Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 415
Offentligt
2418854_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPCHO
Koordineret med:
Sagsnr.: 2109618
Dok. nr.: 1775770
Dato: 19-06-2021
Notat
Statusnotat - den automatiske nedlukningsmodel
Indledning
Modellen for automatiske nedlukninger af sogne og kommuner trådte i kraft d. 12. april 2021 som del af den gradvise genåb-
ning af Danmark. Sundhedsministeriet har udarbejdet en status for modellen for automatiske nedlukninger af sogne og kom-
muner efter den har været i brug i cirka to måneder. Der er anvendt data fra perioden 12. april 2021 til og med den 7. juni
2021 i denne status.
Om modellen
Formålet med modellen er at sikre hurtige og lokale nedlukninger i områder (sogne og kommuner), hvor smittetrykket er højt.
Modellen er lovmæssigt forankret i bekendtgørelser under Børne- og Undervisningsministeriet, Udlændinge- og Integrations-
ministeriet og Kulturministeriet. Desuden reguleres det i bekendtgørelser under Erhvervsministeriet, Transportministeriet og
Uddannelses- og Forskningsministeriet hvilke aktiviteter, der lukkes ned, når kommuner rammer incidensgrænserne i den au-
tomatiske model for lokale nedlukninger.
Modellen er baseret på en række faste grænseværdier, der er defineret og løbende blevet vurderet i Epidemikommissionen.
Centralt i modellen er det, at såfremt et sogn eller en kommune overskrider de på det givne tidspunkt gældende grænsevær-
dier, skal kommunen iværksætte nedlukning af sognet/kommunen. Et nedlukket sogn/kommune kan genåbne, når sog-
net/kommunen i syv dage i træk ikke på én og samme dag har overskredet de gældende grænseværdier.
Siden modellens begyndelse den 12. april 2021 er grænseværdierne blevet justeret ad to omgange. Tabel 1 nedenfor viser,
hvilke grænseværdier der har været gældende siden 12. april 2021.
Som tabellen viser har der siden modellen begyndelse været tre gældende parametre for sognene, nemlig incidens (per
100.000 indbyggere i sognet), antal nye registrerede smittetilfælde og positivprocenten i de gennemførte tests. For kommu-
nerne har der indtil d. 28. maj 2021 kun været én gældende parameter, nemlig den testjusterede incidens. Herefter er antallet
af nye registrerede smittetilfælde tilføjet som parameter.
Siden modellens begyndelse er sognenes og kommunernes aktuelle data dagligt blevet gjort offentligt tilgængeligt på Statens
Serum Instituts hjemmeside, ligesom data er sendt til kommuner og relevante ministerier pr. mail forud for offentliggørelsen.
1
I opgørelsen af parameterværdierne er der anvendt et trunkeret datagrundlag baseret på en syvdøgnsperiode, der er opgjort på prøvetidspunktet for de
gennemførte tests. I praksis betyder det, at beregninger af parameterværdierne til modellen er baseret på tests, der er foretaget fra og med tre og til og med
ni dage forud for datoen for beregningen. Dette er gjort, fordi datagrundlaget for tests, der er gennemført inden for de seneste tre dage generelt er ufuldkom-
ment. Af tekniske årsager har den testjusterede incidens i kommunen indtil d. 28. maj 2021 været beregnet ved brug af to-dages datatrunkering, fremfor ved
tre-dages datatrunkering. Ved introduktionen af den ekstra parameter i kommunemodellen d. 28. maj
som ikke meningsfuldt kan opgøres ved to-dages
datatrunkering
er den testjusterede incidens ligeledes herefter blevet opgjort ved brug af tre-dages datatrunkering ud fra et hensyn om at datagrundlaget
for de to parameterværdier i kommunemodellen er ensartet.
1
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Statusnotat for den automatisk model for nedlukning, fra sundhedsministeren
2418854_0002.png
Tabel 1. Oversigt over gældende grænseværdier
Periode
Grænseværdier for kommuner
Grænseværdier for sogne
1) Incidens: 400
12. april - 29. april 2021
1) Testjusteret incidens: 200
2) Antal nye registrerede smittetilfælde: 20
3) Positivprocent: 2
1) Incidens: 500
30. april - 27. maj 2021
1) Testjusteret incidens: 250
2) Antal nye registrerede smittetilfælde: 20
3) Positivprocent: 2,5
1) Incidens: 600
28. maj 2021 -
(fortsat gældende)
1) Testjusteret incidens: 300
2) Antal nye registrerede smittetilfælde: 20
2) Antal nye registrerede smittetilfælde: 20
3) Positivprocent: 3
Nedlukninger af sogne og kommuner
Fra den 12. april 2021 og til og med den 5. maj 2021 har nedlukninger skullet iværksættes på den førstkommende hverdag
efter overskridelse af grænseværdierne. Fra og med den 6. maj 2021 har nedlukninger derimod skullet iværksættes på den
efterfølgende dag, uanset hvilken ugedag dette har været. Genåbninger af både sogne og kommuner kan ske samme dag som
det offentliggøres, at sognet/kommunen ikke har overskredet grænseværdierne i syv dage i træk.
I alt har modellen pr. 7. juni 2021 medført 25 sognenedlukninger fordelt på 23 sogne. To sogne (Gellerup Sogn og Fredens
Sogn) har således været nedlukket ad to omgange. I Tabel 2 nedenfor fremgår de 25 sognenedlukninger med tilhørende dato
for overskridelse af grænseværdierne, dato for ikrafttrædelse af nedlukningen og dato for genåbningen. Det noteres i denne
sammenhæng, at det fulgte af overgangen til de nye grænseværdier d. 30. april 2021, at alle nedlukkede sogne, der ikke over-
skred grænseværdierne d. 30. april 2021 skulle genåbnes. Ved overgangen til de nye grænseværdier d. 28. maj 2021 gjaldt det
derimod, at nedlukkede sogne kunne genåbne, hvis de havde været under de nye grænseværdier i syv dage i træk.
Som det ses af tabellen har den korteste sognenedlukning således varet i 2 dage, mens den længste har varet i 12 dage, så-
fremt der tælles fra og med datoen for ikrafttrædelse af nedlukningen og til og med datoen for genåbningen.
Side 2
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Statusnotat for den automatisk model for nedlukning, fra sundhedsministeren
2418854_0003.png
Tabel 2: Oversigt over sognenedlukninger
Dato for overskri-
delse af grænse-
værdier
12-04-2021
12-04-2021
13-04-2021
15-04-2021
16-04-2021
16-04-2021
17-04-2021
18-04-2021
21-04-2021
23-04-2021
24-04-2021
25-04-2021
28-04-2021
02-05-2021
07-05-2021
08-05-2021
10-05-2021
19-05-2021
24-05-2021
24-05-2021
29-05-2021
30-05-2021
31-05-2021
03-06-2021
04-06-2021
Dato for ikrafttræ-
Dato for genåb-
delse af nedluk-
ning
ning
13-04-2021
13-04-2021
14-04-2021
16-04-2021
19-04-2021
19-04-2021
19-04-2021
19-04-2021
22-04-2021
26-04-2021
26-04-2021
26-04-2021
29-04-2021
03-05-2021
08-05-2021
09-05-2021
11-05-2021
20-05-2021
25-05-2021
25-05-2021
30-05-2021
31-05-2021
01-06-2021
04-06-2021
05-06-2021
24-04-2021
21-04-2021
24-04-2021
27-04-2021
30-04-2021
30-04-2021
30-04-2021
28-04-2021
28-04-2021
30-04-2021
30-04-2021
30-04-2021
30-04-2021
09-05-2021
14-05-2021
20-05-2021
20-05-2021
27-05-2021
28-05-2021
Fortsat nedlukket
Fortsat nedlukket
Fortsat nedlukket
Fortsat nedlukket
Fortsat nedlukket
Fortsat nedlukket
Antal dage mellem
ikrafttrædelse og
genåbning (begge
dage inklusive)
12
9
11
12
12
12
12
10
7
5
5
5
2
7
7
12
10
8
4
-
-
-
-
-
-
Sogn
Kommune
Hedeager
Kollerup-Fjerritslev
Fredens (1. gang)
Sankt Pauls
Hvirring
Ravnsbjerg
Gellerup (1. gang)
Avedøre
Ølgod
Tåstrup Nykirke
Assens
Fredens (2. gang)
Skjoldhøj
Jerne
Sønderbro
Rungsted
Tingbjerg
Brovst
Frederiks
Vor Frelser
Høsterkøb
Budolfi
Gellerup (2. gang)
Givskud
Vor Frue
Herning
Jammerbugt
Herning
København
Hedensted
Aarhus
Aarhus
Hvidovre
Varde
Høje-Taastrup
Assens
Herning
Aarhus
Esbjerg
Horsens
Hørsholm
København
Jammerbugt
København
Aalborg
Rudersdal
Aalborg
Aarhus
Vejle
Aalborg
Modellen har pr. 7. juni 2021 ligeledes medført nedlukninger i to kommuner, jf. Tabel 3 nedenfor. Den korteste nedlukning i
kommunerne varede 8 dage og den længste 10 dage. I tilfældet for Ishøj Kommune var kommunen dog allerede nedlukket
forud for modellens ikrafttrædelse d. 12. april 2021. Modellen medførte en udvidelse af nedlukningen af Ishøj Kommune.
Side 3
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Statusnotat for den automatisk model for nedlukning, fra sundhedsministeren
2418854_0004.png
Tabel 3. Oversigt over kommunenedlukninger
Dato for overskri-
delse af grænsevær-
dier
12-04-2021
07-05-2021
Dato for ikrafttræ-
delse af nedlukning
Antal dage mellem
ikrafttrædelse og
genåbning (begge
dage inklusive)
8
10
Kommune
Dato for genåbning
Ishøj Kommune
Hørsholm Kommune
13-04-2021
08-05-2021
20-04-2021
17-05-2021
Implikationer af nedlukninger
Når et sogn lukker medfører det i praksis, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at lukke:
Alle gru dskoler, SFO’er og klu til ud, u gdo s-
og voksenuddannelsesinstitutioner på Børne- og Undervisningsmini-
steriets område
Institutioner der udbyder voksenuddannelser på Udlændinge- og Integrationsministeriets område
Samt lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter, og lokaler, hvor der udøves-, idræts-, fritids-, og for-
eningsaktiviteter på Kulturministeriets område.
I tillæg til de ovenstående punkter gældende for sognene, tager respektive de ministerier ved nedlukninger initiativ til nedluk-
ning af følgende aktiviteter, når kommunerne rammer incidensgrænserne i den automatiske model:
Videregående uddannelser
Serveringssteder
Liberale serviceerhverv, herunder køreskoler
Storcentre og indkøbscentre
Udvalgsvarebutikker
Forlystelsesparker, omrejsende tivolier og lignende
Stormagasiner, arkader og basarer m.v.
Konferencesteder, messer og udendørs markeder
Spillehaller- og kasinoer
Bade- og legelande
Det gælder dog, at efterskoler, kosttilbud og folkehøjskoler samt lokaler der anvendes til brug for genoptræning og bibliotekers
udlån af materialer til forsknings- og undervisningsbrug undtages fra nedlukning, både i forbindelse med sogne- og kommune-
nedlukninger. Desuden undtages for lokaler der anvendes af professionelle idrætsudøvere ligesom der etableres nødpasning
og undtagelse af nedlukning for sårbare elever.
Med ændringen af grænseværdierne d. 30. april blev der ligeledes indført en større fleksibilitet ift. hurtigere genåbning af kon-
krete aktiviteter og lokaler, der ikke vurderes at være i nærliggende fare for påvirkning af smitte. Konkret er dette implemente-
ret gennem et samarbejde mellem kommunen og Styrelsen for Patientsikkerhed, der foretager lokale risikovurderinger i for-
bindelse med nedlukningerne.
Effekt af lokale nedlukninger (sognene)
Det vurderes generelt, at nedlukningerne har haft den ønskede virkning i forhold til hurtigt at bremse og vende smitteudviklin-
gen i de omfattede sogne og kommuner, eller at modellen har bidraget til at opnå virkningen. Dette er tydeliggjort ved, at de
længste nedlukninger i sognene har varet i maksimalt 12 dage (gennemsnit på 8,5 dage) og i kommunerne maksimalt i 10
dage. Der kan dog også peges på, at indsatser såsom en effektiv kontakt-og smitteopsporing samt en intensiveret testindsats
må formodes også at have bidraget til at bremse og vende smitteudviklingen i de omfattede sogne og kommuner.
Hvis nedlukningerne ikke havde haft den ønskede virkning, ville nedlukningerne forventeligt have varet betragteligt længere.
Samme konklusion kan udledes, hvis der ses på incidensudviklingen i de nedlukkede sogne op til og efter ikrafttrædelsen af
nedlukningen. Dette er illustreret i Figur 1 nedenfor.
Side 4
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Statusnotat for den automatisk model for nedlukning, fra sundhedsministeren
2418854_0005.png
Figuren viser den gennemsnitlige incidens (normaliseret efter indbyggertal) i dagene før, under og efter nedlukningerne i de
sogne, der har været nedlukket hidtil. I datagrundlaget indgår ikke sogne, der pr. 3. juni fortsat er nedlukkede, eller hvor ned-
lukningen trådte i kraft inden for 13 dage forud for d. 3. juni 2021. Datagrundlaget inkluderer således 18 sognenedlukninger,
hvoraf to nedlukninger er foretaget i samme sogn (Fredens).
I figure repræse terer ”Dag
0” dagen for
ikrafttrædelsen
af nedlukningen. Dag 0 repræsenterer således ikke dagen, hvor sog-
net overskred grænseværdierne første gang, men derimod den første dag, hvor nedlukningen var i kraft (jf. tidligere beskri-
velse var dette indtil 5. maj 2021 den næstkommende hverdag, hvorefter det har været den næstkommende dag, uanset hvil-
ken ugedag dette har været).
2
Som det ses af figuren er der generelt en stigende gennemsnitlig incidens i sognene frem mod tidspunktet for nedlukningen.
Således er den gennemsnitlige incidens stigende frem til omkring 4-5 dage før nedlukningen træder i kraft. Herefter aftager
den gennemsnitlige incidens en smule frem mod datoen for ikrafttrædelsen af nedlukningen (Dag 0), hvorefter den falder be-
tragteligt i de efterfølgende dage.
Syv dage efter nedlukningens ikrafttrædelse er den gennemsnitlige incidens i sognene således bragt tilbage til et niveau om-
kring 200, og tretten dage efter nedlukningens ikrafttrædelse er den gennemsnitlige incidens bragt ned på et niveau på om-
kring 150.
Figur 1. Udvikling i gennemsnitlig incidens i nedlukkede sogne omkring tidspunktet for ikrafttrædelse af nedlukning.
Det er ikke umiddelbart klart, hvorfor den gennemsnitlige incidens allerede er aftagende i dagene op mod ikrafttrædelsen af
nedlukningen (fra Dag -4 til Dag 0). Umiddelbart kan der tænkes at være flere forklaringer herpå:
Skærpet opmærksomhed fra STPS og kommunen forud for nedlukning
Når smitten begynder at stige i et sogn, og sognet således har været tæt på nedlukning, har det generelt medført styr-
ket dialog og samarbejde i det daglige samarbejde mellem den pågældende kommune og Styrelsen for Patientsikker-
hed. I mange tilfælde vil kommunen også igangsætte initiativer til nedbringelse af smitten. Det er sandsynligt, at dette
har påvirket opbremsningen i incidens allerede forud for ikrafttrædelsen af den automatiske nedlukning. Denne for-
klaring bekræftes af Styrelsen for Patientsikkerhed, som ved behov har haft daglig dialog med alle kommuner, der har
haft en testjusteret incidens over 100, om, hvad der driver smitten i kommunerne. Det gælder også, hvis et sogn i
kommunen er eller har været tæt på incidensgrænserne for nedlukning. Styrelsen for Patientsikkerhed oplever, at
2
Desuden noteres, at incidenserne i figur 1
ikke
er beregnet på et trunkeret datagrundlag, men dog stadig over en syvdøgnsperiode. Med andre ord repræ-
senterer incidensen på en given dag altså det samlede faktiske antal smittede på tværs af de nedlukkede sogne på dén og de seks foregående dage divideret
med indbyggertallet i alle nedlukkede sogne og ganget med 100.000. Det er muligt
og mere retvisende
at udregne incidens uden brug af datatrunkering,
da data på nuværende tidspunkt er tilgængelige og fuldkomne. Da sognene blev nedlukket, var data for de seneste 3 dage, dog ikke tilgængelige (jf. tidligere
beskrivelse), hvorfor sognene blev nedlukket på baggrund af data der var trunkeret med 3 dage. Dette betyder i praksis, at man på tidspunktet for nedluknin-
gerne generelt har opgjort incidense
til det iveau, so tilsvarer i ide se på ”Dag
-4”
i Figur 1.
Side 5
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Statusnotat for den automatisk model for nedlukning, fra sundhedsministeren
kommunerne ved stigende incidenser - ud fra en konkret vurdering og som følge af dialog med Styrelsen for Patient-
sikkerhed - iværksætter indsatser, såsom styrket testindsats, øget testkapacitet, brug af testambassadører, supple-
rende aftale med Styrelsen for Patientsikkerhed om smitteopsporing, målrettede kommunikationsindsatser, brug af
lokalt uddannede corona-ambassadører, brug af civilsamfundsambassadører mv.
Se også bilag 1, hvor den grafiske udvikling i testjusteret incidens for fem udvalgte kommuner, der periodevis har haft høje
testjusterede incidens, som dog ikke har ført til nedlukning jf. den automatiske nedlukningsmodel, fremgår. Det ses her, at
flere af kommunerne har samme udvikling i incidens, som for de sogne og kommuner, der er lukket ned. Det kan eventuelt
forklares ved, at kommunen har været opmærksom på at handle inden en nedlukning, og for disse kommuner altså også har
formået at holde sig under grænseværdierne.
Ændret borgeradfærd op til nedlukning
Det kan ligeledes tænkes, at borgerne op mod en nærtforestående nedlukning ændrer adfærd og f.eks. bliver mere
restriktive i deres sociale omgang, med det formål, at undgå nedlukning af sognet.
Derudover kan en del af forklaringen være naturlig variation i smittetallet. Her kan begrebet
regression mod gennemsnittet
potentielt bidrage til forklaring. Begrebet er et statistisk fænomen, der tilsiger, at når man i en tilnærmelsesvis tilfældig ud-
trækning (hvilket smitteforekomst i små lokalsamfund såsom mindre sogne i et vist omfang kan karakteriseres som, om end
der selvfølgelig er en vis autokorrelation i smitteforekomsten mellem sammenhængende dage) begynder at observere eks-
treme udfald, vil man med stor sandsynlighed i de følgende udtrækninger (følgende dage) observere mindre ekstreme udfald.
Det er gældende for alle sogne, der er nedlukket, at der i dagene op til nedlukningen er observeret ekstreme udfald (høj inci-
dens), hvorfor de (ved det trunkerede datagrundlag) har overskredet grænseværdierne i hvad der svarer til Dag -4 i Figur 1.
Det vil således være sandsynligt, at man i dagene efter Dag -4 alene ud fra naturlig variation i forekomsten af smittetilfælde, vil
observere mindre ekstreme udfald
og altså et lavere incidensniveau.
Uanset om det er en af de nævnte forklaringer, der ligger til grund for det faldende smittetal op til dagen for ikrafttrædelse af
nedlukningen, synes Figur 1 at vise, at nedlukningerne har en positiv effekt i forhold til at nedbringe incidensen i de nedluk-
kede sogne.
Effekt af lokale nedlukninger (kommunerne)
Der har som vist i Tabel 3 alene været foretaget to automatiske nedlukninger i kommuner, hhv. i Ishøj Kommune og Hørsholm
Kommune. Det er derfor på et begrænset observationsgrundlag, at der kan foretages en evaluering af de automatiske nedluk-
ningers effekt i kommunerne.
I Figur 2A og 2B er udviklingen i den testjusterede incidens omkring tidspunktet for ikrafttrædelse af nedlukningerne illustreret.
Dag 0 er i begge figurer sat til to dage efter datoen for ikrafttrædelsen af nedlukningen. Dette skyldes at datagrundlaget for
figurerne er udgjort af de testjusterede incidenser, der er beregnet historisk (de testjusterede incidenser bliver i udgangspunk-
tet ikke opdateret). De historiske beregning er foretaget med en to-dages datatrunkering. For at imødekomme dette, er Dag 0
derfor anlagt to dage efter ikrafttrædelsen af nedlukningen.
I forhold til udvikli ge i Ishøj e ærkes det, at overga ge til de auto atiske edluk i g har været i dre ”skarp” e d i de
øvrige nedlukninger af både sogne og kommuner, da Ishøj Kommune allerede i et vist omfang var nedlukket inden modellens
ikrafttrædelse. Den automatiske nedlukning kan derfor karakteriseres som en videreførelse og udvidelse (på erhvervsområdet)
af den igangværende nedlukning.
Alligevel synes der for nedlukningerne i både Ishøj Kommune og Hørsholm Kommune at tegne sig det samme billede, som for
nedlukningerne i sognene. Nemlig det, at den testjusterede incidens aftager i et vist omfang i dagene op til ikrafttrædelsen af
nedlukningen, hvorefter den testjusterede incidens
fra Dag 0
begynder at falde betragteligt. På Dag 5 i tilfældet for Hørs-
holm Kommune er den testjusterede incidens således tilbage på det niveau, der var gældende inden smittetallet begyndte at
stige omkring dag -6.
Side 6
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 415: Statusnotat for den automatisk model for nedlukning, fra sundhedsministeren
2418854_0007.png
Figur 2A og 2B. Udvikling i testjusteret incidens i nedlukkede sogne omkring tidspunktet for ikrafttrædelse af nedlukning, justeret for to-dages
datatrunkering.
Bilag
1. Testjusterede incidenser for udvalgte kommuner, der ikke har været nedlukket
Side 7