hvor testen er foretaget,
3) et positivt resultat af en PCR-test, der er mindst 14 dage og højst 8
måneder gammel regnet fra tidspunktet, hvor testen blev foretaget eller
4) et gennemført vaccinationsforløb mod covid-19
5) Et påbegyndt vaccinationsforløb med COVID-19
6) nr. 1, 2, 3 eller 4 ved fremvisning af sundhedsmyndighedernes app
”Coronapas”, hvor skærmen viser ”Gyldigt i Danmark” kombineret
med bevægelige elemeter på skærmen eller ved verifikation i form af
scanning af QR-koden
i appen, hvor skærmen viser ”Gyldigt i Dan-
mark”.
Ved en covid-19-test forstås en test, der er foretaget efter som en PCR-
test eller en antigentest. Ved en PCR-test forstås en polymerase chain
reaction-test. Ved en antigentest forstås en test, der på kort tid viser, om
der er immunkemisk påvisning af virusproteiner (antigener).
Et vaccinationsforløb mod covid-19 anses for påbegyndt mindst 14 dage
og højst 42 dage efter den første dosis.
Dokumentation for et coronapas
kan foreligge både i papirformat og elektronisk. Navnet på indehaveren af
coronapasset skal svare til navnet på personens medbragte pas, kørekort,
sundhedskort eller andet offentligt udstedt identitetskort.
Dette gælder
ikke dokumentation for vaccinationsforløb samt i sundhedsmyndigheder-
nes app ”MinSundhed” med bevægelige elementer, der beskytter mod ko-
piering fra appen.
For at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 skal kunder, be-
søgende og lignende kunne forevise et coronapas ved ankomst til et lokale
eller en af følgende lokaliteter:
1)
Forlystelsesparker og lignende.
2) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som
efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og beman-
dede solarier.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
9/12
3) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet. 1. pkt. omfatter alene lokaler.
4) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes konferencer og møder.
5) Lokaler, hvor der drives spillehaller, kasinoer, lege- og badelande
m.v.
6) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes messer eller dyrskuer
7) Lokaler beliggende i omrejsende tivolier
Der er ikke krav om forevisning af coronapas ved ankomst til lokaler og
lokaliteter, hvor der udøves fritids- og foreningsaktiviteter, som foreninger
råder over, og hvortil der er offentlig adgang.
Kravet om forevisning af coronapas ophæves den 1. august 2021 for:
Forlystelsesparker og lignende
Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes messer eller dyrskuer
Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes konferencer og møder.
Lokaler beliggende i omrejsende tivolier
Coronapasset skal forevises til personale eller andre personer tilknyttet lo-
kalet eller lokaliteten.
Kravet om covid-19 test gælder ikke for følgende:
1)
Børn under 15 år.
2) Personer, der af medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-
19-test.
3) Personer, der som følge af en fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse ikke bør få foretaget en covid-19-test.
4) Personer, der kan fremvise dokumentation udstedt og underskrevet
af et kommunalt borgerservicecenter for at være undtaget fra at få fo-
retaget en covid-19-test.
Kan der ikke fremvises et coronapas kan der ske bortvisning.
Fysiske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, der har
rådighed over lokaler eller lokaliteter skal opfylde følgende krav:
1)
Der skal i eller ved lokalerne og lokaliteterne opsættes informations-
materiale om kravet om covid-19 test og om muligheden for bortvis-
ning
2)
Der må alene tillades adgang for kunder, besøgende og lignende, der
overholder kravet om negativ covid-19 test, jf. dog undtagelser.
Generelle undtagelser
Der lægges op til at videreføre, at Folketinget og domstolene undtages fra
lokalerestriktionerne. På samme måde lægges der op til at videreføre, at
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
10/12
offentlige og private sygehuse og klinikker samt private praksis og forret-
ninger, hvor der alene udøves sundhedsfaglig behandling, jf. sundhedslo-
vens § 5, og som en autoriseret sundhedsperson, jf. sundhedslovens § 6,
stk. 1, driver eller er ansat i, undtages fra lokalerestriktionerne. Endvidere
lægges der op til at videreføre, at forsamlinger med et politisk eller andet
meningsbefordrende øjemed undtages fra forsamlingsforbuddet i relation
til de omfattede lokaler.
Der lægges endvidere op til at videreføre, at undtage udøvere af professio-
nel idræt og de faciliteter, udøverne benytter før, under og efter afviklingen
af idrætsgrenen fra lokalerestriktionerne.
Der lægges op til at videreføre, at lokaler og lokaliteter tilknyttet sociale
tilbud, hvor der leveres ydelser efter lov om social service, eller som kan
sidestilles med visiterede tilbud efter lov om social service (lavtærskeltil-
bud), undtages fra reglerne for serveringssteder, herunder regler i kraft af
den automatiske model for lokale nedlukninger, regler om åbningstider
samt arealkrav og krav om coronapas.
Bemyndigelse og klageregler
Der lægges tillige op til at videreføre, at politiet bemyndiges til at varetage
sundhedsministerens beføjelser efter bekendtgørelsen, herunder at politiet
kan påbyde fysiske eller juridiske personer at holde et lokale eller en loka-
litet lukket for offentligheden i en nærmere bestemt periode. Dette forud-
sætter, at den pågældende efter politiets skøn har overtrådt lokalerestrikti-
onerne, og at der ikke er udsigt til, at den pågældende fremover vil over-
holde restriktionerne. Derudover lægges der op til at videreføre de gæl-
dende regler om klageadgang.
Endelig lægges der op til at videreføre, at Fødevarestyrelsen, Sikkerheds-
styrelsen og Arbejdstilsynet kan påse, at reglerne om forbud mod adgang
til og restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af
COVID-19 overholdes, herunder vejlede om disse regler.
Strafbestemmelser
Der lægges op til at videreføre de eksisterende bestemmelser om bødestraf,
herunder blandt andet i forhold til forbud mod adgang til og restriktioner
for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af COVID-19.
Automatisk model for lokal nedlukning
Endeligt lægges der op til at videreføre, at
fysiske og juridiske personer,
herunder offentlige myndigheder, skal holde følgende lokaler og lokaliteter
lukket for offentligheden i de kommuner, der er omfattet af den automati-
ske model for lokale nedlukninger, og derfor er opgjort på bilag 1, i det det
bemærkes at der pt. ikke er kommuner, der er omfattet heraf:
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
11/12
1) Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til
indtagelse på salgsstedet. Dette omfatter både lokaler og lokaliteter.
2) Lokaler, hvor der drives spillehaller, kasinoer, lege- og badelande
m.v.
3) Lokaler beliggende i forlystelsesparker og lignende.
4) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes messer og dyrskuer.
5) Lokaler beliggende i omrejsende tivolier og lignende
6) Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinik-
ker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som
efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier.
7) Indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer samt serverings-
steder, udvalgsvarebutikker og tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-,
skønheds- og massageklinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der le-
veres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk
kontakt til kunder, og solarier, der er beliggende heri. 1. pkt. omfatter
ikke udvalgsvarebutikker beliggende i indkøbscentre, arkader og basa-
rer, hvis der er direkte adgang hertil fra gaden, og adgangen til ind-
købscenteret, arkaden eller basaren er afspærret.
8) Udvalgsvarebutikker.
9) Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes konferencer og møder.
10) Lokaliteter, hvor der afholdes markeder.
Der lægges i forbindelse med lokale nedlukninger op til at videreføre de
gældende generelle undtagelser fra ovenstående forbud mod adgang til og
restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af CO-
VID-19, hvilket omfatter følgende:
1) Serveringssteder må holde åbent for offentligheden med henblik på
at sælge mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet (take-
away), i det omfang de har tilladelse hertil i medfør af øvrig relevant
lovgivning. Tilsvarende gælder for serveringssteder beliggende i ind-
købscentre, arkader og basarer.
2) Dagligvarebutikker, apoteker og specialforretninger med medicinsk
udstyr beliggende i indkøbscentre, arkader og basarer må holde åbent
for offentligheden.
3) Udvalgsvarebutikker må holde åbent for erhvervsdrivende med hen-
blik på salg af varer til brug for de erhvervsdrivendes erhvervsmæssige
virksomhed. Tilsvarende gælder for udvalgsvarebutikker beliggende i
indkøbscentre, arkader og basarer.
4) Posthuse, pakkeshops og pakkeudleveringssteder og butikker må
holde åbent for offentligheden med henblik på afhentning og eventuel
betaling af pakker og varer, der kan dokumenteres at være forudbestilt
eller forudbetalt.
5) Indkøbscentre, arkader og basarer må holde åbent for offentligheden
i det omfang, det er nødvendigt for at give adgang til serveringssteder,
der holder åbent, dagligvarebutikker, apoteker og specialforretninger
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Videreførelse af øvrige gældende regler vedr. forbud mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokaliteter og krav om coronapas på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-19 samt udmøntning af aftale af 10. juni 2021 om yderligere udfasning af restriktioner m.v. fra den 11. juni 2021, fra erhvervsministeren
12/12
med medicinsk udstyr, der holder åbent, udvalgsvarebutikker, som hol-
der åbent samt posthuse, pakkeshops og pakkeudleveringssteder og bu-
tikker.
6) Afdelinger, der hovedsageligt sælger fødevarer, i stormagasiner må
holde åbent for offentligheden. Stormagasiner må endvidere holde
åbent for offentligheden, i det omfang det er nødvendigt for at give
adgang til butikker, der hovedsageligt sælger fødevarer, men må ikke
sælge produkter fra andre afdelinger.
Reglerne gælder også lokaler og lokaliteter beliggende på færger og andre
transportmidler.