Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 362
Offentligt
Bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19 m.v.
I medfør af § 32, § 56 og § 66, stk. 3, i epidemiloven, jf. lov nr. 285 af 27. februar 2021, § 10, stk.
1, § 21, § 51, § 65, § 81 og § 89 i lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som
ændret ved lov nr. 525 af 27. april 2020, § 13, stk. 15, og § 44 i lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021 og § 62, stk. 10, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 215 af 12. februar 2021 og efter forhandling med
sundhedsministeren, udlændinge- og integrationsministeren og Beskæftigelsesrådet og forelæggelse
for Epidemiudvalget i henhold til § 9, stk. 1, i epidemiloven fastsættes:
Kapitel 1
Fravigelser i forhold til love og bekendtgørelser
Fravigelser angående lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 1.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 fraviges forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige i følgende regler i lov nr. 548 af 7. maj
2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats med senere ændringer og tilhørende regler fastsat i medfør
af loven:
1) § 25 om, at cv-samtaler for dagpengemodtagere skal holdes ved personligt fremmøde hos
arbejdsløsheds‐ kassen. Arbejdsløshedskasserne
kan vælge, om samtalerne skal holdes ved
personligt fremmøde, digitalt eller telefonisk.
2) § 33, stk. 1 og stk. 6, om, at jobsamtaler holdes ved personligt fremmøde, og at
arbejdsløshedskassen skal deltage i de fælles jobsamtaler ved personligt fremmøde, hvis
personen anmoder herom. Jobcenteret kan vælge, om jobsamtalerne skal holdes ved
personligt fremmøde, digitalt eller telefonisk.
3) § 102 og § 105 om ret- og pligttilbud. Fravigelsen gælder indtil den 1. juli 2021.
Stk. 2.
Et nytteindsatsforløb, der blev afbrudt som følge af restriktionernes indførelse den 20.
december 2020, jf. bekendtgørelse nr. 2050 af 18. december 2020 om ændring af bekendtgørelse
om genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19, kan
fra og med den 15. april 2021 genbevilges hos den arbejdsgiver, hvor borgeren var i samme
nytteindsatsforløb umiddelbart før restriktionernes indførelse. Den samlede varighed af til‐ buddet
før og efter afbruddet/ophøret kan ikke overstige varighedsbegrænsningen i lovens § 85. De øvrige
betingelser for tilbuddet i lovens kapitel 13 skal være opfyldt.
Stk. 3.
Tilbud om virksomhedspraktik og løntilskudsjob efter lovens kapitel 11 og 12, der blev
afbrudt som følge af restriktionernes indførelse den 20. december 2020, jf. bekendtgørelse nr. 2050
af 18. december 2020 om ændring af bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19, kan fra og med den 15. april 2021 genbevilges hos
en arbejdsgiver, hvor borgeren var i samme praktikforløb eller løntilskudsjob umiddelbart før
restriktionernes indførelse. Den samlede varighed af tilbuddet før og efter afbruddet/ophøret kan
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Udstedelse af regler om en yderligere genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen i medfør af epidemilovens § 32 og § 56, fra beskæftigelsesministeren
ikke overstige de varighedsbegrænsninger, der gælder efter lovens § 61 og § 68. De øvrige
betingelser for tilbuddet i lovens kapitel 11 og 12 skal være opfyldt.
Stk. 4.
§ 164, stk. 3, om frister for, hvornår et tilbud inden for varslingspuljen senest skal være
påbegyndt og afsluttet, fraviges, så perioden fra og med den 20. december 2020 til og med den 16.
maj 2021, ikke tæller med, ved beregning af fristerne.
Stk. 5.
Forsøg, der er iværksat med hjemmel i lovens kapitel 32, kan gennemføres, når det kan ske
i overensstemmelse med de begrænsninger m.v., der følger af stk. 1-4.
Fravigelser angående lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
§ 2.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 fraviges forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige i følgende regler i lov nr. 1482 af 23.
december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. med senere
ændringer og tilhørende regler fastsat i medfør af loven:
1) § 9, stk. 1, om afholdelse af møder i rehabiliteringsteamet med henblik på at afgive
indstilling i sager, inden kommunen træffer afgørelser. Kommunen kan vælge, om møder i
rehabiliteringsteamet skal være møder, hvor deltagerne er fysisk tilstede eller virtuelle
møder.
2) § 10, stk. 2, 1. pkt., for så vidt angår kravet om, at borgeren skal deltage i
rehabiliteringsteamets møder i de sager, hvor kommunen, jf. nr. 1, vælger, at sagen skal
behandles i et virtuelt møde. Borgeren skal give samtykke til, at sagen behandles uden
borgerens deltagelse. Ønsker borgeren at deltage, skal kommunen sikre, at dette kan ske.
3) § 11, stk. 2, om, at kommunen træffer afgørelse i sagen på baggrund af
rehabiliteringsteamets indstilling i de tilfælde, hvor kommunen har valgt at afholde
rehabiliteringsteamets møde virtuelt, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Uanset stk. 1, nr. 3, træffer kommunen afgørelse på baggrund af rehabiliteringsteamets
indstilling, hvis borgeren er enig i rehabiliteringsteamets indstilling eller har anmodet om, at
kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, jf. § 17, stk. 2, i lov om
social pension, og hvis kommunen ikke kan træffe afgørelse i overensstemmelse med
rehabiliteringsteamets indstilling, skal sagen behandles på ny og med fysisk fremmøde i
rehabiliteringsteamet.
Stk. 3.
Forsøg, der er iværksat med hjemmel i lovens § 55, kan gennemføres, når det kan ske i
overensstemmelse med de begrænsninger m.v., der følger af stk. 1-2.
Justeringer angående lov om aktiv socialpolitik
§ 3.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 anses personer, der
ansøger om eller modtager overgangsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate,
herunder åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse
eller kontanthjælp som jobparate, samt personer, der ansøger om eller modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp som aktivitetsparate, for
at have en rimelig grund til ikke at stå til rådighed for så vidt angår rettigheder og pligter, der er
suspenderet i medfør af denne bekendtgørelse, jf. § 1 og § 2, samt § 1 i Udlændinge- og
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Udstedelse af regler om en yderligere genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen i medfør af epidemilovens § 32 og § 56, fra beskæftigelsesministeren
Integrationsministeriets bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
integrationsindsatsen som følge af covid-19.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb eller jobafklaringsforløb og for personer, der ansøger om eller modtager
ledighedsydelse.
Stk. 3.
Kommunen har pligt til at vejlede ansøgere eller modtagere af hjælp om alle rettigheder og
pligter i forhold til rådighed og sanktioner forbundet med hjælpen efter § 35, § 69 a, § 69 l og § 75 a
i lov om aktiv socialpolitik. Dog har kommunen ikke pligt til at vejlede ansøgere eller modtagere af
hjælp, når ansøgeren eller modtageren er omfattet af stk. 1 eller 2.
Fravigelser angående bekendtgørelse om rådighed
§ 4.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 fraviges forpligtelsen for
arbejdsløshedskasserne og deres medlemmer i § 12, stk. 6, i bekendtgørelse nr. 1172 af 25.
november 2019 om rådighed, hvorefter samtaler holdes ved personligt fremmøde.
Arbejdsløshedskasserne kan vælge, om samtaler med medlemmerne skal holdes ved personligt
fremmøde, digitalt eller telefonisk.
Stk. 2.
Et medlem kan få dagpenge, uanset medlemmet ikke kan overtage arbejde eller deltage i
samtaler, aktiviteter eller tilbud, der forudsætter fysisk fremmøde, jf. §§ 7-12 i bekendtgørelse nr.
1172 af 25. november 2019 om rådighed, hvis det skyldes, at medlemmet ikke har
pasningsmulighed for et eller flere børn.
Fravigelser angående sygedagpengeloven
§ 5.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 fraviges forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige i § 13 b, stk. 1, 6. pkt., i lov om
sygedagpenge med senere ændringer og tilhørende regler fastsat i medfør af loven, hvorefter
opfølgningen sker ved en individuel samtale med personligt fremmøde. Jobcentret kan vælge, om
opfølgningssamtaler skal holdes ved personligt fremmøde, digitalt eller telefonisk.
Stk. 2.
Forsøg, der er iværksat med hjemmel i lovens § 80, kan gennemføres, når det kan ske i
overensstemmelse med de begrænsninger m.v., der følger af stk. 1.
Fravigelser angående lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
§ 6.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 fraviges forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige i § 15, stk. 1, i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 108 af 3. februar 2020, for så vidt angår
kravet om, at personen, ikke har opnået ansættelse op til 2 år efter uddannelsens afslutning.
Fravigelsen gælder alene i de tilfælde, hvor perioden på de 2 år er udløbet umiddelbart op til eller
efter den 20. december 2020.
Stk. 2.
Tilbud om ansættelse med løntilskud efter lovens kapitel 5, der blev afbrudt som følge af
restriktionernes ind‐ førelse den 20. december 2020, jf. bekendtgørelse nr. 2050 af 18. december
2020 om ændring af bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19, kan fra og med den 15. april 2021 genbevilges hos
en arbejdsgiver, hvor borgeren var ansat med løntilskud umiddelbart før restriktionernes indførelse.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Udstedelse af regler om en yderligere genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen i medfør af epidemilovens § 32 og § 56, fra beskæftigelsesministeren
Den samlede varighed af tilbuddet før og efter afbruddet/ophøret kan ikke overstige
varighedsbegrænsningen i lovens § 15 b, stk. 3. De øvrige betingelser for tilbuddet i lovens kapitel
5 skal være opfyldt.
Fravigelse angående lov om social pension
§ 7.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af covid-19 fraviges forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder til møde mellem den person, som en afgørelse vedrører og den
eller de personer, der skal træffe afgørelsen, jf. § 20, stk. 3, i lov om social pension. Kommunen
skal med udgangspunkt i den konkrete sag vælge, om mødet skal være et møde, hvor deltagerne er
fysisk tilstede, et telefonisk eller et virtuelt møde.
Fravigelser angående bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 8.
Følgende regler i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. bekendtgørelse nr.
2006 af 11. december 2020 med senere ændringer, fraviges:
1) § 7, stk. 1, om opgørelse af tidsperioder, så timer i perioden fra og med den 1. marts 2020 til
og med den 31. august 2020 og fra og med den 1. januar 2021 til og med den 30. juni 2021,
hvor personen har modtaget dagpenge eller har deltaget i tilbud om ansættelse med
løntilskud, ikke medregnes i opgørelsen af sammenlagt ledighed i forbindelse med
kontaktforløbet, 6 og 9 måneders perioderne for afslutning af jobrettet uddannelse og
tidspunkt for ret og pligt til tilbud.
2) § 18, stk. 1, og § 22, stk. 3, om tilmelding som arbejdssøgende, så kravene om personlig
fremmøde på jobcenteret i forbindelse med tilmeldingen hos jobcenteret fraviges.
Jobcenteret kan vælge, om tilmeldingen og den indledende vurdering efter bekendtgørelsens
§ 4 for personer, der har ansøgt om kontanthjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse eller uddannelseshjælp efter lov om aktiv socialpolitik, skal ske ved
personligt fremmøde, digitalt eller telefonisk.
3) § 61, stk. 2-4, om virksomhedspraktik, hvor borgeren senest har været ansat, så en borger ud
over de i § 61, stk. 3 og 4, nævnte tilfælde kan genoptage et tilbud om virksomhedspraktik
hos den arbejdsgiver, hvor borgeren var i virksomhedspraktik kombineret med ordinære
løntimer umiddelbart før den 20. december 2020. Virksomhedspraktikken og ansættelsen
skal være afbrudt eller ophørt som følge af restriktionernes indførelse 20. december 2020
ved bekendtgørelse nr. 2050 af 18. december 2020 om ændring af bekendtgørelse om
genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19.
Det er en betingelse, at tilbuddet er det samme som før afbrydelsen. Den samlede varighed
af tilbuddet før og efter afbruddet/ophøret kan ikke overstige de varighedsbegrænsninger,
der gælder efter lovens § 61. De øvrige betingelser for tilbuddet i lovens kapitel 11 skal
være opfyldt.
4) § 67, stk. 4, om ansættelse hos seneste arbejdsgiver, så en borger kan genoptage et tilbud om
ansættelse med løntilskud hos den arbejdsgiver, hvor borgeren var ansat med løntilskud
umiddelbart før den 20. december 2020. Ansættelsen skal være afbrudt eller ophørt som
følge af restriktionernes indførelse 20. december 2020 ved bekendtgørelse nr. 2050 af 18.
december 2020 om ændring af bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19. Det er en betingelse, at tilbuddet er det
samme som før afbrydelsen. Den samlede varighed af tilbuddet før og efter
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Udstedelse af regler om en yderligere genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen i medfør af epidemilovens § 32 og § 56, fra beskæftigelsesministeren
afbruddet/ophøret kan ikke overstige de varighedsbegrænsninger, der gælder efter lovens §
68. De øvrige betingelser for tilbuddet i lovens kapitel 12 skal være opfyldt.
Fravigelse i bekendtgørelse om 6 ugers jobrettet uddannelse til forsikrede ledige
§ 9.
I bekendtgørelse om 6 ugers jobrettet uddannelse til forsikrede ledige, jf. bekendtgørelse nr.
1179 af 25. november 2019, fraviges § 2, stk. 4, om kurser til og med erhvervsuddannelsesniveau,
så en person kan deltage i disse kurser, selvom de afholdes som digital undervisning. Alle øvrige
betingelser for 6 ugers jobrettet uddannelse skal være opfyldt.
Fravigelse i bekendtgørelse om fleksjob m.v.
§ 10.
I bekendtgørelse om fleksjob m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1176 af 25. november 2019,
fraviges § 1, stk. 4, om kurser til og med erhvervsuddannelsesniveau, så en person kan deltage i
disse kurser, selvom de afholdes som digital undervisning. Alle øvrige betingelser for 6 ugers
jobrettet uddannelse skal være opfyldt.
Fravigelse i bekendtgørelse om særlig varslingspulje
§ 11.
I bekendtgørelse nr. 2268 af 29. december 2020 om særlig varslingspulje i 2021 til indsats i
forbindelse med afskedigelser m.v. i mindre virksomheder i kriseramte brancher, fraviges § 2, stk.
4, om frister for, hvornår et tilbud senest skal være påbegyndt og afsluttet, så perioden fra og med
den 20. december 2020 til og med den 16. maj 2021, ikke tæller med ved beregning af fristerne.
Kapitel 2
Regler om adgangsbegrænsninger, mundbind og visir i jobcentre
Restriktioner for eller forbud mod adgangen til eller brugen af jobcentre
§ 12.
Jobcentrene skal i lokaler, hvortil offentligheden har adgang, opfylde følgende:
1) Der må maksimalt tillades adgang for 1 besøgende pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er
offentlig adgang. Er gulvarealet under 4 m2, må der uanset 1. pkt. tillades adgang for 1
besøgende. I lokaler, hvor besøgende i det væsentlige sidder ned, tillades adgang for 1
besøgende pr. 2 m2 gulvareal.
2) Lokalerne skal så vidt muligt indrettes på en sådan måde, at smittefare minimeres, herunder
ved at gøre det muligt for besøgende at holde afstand til hinanden. Der skal i eller ved
lokalerne opsættes informationsmateriale om, at personer, der har symptomer på covid-19,
bør isolere sig i hjemmet, og om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige
rum. Informationsmaterialet skal være det materiale, der er offentliggjort af
Sundhedsstyrelsen.
3) Det skal sikres, at alle medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet lokalerne,
overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd.
Anbefalingerne nævnt i 1. pkt. offentliggøres af Sundhedsstyrelsen.
4) Der skal være vand og sæbe eller håndsprit (mindst 70 pct. alkohol) tilgængeligt for
besøgende i jobcentret.
Stk. 2.
Gulvarealet nævnt i nr. 1 opgøres indvendigt væg til væg uanset inventar m.v.
Anvendelse af mundbind og visir i jobcentre
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Udstedelse af regler om en yderligere genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen i medfør af epidemilovens § 32 og § 56, fra beskæftigelsesministeren
§ 13.
For at forebygge og inddæmme udbredelse af covid-19 skal besøgende på 12 år og derover
have tildækket mund og næse ved brug af mundbind eller visir, når de befinder sig i lokaler i
jobcentre, herunder kommunens egne lokaler og lejede lokaler, hvor jobcentret afholder samtaler,
tilbud, aktiviteter m.v., jf. dog §§ 14 og 15.
Stk. 2.
Kravet i stk. 1 omfatter tillige medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet det
pågældende jobcenter og har kontakt til besøgende. Kravet omfatter ikke medarbejdere m.v., der
opholder sig i et aflukket rum eller bag en afskærmning, hvortil alene medarbejdere m.v. har
adgang.
Stk. 3.
Besøgende, der uberettiget undlader at bære mundbind eller visir efter stk. 1, kan bortvises.
§ 14.
Kravet om mundbind eller visir i § 13, stk. 1, gælder ikke personer med nedsat
bevidsthedsniveau, fysiske eller mentale svækkelser eller andet, der gør, at de ikke er i stand til at
bære mundbind eller visir.
§ 15.
Uanset § 13, stk. 1 og 2, kan mundbind eller visir fjernes helt eller delvist, hvis der er en
anerkendelsesværdig årsag til det, herunder i følgende situationer:
1) Under kortvarig indtagelse af mad og drikke, såfremt dette er tilladt i henhold til
ordensregler for det pågældende sted.
2) Under indtagelse af medicin.
3) Under samtale med personer, der mundaflæser.
4) Hvis mundbindet eller visiret giver vejrtrækningsbesvær eller kvælningsfornemmelser.
5) Hvis politiet skal foretage identifikation.
6) Hvis børn og unge eller personer med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse af
forskellige årsager skal trøstes eller bliver skræmt over brugen af mundbind eller visir.
§ 16.
Ved mundbind forstås i § 13 engangsmundbind eller stofmundbind, der dækker næse og
mund, og som er fæstnet med snor, elastik eller lignende bag ørerne eller bag hovedet og er
tætsluttende omkring ansigtet.
Stk. 2.
Ved visir forstås i § 13 skærme af plastik, der dækker øjne, næse og mund eller næse og
mund, men som ikke er tætsluttende omkring ansigtet.
§ 17.
Jobcentrene skal opfylde følgende krav om information om og håndhævelse af krav til
mundbind eller visir:
1) Der skal i eller ved lokalerne i jobcentre opsættes informationsmateriale om kravet om at
bruge mundbind eller visir efter § 13, stk. 1, og om mulighed for bortvisning ved manglende
efterkommelse af kravet, jf. § 13, stk. 3.
2) Der må alene tillades adgang for besøgende, der overholder kravet om at bruge mundbind
eller visir efter § 13, stk. 1, jf. dog §§ 14 og 15.
3) Det skal sikres, at medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet lokalerne omfattet af §
13, stk. 1, overholder kravet om at bruge mundbind eller visir efter § 13, stk. 2.
4) Det skal sikres, at besøgende, der undtagelsesvis ikke har medbragt mundbind m.v. ved
fremmøde i jobcentret, som har pligt til at møde op i jobcentret, men som ikke med
rimelighed i situationen kan fremskaffe mundbind m.v., vederlagsfrit kan få udleveret
mundbind til brug for den konkrete situation.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Udstedelse af regler om en yderligere genåbning og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen i medfør af epidemilovens § 32 og § 56, fra beskæftigelsesministeren
§ 18.
Med bøde straffes den, der ikke forlader et lokale efter at være blevet bortvist, jf. § 13, stk.
3, i forbindelse med den håndhævelse, som jobcentre foretager af kravet om mundbind eller visir i
medfør af § 17, nr. 2.
Kapitel 3
Ikrafttræden m.v.
§ 19.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 13. juni 2021.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen ophæves den 11. juli 2021.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 885 af 11. maj 2021 om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19 m.v. ophæves.
Stk. 4.
Vejledning efter § 3, stk. 3, skal gives ved førstkommende samtale efter bekendtgørelsens
ikrafttræden. Såfremt modtageren af hjælp tidligere har fået en vejledning, der kan anses for
tilstrækkelig i forhold til rådighedsforpligtelsen i medfør af denne bekendtgørelse, herunder hvilke
tilbud modtageren skal stå til rådighed for, skal der ikke vejledes særskilt til disse modtagere i
forbindelse med denne bekendtgørelse.
§ 20.
For borgere, hvor tidspunktet for ret- og pligttilbud efter § 102 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, indtraf i perioden fra og med den 20. december 2020 og indtil den 1. juli
2021, og som ikke har fået et tilbud, skal jobcenteret snarest muligt igangsætte tilbud.
Stk. 2.
I kommuner, som i hele eller dele af perioden fra den 1. juli 2021 og indtil den 5.
september 2021, er helt eller delvist nedlukket i henhold til sundhedsmyndighedernes retningslinjer,
og hvor borgerens tidspunkt for ret- og pligttilbud efter lovens §§ 102 og 105 indtræffer i perioden
med hel eller delvis nedlukning af kommunen, skal jobcenteret inden den 5. september 2021
igangsætte tilbud, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilbud, der er oprettet før eller under perioden fra og med den 20. december 2020 til og
med den 30. juni 2021, hvor reglerne i §§ 102 og 105 om ret- og pligttilbud i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har været suspenderet, medregnes i opgørelsen af krav til antal tilbud, der
stilles i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Beskæftigelsesministeriet
Peter Hummelgaard
/ Maria Schack Vindum