Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del Bilag 351
Offentligt
2409260_0001.png
NOTAT
3. juni 2021
Bekendtgørelser på Transportministeriets
område til udstedelse efter ny epidemilov
Bekendtgørelse om genåbning og restriktioner for
køreundervisning og køreprøver i forbindelse med
håndtering af Covid-19
Bekendtgørelsen er tilpasset på baggrund af den politiske ramme-
aftale af 22. marts 2021 om en plan for genåbning af Danmark, idet
det forhen gældende udgangspunkt om forbud mod køreundervis-
ning er blevet ændret til et udgangspunkt om en generel genåbning
af køreskoleområdet under iagttagelse af en række krav, jf. neden-
for.
På baggrund af rammeaftalen indeholder bekendtgørelsen krav om
brug af coronapas, der har til hensigt at vise, om borgeren har på-
begyndt et vaccinationsforløb, har overstået en infektion med Co-
vid-19 eller er testet negativ inden for de sidste 72 timer.
Bekendtgørelsen indeholder en videreførelse af tidligere gældende
restriktioner med henblik på at sikre en konsistent linje på køre-
skoleområdet.
Punkterne nedenfor beskriver de væsentligste restriktioner og krav
i bekendtgørelsen.
Videreførelse af krav om brug af mundbind eller visir ved
deltagelse i praktisk køreundervisning samt ved færden
rundt på den enkelte køreskole (gælder både for elever og
lærere).
Videreførelse af krav om brug af mundbind eller visir ved
deltagelse i teoretisk køreprøve og i skriftlige prøver i kørsel
om godkendelse som kørelærer (gælder både for prøvetager
og prøvesagkyndige).
Videreførelse af krav om brug af mundbind eller visir ved
deltagelse i praktisk køreprøve, helbredsmæssige køretests
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Forlængelse af bekendtgørelser på Transportministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra transportministeren
2409260_0002.png
Side 2/4
og prøver i kørsel om godkendelse som kørelærer (gælder
både for prøvetager og prøvesagkyndige).
Videreførelse af krav om coronapas ved modtagelse af teo-
retisk køreundervisning (gælder kun elever), som enten vi-
ser, at man har påbegyndt eller har afsluttet et vaccinations-
forløb, har overstået en infektion eller er testet negativ in-
den for 72 timer.
Videreførelse af krav om coronapas ved modtagelse af prak-
tisk køreundervisning (gælder kun elever), som enten viser,
at man har påbegyndt eller har afsluttet et vaccinationsfor-
løb, har overstået en infektion eller er testet negativ inden
for 72 timer.
Videreførelse af krav om coronapas i forbindelse med aflæg-
gelse af praktisk og teoretisk køreprøve, helbredsmæssige
køretests og prøver i forbindelse med kørsel om godken-
delse som kørelærer (gælder kun prøvetagere), som enten
viser, at man har påbegyndt eller har afsluttet et vaccinati-
onsforløb, har overstået en infektion eller er testet negativ
inden for 72 timer.
Videreførelse af arealkrav på 4 m2 pr. elev eller besøgende
og arealkrav 2 m2 pr. elev eller besøgende i lokaler hvor man
i det væsentlige sidder ned.
Videreførelse af krav om at køreskoler skal indrette lokaler
så smittefare minimeres og sikre god hygiejne.
Videreførelse af krav om, at der skal være håndsprit tilgæn-
gelig i køretøjerne.
Reglerne, der har til formål at forebygge og inddæmme udbredelse
af Covid-19, har generelt fulgt restriktionerne for de øvrige liberale
serviceerhverv. Køreundervisning og køreprøver foregår typisk i lo-
kaler eller køretøjer med andre personer, hvorfor det på lige fod med
andre steder med adgang for offentligheden er nødvendigt med re-
striktioner. Behov for restriktioner har i øvrigt været tilkendegivet
af branchen for at forebygge og inddæmme smitte i køreskoleregi.
Ved rammeaftalen er der for de liberale serviceerhverv lagt op til en
lempelse af arealkravet, således at der vil gælde et krav på 2 m2 per
siddende person. Dette gælder også for køreskolerne i medfør af
nærværende bekendtgørelse.
Der lægges op til at bekendtgørelsen forlænges uændret med 4 uger.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Forlængelse af bekendtgørelser på Transportministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra transportministeren
2409260_0003.png
Side 3/4
Bekendtgørelse om krav om mundbind mv i kollektiv
trafik
Bekendtgørelsen indeholder kravene til, at rejsende skal bruge
mundbind eller visir i den kollektive trafik, herunder i togtrafik,
bustrafik, taxikørsel og færgetrafik. Pligten til at bære mundbind
eller visir gælder ligeledes for personer, som opholder sig på tog-,
metro-, letbane- eller busstationer samt letbanestoppesteder og
færgeterminaler.
Bekendtgørelsen forpligter ligeledes arbejdsgivere inden for togtra-
fik, bustrafik og færgetrafik til at påse at deres ansatte bærer
mundbind eller visir i transportmidlet samt på stationer m.v. Be-
kendtgørelsens formål er dermed at sikre, at personer, som bruger
eller arbejder i den kollektive trafik, bærer mundbind eller visir.
Der lægges op til, at bekendtgørelsen forlænges med 4 uger, samt
at der indskrives en ny undtagelsesbestemmelse for passageren,
der opholder sig alene eller kun i selskab med sine samrejsende i
eget aflukkede rum såsom en togkupé eller færgekahyt.
I medfør af aftale om udmøntning af genåbning af 21. maj udarbej-
des en særskilt plan for udfasning af mundbind. Transportministe-
riet vil i det omfang, det bliver relevant lempe restriktionerne i den
kollektiv transport i henhold hertil, når planen foreligger.
Bekendtgørelse om maksimal belægning i fjernbus-
ser
Formålet med bekendtgørelsen er at fastholde den gældende be-
lægningsgrænse i fjernbusser på samme niveau, som den gældende
anbefaling for belægning i fjerntog, der aktuelt er på 70 pct.
Fjernbusser er busser, der kører i rutekørsel, hvor der er mindst 75
km mellem den enkelte passagers på- og afstigning. Der er således
tale om længere strækninger, hvor passagerne opholder sig i læn-
gere tid i busserne med deraf følgende smitterisiko, hvis der ikke
sikres afstand.
Hvis fjernbusoperatøren ikke overholder bestemmelsen om maksi-
mal belægning, kan tilladelsen til fjernbuskørsel inddrages i den
periode, bekendtgørelsen er gældende.
Transportministeriet foreslår, at belægningskravet for fjernbusser
udfases ved sommerferiens begyndelse, hvorfor disse regler alene
indstilles videreført til den 26. juni 2021.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Forlængelse af bekendtgørelser på Transportministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra transportministeren
2409260_0004.png
Side 4/4
Baggrunden for dette er, at belægningsbegrænsningen for fjernbus-
ser af konkurrencemæssige årsager koordineres med begrænsnin-
gerne for fjerntog som ligeledes forventes lempet af hensyn til fe-
rietrafikken. I skoleferien, ses således et markant andet rejsemøn-
ster med både busser og tog, hvor netop fjernrejser mellem lands-
delene fylder mere. Samtidig er det kendetegnene, at flere
mod-
sat pendlertrafikken frem til sommerferien
rejser sammen med
personer, de kender, og i forvejen er nære kontakter med. Endelig
er det forventningen efter vaccinekalenderen, at personer over 50
år samt frontpersonale i sundheds-, ældre- og dele af socialsekto-
ren vil være vaccinerede på dette tidspunkt.
Der lægges op til, at bekendtgørelsen forlænges uændret frem til
26. juni 2021.
Bekendtgørelse om forbud mod indtagelse af alko-
holiske drikke i busser
Formålet med bestemmelsen er primært at undgå såkaldte party-
busser, hvor en bus bliver brugt som festlokale, men også at undgå,
at der i andre busser bliver en løssluppen stemning grundet indta-
gelse af alkohol.
Det fremgår af den gældende bekendtgørelse, at trafikselskabet el-
ler busselskabet skal håndhæve kravet, og bortvise passagerer, der
indtager alkohol i bussen. Hvis passageren ikke følger en bortvis-
ning, kan politiet tilkaldes, og passageren kan få en bøde.
Dette svarer til håndhævelsen af kravet om brug af mundbind eller
visir i den kollektive trafik. Ligeledes kan transportøren få en bøde,
hvis forbuddet ikke håndhæves. Der er således parallelitet mellem
denne bekendtgørelse og bekendtgørelsen om krav om brug af
mundbind eller visir i den kollektive trafik.
Der lægges op til, at bekendtgørelsen forlænges uændret med 4
uger.
Transportministeriets tilgang er fortsat, at forbuddet mod indta-
gelse af alkohol i busser følger nedlukningen af nattelivet, hvorfor
en lempelse af denne restriktion vil skulle kobles til en kommende
genåbning af nattelivet. I medfør af aftale om udmøntning af gen-
åbning af 21. maj udarbejdes en særskilt planer for genåbning af
nattelivet. Transportministeriet vil i det omfang det måtte blive re-
levant tilpasse restriktionerne om alkohol i busser i henhold til
disse planer, når de foreligger.